Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3196 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
1168124_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
9. oktober 2012
Samlenotat vedrørende søfartspunktet inden for Erhvervs- og
Vækstministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 29. oktober
2012
2
(a)
Direktivforslag om flagstatens ansvar for
håndhævelsen af FN’s konvention om sø-
farende arbejdsforhold (MLC)
- generel indstilling
KOM (2012) 0134
Forslag om ændring af direktiv om havne-
statskontrol
- generel indstilling
KOM (2012) 0129
(b)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0002.png
2/11
a) Direktivforslag om flagstatens ansvar for håndhævelsen af FN’s
konvention om søfarende arbejdsforhold (MLC)
Revideret notat: Ændringer er angivet med kursiv
1. Resumé
Kommissionens forslag har til formål at indføre håndhævelsesbestemmelser
vedrørende den aftale, som de europæiske sociale parter har indgået om
FN’s konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC), der er gennemført
ved Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (Transport, Telekommuni-
kation og Energi) den 29. oktober 2012 med henblik på generel indstilling.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Direktivforslaget om flagstatens ansvar for håndhævelsen af Rådets
direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af den aftale, der er indgået
mellem de europæiske arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer
(ECSA og ETF) om konventionen om søfarendes arbejdsforhold af 2006,
og om ændring af direktiv 1999/63/EF, KOM(2012)134, er oversendt til
Rådet den 23. marts 2012 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 100 og skal behandles efter den almindelige lov-
givningsprocedure i TEUF art. 294. Rådet træffer afgørelse ved kvalifice-
ret flertal.
I 2006 vedtog FN’s Arbejdsorganisation, ILO, en omfattende konvention
om de søfarendes arbejdsforhold, ILO konvention 186, som i det daglige
benævnes MLC (Maritime Labour Convention).
I 2008 indgik de europæiske arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer
(ECSA og ETF) en aftale om MLC. Aftalen blev efterfølgende gennemført
i EU-retten ved Rådets direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af den aftale,
der er indgået mellem ECSA og ETF om konventionen om søfarendes ar-
bejdsforhold af 2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF om gennemfø-
relse af partsaftale om tilrettelæggelse af arbejdstiden for søfarende.
Direktiv 2009/13/EF gennemfører nogle af MLC-konventionens standarder
i EU-lovgivningen, som eksempelvis minimumskrav for søfarende, der skal
arbejde på et skib. Det drejer sig bl.a. om mindstealder, lægeundersøgelse,
generelle bestemmelser om uddannelse, ansættelseskontrakter, hviletid, ind-
retning af skibene, beboelse om bord, velfærd og kost samt forhold, der har
betydning for den søfarendes helbred.
Gennemførelses- og håndhævelsesbestemmelserne i MLC, herunder flag-
statens ansvar for at gennemføre og håndhæve konventionen på egne skibe,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0003.png
3/11
er ikke dækket af EU-lovgivningen. Dog stiller det gældende direktiv
2009/13/EF et generelt krav om, at passende sanktioner indføres i forbindel-
se med manglende overholdelse af parternes aftale.
Dette er baggrunden for Kommissionens direktivforslag om flagstatens an-
svar for håndhævelsen af Rådets direktiv 2009/13/EF.
Forslaget har været behandlet på en række møder i Rådets arbejdsgrup-
pe for maritim transport. Det forslag, der nu foreligger, er derfor ændret
på nogle punkter.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at sikre, at medlemsstaterne gennem flagstats-
kontrol sikrer, at de arbejdsstandarder for søfarende, som er fastlagt i MLC-
konventionen, bliver anvendt om bord på alle skibe, der anløber EU-havne,
uanset de søfarendes nationalitet.
I forslagets artikel 2 defineres skib og reder baseret på konventionens
definition og den definition, der anvendes i direktiv 2009/13/EF, for at
undgå uoverensstemmelser mellem standarderne og gennemførelses-
foranstaltningerne.
MLC-konventionen indeholder en generel undtagelsesbestemmelse,
hvorefter flagstaten – efter høring af arbejdsmarkedets parter – kan
undtage mindre skibe i national fart fra bestemmelser i konventionen.
Denne undtagelsesbestemmelse er ikke medtaget i Kommissionens
forslag. Undtagelsesbestemmelsen blev heller ikke medtaget i den aftale,
som de europæiske arbejdsmarkedsparter har indgået om MLC, og som
efterfølgende blev gennemført ved direktiv 2009/13/EF. Derfor vil
direktivforslaget gælde for alle skibe, som fører flag fra et EU-land,
uanset størrelse og fartområde. I Danmark har arbejdsmarkedets parter
accepteret, at undtagelsesbestemmelsen benyttes, ved at MLC-
konventionens synsterminer for mindre skibe i national fart fraviges.
I direktivets artikel 3 fastlægges flagstatens forpligtelse til at indføre
inspektionsmekanismer og til at sikre, at flagstatens skibe overholder
direktiv 2009/13/EF.
Artikel 4 omhandler erhvervskvalifikationer og uafhængighed for
personale med ansvar for at kontrollere, at bestemmelser, der er
omhandlet i direktiv 2009/13/EF, overholdes om bord på fartøjer, der
fører de berørte medlemsstaters flag.
Artikel 5 omhandler klager om bord på skibe, der fører EU-
medlemsstaters flag, og fastlægger de principper og procedurer, der skal
følges af flagstaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0004.png
4/11
Artikel 6 indeholder de nationale gennemførelsesbestemmelser. I artikel 7
foreslås direktivets ikrafttrædelsestidspunkt som den dato, hvor MLC kon-
ventionen træder i kraft. En tilsvarende ikrafttrædelsesbestemmelse findes i
direktiv 2009/13/EF.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der forelig-
ger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at harmoniserede regler om håndhævelse i EU vil
bidrage til at sikre lige vilkår med det formål at undgå konkurrencefordrej-
ninger i det indre marked på bekostning af søfartssikkerheden samt sikre ar-
bejds- og leveforhold på et højt niveau for alle søfarende, uanset nationali-
tet.
Danmark og en række EU medlemsstater har allerede ratificeret MLC-
konventionen, som indeholder havnestatskontrolbestemmelser. Det antages,
at samtlige EU-medlemsstater i løbet af nær fremtid vil have ratificeret
konventionen. Således er der i stort omfang tale om gennemførelse af inter-
nationale standarder, som medlemsstaterne er eller vil blive forpligtede til at
gennemføre.
6. Gældende dansk ret
MLC er i dansk ret gennemført ved lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 654 af 15. juni 2010 med senere ændringer. Bestemmelserne
træder først i kraft med konventionens ikrafttræden, hvilket forventes at ske
ultimo 2013. Herudover har en række administrative forskrifter, som om-
handler detaljegennemførelsen af konventionen, været i høring hos erhver-
vet. Disse forskrifter forventes kundgjort i forbindelse med meddelelsen
om, at konventionen har opnået den tilstrækkelige tilslutning til at kunne
træde i kraft.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Kommissionens oprindelige forslag forventedes at have mindre statsfinan-
sielle konsekvenser, idet der var lagt op til at gennemføre flere inspektioner
af mindre skibe i national fart. Ressourcemæssigt ville indførelse af perio-
disk syn med mellemrum af 36 måneder for disse ca. 700 mindre skibe i na-
tional fart beløbe sig til skønsmæssigt 2 årsværk årligt.
Der er nu indarbej-
det en bestemmelse i forslaget, der gør det muligt at tilpasse tilsynet mindre
handelsskibe i national fart. Således skønnes forslaget ikke længere at have
statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0005.png
5/11
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes at have mindre administrative konsekvenser for den del
af rederierhvervet, der driver mindre skibe i national fart, i forbindelse med
bestilling og tilrettelæggelse af de ovenfor omtalte periodiske syn.
Der er nu
indarbejdet en bestemmelse i forslaget, der gør det muligt at tilpasse tilsy-
net mindre handelsskibe i national fart. Således skønnes forslaget ikke læn-
gere at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Forslaget er sendt til høring og har været drøftet i EU-specialudvalget for
skibsfartspolitiske spørgsmål.
Danske Havne har meddelt, at organisationen ingen bemærkninger har til
forslaget.
3F - Transportgruppen har meddelt, at man ikke er enig i, at Danmark
skal arbejde for at ændre direktivets bestemmelse om inspektion af min-
dre skibe. 3F - Transportgruppens oprindelige accept af denne frem-
gangsmåde i forhold til den danske implementering af MLC-
konventionen var baseret på forhold, som indebærer, at en sådan undta-
gelse var konkret relevant for Danmark, men ikke at dette skulle foreslås
gældende i andre EU-lande. Vilkårene i andre EU-lande kan ikke sam-
menlignes med Danmark, og det var et afgørende element i forhandlin-
gerne om indgåelse af aftalen mellem ECCA og ETF, at alle skibe og alle
søfarende blev omfattet fuldt og helt af MLC.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene en generel positiv holdning til forslaget.
Enkelte lande har peget på behovet for at indføre en fleksibel ordning
med hensyn til inspektioner af mindre skibe i national fart.
12. Regeringens generelle holdning
Overordnet stiller regeringen sig positiv over for forslaget.
MLC-konventionens mulighed for at indføre lempeligere inspektionssy-
stemer for mindre skibe i national fart bør dog medtages i forslaget. Det
synes ikke umiddelbart nødvendigt at benytte de samme regelmæssige syns-
terminer for mindre skibe i national fart, som benyttes for større skibe i in-
ternational fart. Hovedparten af sådanne mindre skibe anvendes kun lejlig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0006.png
6/11
hedsvis til dagsejlads af få timers varighed og sejles ofte af ejeren uden an-
satte om bord. I Danmark har arbejdsmarkedets parter accepteret, at kon-
ventionens synsterminer for mindre skibe i national fart fraviges.
Forslaget
indeholder nu en bestemmelse, der gør det muligt for medlemsstaterne at
tilpasse tilsynet til de mindre handelsskibe i national fart i overensstemmel-
se med en tilsvarende bestemmelse i MLC konventionen.
Herudover findes forslaget ikke præcist nok med hensyn til flagstatens
mulighed for at delegere opgaver til anerkendte organisationer, herunder
klassifikationsselskaber. Dette princip er anerkendt i EU-retten, dels ved
den gældende forordning om anerkendelse af sådanne selskaber, dels ved
direktivet om opfyldelse af kravene til flagstater. Det vil derfor være hen-
sigtsmæssigt at præcisere delegeringsretten i forslaget.
Der er nu indar-
bejdet en forklarende betragtning i forslagets præambel, der bekræfter
medlemsstaternes mulighed for at delegere tilsynsopgaver til anerkendte
organisationer i overensstemmelse med MLC konventionen.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 25. maj 2012 til
forhandlingsoplæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0007.png
7/11
b) Forslag om ændring af direktiv om havnestatskontrol
Revideret notat: Ændringer er angivet med kursiv
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til direktiv med henblik på at tilpasse
den eksisterende havnestatskontrolordning til FN’s konvention om søfa-
rendes arbejdsforhold (MLC).
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (Transport, Telekommu-
nikation og Energi) den 29. oktober 2012 med henblik på generel indstil-
ling.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direk-
tiv 2009/13/EF om havnestatskontrol, KOM(2012) 129, er oversendt til
Rådet den 23. marts 2012 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 100 og skal behandles efter den almindelige lov-
givningsprocedure i TEUF art. 294. Rådet træffer afgørelse ved kvalifice-
ret flertal.
I 2006 vedtog FN’s Arbejdsorganisation, ILO, en omfattende konvention
om de søfarendes arbejdsforhold, ILO konvention 186, som i det daglige
benævnes MLC-konventionen (Maritime Labour Convention).
I 2008 indgik de europæiske arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer
(ECSA og ETF) en aftale om MLC. Aftalen blev efterfølgende gennemført
i EU-retten ved Rådets direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af den aftale,
der er indgået mellem ECSA og ETF om konventionen om søfarendes ar-
bejdsforhold af 2006, og om ændring af direktiv 1999/63/EF om gennemfø-
relse af partsaftale om tilrettelæggelse af arbejdstiden for søfarende.
Parternes aftale vedrører alene de dele af MLC, der handler om de søfaren-
des arbejdsforhold, som eksempelvis minimumsalder, lægeundersøgelse,
generelle bestemmelser om uddannelse, ansættelseskontrakter, hviletid, ind-
retning af skibene, beboelse om bord, velfærd og kost samt forhold, der har
betydning for den søfarendes helbred.
Gennemførelses- og håndhævelsesbestemmelserne i MLC, herunder med-
lemsstaternes ansvar for gennemførelse og håndhævelse af konventionen på
andre landes skibe i forbindelse med havnestatskontrol, er ikke dækket af
EU-lovgivningen. Dog stiller det gældende direktiv 2009/13/EF et generelt
krav om, at passende sanktioner indføres i forbindelse med manglende
overholdelse af parternes aftale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0008.png
8/11
Dette er begrundelsen for, at direktivet om havnestatskontrol foreslås æn-
dret.
Forslaget har været behandlet på en række møder i Rådets arbejdsgrup-
pe for maritim transport. Det forslag, der nu foreligger, er derfor ændret
på nogle punkter.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at gennemføre de nødvendige tilpasninger i EU-
retten med henblik på at sikre, at medlemsstaternes havnestatskontrol sker i
overensstemmelse med MLC-konventionens bestemmelser herom. Herved
sikres, at konventionens regler kommer til at gælde for skibe, som anløber
havne i EU, uanset hvilket flag de måtte føre, og uanset om det pågældende
land har ratificeret MLC-konventionen.
I forslagets artikel 1 findes stort set alle de foreslåede ændringer, der skal
bringe EU’s havnestatskontroldirektiv 2009/16/EF i overensstemmelse med
MLC-konventionens krav. En række af ændringerne er nødvendige, tekni-
ske konsekvensændringer, således som fx at tilføje MLC-konventionen på
listen over internationale konventioner, hvis overholdelse tilses ved havne-
statskontrol.
I direktivets artikel 3 foreslås som noget nyt en bestemmelse om, at EU’s
havnestatskontroldirektiv ikke må bruges som tilstrækkelig begrundelse for
at sænke det generelle niveau for beskyttelse af arbejdstagerne i henhold til
EU's sociallovgivning.
Endvidere foreslås direktivets bilag I ændret. Bilag I indeholder grundlaget
for at udvælge skibe til havnestatskontrol. Det sker ved, at skibet tildeles en
inspektionsprioritet efter nærmere angivne kriterier. Forslaget indebærer, at
et skib, som fører flag fra et land, der ikke har ratificeret en eller flere af de
konventioner, der er nævnt i direktivforslaget, herunder MLC-
konventionen, kan, men ikke skal, inspiceres. Endvidere foreslås det at ind-
føre samme konsekvens for et skib, som ikke har dokumenteret, at der er
fulgt op på en handlingsplan om at rette op på konstaterede fejl, som i hen-
hold til MLC-konventionen er aftalt med havnestaten.
Herudover foreslås det nuværende klagesystem udbygget med en procedu-
re, der er tilpasset klageproceduren i MLC. Herefter skal en havnestat, der
har modtaget en klage fra en søfarende over en problemstilling, som ikke er
løst om bord på skibet i henhold til konventionen, underrette flagstaten med
henblik på at modtage vejledning m.v. Der foreslås specifikke bestemmel-
ser herom indsat som ny artikel 18a. Kommissionen foreslås tillagt gennem-
førelsesbeføjelser bl.a. med henblik på at indføre et harmoniseret elektro-
nisk indberetningssystem for havnestatens behandling af modtagne klager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0009.png
9/11
Der foreslås desuden, at den tidligere forskriftprocedure med kontrol erstat-
tes af Lissabon-traktatens nye undersøgelsesprocedure. I et enkelt tilfælde
om offentliggørelse af en liste over rederier, der har haft mange fejl ved
havnestatskontrol, foreslås dog den såkaldte rådgivningsprocedure. Herud-
over foreslås Kommissionen tillagt beføjelse til at udstede delegerede rets-
akter til ajourføring af et teknisk bilag.
Artikel 2 indeholder de nationale gennemførelsesbestemmelser. I artikel 3
foreslås direktivets ikrafttrædelsestidspunkt som den dato, hvor MLC kon-
ventionen træder i kraft. En tilsvarende ikrafttrædelsesbestemmelse findes i
direktiv 2009/13/EF.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 294 høres. Der forelig-
ger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at harmoniserede regler om håndhævelse i EU vil
bidrage til at sikre lige vilkår med det formål at undgå konkurrencefordrej-
ninger i det indre marked på bekostning af søfartssikkerheden samt sikre ar-
bejds- og leveforhold på et højt niveau for alle søfarende uanset nationalitet.
Erfaringerne fra havnestatskontrol på EU-plan har fx vist, at bedre overvåg-
ning af skibe, der anløber EU-havne, kan sikres mere effektivt ved at samle
ressourcer og udveksle information.
Danmark og en række EU-medlemsstater har allerede ratificeret MLC-
konventionen, som indeholder havnestatskontrolbestemmelser. Det antages,
at samtlige EU-medlemsstater i nær fremtid vil have ratificeret konventio-
nen. Der er i forvejen harmoniserede havnestatskontrolbestemmelser gen-
nem EU’s havnestatsdirektiv. Således er der i stort omfang tale om gennem-
førelse af internationale standarder, som medlemsstaterne er eller vil blive
forpligtede til at gennemføre.
6. Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1131 af 28. september 2010 om teknisk forskrift om
havnestatskontrol af skibe samt bekendtgørelse nr. 1021 26. august 2010
om teknisk forskrift om et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem
i danske farvande og havne.
7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil medføre mindre ændringer i bekendtgørelse 1131 af 28. sep-
tember 2010 om havnestatskontrol af skibe.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0010.png
10/11
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes kun at medføre et beskedent antal nye inspektioner, men
inspektioner af skibe, som fører flag fra lande, der ikke har ratificeret
konventioner, der er nævnt i direktivet, herunder MLC-konventionen, vil
blive mere ressourcekrævende. Der kan derfor i en periode, særligt indtil
MLC-konventionen har opnået bred tilslutning, opstå mindre statsfinansiel-
le konsekvenser som følge af de mere krævende inspektioner.
Denne del af
direktivforslaget er under Rådets forhandlinger bortfaldet, og forslagets
statsfinansielle konsekvenser er derfor nu yderligere reduceret.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10. Høring
Forslaget er sendt til høring og har været behandlet i EU-specialudvalget
for skibsfartspolitiske spørgsmål. Der er kun modtaget svar fra Danske
Havne, der meddeler, at organisationen ingen bemærkninger har til for-
slaget.
Rederiforeningerne tilkendegav under mødet i EU-specialudvalget gene-
relt, at forslagets bestemmelser om overførsel af kompetence til EU var
uklare, og at det var vanskeligt at overskue de konkrete konsekvenser
heraf. Endvidere pegede rederiforeningerne på, at forslagets bestemmelse
om en indledende gennemgang af skibets generelle tilstand under havne-
statskontrollen, herunder i sær af hygiejneforhold og opholdsrum, strider
imod MLC-konventionen. Konventionen giver ikke giver mulighed for en
konkret undersøgelse, men alene en kontrol af skibets MLC-certifikat.
Endelig bemærkede rederiforeningerne, at forslagets bestemmelse om
klageprocedure synes at skabe tvivl om, hvorvidt det ligger inden for hav-
nestatskontrollens kompetence at udføre den angivne form for kontrol,
når de tilsvarende bestemmelser i MLC-konventionen tages i betragtning.
Bestemmelsen om klageprocedure var også egnet til at også skabe tvivl
om afgrænsning af værneting.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har fået en generel positiv modtagelse blandt de øvrige med-
lemslande. En række lande er skeptiske i forhold til forslaget om at ændre
et skibs inspektionsstatus, hvis skibet fører flag fra et land, som ikke har
ratificeret en eller flere af de i direktivet nævnte internationale konventi-
oner, herunder MLC.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168124_0011.png
11/11
12. Regeringens generelle holdning
Overordnet stiller regeringen sig positiv over for forslaget. Der er behov
for at tilpasse havnestatskontroldirektivet, således at der i EU kan udføres
en ensartet og effektiv havnestatskontrol i henhold til MLC-
konventionen, når den træder i kraft.
Umiddelbart synes forslaget vedrørende ændring af inspektionsstatus ri-
meligt, men der er behov for en afklaring af de tekniske detaljer, således
at allerede inspicerede skibe får samme behandling som andre skibe.
Denne del af forslaget er udgået.
Forslagets artikel om, at anvendelse og fortolkning af havnestatskontrol-
direktivet ikke må bruges som begrundelse for at sænke det sociale be-
skyttelsesniveau for søfarende, vedrører primært flagstaten. Dette forslag
synes derfor nærmere at høre under det andet direktivforslag om flagstatens
ansvar, som Kommissionen har fremsat i forbindelse med gennemførelsen
af MLC-konventionen.
Bestemmelsen er erstattet af en betragtning i direk-
tivets præambel, der bl.a. tydeliggør spørgsmålet.
Ordlyden i den foreslåede nye bestemmelse vedrørende klageprocedure
skaber tvivl om, hvorvidt det ligger inden for havnestatskontrollens kom-
petence at udføre den angivne form for kontrol, når de tilsvarende be-
stemmelser i MLC-konventionen tages i betragtning. Tvivlen skyldes, at
kun dele af den samlede klageprocedure fra MLC-konventionen er med-
taget i direktivforslaget. Dette kunne også skabe grundlag for uklarheder
om afgrænsning af værneting.
Direktivforslagets bestemmelse er nu til-
passet, således at den nøje svarer til klagebestemmelserne i MLC konven-
tionen.
Endelig synes der i forhold til det nuværende havnestatskontroldirektiv at
være behov for visse tekniske tilpasninger, så det kommende direktiv
bedre reflekterer MLC-konventionen, fx for så vidt angår inspektion af
opholdsrum.
En betragtning i præamblen, der tydeliggør forholdet, er til-
føjet.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 25. maj 2012 til
forhandlingsoplæg.