Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 215
Offentligt
1242058_0001.png
1242058_0002.png
1242058_0003.png
1242058_0004.png
1242058_0005.png
1242058_0006.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitelMålgruppeArrangørTaletidTid og sted
Samråd i BeskæftigelsesudvalgetÅbent samråd om svar på spørgsmål G-J ad L 215BeskæftigelsesudvalgetBeskæftigelsesudvalgetCa. 10 minutterBeskæftigelsesudvalget, fredag den 26. april 2013
1
Disposition1.2.3.4.5.IndledningSvar på spørgsmål GSvar på spørgsmål HSvar på spørgsmål ISvar på spørgsmål J
1. IndledningEfter ønske fra Esben Lunde Larsen (V) har udvalget i forbindelse med be-handlingen af lovforslag nr. L 215 bedt mig svare på samrådsspørgsmål G-J.Jeg vil svare på spørgsmålene et ad gangen, hvorefter vi kan tage en samlet be-handling af de fire spørgsmål.2. Svar på spørgsmål G”Ministeren bedes i forlængelse af svar på spm. 9, redegøre for, hvordan ministerenvil sikre, at de 10 procents undervisning, som eleverne har mistet under lockout, er-stattes?”FolkeskoleKommunerne og deres folkeskoler skal sørge for gennemførelse af undervis-ning, der var planlagt – men ikke blev gennemført – hvis det drejer sig om ti-mer, der er inden for det fastsatte minimumstimetal.Der er især brug for en hurtig opfølgning i forhold til afgangseleverne i 9. og10. klasse. De øvrige elever vil kunne få eventuel kompenserende undervisningi de kommende skoleår.Med det nuværende tidsperspektiv vil der være mulighed for 7-8 skoledage tilkompenserende undervisning, inden de skriftlige prøver begynder. Og der vilvære mulighed for kompenserende undervisning og en vis undervisningsfagligforberedelse af afgangseleverne forud for og eventuelt også parallelt med demundtlige prøver.Derfor vurderer vi, at kommuner og folkeskoler godt kan nå at give elevernefornøden undervisningsfaglig forberedelse til prøverne. Det er ministeriets vur-dering, at fornøden undervisningsfaglig forberedelse af eleverne på prøverne
2
vil forudsætte mindst ca. 4-6 skoledage før de skriftlige prøver og minimum 5dage inden de mundtlige prøver. Og det vil der være med de 7-8 dage forud forde skriftlige prøver og 6 dage mellem de skriftlige og mundtlige prøver.Jeg forventer, at kommunerne vil leve op til deres forpligtelse.Vi har i går udsendt et informationsbrev til samtlige kommunalbestyrelser ogskoleledelser i folkeskolen, hvor vi har redegjort for kommunernes forpligtelse,og hvordan kommunerne skal forholde sig i den særlige situation.I samme brev har vi også sagt, at hvis det viser sig, at der er kommuner, sommå konstatere, at det i større, ikke ubetydeligt omfang ikke er muligt at gen-nemføre kompenserende undervisning, således at minimumstimetallene opfyl-des, skal henvende sig til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen herom.Styrelsen vil på baggrund af en eventuel henvendelse tage stilling til, om derud fra et væsentlighedskriterium er grundlag og behov for at indgå i en nærme-re dialog med kommunen herom, herunder om kommunens muligheder og pla-ner for fremadrettet at rette op på problemet, og i sidste instans om sagen måhenvises til det kommunale tilsyn, som er statsforvaltningen. Vi håber ikke, atman når dertil.De frie skolerI forhold til de frie skoler gælder der ikke et minimumstimetal. Skolernes le-delse har ansvaret for at kompensere for aflyst undervisning i det omfang, detlokalt vurderes at være nødvendigt for at opfylde friskolelovens krav om, atdisse skolers undervisning skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves ifolkeskolen.SOSUPå social- og sundhedsuddannelserne er det ledelsen på de enkelte institutioner,der har ansvaret for, at eleverne får mulighed for at tilegne sig de kompetencer,der er nødvendige for at nå de faglige mål for de enkelte fag.Ledelsen vurderer også, om der skal gennemføres kompenserende undervis-ning for aflyste lektioner, eller om prøver kan finde sted på det foreliggendegrundlag.Elever på social- og sundhedsuddannelserne, der ikke har fået den planlagteundervisning, vil som udgangspunkt få mindst syv dages varsel og dermed mu-lighed for undervisning med forberedelse op til en given prøve.
3
AVUI forhold til almen voksenuddannelse vil institutionerne i videst muligt omfangskulle tilbyde kompenserende undervisning. Det er institutionen, der vurderer,hvorledes denne undervisning tilrettelægges, så de faglige mål kan nås for kur-sisterne, herunder hvornår undervisningen finder sted.Institutionerne skal tage mest muligt højde for kursisternes øvrige forpligtelser,men vil ikke kunne tage hensyn til alle, idet især enkeltfagskursister kan haveandre forpligtelser.Kursisterne vil få et tilbud om kompenserende undervisning, og de må tageimod det i maksimalt omfang.3. Svar på spørgsmål H”Ministeren bedes redegøre for, hvordan eksamensafviklingen skal foretages?”FolkeskolenSom de fleste ved flytter vi de skriftlige prøver til perioden 13.-23. maj 2013.Det vil efter ministeriets vurdering indebære, at der vil være fornøden forbere-delse af eleverne på prøverne.Hvis undervisningen genoptages på mandag, er der 7 skoledage – og 8 hvisman tager 1. maj med – inden de skriftlige prøver går i gang fra den 13. maj,og 6 dage før de mundtlige skal afholdes i perioden 3.-26. juni. Og der vil væremulighed for undervisning og prøveforberedelse parallelt med både de skriftli-ge og de mundtlige prøver.Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen vil derudover foretage en række lempelser i prø-vebekendtgørelsen, der betyder, at skolerne får større fleksibilitet i forhold tiltilrettelæggelse af prøverne, fx i form af ændrede frister.Styrelsen har i går udsendt et orienteringsbrev til samtlige prøveafholdendeskoler.Styrelsen vil løbende informere skolerne om de praktiske forhold ved prøverne.De frie skolerDer gælder samme forhold omkring folkeskolens prøver for de frie skoler somfor folkeskolen.
4
AVUPå almen voksenuddannelse er de skriftlige prøver fastsat til den 22.-29. maj.Hvis undervisningen genoptages på mandag, vil der være over 3 uger til denførste skriftlige prøve. De mundtlige prøver planlægges af institutionerne, ogdet forventes, at institutionerne om nødvendigt selv kan justere planlægningenaf de mundtlige prøver.SOSUPå social- og sundhedsuddannelserne tilrettelægges alle prøver, både skriftligeog mundtlige, af institutionerne. Nogle prøver, som var planlagt til afholdelseunder lockouten, har måttet udskydes. Det er ved at blive afklaret, om alle prø-ver kan afholdes efter konfliktens ophør.Danskuddannelse for voksne udlændingeDer afholdes skriftlige prøver den 21.-31. maj. Hvis undervisningen genopta-ges på mandag, vil der være 3 uger til den første skriftlige prøve. De mundtligeprøver planlægges af institutionerne, og det forventes, at institutionerne omnødvendigt selv kan justere planlægningen af de mundtlige prøver.4. Svar på spørgsmål I”Ministeren bedes i forlængelse af svar på spm. 44 bekræfte, at udmøntningen af denene milliard til efteruddannelse af lærerne, som det er vanlig forligsskik, beror påfuld enighed i folkeskoleforligskredsen?”Som det fremgår af regeringens udspil til en folkeskolereform agter regeringenat fastsatte en målsætning om fuld linjefagsdækning i 2020. Målsætningen vilskulle fastsættes i folkeskoleloven og dermed også være omfattet af folkeskole-forliget.Regeringen har igangsat en analyse af den eksisterende efteruddannelsesind-sats, som vil kunne danne grundlag for en beslutning om, hvordan målsætnin-gen om fuld kompetencedækning nærmere kan operationaliseres, når vi kenderomfanget og karakteren af den eksisterende efteruddannelsesindsats.Regeringen vil i forlængelse heraf drøfte udmøntningen af målsætningen omfuld kompetencedækning med forligskredsen. Det, der er forligsstof, er det, derkræver ændringer i folkeskoleloven. Men selve udmøntningen af målsætningener ikke omfattet af forlig.
5
Regeringen vil derudover drøfte den konkrete opfølgning i forhold til at nåmålsætningen med KL.5. Svar på spørgsmål J”Ministeren bedes i forlængelse af svar på spm. 14 uddybe, hvad ministeren menermed, at ændringen i arbejdstidsregelsættet ikke i sig selv indebærer, at en folkeskole-lærer skal undervise flere timer?”Ændringer i regelsættet betyder ikke i sig selv, at en folkeskolelærer skal un-dervise mere. I de regler, regeringen har foreslået, er der ikke nogen bestem-melser, der fastsætter, hvor meget den enkelte lærer skal undervise af sin sam-lede arbejdstid.Det er netop lokalt på den enkelte skole i dialog mellem den enkelte lærer ogskoleledelsen, det skal fastsættes, hvordan lærerens arbejdstid skal fordeles,herunder hvor meget den enkelte lærer skal undervise. Det er på skolen, mankender de konkrete forhold. Det her handler alene om fleksibilitet.Der kan man tage hensyn til lærerens erfaring, den enkelte klasses niveau, fageller andre særlige forhold, der gør sig gældende. Den enkelte lærer vil i perio-der undervise mindre end i dag eller i andre perioder undervise mere. Det af-hænger helt konkret af de opgaver, der skal løses.
6