Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186065_0001.png
1186065_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28.11.12
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 7. november 2012. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

Hvilke økonomiske konsekvenser forventer ministeren, at lovforslaget får forde ugeaviser, der ikke længere kan opretholde en uændret fordeling mellem redaktioneltstof og annoncer uden at blive pålagt afgift?

Svar:

Det forventes, at hovedparten af ugeaviserne (lokale gratis aviser, som udkommer engang om ugen) opfylder betingelsen om mindst 25 pct. redaktionelt indhold målt i gennem-snit over 4 udgivelser, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 4.De ugeaviser, som ikke opfylder kravet om 25 pct. redaktionelt indhold målt i gennemsnitover 4 udgivelser men de øvrige krav for afgiftsfritagelse, forventes i stort omfang at tilpas-se det redaktionelle indhold for at opnå afgiftsfritagelse.Tilsvarende forventes for f.eks. regionale ugeaviser og ugeaviser, som udkommer hver 14.dag.Alt i alt forventes de fleste aviser, som kan opnå afgiftsfritagelse ved et redaktionelt ind-hold på mindst 25 pct., allerede i stort omfang i dag at opfylde denne betingelse, hvorfor deøkonomiske konsekvenser af reklameafgiftsloven i forhold til ugeaviser vurderes at værebegrænsede.Derover skal det bemærkes, at en avis sandsynlig vil foretage en afvejning mellem betalingaf afgiften og indtægter fra salg af flere annoncer.
Side 2