Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 30
Offentligt
1182911_0001.png
1182911_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 22. november 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMANISags nr.: 1207288Dok nr.: 1096814
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 16. november 2012stillet følgende spørgsmål nr. 26 (L 30) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 26:’’Ministeren bedes oplyse, på hvilke afgørende punkter at regeringens forslagom ”differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg” er markant ændret fra 1. juni2012, som beskrevet i ministeriets bidrag til statsministeriet i forbindelse medregeringens lovprogram fra 2012-2013, og frem til det konkrete indhold omden nærmere udformning i forbindelse med økonomiaftalen med Danske Re-gioner, der blev indgået den 9. juni 2012? Altså på hvilke afgørende punkter erindholdet af regeringens forslag ændret, for så vidt angår differentieret ret tiludvidet frit sygehusvalg, fra ministeren oversender bidrag til lovprogrammet tilstatsministeren den 1. juni og frem til økonomiaftalen indgås med Danske Re-gioner kun 8 dage efter? ”Svar:Som oplyst d. 29. oktober 2012 har der i forbindelse med regeringens interneforberedelse af lovprogrammet for 2012/2013 været angivet et skøn på 44 pct.over effekten af det differentierede udvidede frie sygehusvalg.Dette er en beregning, som ikke kan anvendes til at belyse den samlede pro-blemstilling. Det skyldes, at dette skøn forudsatte, at alle patienter først opnårdet udvidede frie sygehusvalg efter to måneders ventetid, dvs. at alle patientervil blive vurderet som værende mindre alvorligt syge, uden at tage hensyn til,at der skal ske en lægefaglig vurdering af, hvilke patienter der fortsat skal haveudvidet frit valg ved 1 måneds ventetid. Det er en helt afgørende mangel.Skønnet har således forudsat, at samtlige operationer og samtlige behandlin-ger ville blive fordelt til gruppen af patienter, der skal have frit sygehusvalg ef-ter 2 måneders ventetid.Derudover forudsatte skønnet, at de, der faktisk har benyttet det udvidede sy-gehusvalg, ville have haft en ventetidsfordeling svarende til dem, der ikke be-nytter ordningen. Dette er en antagelse, da der ikke haves oplysninger om, atventetiderne er længere på de behandlingsområder, hvor der ikke foreliggeren aftale med private sygehuse om de pågældende behandlinger. Det videsdesuden ikke om de patienter, der af forskellige årsager ikke ønsker at benyttedet udvidede frie sygehusvalg, har længere eller kortere ventetider, end de pa-tienter der konkret benytter det udvidede frie sygehusvalg ville have haft, hvisde ikke benyttede det.
Side 2
For god ordens skyld kan det i øvrigt også bemærkes, at det af skrivelsen omlovprogrammet til Statsministeriet fremgik, at ”Vurderingen af de økonomiskekonsekvenser af forslaget om ret til hurtig udredning inden for 4 uger samt dif-ferentierede ventetider under det udvidede frie sygehusvalg afventer forhand-linger om regionernes økonomi for 2013”.Som også oplyst d. 29. oktober 2012 er det ovenfornævnte skøn udarbejdet,før forslagets nærmere udformning blev aftalt med Danske Regioner i juni må-ned. I den forbindelse blev følgende aftalt:”Derudover vil regeringen differentiere den nuværende ret til hurtig behandlingunder det udvidede frie sygehusvalg på 1 måned. Den differentierede ret inde-bærer, at fristen for patientens udvidede frie sygehusvalg fastsættes til 2 må-neder fra patientens samtykke til behandlingstilbud på grundlag af den gen-nemførte udredning, og 1 måned for patienter med mere alvorlige sygdommeeller tilstande. Vurderingen sker på grundlag af sygdommens alvorlighed, evt.smerter, funktionshæmning m.m. Sundhedsstyrelsen udarbejder et vejledendegrundlag for vurderingen, hvor regionernes erfaringer på området vil blive ind-draget.”Dette, herunder grundlaget for vurderingen af sygdommens alvorlighed m.v.,indgik ikke i det til Statsministeriet oversendte, og er – som det også fremgåraf lovforslaget – afgørende for differentieringen af det udvidede frie sygehus-valg.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Anna Skat Nielsen