Skatteudvalget 2012-13
L 212
Offentligt
1252415_0001.png
1252415_0002.png
J.nr. 13-0002899Dato:24. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 212 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og for-

skellige andre love (Ny klagestruktur på skatteområdet og ændringer

som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystem m.v.)

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 21. maj 2013.
Holger K. Nielsen/ Per Hvas

Spørgsmål 39:

Hvorledes vil ministeren sikre, at afgørelser i et lokalt skattecenter ikke fraviger gældendepraksis?

Svar:

SKAT har oplyst, at afgørelser om skatter og afgifter som en selvfølge skal træffes ud fragældende regler og praksis, så det ens behandles ens, uanset hvor afgørelsen træffes.Denne kvalitet i afgørelserne understøttes af den nye struktur i SKAT fra 1. april 2013, derbl.a. har som et mål, at borgere og virksomheder fortsat skal opleve god kvalitet i behand-lingen af deres sager hos SKAT. Den nye organisering betyder blandt andet, at SKATs re-gioner er afløst af en landsdækkende organisation med tre enheder: Kundeservice, Indsatsog Inddrivelse. Dette indebærer, at alle opgaver fremover vil være organiseret som lands-dækkende fagområder i stedet for i en regional struktur. Dette giver entydig instruktions-og ansvarslinje.I den nye organisering er dannet den tværgående enhed SKAT Jura, der varetager opgavervedrørende fortolkning og videreformidling af lovgivningen inden for SKATs forretnings-områder. Det er Juras ansvar at sikre korrekt lovfortolkning og regelanvendelse samt ensar-tet praksis i SKAT. Hvis Jura konstaterer forkert regelanvendelse i SKAT, er der pligt til attage kontakt til den enhed, der har misforstået reglerne.SKAT Juras væsentlige opgave med at vejlede og instruere om gældende regler og praksisvil have omdrejningspunkt i Den juridiske vejledning, der med jævnlige opdateringer er detcentrale grundlag for SKATs afgørelser af skatte- og afgiftsspørgsmål. SKAT har endvide-re mulighed for at udsende styresignaler, hvis der viser sig behov for at tydeliggøre praksiseller tilkendegive en ændring af praksis. Tilsvarende har enheder som Skatteministeriets In-terne revision og Borger- og retssikkerhedschefen også som opgave at medvirke til at sikrekvalitet i SKATs afgørelser.
Side 2