Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186131_0001.png
1186131_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-meafgiftsloven).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 21. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne af lovforslaget for hhv. små, mel-lemstore og store virksomheder, idet det forventes, at de små og mellemstore butikker ikke harråd til at benytte alternative reklameformer som eksempelvis tv-reklamer?
Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har oplystfølgende:”Det er klart, at små og mellemstore virksomheder ikke har de samme muligheder for at rekla-mere for deres virksomhed gennem dyre marketingskanaler.Det er dog ikke alle marketingskanaler, som er dyrere end de husstandsomdelte reklamer. AfKonkurrence- og Forbrugerstyrelsens svar til L 50 - spørgsmål 40 fremgår det, at internetbase-rede tjenester ofte er billigere. Desuden har de også den fordel, at de er nemmere at målrettemod de relevante målgrupper.Da flere af de små og mellemstore detailvirksomheder ikke er landsdækkende, vil det ikke givemening for dem at bruge landsdækkende tv til at kommunikere til deres målgruppe.Udviklingen i detailhandlen har de seneste år desuden vist, at små- og mellemstore virksomhe-der inden for f.eks. handel med tøj og sko samt elektronik har taget markedsandele fra de storeaktører på markedet. Mange af disse virksomheder har netop nået forbrugerne via internetbase-rede tjenester.”
Jeg henholder mig tilKonkurrence- og Forbrugerstyrelsens svar.
Side 2