Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186123_0001.png
1186123_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-meafgiftsloven).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 64 af 22. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen.
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:Vil ministeren redegøre nærmere for, om ikke en sandsynlig konsekvens af lov-forslaget er, at der produceres færre sider, hvilket vil medføre, at de mindst sælgende varer ud-går, mens der sker større koncentration af store mærkevareprodukter, hvilket dermed på sigt vilmedføre smallere bredde i sortimentet, idet de store mærker kan udkonkurrere de små?
Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som har oplystfølgende:”Det er ikke utænkeligt, at afgiften vil medføre færre sider i de husstandsomdelte reklamer.Hvis de husstandsomdelte reklamer i fremtiden vil indeholde færre sider, vil det med stor sand-synlighed betyde, at det er de mindre virksomheder, som ikke kan give de samme markedsfø-ringstilskud, der mister pladsen i de husstandsomdelte reklamer.Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at de husstandsomdelte reklamer hovedsageligt bruges tilat kommunikere tilbud til forbrugerne og dermed lokke forbrugerne ned i butikkerne. Når for-brugerne først er kommet ned i butikkerne, køber de typisk mange andre varer end de varer, dehar set i de husstandsomdelte reklamer.Store mærkevareproducenter har desuden i mange år givet markedsføringstilskud for at opnåbedre placeringer i både de husstandsomdelte reklamer og ude i butikkerne. Det har dog ikkebetydet, at butikkerne har fjernet de mindre producenters varer fra de husstandsomdelte rekla-mer eller fra butikshylderne.I takt med at flere forbrugere orienterer sig via andre medier end de husstandsomdelte reklamer,vil de husstandsomdelte reklamer desuden spille en mindre rolle, når det kommer til, hvilke bu-tikker og hvilke varer forbrugerne vælger.”
Jeg henholder mig tilKonkurrence- og Forbrugerstyrelsens svar.
Side 2