Transportudvalget 2012-13
L 8
Offentligt
1197736_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. december 20122012-3481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål 66 vedrørende L 8 – Forslag til lov om ændring af lov om denselvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samtfusionsskatteloven. (Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel,generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB ogNaviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 66:

Vil ministeren redegøre for, om ministeriet i sin kommunikation medkommissionen har sikret sig, at kommissionen ikke mener, at der er tale om(skjult) statsstøtte og dermed konkurrenceforvridning, når staten ved atudstede en garanti for DSB’s låneoptag giver DSB mulighed for alt andet lige atlåne mere end i en situation, hvor DSB må låne uden statsgaranti?

Svar:

Ja, den model, som der nu er fundet, for hvordan staten kan give DSBstatsgaranti, er udformet efter drøftelser med EU-Kommissionen.Modellen vil skulle leve op til Kommissionens retningslinjer for ydelse afstatsstøtte i form af garantier (Kommissionens meddelelse om anvendelsen afEF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier, - 2008/C155/02), hvilket Kammeradvokaten vil være Transportministeriet behjælpeligmed at sikre.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen