Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3195 - RIA Bilag 4
Offentligt
1173967_0001.png
Dato:
Kontor:
1. november 2012
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh.: Sanne Renée Stengaard
Jensen
Sagsnr.: 2012-3051/01-0011
Dok.:
584696
REDEGØRELSE
for
rådsmødet (retlige og indre anliggender)
og mødet i Det Blandede Udvalg den 25.-26. oktober 2012 for så vidt
angår Justitsministeriets ansvarsområde
Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der er
anvendt i samlenotatet til Folketingets Europaudvalg, som også er sendt til
Retsudvalget og Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Dagsordenspunkt 1: SIS II
Kommissionen orienterede om status for overgangen til SIS II. Overgan-
gen er i sin sidste fase, og de fleste nationale testkørsler er afsluttet uden
problemer.
Dagsordenspunkt 2: Udkast til rådsafgørelse om den fulde anvendelse
af Schengen-reglerne i Bulgarien og Rumænien
Formandskabet beklagede, at det ikke var muligt at træffe afgørelse om
Bulgariens og Rumæniens fulde optagelse i Schengen-samarbejdet. Bulga-
rien og Rumænien gav udtryk for utilfredshed med, at beslutningen var
blevet udskudt så længe.
Dagsordenspunkt 3: Grækenlands nationale handlingsplan for asyl og
indvandring
Kommissionen orienterede om status for implementeringen af den græske
nationale handlingsplan for asyl og indvandring. Flere medlemsstater ud-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1173967_0002.png
trykte tilfredshed med de opnåede fremskridt og udsigten til, at handlings-
planen skal revideres inden årets udgang.
Dagsordenspunkt 4: Bekæmpelse af ulovlig indvandring
Kommissionen og EU’s grænseagentur (FRONTEX) orienterede om den
aktuelle indsats mod ulovlig indvandring. Der er sket et fald i antallet af
ulovlige indvandrere til EU, men samtidig en markant ændring i migrati-
onsmønstrene for den ulovlige indvandring, som kræver fortsat fokus på
området og en øget indsats fra alle parter.
Dagsordenspunkt 5: Handlingsplan for at sikre en fælles EU-tilgang
til bekæmpelse af ulovlig indvandring
Punktet blev taget af den endelige dagsorden.
Dagsordenspunkt 6: Det fælles europæiske asylsystem
*
Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne om det fælles
europæiske asylsystem og glædede sig over de fremskridt, man har opnået.
Kommissionen var optimistisk i forhold til at opnå enighed om hovedpar-
ten af det fælles europæiske asylsystem inden årets udgang.
Dagsordenspunkt 7: Syrien: status vedrørende etablering af et regio-
nalt beskyttelsesprogram som reaktion på den syriske krise
Formandskabet og Kommissionen redegjorde for situationen i Syrien. Der
var enighed blandt medlemsstaterne om, at situationen i Syrien er stærkt
bekymrende, og at der er behov for fortsat humanitær bistand til Syrien og
dets nabolande, som oplever et fortsat stigende flygtningepres. Der var li-
geledes bred opbakning til arbejdet med at etablere et regionalt beskyttel-
sesprogram i Syriens nabolande. Der kan konstateres en stigning i antallet
af syriske asylansøgere i EU og et øget pres på EU’s ydre grænser, om end
tallene fortsat er beskedne. Flere medlemsstater opfordrede Kommissionen
til at udarbejde en beredskabsplan for håndteringen af en eventuel masse-
tilstrømning til EU.
*
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at
foranstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 8: Kommissionens tredje rapport om visumliberali-
sering i forhold til landene på Vestbalkan
Kommissionen præsenterede den tredje monitoreringsrapport om visumli-
beralisering i forhold til landene på Vestbalkan, som der var generel til-
fredshed med blandt medlemsstaterne. Flere medlemsstater redegjorde for
deres aktuelle udfordringer med åbenbart grundløse asylansøgere fra lan-
dene på Vestbalkan, hvilket udgør en stor belastning for de nationale asyl-
systemer. Herudover gav flere medlemsstater udtryk for, at EU skal fast-
holde et politisk pres på landene på Vestbalkan med henblik på i højere
grad at få regeringerne til at påtage sig et ansvar og reducere incitamenter-
ne til at forlade landene. Der var blandt medlemsstaterne enighed om, at
der er behov for hurtigt at afslutte forhandlingerne om en revision af Rå-
dets forordning (EF) nr. 539/2001 af 15. marts 2001 om fastlæggelse af li-
sten over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum
ved passage af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis stats-
borgere er fritaget for dette krav, idet revisionen vil indføre en suspensi-
onsmekanisme, der kan aktiveres ved misbrug.
Dagsordenspunkt 9: Rådskonklusioner om beskyttelsen af sårbare
mål mod terrorisme
Rådskonklusionerne om beskyttelse af sårbare mål mod terrorisme blev
vedtaget.
Dagsordenspunkt 10: Implementeringsrapport vedrørende rådskon-
klusioner om styrkelse af forbindelsen mellem de interne og eksterne
aspekter af EU’s indsats mod terror
Rådet noterede sig rapporten om gennemførelsen af rådskonklusionerne
om forbedring af forbindelserne mellem de interne og eksterne aspekter af
terrorbekæmpelse. Formandskabet, EU’s Fælles Udenrigstjeneste og EU’s
antiterrorkoordinator fandt, at der er gjort fremskridt, men at der fortsat er
områder, hvor samarbejdet kan forbedres yderligere.
Dagsordenspunkt 11: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipu-
lation*
Rådet diskuterede ne bis in idem princippet (forbuddet mod, at man straf-
forfølges flere gange for det samme forhold) i forhold til samspillet mel-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lem direktivforslaget om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og
kursmanipulation og forordningsforslaget om insiderhandel og kursmani-
pulation. Der var enighed blandt medlemsstaterne om, at det var relevant
at overveje princippet i forbindelse med de to retsakter. Der var samtidig
støtte til formandskabets målsætning om at hurtigt at nå til enighed om di-
rektivforslaget.
Dagsordenspunkt 12: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart for-
hold i Den Europæiske Union*
Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne om direktivfor-
slaget om indefrysning og konfiskation, hvor målsætningen er at opnå en
generel indstilling til forslaget på rådsmødet i december. Under drøftelsen
var der støtte til formandskabets målsætning om hurtigt at nå til enighed
om forslaget, ligesom der var enighed om behovet for at fastsætte objekti-
ve kriterier for anvendelsen af udvidet konfiskation.
Dagsordenspunkt 13: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske
Unions finansielle interesser
Kommissionen præsenterede direktivforslaget efterfulgt af en første ud-
veksling af overordnede synspunkter. Medlemsstaterne udtrykte i den for-
bindelse generel støtte til intentionerne bag forslaget og vigtigheden af at
beskytte unionens finansielle interesser. Enkelte medlemsstater tilkende-
gav samtidig støtte til Kommissionens valg af hjemmel (TEUF artikel 325,
stk. 4), hvorimod flere medlemsstater – herunder Danmark – og Rådets Ju-
ridiske Tjeneste tilkendegav, at forslaget rettelig bør fremsættes efter
TEUF artikel 83, stk. 2. Herudover kom en række medlemsstater med
bemærkninger til forslaget om indførelse af minimumsstraffe, regulering
af forældelse og medtagelse af moms i forslaget.
Dagsordenspunkt 14: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behand-
ling om personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysnin-
ger (generel forordning om databeskyttelse)
Formandskabet orienterede om status for forhandlingerne om forordnings-
forslaget og henledte opmærksomheden på spørgsmålet om administrative
byrder, behandling af personoplysninger på det offentlige område samt de-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
legerede retsakter/gennemførelsesretsakter, som vil blive behandlet yderli-
gere på arbejdsgruppeniveau med henblik på drøftelse heraf på rådsmødet i
december. Medlemsstaterne udtrykte forskellige holdninger til spørgsmålet
om, hvorvidt reguleringen bør ske ved forordning eller direktiv. Derudover
udtrykte en række medlemsstater bekymring over de administrative byr-
der, som forslaget vil medføre, ligesom en række medlemsstater satte
spørgsmålstegn
ved
antallet
af
delegerede
retsak-
ter/gennemførelsesretsakter.
Dagsordenspunkt 15: Den samlede 5. evalueringsrapport om indsatsen
mod økonomisk kriminalitet
Rådet drøftede, hvordan forskellige initiativer på det strafferetlige område
kan bidrage til en forbedret bekæmpelse af økonomisk kriminalitet på bag-
grund af den samlede 5. evalueringsrapport om indsatsen mod økonomisk
kriminalitet.
Dagsordenspunkt 16: 2012 årsrapport om status for narkotikapro-
blemer i Europa
Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug
oplyste, at årsrapporten vil blive offentliggjort den 15. november 2012.
5