Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214284_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145555
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 14 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 14 (L 93):’’Vil en virksomhed, hvor der er tilknyttet sundhedspersoner, som er underlagtfx. skærpet tilsyn, også skulle oplyse herom på dens hjemmeside? I bekræf-tende fald hvilke krav stilles der til, hvor på en hjemmeside oplysningerne skalfremgå? Skal oplysningerne alene fremgå, hvis der eksempelvis indrykkes enannonce i en avis eller hvis der er tale om mundtlig markedsføring, fx i radio-en?”Svar:Det foreslås med L 93, at der indføres et krav om, at det skal fremgå af en re-klame for en sundhedsydelse, hvis der på behandlingsstedet er tilknyttetsundhedspersoner, som er underlagt en af Sundhedsstyrelsens tilsynsreaktio-ner eller varigt har fået frataget sin autorisation eller indskrænket sit virksom-hedsområde for forhold, som er relevant for udførelse af den markedsførtesundhedsydelse.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er det udelukkende hensigtenmed bestemmelsen, at det skal fremgå af reklamen, om der er en sådansundhedsperson tilknyttet. Der er ikke krav om, at den omhandlede sundheds-person skal nævnes ved navn, eller at der skal redegøres for årsagen til, atsundhedspersonen er underlagt Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn.Der stilles således heller ikke krav om, at et behandlingssted, hvor der er til-knyttet sundhedspersoner, som er underlagt fx. skærpet tilsyn, også skal oply-se herom på behandlingsstedets hjemmeside.Oplysningspligten gælder uanset måden, hvorpå sundhedsydelsen markeds-føres, dvs. også ved annoncer i aviser eller ved markedsføring i radioen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen