Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227
Offentligt
1259852_0001.png
1259852_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 13. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235655
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 6. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 36 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)).
Spørgsmål nr. 36:”I henhold til nuværende overenskomst kan kommunerne indgå decentrale af-taler med de praktiserende læger. Det fremgår af bemærkningerne til lovfors-laget, at praksisplanen vil være den ramme, som sikrer kommunerne indflydel-se på decentrale aftaler. Ligger der heri nogen realitetsændring i forhold til nu-værende aftalemulighed mellem kommunerne og almen praksis? ”Svar:Jeg kan bekræfte, at der i henhold til den gældende Overenskomst om almenpraksis bl.a. skal nedsættes såkaldte kommunalt-lægelige udvalg i hver kom-mune bestående af lokale praktiserende læger og repræsentanter for kommu-nen, som bl.a. kan udarbejde udkast til lokale aftaler, som efter overenskom-stens regler kan sende aftaleudkast til det regionale samarbejdsudvalg medhenblik på at få aftale formaliseret som en såkaldt § 2-aftale.Med lovforslagets vedtagelse bliver der et lovfastsat krav om, at der i alle regi-oner skal nedsættes praksisplanudvalg vedrørende almen praksis, hvor bådealmen praksis, kommuner og regionen bliver repræsenteret.Praksisplanen vedrørende almen praksis, som skal udarbejdes af praksisplan-udvalget, bliver et centralt – og efter min vurdering- mere gennemgribende ogsammenhængende samarbejds- og planlægningsværktøj imellem region,kommune og almen praksis, end det, der findes i den gældende overens-komst.Praksisplanen skal beskrive, hvilke opgaver almen praksis skal varetage, snit-flader til det øvrige sundhedsvæsen samt overvejelser om kapacitet og fysiskplacering af ydernumre. Praksisplanen vedrører således både den fysiskeplanlægning, herunder spørgsmålet om sikring af lægedækning i alle egne afregionen, og den indholdsmæssige del i relation til f.eks. sundhedsaftaler omudskrivningsforløb for ældre medicinske patienter.For så vidt angår den fysiske planlægning, skal der beskrives en plan for sik-ring af den nødvendige lægedækning i alle egne af regionen, herunder for såvidt angår kapacitet og tilgængelighed.
Side 2
Planen skal endvidere bl.a. forholde sig til den strukturelle udvikling og opga-vevaretagelse i almen praksis under hensyntagen til udviklingen i det samledesundhedsvæsen. Det kommunalt-lægelige udvalg kan – såfremt det viderefø-res i den aftale, parterne forventes at indgå inden 1. september 2014 - fortsatudarbejde udkast til lokale aftaler og sende dem til praksisplanudvalget.Kommunerne vil få større indflydelse på planlægningen af almen praksis, hvil-ket vil medvirke til at sikre sammenhæng til den kommunale indsats for f.eks.kronisk syge og ældre medicinske patienter, og det vil samtidig understøttenødvendige faglige synergier, når almen praksis tænkes sammen med kom-munale og regionale sundhedstilbud, f.eks. ved placering i sundhedshuse.Den konkrete udmøntning af denne ramme forudsætter fortsat, at der indgåsen underliggende aftale med de praktiserende læger. I den forbindelse skalbemærkes, at dette må antages at forudsætte, at den centralt forhandledelandsoverenskomst om almen praksis i højere grad end i dag suppleres af de-centrale aftaler indgået efter forhandlinger imellem regionen/kommuner og al-men praksis. Dette forudsætter, at en større andel af den samlede økonomi-ske ramme for sektoren kan udmøntes decentralt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt