Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1193010_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. december 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål 54 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 54:

Vil ministeren, jf. svar på L 8 – spm. 31, redegøre for, om der er andre - og igivet fald hvilke - forudsætninger, der skal være opfyldt for, at der i forbindelsemed statslig garantistillelse ikke er tale om statsstøtte?

Svar:

I drøftelserne med EU-Kommissionen henviste Kommissionen til sinmeddelelse om anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte iform af garantier (2008/C 155/02).Udover den markedsmæssige prissætning af garantien nævner meddelelsen enrække andre betingelser, som skal være opfyldt for at undgå, atgarantiordningen udgør statsstøtte.Som eksempler på betingelser kan jeg nævne, at det af meddelelsen fremgår, atgarantien højst må dække 80 % af de enkelte udestående lån eller andrefinansielle forpligtelser. Denne begrænsning gælder ikke garantier, der dækkergældsbeviser, f.eks. garantier for lån finansieret ved udstedelse af obligationer.Endvidere forudsættes det, at garantierne nedskrives i takt med tilbagebetalingaf de underliggende lån.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen