Skatteudvalget 2012-13
L 50
Offentligt
1186116_0001.png
1186116_0002.png
J.nr. 12-0212891Dato: 28. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiften).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 81 af 22. november 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Holger K. Nielsen/ Lene Henningsen

Spørgsmål:

I forhold til de miljømæssige konsekvenser af loven bedes ministeren oplysefølgende omkring CO2-udledningen pr. år:- Hvor meget udleder en gennemsnitlig husstand?- Hvor meget udleder en gennemsnitlig PC?- Hvor meget udleder den samlede mængde reklametryksager, en husstand modtager?- Hvor meget falder CO2-udslippet med ved indførelsen af en reklameafgift i kg og i pro-cent i forhold til den samlede husstandsudledning af CO2?

Svar:

Spørgsmålet har været forelagt Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, som har op-lyst følgende:”Ad.Hvor meget udleder en gennemsnitlig husstand?I følge Energistyrelsen udledte private husholdninger samlet set 2,8 mio. ton CO2i 2011.Det svarer til gennemsnitligt 1 ton per husstand (dette inkluderer alene direkte udledningerfra husstanden og ikke udledninger i forbindelse med transport eller produktion af el ogfjernvarme, der forbruges i husstanden).Ad. Hvor meget udleder en gennemsnitlig PC?Svaret afhænger af, hvilken PC der er tale om. En gennemsnitlig PC bruger årligt mellem20 og 140 KWh afhængig af, om det er en bærbar eller stationær PC. Ifølge Energistyrel-sens energistatisk udgjorde CO2-udledning per solgt KWh 478 gram CO2i 2011. Det svarertil, at den gennemsnitlige udledning ligger mellem 10 kg og 67 kg CO2for brug af compu-teren alene.Ad. Hvor meget udleder den samlede mængde reklametryksager, en husstand modtager?En livscyklusvurdering udført af DTU Miljø og finansieret af Vestforbrænding I/S viser, aten husstand i Region Hovedstaden kan spare miljøet for ca. 140 kg CO2om året ved at sigenej tak til reklamer.”Af den omtalte livscyklusvurdering fremgår det endvidere, at 1 kg reklamer udleder 2,3 kgCO2. Hvis det antages, at afgiften vil reducere mængden af reklamer med 15 pct. samt atmængden af reklamer pr. husstand udgør 80 kg, når der tages højde for de husstande, derhar tilmeldt sig ”Reklamer – Nej tak”, vil afgiften medføre en reduktion i CO2-udledningen– for de husstande, som modtager reklamer – med knap 28 kg svarende til knap 3 pct.Det skal bemærkes, at det ikke er afgiftens formål at reducere CO2-udledningen. Hertil an-vendes CO2-kvoter og CO2-afgift.
Side 2