Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1181249_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. november 20122012-3510
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. november 2012 stillet mig følgendespørgsmål 52 vedrørende L8 - Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.) som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 52:

Hvis den udvidede statsgaranti betyder, at staten vil skulle garantere for heleDSB's gæld jf. svar på L 8 - spørgsmål 6, vil staten så også skulle garantere fortab forårsaget af konkurrenceudsatte aktiviteter på Kystbanen og i udlandet, ogvil dette være i overensstemmelse med statsstøttereglerne?

Svar:

DSB’s gæld er et resultat af DSB’s samlede aktiviteter, herunder også dekonkurrenceudsatte. Den største del af gælden modsvares imidlertid afinvesteringerne i rullende materiel.Garantien vil blive ydet på vilkår, således at den er i overensstemmelse medstatsstøttereglerne.
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen