Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3195 - RIA
Offentligt
1453979_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15389/12
(OR. en)
PRESSE 445
PR CO 57
PRESSEMEDDELELSE
3195. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 25.-26. oktober 2012
Formand
Eleni MAVROU
Cyperns indenrigsminister
Loukas LOUKA
Cyperns justitsminister og minister for offentlig orden
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 2074 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15389/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0002.png
25.-26.X.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Indenrigsministrene godkendte oprettelsen af et
regionalt beskyttelsesprogram for Syrien
som
reaktion på krisen i landet. De afholdt ligeledes en orienterende debat om forslaget til en afgørelse
om en
EU-civilbeskyttelsesordning
og noterede sig status angående den fulde anvendelse af
Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien
samt oprettelsen af et
fælles europæisk asylsystem.
Rådet vedtog dernæst konklusioner om
beskyttelse af bløde mål mod terroraktiviteter
og noterede
sig en gennemførelsesrapport om en forbedring af forbindelserne mellem de
interne og eksterne
aspekter af terrorbekæmpelse.
Kommissionen fremlagde en rapport om
ulovlig handel med våben,
og Ungarn orienterede ministrene om resultatet af en konference om
Salzburgforummet om
politisamarbejde.
Formandskabet aflagde en kort statusrapport om en række
andre
lovgivningsmæssige forslag
på området for indre anliggender.
Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz), der mødtes i tilknytning
til samlingen, drøftede også spørgsmålet om
Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Schengen.
Dernæst så det nærmere på gennemførelsen af
Schengeninformationssystemet (SIS II)
samt
udviklinger og tendenser i den
ulovlige indvandring,
som EU oplever i øjeblikket. I den forbindelse
blev udvalget orienteret om den
græske nationale handlingsplan for reform af asylsystemet og
forvaltning af migration.
Kommissionen fremlagde også sin tredje rapport om
overvågning af
situationen i landene i det vestlige Balkan efter visumliberaliseringen.
Justitsministrene noterede sig status og havde en drøftelse om to direktivforslag om strafferetlige
sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation
(markedsmisbrugsdirektivet) og om
indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold i
EU.
Ministrene drøftede herefter henstillingerne i den endelige rapport om
femte runde af de gensidige
evalueringer
om
økonomisk kriminalitet og økonomisk efterforskning.
Rådet lyttede til en fremlæggelse af Kommissionen om dens forslag til et direktiv om
strafferetlig
bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske Unions finansielle interesser.
Derudover noterede Rådet sig status vedrørende revisionen af direktivet fra 1995 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger
(generel forordning om databeskyttelse).
15389/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0003.png
25.-26.X.2012
Endelig fremlagde
Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug
(EONN) sin
Årsberetning 2012 om narkotikasituationen i Europa.
Blandt de vigtige spørgsmål, som blev godkendt uden debat
(A-punkter), var den politiske enighed,
der blev opnået med Europa-Parlamentet om
direktivet om modtagelsesforhold,
der udgør en del
af pakken af lovgivningsforslag om det fælles europæiske asylsystem, samt de nye regler til
forenkling af adgangen til EU-midler.
En anden vigtig ikkelovgivningsmæssig sag, der blev
vedtaget som A-punkt, er den første halvårlige gennemgang af "EU's
indsats mod
migrationspresset - En strategisk reaktion",
der omfatter mere end 90 aktiviteter til at bekæmpe og
afskaffe ulovlig migration.
15389/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0004.png
25.-26.X.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 7
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det fælles europæiske asylsystem........................................................................................................ 9
En EU-civilbeskyttelsesordning......................................................................................................... 10
Tiltrædelse af Schengen: Rumænien og Bulgarien............................................................................ 11
Syrien: Regionalt beskyttelsesprogram.............................................................................................. 12
Terrorbekæmpelse: Beskyttelse af bløde mål .................................................................................... 13
Terrorbekæmpelse: Forbindelse mellem interne og eksterne aspekter.............................................. 13
Indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold............................................................ 14
Økonomisk kriminalitet og økonomisk efterforskning...................................................................... 14
Narkotikasituationen .......................................................................................................................... 15
Beskyttelse af EU's finansielle interesser .......................................................................................... 15
Behandling af personoplysninger....................................................................................................... 16
Insiderhandel og kursmanipulation.................................................................................................... 16
Eventuelt ............................................................................................................................................ 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15389/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2012
Det Blandede Udvalg ......................................................................................................................... 19
- Overvågning af situationen i landene i det vestlige Balkan efter visumliberaliseringen ................ 19
- Tiltrædelse af Schengen: Rumænien og Bulgarien ......................................................................... 19
- Grækenlands nationale handlingsplan for asylreform og migrationsforvaltning ............................ 20
- Ulovlig indvandring......................................................................................................................... 20
- SIS II................................................................................................................................................ 21
- Eventuelt .......................................................................................................................................... 21
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Modtagelsesforhold for ansøgere om international beskyttelse............................................................................. 22
Menneskehandel.................................................................................................................................................... 22
EU's indsats mod migrationspresset ...................................................................................................................... 22
EU-handlingsplan for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering .................................................................... 22
Samarbejdsaftaler med Cepol................................................................................................................................ 23
EU CULTNET ...................................................................................................................................................... 23
Elektronisk udveksling af data med Cypern.......................................................................................................... 23
Elektronisk udveksling af data med Sverige ......................................................................................................... 24
Ajourføring af restriktive foranstaltninger............................................................................................................. 24
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Håndvåben og lette våben ..................................................................................................................................... 24
Rammeaftale om deltagelse med Moldova............................................................................................................ 24
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Undtagelsesklausul til vedtægten .......................................................................................................................... 25
Multilaterale topmøder - Lissabontraktatens ......................................................................................................... 25
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Vedtagelse af nye finansielle regler vedrørende Unionens årlige budget.............................................................. 25
15389/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2012
FISKERI
Fiskeriaftalen for det sydlige Indiske Ocean - EU's holdning ............................................................................... 26
Den Regionale Fiskeriforvaltningsorganisation for det Sydlige Stillehav - EU's holdning................................... 26
15389/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0007.png
25.-26.X.2012
DELTAGERE
Belgien:
Maggie DE BLOCK
Dirk WOUTERS
Bulgarien:
Tsvetan TSVETANOV
Diana KOVATCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Jan KUBICE
Daniel VOLÁK
Danmark:
Morten BØDSKOV
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland:
Ole SCHROEDER
Peter TEMPEL
Estland:
Ken-Marti VAHER
Kristen MICHAL
Irland:
Alan SHATTER
Grækenland:
Nikolaos DENDIAS
Konstantinos KARAGOUNIS
Spanien:
Fernando ROMÁN GARCIÁ
Ignacio ULLOA RUBIO
Frankrig:
Christiane TAUBIRA
Philippe ETIENNE
Italien:
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Eleni MAVROU
Loukas LOUCA
Letland:
Rihards KOZLOVSKIS
Mārtiņš LAZDOVSKIS
Litauen:
Gintaras VYŠNIAUSKAS
Tomas VAITKEVICIUS
Luxembourg:
Jean-Marie HALSDORF
François BILTGEN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Tibor NAVRACSICS
Károly KONTRÁT
Malta:
Marlene BONNICI
Statssekretær for migrations- og asylpolitik og for social
integration
Fast repræsentant
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Statssekretær under forbundsindenrigsministeren, medlem
af Forbundsdagen
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Justits- og ligestillingsminister, forsvarsminister
Minister for offentlig orden og borgerbeskyttelse
Statssekretær for retlige anliggender, åbenhed og
menneskerettigheder
Statssekretær for retlige anliggender
Statssekretær for sikkerhed
Justitsminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Viceindenrigsminister
Vicejustitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Parlamentarisk statssekretær, Indenrigsministeriet
Fast repræsentant
15389/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0008.png
25.-26.X.2012
Nederlandene:
Gerd LEERS
Fred TEEVEN
Østrig:
Johanna MIKL-LEITNER
Beatrix KARL
Polen:
Michal KRÓLIKOWSKI
Marek PRAWDA
Portugal:
Fernando FERREIRA SANTO
Domingos FEZAS VITAL
Rumænien:
Mircea DUSA
Mona Maria PIVNICERU
Marian TUTILESCU
Slovenien:
Vinko GORENAK
Rado GENORIO
Slovakiet:
Tomáš BOREC
Ivan KORČOK
Finland:
Anna-Maja HENRIKSSON
Marjo ANTTOORA
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Martin VALFRIDSSON
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Theresa MAY
Frank MULHOLLAND
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Kristalina GEORGIEVA
Minister for indvandring, integration og asyl
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Understatssekretær, Justitsministeriet
Fast repræsentant
Statssekretær for forvaltning af Justitsministeriet
Fast repræsentant
Minister for forbindelserne med parlamentet
Justitsminister
Statssekretær, leder af Schengenafdelingen, Forvaltnings-
og Indenrigsministeriet
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Migrationsminister
Statssekretær for retlige anliggender
Justitsminister
Indenrigsminister
Lord Advocate, Skotland
Næstformand
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Orsat MILJENIĆ
Vladimir DROBNJAK
Fast repræsentant
15389/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0009.png
25.-26.X.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det fælles europæiske asylsystem
Rådet blev på en offentlig samling orienteret om status for forhandlingerne om de forskellige
udestående lovgivningsforslag om det fælles europæiske asylsystem på grundlag af et dokument fra
formandskabet (14823/12).
Status for de fire udestående sager kan beskrives således:
Der er opnået politisk enighed om direktivet om
modtagelsesforhold.
Denne politiske
enighed blev godkendt i Rådet uden debat (som A-punkt) (14112/1/12). Den afspejler til fulde
resultatet af forhandlingerne med Europa-Parlamentet. Når teksten formelt er vedtaget af
begge medlovgivere, skal medlemsstaterne inden to år gennemføre de nye bestemmelser i
national lovgivning. Danmark, Irland og Det Forenede Kongerige er ikke bundet af direktivet.
Yderligere oplysninger findes i
14456/12.
Forhandlingerne mellem Rådet og Europa-Parlamentet om indholdet i
Dublinforordningen
er ligeledes afsluttet. Det eneste udestående spørgsmål vedrører udvalgsproceduren, dvs.
hvorvidt der skal anvendes delegerede retsakter eller gennemførelsesretsakter. Et første
teknisk møde om dette spørgsmål er afholdt med Europa-Parlamentet, og formandskabet har
til hensigt at nå frem til en endelig aftale inden årets udgang.
Dublinforordningen fastsætter procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse. De nye regler indfø-
rer en mekanisme for tidlig varsling, beredskab og krisestyring. Denne mekanisme sigte mod
at evaluere, hvordan de nationale asylsystemer fungerer i praksis, at bistå medlemsstater, der
har behov for det, og at forebygge asylkriser. Mekanismen vil fokusere på vedtagelse af
foranstaltninger til at forhindre asylkriser i at udvikle sig snarere end at tackle følgerne af
sådanne kriser, når de først er opstået.
Som et supplement til mekanismen for tidlig varsling, beredskab og krisestyring i den
ændrede Dublinforordning vedtog Rådet i marts 2012 konklusioner fælles rammer for reel og
praktisk solidaritet over for de medlemsstater, hvis asylsystemer er under særligt pres, bl.a. på
grund af blandede migrationsstrømme (7485/12). Disse konklusioner skal fungere som en
værktøjskasse for fælles EU-solidaritet med de medlemsstater, som er mest berørt af et sådant
pres og/eller oplever problemer i deres asylsystemer.
15389/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0010.png
25.-26.X.2012
I juni forelagde Kommissionen sit nye forslag til en revideret
Eurodacforordning
(10638/12), som giver de retshåndhævende myndigheder adgang til den centrale
fingeraftryksdatabase, der skal dække hele EU, under strenge databeskyttelsesbetingelser med
henblik på at bekæmpe terrorisme og organiseret kriminalitet. Forhandlingerne mellem Rådet
og Europa-Parlamentet indledes i de kommende dage.
Der er gjort yderligere fremskridt i forhandlingerne med Europa-Parlamentet for at nå til
enighed om
direktivet om asylprocedurer
inden årets udgang. Et revideret forslag til
direktiv blev forelagt af Kommissionen den 1. juni 2011 (11207/11).
Der er allerede opnået enighed om og truffet beslutning om fire andre elementer af det fælles
europæiske asylsystem. De vedrører:
kvalifikationsdirektivet,
der fastsætter bedre, klarere og mere harmoniserede standarder for
identifikation af personer, som reelt har behov for international beskyttelse, og som blev
vedtaget i november 2011 og trådte i kraft i januar 2012
direktivet om fastboende udlændinge,
der blev vedtaget i april 2011
oprettelsen af
Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO),
der påbegyndte sin virksomhed i
foråret 2011
afgørelsen fra marts 2012, der fastlægger
fælles EU-prioriteter for genbosættelse for 2013
og
nye regler for EU-finansiering af genbosættelsesaktiviteter, som gennemføres af medlems-
stater.
Overordnet bør det erindres, at Det Europæiske Råd i sine konklusioner i juni 2011 bekræftede, at
forhandlingerne om de forskellige dele af det fælles europæiske asylsystem bør være afsluttet inden
udgangen af 2012 (EUCO
23/11).
En EU-civilbeskyttelsesordning
Rådet afholdt en offentlig orienterende debat om et forslag til oprettelse af en EU-civilbeskyttelses-
ordning på grundlag af et dokument fra formandskabet (14445/12). Kommissionen fremlagde det
oprindelige forslag i december 2011 (18919/11).
15389/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0011.png
25.-26.X.2012
Forslaget skal erstatte den nuværende lovgivning på området, dvs. Rådets beslutning af
5. marts 2007 om indførelse af et finansielt civilbeskyttelsesinstrument
(EUT L 71 af 10.3.2007)
og
Rådets beslutning af 8. november 2007 om indførelse af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning
(omarbejdet)
(EUT L 314 af 1.12.2007),
med henblik på at gøre forebyggelsen, beredskabet og
indsatsen i tilfælde af naturkatastrofer og menneskeskabte katastrofer af enhver slags både i og uden
for Unionen mere effektiv samt at øge omkostningseffektiviteten.
Rådet nåede til enighed om, at der bør indledes en gradvis proces med henblik på at styrke
forebyggelsespolitikken gennem udvikling af en risikobaseret tilgang til katastrofehåndtering i alle
medlemsstater, idet der tages højde for de nationale forskelle i risikovurdering og
planlægningspolitikker.
Rådet drøftede ligeledes de nødvendige forpligtelser fra medlemsstaternes side og de mulige
økonomiske incitamenter fra EU-budgettet til den foreslåede frivillige sammenlægning af medlems-
staternes indsatsressourcer.
Rådet var enigt om, at det er vigtigt, at aktivernes tilgængelighed er forudsigelig, og at økonomisk
støtte fra EU-budgettet kan være nyttige incitamenter til, at medlemsstaterne stiller aktiver til
rådighed i den frivillige pulje.
Endelig nåede Rådet også til enighed om at overveje en proces, gennem hvilken Kommissionen i
samarbejde med medlemsstaterne skal indkredse, om der er væsentlige mangler i indsatskapaciteten
i den frivillige sammenlægning, og i bekræftende fald vurdere alle muligheder anført i ovennævnte
dokument fra formandskabet og tage hånd om disse mangler på den mest hensigtsmæssige måde.
EU-civilbeskyttelsesordningen blev oprettet i 2011. Den er baseret på ressourcer, der forvaltes på
nationalt eller regionalt plan af myndighederne i de 32 deltagerlande (EU-27 + Island,
Liechtenstein, Norge, Kroatien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien). Siden
oprettelsen er mekanismen blevet iværksat over 150 gange for at bistå lande i og uden for EU efter
forskellige former for katastrofer, lige fra storme, oversvømmelser og jordskælv til skovbrande og
tørke. Mekanismen har ligeledes gjort det muligt at uddanne over 2 000 eksperter inden for civil
beskyttelse og afholde et stort antal øvelser.
Tiltrædelse af Schengen: Rumænien og Bulgarien
Rådet blev orienteret om status for afgørelsen om den fulde anvendelse af Schengenreglerne i
Republikken Bulgarien og Rumænien samt om gennemførelsen af foranstaltninger, som anses for at
bidrage til en vellykket udvidelse af Schengenområdet med disse to lande.
15389/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0012.png
25.-26.X.2012
Der er endnu ikke truffet afgørelse om de to landes tiltrædelse, idet det ikke har været muligt at
opnå den nødvendige enstemmighed.
Det nuværende forslag bygger på en fremgangsmåde i to trin: Første trin: Personkontrollen ved de
indre sø- og luftgrænser ved og mellem Bulgarien og Rumænien ophæves. Samtidig vil de to lande
indgå fuldt ud i Schengeninformationssystemet (SIS). Andet trin: Personkontrollen ved de indre
landgrænser ophæves.
På mødet den 1.-2. marts 2012 bekræftede Det Europæiske Råd, idet det mindede om sine drøftelser
i 2011, at alle retlige betingelser er opfyldt for, at der kan træffes afgørelse om Bulgariens og
Rumæniens tiltrædelse af Schengenområdet. Det Europæiske Råd anerkendte ligeledes Bulgariens
og Rumæniens vedvarende indsats.
Det Europæiske Råd anmodede i den forbindelse Rådet om i den mellemliggende periode at udpege
og gennemføre foranstaltninger, der kunne bidrage til en vellykket udvidelse af Schengenområdet
med Rumænien og Bulgarien.
Syrien: Regionalt beskyttelsesprogram
Rådet hilste Kommissionens arbejde vedrørende oprettelsen af et regionalt beskyttelsesprogram
som reaktion på krisen i Syrien enstemmigt velkomment og gav Kommissionen til opgave at
iværksætte programmet så hurtigt som muligt. Målet med dette program er at støtte Syrien og dets
naboer i etableringen af varige kapaciteter til håndtering af krisens følger på mellemlang og lang
sigt. Ministrene understregede, at tæt koordinering med internationale organisationer såsom
UNHCR er af allerstørste vigtighed.
Rådet gennemgik endvidere udviklingerne i kølvandet på krisen i Syrien mere overordnet. Her
havde ministrene mulighed for at indberette om krisens konsekvenser i medlemslandene for så vidt
angår migrationsstrømme, samt hvordan de reagerer på disse udviklinger.
EU og dets medlemsstater har aktivt ydet humanitær bistand i regionen siden krisens begyndelse.
Indtil nu har EU og dets medlemsstater stillet over 230 mio. EUR til rådighed - dvs. mere end 50 %
af al international støtte - til umiddelbare støtteforanstaltninger, der spænder fra fødevare- og
vandforsyning til husly og sundhedspleje.
15389/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0013.png
25.-26.X.2012
Ifølge UNHCR har mere end 350 000 flygtninge forladt Syrien navnlig for at rejse til nabolandene
(Jordan, Libanon, Irak og Tyrkiet). Mere end 16 000 er kommet til EU. I Syrien anslås antallet af
internt fordrevne at nærme sig 1,5 million. Situationen i landet og udviklingens usikre
fremtidsudsigter taget i betragtning udelukker UNHCR's vurderinger ikke, at antallet af både
flygtninge og internt fordrevne kan komme til at overstige henholdsvis 700 000 og 2,5 million.
Den 15. oktober 2012 vedtog Rådet for Udenrigsanliggender
konklusioner
om Syrien, hvori det
bekræfter EU's og dets medlemsstaters engagement inden for humanitær bistand.
Terrorbekæmpelse: Beskyttelse af bløde mål
Rådet drøftede og vedtog konklusioner om beskyttelse af bløde mål mod terrorangreb (14591/12).
Målet med disse konklusioner er at understrege vigtigheden af beskyttelsen af bløde mål og
tilskynde til samarbejde på dette område.
Terrorbekæmpelse: Forbindelse mellem interne og eksterne aspekter
Rådet noterede sig rapporten om gennemførelsen af Rådets konklusioner om en forbedring af
forbindelserne mellem de interne og eksterne aspekter af terrorbekæmpelse (11075/11).
Rådet forpligtede sig til jævnligt at vurdere fremskridtene med hensyn til
terrorbekæmpelsesinitiativerne, og den første rapport blev indgivet i juni 2011. Den seneste rapport
anfører ydermere anbefalinger om mulige foranstaltninger for yderligere at styrke forbindelsen
mellem interne og eksterne aspekter.
15389/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0014.png
25.-26.X.2012
Indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold
Rådet noterede sig status vedrørende direktivudkastet om indefrysning og konfiskation af udbytte
fra strafbart forhold i EU, der har til formål at gøre det nemmere for nationale myndigheder at
konfiskere og inddrive det udbytte, kriminelle opnår ved grænseoverskridende og organiseret
kriminalitet.
For at fremme arbejdet på ekspertniveau havde ministrene en drøftelse på grundlag af et dokument
udarbejdet af formandskabet (14826/12) med henblik på at give udtryk for deres synspunkter
vedrørende det passende kriterium for fastlæggelse af anvendelsesområdet for artikel 4 om udvidet
konfiskation.
Forskellige tilgange var til overvejelse under drøftelserne som eksempelvis indførelse af et
kriterium baseret på en objektiv faktor, f.eks. et filter for økonomisk gevinst, indførelse af en
straftærskel, anvendelse af bestemmelsen alene for særlige former for lovovertrædelser (organiseret
kriminalitet og terrorisme) eller anvendelse af bestemmelsen alene for alvorlige sager eller grove
lovovertrædelser.
På baggrund af drøftelserne vil Rådets forberedende organer fortsætte med at søge efter den mest
hensigtsmæssige måde at begrænse anvendelsen af bestemmelsen om udvidede
konfiskationsbeføjelser til grove lovovertrædelser på.
Det cypriotiske formandskab agter inden årets udgang at nå til enighed om en kompromistekst, som
kan danne grundlag for forhandlingerne med Europa-Parlamentet som led i den almindelige
lovgivningsprocedure.
Økonomisk kriminalitet og økonomisk efterforskning
Rådet drøftede henstillingerne i den endelige rapport om femte runde af de gensidige evalueringer
om økonomisk kriminalitet og økonomisk efterforskning (12657/2/12
REV 2).
På grundlag af formandskabets note (14597/12) drøftede ministrene, hvordan initiativer på det
strafferetlige område kan bidrage til en forbedret bekæmpelse af organiseret kriminalitet.
Ministrene fremhævede, at grænseoverskridende organiseret kriminalitet fortsat er en af de største
udfordringer, der truer oprettelsen af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Den
endelige rapport om femte runde af de gensidige evalueringer tager et centralt aspekt heri op til
behandling og fokuserer på økonomisk kriminalitet og økonomisk efterforskning.
Den gensidige evalueringsmekanisme har siden 1996 været anvendt til at evaluere anvendelsen og
gennemførelsen på nationalt plan af internationale tiltag til bekæmpelse af organiseret kriminalitet.
15389/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0015.png
25.-26.X.2012
Narkotikasituationen
Rådet lyttede til en fremlæggelse ved direktøren for Det Europæiske Overvågningscenter for
Narkotika og Narkotikamisbrug (EONN) om centrets årsberetning 2012 om narkotikasituationen i
Europa.
EOON's årsberetning fremlægger de seneste data om og kommentarer til narkotikasituationen i de
27 EU-medlemsstater samt Norge, Kroatien og Tyrkiet. Hovedudfordringerne og nogle af de
lovende tilgange til tackling af narkotikasituationen i dag diskuteres. Årsberetningen 2012
offentliggøres den 15. november 2012 i Lissabon.
Beskyttelse af EU's finansielle interesser
Rådet noterede sig direktivforslaget om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske
Unions finansielle interesser, som Kommissionen har forelagt. Formålet med forslaget (12683/12)
er at afskrække svindlere, forbedre retsforfølgelsen af og sanktionerne mod svindel med EU-
budgettet og fremme inddrivelsen af misbrugte EU-midler og derved øge beskyttelsen af
skatteydernes penge i EU.
Det foreslåede direktiv fastsætter fælles definitioner for en række strafbare handlinger rettet mod
EU-budgettet og fælles forældelsesfrister, inden for hvilke sagerne skal efterforskes og
retsforfølges, samt minimumsstraffe, herunder fængsling i de groveste sager, med henblik på at
forstærke den afskrækkende virkning. Disse fælles regler bør, i henhold til Kommissionens forslag,
bidrage til at sikre lige vilkår og forbedret efterforskning og retsforfølgelse i hele EU.
Forslagets sigte er at definere strafbare handlinger såsom svig og andre lovovertrædelser relateret til
svig, f.eks. aktiv eller passiv korruption, misbrug af midler, hvidvaskning af penge og obstruktion af
offentlige indkøbsprocedurer til skade for EU-budgettet. Det foreslås, at medlemsstaterne fastsætter
en minimumsstraf på mindst seks måneders fængsel i grove tilfælde (artikel 8) og en
maksimumsstraf på mindst ti års fængsel, når den strafbare handling er begået inden for rammerne
af en kriminel organisation. Med henblik på at forbedre inddrivelsen af midler fastsætter forslaget,
at udbyttet fra disse strafbare forhold konfiskeres (artikel 10). Endvidere foreslås der længere foræl-
delsesfrister for de definerede strafbare handlinger (artikel 12), idet tilstrækkelig tid til
efterforskning er afgørende i komplicerede grænseoverskridende sager.
15389/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0016.png
25.-26.X.2012
De fleste medlemsstater støttede hovedindholdet i og formålet med direktivudkastet. Flere
medlemsstater og Rådets Juridiske Tjeneste fandt, at forslagets retsgrundlag burde være artikel 83,
stk. 2, i stedet for artikel 325, stk. 4, som foreslået af Kommissionen. Derudover gav flere delega-
tioner tillige udtryk for betænkeligheder navnlig ved indførelsen af en minimumsstraf, niveauet for
straffene og de fælles forældelsesfrister.
Formandskabet instruerede Rådets forberedende organer om at påbegynde arbejdet med samtlige
disse spørgsmål.
Behandling af personoplysninger
Rådet noterede sig status vedrørende forordningen om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (den generelle
forordning om databeskyttelse) (5853/12).
Spørgsmålet om valg af reguleringsmiddel blev rejst under drøftelsen. Nogle delegationer gav
udtryk for, at de foretrak et direktiv i stedet for en forordning, eftersom dette gav dem mere
fleksibilitet i de tilfælde, hvor der var behov herfor. Andre delegationer foretrak imidlertid en
forordning som foreslået af Kommissionen.
Ministrene har allerede drøftet dette forslag på deres uformelle møde i juli med udgangspunkt i tre
spørgsmål: den administrative byrde, behovet for en særlig behandling af den offentlige sektor og
antallet af delegerede retsakter.
Forslaget er genstand for en dybtgående drøftelse blandt eksperterne i Databeskyttelsesgruppen,
som blev påbegyndt under det danske formandskab, og som fortsætter under det irske formandskab.
Insiderhandel og kursmanipulation
Rådet noterede sig status vedrørende direktivforslaget om strafferetlige sanktioner for insiderhandel
og kursmanipulation (markedsmisbrugsdirektivet) (16000/11). Med udgangspunkt i et dokument
udarbejdet af formandskabet (14598/12) udvekslede ministrene synspunkter med henblik på at
udstikke retningslinjer for de fremtidige forhandlinger.
Direktivudkastet indfører minimumsregler for de groveste strafbare handlinger i forbindelse med
markedsmisbrug, nemlig insiderhandel og kursmanipulation. Det ville forpligte medlemsstaterne til
at sikre, at denne adfærd straffes som kriminel lovovertrædelse.
15389/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0017.png
25.-26.X.2012
Under drøftelsen diskuterede ministrene ét af de mest relevante og stadig uløste spørgsmål, nemlig
ne bis in idem-princippet. Navnlig fokuserede de på forholdet til de administrative overtrædelser i
MAR og på, hvordan det i denne situation sikres, at anvendelsen af MAR og MAD ikke bringer ne
bis in idem-princippet i fare i tilfælde, hvor forskellige typer af sanktioner kan anvendes (eller er
blevet anvendt) for de samme forhold.
De fleste delegationer fandt, at beskyttelsen af ne bis in idem-princippet var relevant i forhold til
MAR- og MAD-forslagene. Et flertal af delegationerne var af den opfattelse, at opgaven med at
beskytte princippet burde overlades til hver enkelt medlemsstat ved gennemførelsen af direktivet og
anvendelsen i konkrete sager. Nogle delegationer mente imidlertid, at der burde findes en løsning på
EU-niveau.
Dette forslag, som Kommissionen forelagde i oktober 2011, indgår i en større "pakke" af
foranstaltninger, herunder et direktiv om markeder for finansielle instrumenter, "MiFID"
(15939/11), en forordning om markeder for finansielle instrumenter og om OTC, "MiFIR"
(15938/11), og en forordning om insiderhandel og kursmanipulation, "MAR" (16010/11), der fast-
sætter et fælles regelsæt for markedsmisbrug.
15389/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0018.png
25.-26.X.2012
Eventuelt
Rådet blev orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
de foreslåede forordninger om den flerårige finansielle ramme (FFR) på området for retlige og
indre anliggender
initiativet fra Kongeriget Belgien, Republikken Bulgarien, Republikken Estland, Kongeriget
Spanien, Republikken Østrig, Republikken Slovenien og Kongeriget Sverige om den euro-
pæiske efterforskningskendelse
udkastet til direktiv om retten til adgang til advokatbistand i straffesager og ret til
kommunikation ved anholdelse
udkastet til forordning om hhv. programmet for retlige anliggender og programmet for
rettigheder, ligestilling og unionsborgerskab for perioden 2014 til 2020
udkastet til den omarbejdede forordning om retternes kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (Bruxelles I).
Kommissionen fremlagde en præsentation om ulovlig handel med våben og orienterede ministrene
om gennemførelsen af instrumenter til gensidig anerkendelse.
Ungarn orienterede ministrene om ministerkonferencen i Salzburgforummet den 11.-12.
oktober 2012 i Budapest.
15389/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0019.png
25.-26.X.2012
Det Blandede Udvalg
I tilknytning til samlingen i Rådet drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
- Overvågning af situationen i landene i det vestlige Balkan efter visumliberaliseringen
Udvalget drøftede Kommissionens tredje rapport om overvågning af situationen i landene i det
vestlige Balkan efter visumliberaliseringen.
Delegationerne udtrykte betænkelighed ved den betydelige stigning i antallet af hovedsagelig
grundløse asylansøgninger fra statsborgere fra flere lande på Vestbalkan og understregede
vigtigheden af at fremme foranstaltninger, der kan afbøde situationen. Dialog med de berørte lande
blev blandt andet anset for at være af allerstørste vigtighed, og Kommissionen bekræftede, at emnet
vil blive drøftet på den kommende ministerkonference om retlige og indre anliggender mellem EU
og landene på Vestbalkan, der skal afholdes den 5.-6. november 2012 i Tirana i Albanien.
I den forbindelse anmodede en stor del af delegationerne også om at få fremskyndet de
igangværende forhandlinger med Europa-Parlamentet om ændringsforslag til de gældende regler for
EU's visumfritagelsesordning. Kommissionen fremlagde sit forslag til ændring af de eksisterende
regler i maj 2011. Det vedrører forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen over de
tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser
(bilag I til forordningen), og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
(bilag II til forordningen) (10834/11).
Drøftelserne mellem Rådet og Parlamentet blev påbegyndt i januar 2012. Her fokuseres på
indførelsen af en beskyttelsesklausul, der skal muliggøre en midlertidig genindførelse af
visumpligten - under særlige omstændigheder - for et tredjelands statsborgere, der normalt kan rejse
til EU uden visum (lande på listen i bilag II). De nye regler vil ligeledes styrke begrebet
gensidighed, dvs. hvorledes der tages hånd om en situation, hvor et bilag II-land genindfører
visumpligt for borgere fra bestemte EU-lande eller for EU som sådan.
- Tiltrædelse af Schengen: Rumænien og Bulgarien
Rådet blev orienteret om status for afgørelsen om den fulde anvendelse af Schengenreglerne i
Republikken Bulgarien og Rumænien samt om gennemførelsen af foranstaltninger, som anses for at
bidrage til en vellykket udvidelse af Schengenområdet med disse to lande.
15389/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25.-26.X.2012
Der er endnu ikke truffet afgørelse om de to landes tiltrædelse, idet det ikke har været muligt at op-
nå den nødvendige enstemmighed.
Det nuværende forslag bygger på en fremgangsmåde i to trin: Første trin: Personkontrollen ved de
indre sø- og luftgrænser ved og mellem Bulgarien og Rumænien ophæves. Samtidig vil de to lande
indgå fuldt ud i Schengeninformationssystemet (SIS). Andet trin: personkontrollen ved de indre
landgrænser ophæves.
På mødet den 1.-2. marts 2012 bekræftede Det Europæiske Råd, idet det mindede om sine drøftelser
i 2011, at alle retlige betingelser er opfyldt for, at der kan træffes afgørelse om Bulgariens og
Rumæniens tiltrædelse af Schengenområdet. Det Europæiske Råd anerkendte ligeledes Bulgariens
og Rumæniens vedvarende indsats.
Det Europæiske Råd anmodede i den forbindelse Rådet om i den mellemliggende periode at udpege
og gennemføre foranstaltninger, der kunne bidrage til en vellykket udvidelse af Schengenområdet
med Rumænien og Bulgarien.
- Grækenlands nationale handlingsplan for asylreform og migrationsforvaltning
Den græske minister, Kommissionen, Det Europæiske Agentur for grænseovervågning (Frontex)
samt Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) orienterede Rådet om fremskridt i gennemførelsen
af den græske nationale handlingsplan om asyl og migration. Kommissionen informerede bl.a.
ministrene om de seneste besøg i Athen og i Evrosregionen.
Delegationerne hilste de fremskridt velkommen, Grækenland har opnået i de seneste måneder de
vanskelige økonomiske omstændigheder til trods, og understregede, at momentum ikke må mistes.
- Ulovlig indvandring
Frontex og Kommissionen orienterede Rådet om de seneste udviklinger og tendenser i den ulovlige
indvandring, EU oplever i øjeblikket.
15389/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0021.png
25.-26.X.2012
- SIS II
Udvalget så på den seneste udvikling i gennemførelsen af Schengeninformationssystemet (SIS II),
som efter planen skal være operationelt inden udgangen af første kvartal af 2013.
Schengeninformationssystemet (SIS) er en database, der deles af de deltagende landes grænse- og
migrationsmyndigheder samt retshåndhævende myndigheder og indeholder oplysninger om
personer og om forsvundne og stjålne genstande. Der gælder specifikke strenge
databeskyttelsesregler for SIS. Det er en kompensationsforanstaltning i forbindelse med åbningen af
de indre grænser i henhold til Schengenaftalen, men betragtes også som en afgørende
sikkerhedsfaktor i EU. Europa-Kommissionen er i øjeblikket i gang med at udvikle anden
generation af SIS, almindeligvis betegnet SIS II.
- Eventuelt
Rådet blev orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
forordningen om oprettelse af et europæisk grænseovervågningssystem (Eurosur)
de Schengenrelaterede lovgivningsforslag, der i øjeblikket er til drøftelse, navnlig
Schengenevalueringsmekanismen og Schengengrænsekodeksen; Rådet vedtog en generel
indstilling til de to sager på samlingen i juni (se
10760/12,
s. 9-12)
ændringerne til EU's visumfritagelsesordning (forordning nr. 539/2001).
15389/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0022.png
25.-26.X.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Modtagelsesforhold for ansøgere om international beskyttelse
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til den ændrede omarbejdning af direktivet om
modtagelsesforhold (14112/1/12).
Teksten er, som den nu foreligger, resultatet af forhandlinger med Europa-Parlamentet og burde
blive vedtaget uden ændringer ved Europa-Parlamentets andenbehandling, idet begge institutioners
jurist-lingvister skal gennemgå teksten.
Yderligere oplysninger findes i
14556/12.
Menneskehandel
Rådet vedtog reviderede konklusioner (11838/6/12
REV6)
om den nye EU-strategi for bekæmpelse
af menneskehandel (2012-2016) (11780/12), der opfordrer medlemsstaterne til at optrappe deres
bestræbelser på effektivt at sætte ind mod menneskehandel og beskytte dens ofre ved at styrke
internt og eksternt samarbejde samt ved at tage højde for de fem prioriteter i EU-strategien.
EU's indsats mod migrationspresset
Rådet noterede sig den opdaterede "EU's indsats mod migrationspresset - En strategisk reaktion"
(9650/12), der omfatter en liste over strategiske prioritetsområder, hvor indsatsen skal øges og
overvåges for at dæmme op for og styre det nuværende pres, der skyldes ulovlig indvandring og
misbrug af lovlige migrationsruter. Dokumentet er tænkt som en håndgribelig og realistisk reaktion
på de aktuelle udfordringer på migrationsområdet.
EU-handlingsplan for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering
Rådet godkendte den ajourførte gennemførelsesplan for den reviderede EU-handlingsplan til
bekæmpelse af radikalisering og rekruttering, der sigter til gennemførelsen af EU's
terrorbekæmpelsesstrategi. Den opregner foranstaltninger, der kan iværksættes af medlemsstater og
forskellige EU-organer med henblik på at forebygge og sætte ind over for radikalisering og
terrorisme. Planen blev sidst revideret i 2009.
15389/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0023.png
25.-26.X.2012
Samarbejdsaftaler med Cepol
Rådet godkendte indgåelsen af to samarbejdsaftaler mellem Det Europæiske Politiakademi (Cepol)
og:
politiuddannelsescentret under det albanske statspoliti (14422/12)
akademiet "Stefan Cel Mare" under Republikken Moldovas indenrigsministerium (14423/12).
EU CULTNET
Rådet vedtog en resolution om oprettelse af et uformelt retshåndhævelses- og ekspertisenetværk på
området for kulturgoder med henblik på at forebygge og bekæmpe kriminalitet, der involverer
kulturgoder (14232/12) gennem en styrkelse af samordningen mellem retshåndhævelses- og
kulturmyndigheder og private organisationer (f.eks. antikvitetsforretninger, auktionshuse og
onlineauktioner).
Ydermere skal EU CULTNET identificere og i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne
udveksle ikkeoperative oplysninger om kriminelle netværk, der mistænkes for at være involveret i
ulovlig handel med stjålne kulturgoder, for at fastslå, hvilken sammenhæng der findes mellem
sådanne netværk og andre former for (organiseret) kriminalitet, og for at identificere ruter,
bestemmelsessteder, modus operandi og tendenser samt kriminalitetstyper i tæt samarbejde med de
forskellige internationale organisationer som Europol, Eurojust, Interpol og UNESCO.
Elektronisk udveksling af data med Cypern
Rådet vedtog en afgørelse om elektronisk udveksling af fingeraftryksdata (13676/12) og DNA-data
(13677/12) i Cypern. Den evalueringsprocedure, der kræves i henhold til Rådets afgørelse
2008/616/RIA
1
, har konkluderet, at Cypern fuldt ud har gennemført de almindelige bestemmelser
om databeskyttelse og derfor er berettiget til fra datoen for ikrafttrædelsen af denne afgørelse at
begynde at modtage og levere personoplysninger med henblik på forebyggelse og efterforskning af
strafbare handlinger.
1
EUT L 210 af 6.8.2008.
23
15389/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0024.png
25.-26.X.2012
Elektronisk udveksling af data med Sverige
Rådet vedtog en afgørelse om Sveriges elektroniske udveksling af oplysninger fra køretøjsregistre
(14135/12). Den evalueringsprocedure, der kræves i henhold til Rådets afgørelse 2008/616/RIA
1
,
konkluderede, at Sverige fuldt ud har gennemført de almindelige bestemmelser om databeskyttelse
og derfor er berettiget til fra datoen for ikrafttrædelsen af denne afgørelse at begynde at modtage og
levere personoplysninger med henblik på forebyggelse og efterforskning af strafbare handlinger.
Ajourføring af restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog de ajourførte begrundelser vedrørende personer, grupper og enheder, som der er
truffet restriktive foranstaltninger mod i henhold til Rådets forordning 2580/2001
2
med henblik på
at bekæmpe terrorisme. Det noterede sig endvidere skrivelsen, der skal fremsendes til de berørte
personer og grupper. En meddelelse herom vil blive offentliggjort i EU-Tidende (C-udgaven).
Rådet skal gennemgå listen med regelmæssige mellemrum og mindst to gange om året for at sikre,
at det stadig er berettiget af bibeholde navnene på disse personer, grupper og enheder på listen.
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Håndvåben og lette våben
Rådets tildelte 1,68 mio. EUR i støtte til aktiviteter med henblik på at mindske risikoen for ulovlig
handel med og voldsom ophobning af håndvåben og lette våben i regionen dækket af
Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE). Projekterne indeholder en regional
uddannelsesworkshop for embedsmænd med ansvar for kontrol med mæglervirksomhed i
forbindelse med SALW og opgraderinger af sikkerheden på SALW-oplagringssteder i Hviderusland
og Kirgisistan.
Rammeaftale om deltagelse med Moldova
Rådet godkendte undertegnelsen og indgåelsen af en aftale mellem EU og Republikken Moldova
om rammerne for Republikken Moldovas deltagelse i Den Europæiske Unions
krisestyringsoperationer.
1
2
EUT L 210 af 6.8.2008.
EFT L 344 af 28.12.2001.
24
15389/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0025.png
25.-26.X.2012
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Undtagelsesklausul til vedtægten
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens rapport til Rådet om undtagelsesklausulen i
artikel 10 i bilag XI til vedtægten (14913/12).
Multilaterale topmøder - Lissabontraktatens
Rådet godkendte en aftale opnået af De Faste Repræsentanters Komité om nøglespørgsmål i
forbindelse med tilrettelæggelsen af multilaterale topmøder, f.eks. med grupper af tredjelande i lyset
af de ændringer, Lissabontraktaten medfører.
Ændringerne har indflydelse på EU's eksterne repræsentation og konsekvenser for afholdelsen og
tilrettelæggelsen af topmøder. De har bl.a. budgetmæssige følger.
Hvad angår bilaterale topmøder med individuelle tredjelande blev der indført ordninger for teknisk
tilrettelæggelse og finansiering i 2010.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Vedtagelse af nye finansielle regler vedrørende Unionens årlige budget
Rådet vedtog
1
en forordning med henblik på at forenkle EU-budgettets finansielle regler, samtidig
med at der sikres en hensigtsmæssig håndtering af de europæiske skatteborgeres penge (45/12
+
14800/12 ADD 1
+
ADD 2
+
ADD 3).
Dette sker på baggrund af enigheden med Europa-
Parlamentet ved førstebehandlingen. For at kunne træde i kraft skal de nye regler offentliggøres i
Den Europæiske Union Tidende. De vil finde anvendelse fra den 1. januar 2013, samme dato som
de gennemførelsesbestemmelser, Kommissionen ventes vedtage i de kommende dage.
For flere oplysninger se
15188/12.
1
Den nederlandske delegation undlod at stemme.
25
15389/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453979_0026.png
25.-26.X.2012
FISKERI
Fiskeriaftalen for det sydlige Indiske Ocean - EU's holdning
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af Unionens holdning, som skal vedtages inden for
rammerne af fiskeriaftalen for det sydlige Indiske Ocean (SIOFA).
SIOFA tilsigter en langsigtet bevarelse og bæredygtig anvendelse af fiskeressourcerne, bortset fra
tun, i områder, der falder uden for nationale jurisdiktioner i det sydlige Indiske Ocean.
Den Regionale Fiskeriforvaltningsorganisation for det Sydlige Stillehav - EU's holdning
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af Unionens holdning, som skal vedtages inden for
rammerne af Den Regionale Fiskeriforvaltningsorganisation for det Sydlige Stillehav (SPRFMO).
SPRFMO-kommissionen er ansvarlig for vedtagelse af foranstaltninger udformet med henblik på at
sikre en langsigtet bevarelse og bæredygtig anvendelse af fiskeressourcerne i konventionsområdet
og dermed begrænse fiskeriets indvirkning på de marine økosystemer mest muligt.
15389/12
26
DA