Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214282_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145543
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 13 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V)Spørgsmål nr. 13 (L 93):’’Ministeren bedes oversende Sundhedsstyrelsens vejledning til brug for for-tolkning af lovens bestemmelser, i forhold til forståelsen af begrebet "saglig-hed" i markedsføringssammenhæng.”Svar:Jeg har vedlagt Sundhedsstyrelsens notat, som vil danne grundlag for densamlede vejledning til lov om markedsføring af sundhedsydelser, som vil bliveudarbejdet efter lovforslagets vedtagelse.Jeg kan til orientering oplyse, at notatet har følgende indholdsfortegnelse:
1. Gældende ret – og hvad foreslås ændret med L 93?2. Markedsføring af sundhedsydelser – grundlæggende definitioner.2.1. ”Markedsføring”2.2. ”Sundhedsydelser”2.3. Reklame for medicinsk udstyr2.4. Generel virksomhedsreklame3. Saglighedskravet3.1. Eksempler på usaglig markedsføring3.2. Skøn, tilsyn og vejledningSundhedsstyrelsens kompetence4. Forbuddet mod at benytte film og andre former for levende billederved markedsføring på eksterne hjemmesider4.1. Baggrunden for det foreslåede forbud
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen