Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3197 - økofin Bilag 3
Offentligt
1170765_0001.png
Samlenotat vedr. møde i Forligsudvalget med Europa-
Parlamentet om EU’s budget for 2013
26. oktober 2012
F5, CAZ, ASBRI, KJL,
SGJ
J. nr. 12/00361
Resume
Forhandlingerne i Forligsudvalget mellem Rådet og Europa-Parlamentet om EU’s budget for
2013 forventes afsluttet den 9. november, hvorefter Forligsudvalgets resultat samme dag skal til
afstemning i Rådet (ECOFIN-Budget). Der er forud for forligsproceduren betydelig afstand
mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdninger til budgettets størrelse, og der tegner sig såle-
des et potentielt vanskeligt forløb i forhold til at nå til enighed om budgettet.
Baggrund
EU’s budget for 2013 skal vedtages under budgetproceduren vedtaget med Lissa-
bontraktaten, hvorefter Rådet og Europa-Parlamentet er fuldt ud ligestillede i
beslutningsprocessen, og der vil skulle opnås enighed mellem Rådet og Parlamen-
tet om budgettet i dets helhed. Med budgetproceduren foretager Rådet og Euro-
pa-Parlamentet kun én behandling hver af Kommissionens budgetforslag forud
for nedsættelsen af et forligsudvalg mellem de to institutioner. Rådets behandling
af Kommissionens forslag til budget for EU for 2013 blev afsluttet den 11. juli
2012, mens Europa-Parlamentets behandling af budgettet blev afsluttet den 5.
oktober 2012.
Det første møde i Forligsudvalget finder sted den 26. oktober, mens det sidste
møde i Forligsudvalget forventes afholdt den 9. november, hvorefter Rådet
(ECOFIN-Budget) samme dag har mulighed for at godkende et opnået forlig.
Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
EU’s budget for 2013 fastlægges inden for rammen af aftalen om den flerårige
finansielle ramme – den såkaldte Interinstitutionelle aftale – og de heri indeholdte
udgiftslofter for perioden 2007-2013.
Der kan i henhold til aftalen om den flerårige finansielle ramme ikke flyttes midler
fra én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet
om EU’s budget for 2013 vedrører således fordelingen af midlerne
inden for
de
enkelte udgiftskategorier samt hvilken margen under udgiftslofterne, som skal
efterlades til uforudsete udgifter.
Forhandlingerne om de årlige EU-budgetter vedrører ikke selve grundlaget for de
udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter, svarende til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1170765_0002.png
2
lovbundne udgifter. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog at sikre, at
der sker en retvisende, realistisk budgettering af disse udgifter.
Tabel 1 giver en status for 2013-budgetproceduren.
Tabel 1
Status for forhandlingerne om EU’s budget for 2013
Kommissionens
forslag for 2013
Rådets behand-
ling
Parlamentets
behandling
Budget 2012
1)
Forpligtelsesbevillinger
1a. Konkurrenceevne for vækst
og beskæftigelse
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst og
beskæftigelse
Margen til loftet
2)
2. Forvaltning af naturressour-
cer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed
og retfærdighed
3)
Margen til loftet
4. EU som global partner
Margen til loftet
4)
5. Administration
Margen til loftet
5)
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
Stigning i forhold til 2012 i pct.
Betalingsbevillinger, pct. af BNI
Betalingsbevillinger, i alt
Margen til loftet
Stigning i forhold til 2012 i pct.
Betalingsbevillinger, pct. af BNI
1,00%
1,15%
129.088,0
147.900,2
8.279,6
9.405,9
2.083,3
59.975,8
52.752,6
15.403,0
16.032,0
91,0
54.498,9
25,1
60.307,5
981,5
2.081,6
294,4
9.467,2
391,9
8.544,4
636,6
150.931,7
2.420,4
2,05%
1,13%
137.924,4
6.182,6
6,85%
1,03%
15.562,9
560,1
54.491,5
32,5
59.971,4
1.317,6
2.057,2
318,8
9.295,5
563,6
8.398,2
782,8
149.776,8
3.575,3
1,27%
1,12%
132.695,5
11.301,5
2,79%
0,99%
16.173,0
-50,0
54.508,6
15,4
60.274,3
1.014,7
2.105,9
270,1
9.583,1
276,0
8.506,9
674,1
151.151,8
2.200,3
2,20%
1,13%
137.899,1
6.207,9
6,83%
1,03%.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
1) Budget-2012 er inklusive ændringsbudget 1-4.
2) Margenen for kategori 1a tager ikke høje for bevillinger relateret til Globaliseringsfonden (500 mio. euro).
3) Eksklusive Solidaritetsfonden.
4) Margenen for kategori 4 tager ikke højde for bevillinger relateret til Nødhjælpsreserven (258,9 mio. euro).
5) For beregningen af margenen under loftet for kategori 5 er fodnote 1 i de finansielle perspektiver 2007-2013
taget i betragtning, der beløber sig til 84 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordninger.
Kilde: Rådssekretariatet og Finansministeriets beregninger
EU’s samlede udgiftslofter i 2013, som blev fastsat i aftalen om den flerårige fi-
nansielle ramme for 2007-2013, udgør 152,5 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og
143,9 mia. euro i betalingsbevillinger.
Forpligtelsesbevillinger kan sammenlignes med en tilsagnsramme, mens betalings-
bevillinger udtrykker de faktiske betalinger, der således er bestemmende for stør-
relsen af det danske bidrag til EU og de øvrige medlemsstaters bidrag.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2013 indebærer et niveau for forplig-
telsesbevillingerne på 150,9 mia. euro, hvilket svarer til 1,13 pct. af EU’s BNI. I
forhold til budgettet for 2012 er der tale om en stigning på 2,1 pct. i løbende pri-
ser.
Forslaget indebærer endvidere et niveau for betalingsbevillingerne på 137,9 mia.
euro, hvilket svarer til 1,03 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i løbende priser
på 6,9 pct. fra 2012 til 2013, der især kan henføres til kategori 1b.
Merudgifterne forbundet med optagelsen af Kroatien i EU pr. 1. juli 2013 er –
bortset fra udgifterne til administration - ikke inkluderet i budgetforslaget. Kom-
missionen vil i foråret 2013 fremlægge ændringsbudget vedrørende konsekvenser-
ne af Kroatiens optagelse.
Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2013-budgettet i overensstemmelse
med principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettet
opdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,
jf. bilag 1.
Rådets behandling
Kommissionens forslag blev i Rådets behandling af 11. juli 2012 reduceret med
1.155 mio. euro i forpligtelsesbevillinger, mens de samlede betalinger reduceres
med 5.229 mio. euro. Med Rådets ændringsforslag reduceres stigningen i beta-
lingsbevillingerne i forhold til Kommissionens forslag således fra 6,9 pct. til 2,8
pct. i forhold til budgettet for 2012, mens stigningen i forpligtelsesbevillingerne
reduceres fra 2,1 pct. til 1,3 pct.
Europa-Parlamentets behandling
Europa-parlamentets behandling af EU’s budget for 2013 indebærer overordnet
set en genetablering af Kommissionens forslag for så vidt angår såvel betalings-
som forpligtelsesbevillingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1170765_0004.png
4
Europa-Parlamentets ændringsforslag indebærer en stigning i
betalingsbevillingerne
6,8 pct. i forhold til EU’s budget for 2012, hvor Kommissionens forslag indebæ-
rer en stigning på 6,9 pct. Konkret er der tale om et fald i betalingsbevillingerne på
25 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag.
Europa-Parlamentets ændringsforslag indebærer endvidere en stigning i forpligtel-
sesbevillingerne på 2,2 pct., hvor Kommissionens forslag indebærer en stigning på
2,1 pct. Det dækker over en stigning på 220 mio. euro i forhold til Kommissio-
nens forslag.
Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Kategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Europa 2020-strategien, herunder uddannelse og forskning,
energi og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Tabel 2 giver en status for kategori 1a.
Tabel 2
Status for kategori 1a: Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Kommissionens
forslag for 2013
16.032,0
91,0
629,00
4,08%
Rådets behand-
ling
15.562,9
560,1
159,90
1,04%
-469,1
-2,93%
11.482,9
13.552,8
2.069,90
18,03%
11.655,2
172,30
1,50%
-1.897,6
-14,00%
Parlamentets
behandling
16.173,0
-50,0
770,00
5,00%
141,0
0,88%
13.615,6
2.132,70
18,57%
62,8
0,46%
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag (mio. euro)
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Budget 2012
15.403,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Kilde: Rådssekretariatet,og Finansministeriets beregninger
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-
villinger på ca. 16 mia. euro inklusive globaliseringsfonden, svarende til en stigning
på 629 mio. euro eller 4,1 pct. i forhold til 2012.
Den samlede stigning i forpligtigelsesbevillingerne under kategori 1a skyldes i
overvejende grad en stigning i bevillingerne til forskning og teknologisk udvikling
(det 7. forskningsrammeprogram) på 625 mio. euro, svarende til 6,1 pct. Budget-
forslaget indebærer en margen på 91 mio. euro til udgiftsloftet.
Kategorien indeholder nøgleområderne i gennemførelsen af Europa 2020-
strategien. Hovedparten af bevillingerne er afsat til det 7. rammeforskningspro-
gram, som med en bevilling på 10.837 mio. euro i 2013 udgør ca. to tredjedele af
de samlede bevillinger under budgetkategori 1a. Der foreslås en stigning i de afsat-
te bevillinger til konkurrence- og innovationsprogrammet på 45 mio. euro svaren-
de til 7,3 pct. Samlet set er det i den flerårige finansielle ramme forudsat, at bevil-
lingerne til forskning stiger med i alt 75 pct. fra 2007 til 2013 med en opadgående
bevillingsprofil.
Samlet set falder forpligtigelsesbevillingerne til programmer til bæredygtig EU-
netværk for transport og energi med 5,4 pct. svarende til 86,6 mio. euro. Faldet i
kategorien skal ses i sammenhæng med, at bevillingen til de europæiske satellitna-
vigationssystemer Galileo og EGNOS reduceres med 170 mio. euro (-99,4 pct.) til
1 mio. euro. Dette fald er i overensstemmelse med den profil for finansieringen af
projekterne i perioden 2008-13, som blev aftalt i forbindelse med vedtagelsen af
EU's budget for 2008. Bevillingerne til Trans-europæiske netværk inden for trans-
port (TEN-T) stiger dog med 10,5 pct. fra 2012 til 2013.
Der kanaliseres op til 230 mio. euro til pilotfase vedrørende projektobligationer i
2012-2013, hvoraf 130 mio. euro forventes at ligge i 2013. Pilotfasen vil blive fi-
nansieret gennem en omprioritering inden for det eksisterende infrastrukturbud-
get.
Der foreslås afsat ca. 1.240 mio. euro til livslang læring, hvilket udgør et mindre
fald på 0,6 pct., ligesom den socialpolitiske agenda i Kommissionens forslag ligger
relativt stabilt med en stigning på 0,5 pct. (0,9 mio. euro).
Forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 1a, herunder bl.a. Det Eu-
ropæiske Kemikalieagentur og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, stiger
under ét i Kommissionens budgetforslag med 5,4 pct. (13,4 mio. euro) fra 2012 til
2013.
Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres med en samlet stigning på 2,1
mia. euro svarende til 18,0 pct. fra 2012 til 2013. Betalingerne til det 7. ramme-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
forskningsprogram stiger med ca. 30 pct. svarende til 2.069 mio. euro fra 2012 til
2013. Tilsvarende stiger betalingerne til konkurrenceevne og innovationspro-
grammet (CIP) med 47,8 pct. til 546 mio. euro. Betalingerne til Livslang lærings-
programmet stiger med 15,8 pct. til 1.186 mio. euro grundet øgede forpligtelser i
tidligere år og et generelt højt implementeringsniveau for programmet. Af større
udsving i betalingerne i forhold til 2012-budgettet kan endelig nævnes betalingerne
til Marco Polo-programmet, som stiger med 96,4 pct. til 52 mio. euro samt Cus-
toms and Fiscalis programmet, som stiger med 22 pct. til 61 mio. euro i 2013.
Der forventes et fald i energiprojekter i forbindelse med udløbet af den europæi-
ske genopretningsplan, mens udviklingen i betalingerne til Galileo og det trans-
europæiske transportnetværk (TEN-T) er stabil.
Størstedelen af udgifterne i kategori 1a er fastlagt som led i konkrete flerårige pro-
grammer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
Rådets behandling
I forhold til Kommissionens forslag indebærer Rådets behandling en reduktion af
de samlede forpligtelser med 469,1 mio. euro. Ændringen i betalingsbevillingerne
er endnu større, idet Rådets ændringsforslag reducerer betalingsbevillingerne til
kategori 1a med 1.897,6 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag. I forhold
til 2012-budgettet indebærer Rådets behandling af 2013-budgettet en stigning på
1,5 pct. i betalingsbevillingerne.
Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentets behandling indebærer en stigning i de samlede forpligtelser
på 141,0 mio. euro. og en tilsvarende stigning i betalingsbevillingerne på 62,8 mio.
kr. i forhold til Kommissionens forslag.
ITER
Der blev som led i aftalen om EU’s budget for 2012 anvist finansiering af 940
mio. euro ud af de samlede merudgifter på 1,3 mia. euro forbundet med ITER i
2012 og 2013. Kommissionen foreslår at finansiere de resterende merudgifter i
2013 på 360 mio. euro via omprioriteringer inden for kategori 1a.
Kategori 1b
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger på 54.498,9 mio. euro, hvilket er en stigning på 1.746,4
mio. euro eller 3,3 pct. i forhold til 2012,
jf. tabel 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1170765_0007.png
7
Tabel 3
Status for kategori 1b: Samhørighed for vækst og beskæftigelse (strukturfonde)
Kommissionens
forslag for 2013
54.498,9
25,1
1.746,3
3,31%
Rådets behand-
ling
54.491,5
32,5
1.738,9
3,30%
-7,4
-0,01%
43.835,7
48.975,0
5.139,3
11,72%
47.375,3
3.539,6
8,07%
-1.599,7
-3,27%
Parlamentets
behandling
54.508,6
15,4
1.756,0
3,33%
9,7
0,02%
48.980,2
5.144,5
11,74%
5,2
0,01%
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Budget 2012
52.752,6
Kilde:
Rådssekretariatet og Finansministeriets beregninger
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør den flerårige finansielle ramme
for kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste andre udgiftskategorier. På baggrund heraf er de foreslåede forpligtelsesbe-
villinger i Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle per-
spektiver, hvorfor margenen for kategori 1b typisk er tæt på nul. Der er dog i
budgetforslaget for 2013 en margen på 25,1 mio. euro, som imidlertid alene er
fremkommet via reduktioner i forhold til loftet for teknisk assistance.
Kommissionens forslag
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 48.975 mio. euro, hvilket
svarer til en stigning på 5.139,3 mio. euro eller 11,7 pct. fra 2012 til 2013. Heraf
vedrører ca. 47,0 mia. euro betalinger som følge af forpligtelsesbevillinger fra den
nuværende finansielle ramme for 2007-2013, mens de resterende ca. 1,9 mia. euro
skyldes programafslutninger for perioden 2000-2006. For så vidt angår førstnævn-
te, baserer Kommissionen sit skøn på erfaringer fra det tilsvarende programår i
den foregående periode. Hertil er lagt en række justeringer primært som følge af
de administrative forsinkelser i implementeringen fra tidligere år samt de ændrin-
ger i betalingsprofilen, der følger af det nuværende regelgrundlag.
Rådets behandling
Rådet vedtog i sin behandling en nedjustering af betalingsniveauet på 1.599,7 i
forhold til Kommissionens forslag. Betalingsbevillingerne stiger dog fortsat med
mere end 8 pct. i Rådets forslag. Af de reducerede betalingsbevillinger i Rådets
læsning kan ca. 30 mio. euro henføres til rammen for de mindst udviklede regio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1170765_0008.png
8
ner, 881 mio. euro fra de mest udviklede regioner, 220 mio. euro fra territorielt
samarbejde, 10,7 mio. euro fra teknisk bistand og 459 mio. euro fra samhørig-
hedsfonden. Hovedparten af reduktionerne er således fundet i EU's mest velstå-
ende regioner.
Rådet foretog i sin behandling en reduktion i forpligtigelsesbevillingerne på 7,4
mio. euro. Alle reduktionerne i forpligtigelsesbevillinger er foretaget på teknisk
bistand.
Europa-Parlamentets behandling
Parlamentet har i sin behandling lagt sig tæt op ad Kommissionens forslag til beta-
lingsbevillinger og afvist Rådets reduktioner, hvilket øger betalingerne med ca.
1.605 mio. euro ift. Rådets læsning (5,2 mio. højere end Kommissionens forslag).
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Kategori 2 om forvaltning af naturressourcer består altovervejende af landbrugs-
støtte samt mindre budgetposter til fiskeri og miljø. Ca. 73 pct. af bevillingerne i
kategori 2 vedrører således landbrugsstøtten i søjle I - markedsudgifterne, afkoblet
direkte støtte m.v. -, mens landdistriktsstøtte med ca. 25 pct. af de samlede bevil-
linger udgør den anden større udgiftspost.
Tabel 4
Status for kategori 2: Forvaltning af naturressourcer (inkl. landbrug)
Kommissionens
forslag for 2013
60.307,5
981,5
331,7
0,55%
Rådets behand-
ling
59.971,4
1.317,60
-4,4
-0,01%
-336,1
-0,56%
57.034,2
57.964,9
930,7
1,63%
57.474,3
440,1
0,77%
-490,6
-0,85%
Parlamentets
behandling
60.274,3
1.014,70
298,5
0,50%
-33,2
-0,06%
57.930,3
896,1
1,57%
-34,6
-0,06%
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Budget 2012
59.975,8
Kilde:
Rådssekretariatet,og Finansministeriets beregninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Kommissionens forslag
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2013 indebærer samlede forpligtelses-
bevillinger på 60.307,5 mio. euro, svarende til en stigning på 331,7 mio. euro. Den
samlede margen er på 981,5 mio. euro,
jf. tabel 4.
For så vidt angår landbrugsudgifterne i søjle I, er der en stigning i forpligtelsesbe-
villingerne på 160,7 mio. euro (0,4 pct.) fra 2012 til 2013 opgjort i løbende priser.
Stigningen udgøres af en forøgelse af de faktiske udgifter under markedsordnin-
gerne med 483,5 mio. euro kombineret med en stigning i de formålsbestemte ind-
tægter på 322,8 mio. euro.
I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002, og som også
indgår i aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2007-2013, opretholder
Kommissionen en margen på ca. 1,0 mia. euro. Det kan dermed konstateres, at
det ikke p.t. vurderes nødvendigt at iværksætte instrumentet for finansiel disciplin
(degressivitet) i 2013.
For så vidt angår
markedsudgifterne
til landbrug, budgetterer Kommissionen med et
udgiftsfald på 418,5 mio. euro (-13,0 pct.), hvilket skyldes et fald i de faktiske ud-
gifter på 328,5 mio. euro (-9,3 pct.) samt en stigning i de formålsbestemte indtæg-
ter på 90 mio. euro.
Den afkoblede direkte støtte stiger i 2013 med 979 mio. euro svarende til 2,6 pct.,
hvilket skyldes en stigning i de faktiske udgifter på 1.211,8 mio. euro (3,2 pct.)
samt en stigning i de formålsbestemte indtægter på 232,8 mio. euro (33,3 pct.).
Stigningen i den afkoblede direkte støtte skyldes bl.a. indfasningen af de nye med-
lemsstater i de direkte betalinger samt den gradvise overgang fra koblet til afkoblet
støtte.
Den samlede direkte støtte (dvs. afkoblet og anden direkte støtte) udgør i 2013 ca.
93 pct. af udgifterne til søjle I i den fælles landbrugspolitik. På grund af reformer-
ne vil en øget del af den direkte støtte blive udbetalt som afkoblet støtte, det vil
sige uafhængigt af landmandens produktionsbeslutning. Den afkoblede støtte
udgør ca. 93 pct. af de samlede direkte betalinger i budgetforslaget for 2013.
Ud over forholdene vedrørende markedsudgifterne og den direkte støtte ses end-
videre ændringer på budgetterne for administration, kontrol, markedsordningen
for fiskeriprodukter, fødevaresikkerhed etc.
For så vidt angår
landdistriktsstøtten,
ses en stigning i forpligtelsesbevillingerne
på 191,6 mio. euro svarende til 1,3 pct. fra 2012 til 2013, således at der i alt afsæt-
tes 14.808,5 mio. euro i 2013. Dette beløb er et resultat af forpligtelser for pro-
gramperioden 2007-2013 samt modulation, herunder fra sundhedstjekket vedtaget
i november 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
På betalingssiden forventer Kommissionen udgifter til landdistriktspolitikken på i
alt 12.749 mio. euro, svarende til en stigning på 5,4 pct., hvilket forklares med, at
gennemførelsen af programmerne intensiveres.
Med hensyn til
fiskeriområdet
- bortset fra markedsordningen for fiskeriprodukter -
reduceres forpligtelsesbevillingerne med 11,9 mio. euro, svarende til 1,2 pct., mens
betalingsbevillinger i 2013 stiger med 37 mio. euro, svarende til 5,1 pct.
Forpligtelsesbevillingerne til
miljøområdet
stiger med 3,9 mio. euro fra 2012 til 2013,
hvilket primært dækker over en forøgelse af midlerne til Life+ programmet på i alt
11,9 mio. euro. Betalingsbevillingerne til Life+ programmet stiger samtidig med
19 mio. euro.
Endelig bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til de to miljøagenturer, som fi-
nansieres under kategori 2 dvs. Det Europæiske Miljøagentur og Det Europæiske
Kemikalieagentur, under ét øges med 3,5 mio. euro fra 2012 til 2013.
Rådets behandling
Rådet foretog ved sin behandling en reduktion i forpligtelsesbevillingerne på 336
mio. euro samt en reduktion i betalingsbevillingerne på 491 mio. euro i forhold til
Kommissionens forslag. I forhold til Kommissionens forslag har Rådet reduceret
forpligtelsesbevillingerne til markedsordningerne med 335 mio. euro. Rådet har
herudover foretaget andre mindre reduktioner af forpligtelsesbevillingerne.
For så vidt angår betalingsbevillingerne har Rådet i forhold til Kommissionens
forslag reduceret markedsordningerne med 335 mio. euro. Herudover har Rådet
foretaget reduktioner af betalingsbevillingerne for så vidt angår landdistriktsudvik-
ling (- 100 mio. euro) og den europæiske fiskerifond (- 35 mio. euro). Endelig har
Rådet foretaget mindre reduktioner af betalingsbevillingerne i forhold til Kom-
missionens forslag for så vidt angår fiskeriforvaltning og internationale fiskeriafta-
ler samt decentrale agenturer (miljø og fiskeri).
Parlamentets behandling
Europa-Parlamentet har i sin behandling hævet forpligtelses- og betalingsbevillin-
gerne i forhold til Rådets behandling med henholdsvis 303 mio. euro og 456 mio.
euro.
Stigninger i forpligtelsesbevillingerne dækker primært over væsentligt øgede udgif-
ter til markedsordningerne i forhold Rådets forslag.
Stigningerne i betalingsbevillingerne dækker primært over væsentligt øgede udgif-
ter til markedsordningerne i forhold til Rådets forslag. Parlamentet reetablerer
derudover Kommissionens forslag for så vidt angår betalingsbevillingerne til
landdistriktsudvikling, dyre- og plantesundhed, den europæiske fiskerifond, miljø-
programmet Life+ samt decentrale agenturer (miljø og fiskeri).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1170765_0011.png
11
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kategori 3 er opdelt i to underkategorier: kategori 3a vedrørende frihed, sikkerhed
og retfærdighed (RIA-området) samt kategori 3b vedrørende borgerskab, som
dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogrammer, kulturprogrammer mv.
Tabel 5
Status for kategori 3: Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kommissionens
forslag for 2013
2.081,6
294,4
-1,7
-0,08%
Rådets behand-
ling
2.057,2
318,8
-26,1
-1,25%
-24,4
-1,17%
1.502,3
1.574,6
72,3
4,81%
1.514,1
11,8
0,78%
-60,5
-3,84%
Parlamentets
behandling
2.105,9
270,1
22,6
1,08%
24,3
1,17%
1.592,7
90,4
6,02%
18,1
1,15%
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Budget 2012
2.083,3
Kilde: Rådssekretariatet,og Finansministeriets beregninger
Kommissionens forslag
Der er under kategori 3 samlet set afsat forpligtelsesbevillinger på 2.082 mio. euro
i 2013, hvilket er et fald på 1,7 mio. euro svarende til -0,1 pct. i forhold til niveauet
i 2012,
jf. tabel 5.
Kommissionens forslag - Kategori 3a
Helt overordnet indeholdt aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2007-13
en betydelig opprioritering af området retlige og indre anliggender, hvilket også er
afspejlet i stigningen fra 2012 til 2013.
En række af initiativerne inden for kategori 3a er omfattet af det danske forbehold
på området for retlige og indre anliggender. For initiativer omfattet af det retlige
forbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske EU-bidrag svarende til
en forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct. Dette gælder eksempelvis for
tre ud af fire af fondene under området solidaritet og varetagelse af migrations-
strømninger.
Langt den største del af stigningen i kategori 3a skyldes stigninger i udgifterne til
de fire fonde under ”solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger. Den eks-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
terne grænsefond, der bidrager til at dække medlemslandenes udgifter til ekstern
visum- og grænsekontrol, udgør med 415,5 mio. euro i 2013 den største udgifts-
post under dette område. Stigningen på 18,9 pct. fra 2012 til 2013 tilskrives blandt
andet, at fonden skal finansiere udviklingen af fem nye strategiske indsatsområder;
infrastruktur, bedre udstyr til at forstærke grænsesikkerheden, udvikling og im-
plementering af det europæiske grænseovervågningssystem (EUROSUR) der for-
ventes operationelt i 2013, opsætning af Schengen Informationssystemet (SIS II)
samt en mere effektiv implementering af Schengen-grænsekodekset.
Området ”Sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder” falder med 53 pct. fra
2012 til 2013, hvilket kan henføres til en lav implementering af midlerne samt et
generelt lavere aktivitetsniveau i 2013. Dette område omfatter blandt andet et
særprogram om beskyttelse af kritisk infrastruktur i forbindelse med terrorisme
samt et særprogram om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.
Kategori 3a inkluderer også en række agenturer, herunder agenturet for den ope-
rationelle forvaltning af store it-systemer inden for området frihed, sikkerhed og
retfærdighed, som blev etableret i 2011. Det er planlagt, at IT-agenturet i løbet af
2013 gradvist skal overtage eksisterende opgaver fra Eurodac, VIS og SIS II, hvis
budgetter overføres til IT-agenturets budget. Udgifter til infrastruktur samt drifts-
omkostninger forventes at stige betydeligt i 2013 i forbindelse med opstarten af
det nye agentur.
Rådets behandling – Kategori 3a
Rådet foretog i sin behandling en reduktion af forpligtigelsesbevillingerne under
kategori 3a på 15 mio. euro samt en reduktion i betalingsbevillingerne på 51 mio.
euro ift. Kommissionens forslag. Fordelingen af reduktionerne er foretaget no-
genlunde proportionalt på de fem underområder inden for kategori 3a (solidaritet
og migration, sikkerhed, retlige og indre anliggender, andet og decentraliserede
agenturer).
Europa-Parlamentets behandling – kategori 3a
I forhold til Kommissionens forslag indeholder Europa-Parlamentets behandling
en stigning i forpligtigelsesniveauet på 6,5 mio. euro. Betalingsbevillingerne fore-
slås øget med 3 mio. euro. Parlamentet har desuden indført en reserve på 75 pct.
af betalingsbevillingerne vedr. Schengen-samarbejdet.
Kommissionens forslag - Kategori 3b
De primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-
teter og kulturelle programmer, civilbeskyttelse samt sundhed og forbrugerbeskyt-
telse. De samlede bevillinger til kategori 3b for 2013 falder med ca. 3,6 pct. ift.
2012-niveauet.
Forpligtelsesbevillingerne til agenturerne under kategori 3b, Den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsmyndighed og Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse
og Kontrol, falder marginalt med 0,6 pct. fra 2012 til 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1170765_0013.png
13
Rådets behandling – Kategori 3b
Rådet har i sin behandling foretaget en reduktion i forpligtigelsesbevillingerne på
9,5 mio. euro samt en reduktion i betalingsbevillingerne på 52 mio. euro. Redukti-
onerne er foretaget på alle underprogrammer med undtagelse af sundheds- og
forbrugerprogrammet.
Europa-Parlamentets behandling – kategori 3b
I forhold til Kommissionens forslag indeholder Europa-Parlamentets behandling
en stigning i forpligtigelsesniveauet på 24 mio. euro. Betalingsbevillingerne fore-
slås øget med 18 mio. euro.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Udgiftskategori 4 omfatter EU’s eksterne politikker med undtagelse af Den Euro-
pæiske Udviklingsfond (EUF), der finansieres uden for det almindelige budget. I
tabel 6 illustreres status for budgetforhandlingerne for kategori 4.
Tabel 6
Status for kategori 4: EU som global partner
Parlamentets
behandling (Æn-
dring ift. Kom-
missionens for-
slag)
9.583,1
276
177,2
1,88%
115,9
1,22%
7.272,9
317,8
4,57%
-38,7
-0,53%
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Budget 2012
9.405,9
Kommissionens
forslag for 2013
9.467,2
391,9
61,3
0,65%
Rådets behand-
ling (Ændring ift.
Kommissionens
forslag)
9.295,5
563,6
-110,4
-1,17%
-171,7
-1,81%
6.955,1
7.311,6
356,5
5,13%
6.277,3
-677,8
-9,75%
-1.034,3
-14,15%
Kilde:
Rådssekretariatet,og Finansministeriets beregninger
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
9.467,2 mio. euro. I forhold til 2012 er der tale om en stigning på 61,3 mio. euro
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
svarende til en stigning på 0,7 pct. Betalingsbevillingerne i budgetforslaget stiger
med 357 mio. euro, svarende til 5,1 pct. fra 2012 til 2013.
Kommissionens budgetforslag for 2012 indebærer en margen på 391,9 mio. euro
til loftet fastsat i aftalen om de flerårige finansielle rammer 2007-2013.
Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), som
især dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Kommissio-
nen foreslår en stigning i bevillingen på 1,3 pct. svarende til 34,7 mio. euro. Under
DCI afsættes herudover blandt andet 50 mio. euro til klimaopstartsfinansiering.
Den næststørste post under kategori 4 er det Europæiske Naboskabs og Partner-
skabsinstrument. Her foreslår Kommissionen en stigning på 1,9 pct. svarende til
44,5 mio. euro. Stigningen grunder primært i støtte til de besatte palæstinensiske
områder.
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 396,3 mio.
euro i 2013. Sammenlignet med budgettet for 2012 på 363 mio. euro er der tale
om en stigning på 9,2 pct. Hovedparten af midlerne i 2013 forventes at skulle
finansiere EU’s civile politi- og retshåndhævelsesmissioner i Kosovo, Afghanistan
og Georgien.
I Instrumentet vedr. industrialiserede lande foreslås en stigning på 33,6 pct. til 73
mio. euro. Denne stigning tilskrives et øget bidrag til den del af instrumentet, der
går til udviklingslande som led i aktiviteter, der ikke kategoriseres som udviklings-
bistand.
Der er desuden afsat øgede bevillinger til blandt andet makrofinansiel assistance,
humanitær hjælp og stabilitetsinstrumentet, som anvendes i forbindelse med kriser
og lignende med et stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.
Flere programmer har et lavere udgiftsniveau, end hvad Kommissionen tidligere
har forudset i sin finansielle programmering. Dette skyldes en revurdering af ud-
giftsbehovet for de enkelte programmer på baggrund af implementeringen af dis-
se. For en række af programmerne under kategori 4 indtræder der endvidere et
fald i forpligtigelsesbevillingerne fra 2012 til 2013. Bl.a. falder bevillingen til EU’s
lånegarantier under garantifonden med 40,2 pct. til 155,7 mio. euro.
Stigningen i betalingsbevillingerne grunder hovedsagligt i stigninger i Førtiltrædel-
sesstøtten (IPA) på 21,1 pct. til 1.634 mio. euro. En stigning i Naboskab og part-
nerskabs instrumentet (ENPI) på 11,6 pct. til 1.472 mio. euro samt en stigning i
humanitær hjælp på 4,6 pct. til 828,2 mio. euro. En af de primære årsager til stig-
ningen i betalingsbevillinger er, at mange tidligere indgåede forpligtelser forventes
at komme til udbetaling i 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Rådets behandling
Rådets behandling indebar et fald i forpligtelserne på 171,7 mio. euro og en reduk-
tion af betalingsbevillingerne med 1.034,3 mio. euro i forhold til Kommissionens
oprindelige forslag. I forhold til 2012-budgettet indebærer dette et fald på 677,2
millioner euro i betalingsbevillinger svarende til et fald på 9,8 pct.
Rådet reducerede blandt andet udgifterne til generelle operationelle udgifter med
knap 140 mio. euro fordelt på tværs af mange programmer, men hvor bl.a. udgif-
ter til det europæiske naboskabspolitik (ENPI) og udviklingssamarbejdet (DCI)
reduceres med omkring 50 mio. euro hver. Herudover reduceres udgifter til den
administrative forvaltning af programmer under kategori 4 i overensstemmelse
med en generel nedbringelse af administrationsudgifterne.
Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentet tilførte ved sin behandling 115,9 mio. euro i forpligtelsesbe-
villinger, men reducerede betalingsbevillinger med 38,7 mio. euro i forhold til
Kommissionens forslag. Sammenholdt med Rådets behandling tilfører Europa-
parlamentet netto 287,6 mio. euro i forpligtelsesbevillinger og 995,6 mio. euro i
betalingsbevillinger. Europa-Parlamentet foreslår bl.a. bevilling af yderligere 100
mio. euro til budgetlinjen vedrørende den europæiske naboskabspolitik (ENPI) og
21,5 mio. euro til udviklingssamarbejdet (DCI). Derudover foretager Europa-
Parlamentet en række mindre nedjusteringer på udvalgte poster.
Udgiftskategori 5. Administration
Tabel 7 viser status for forhandlingerne om EU’s budget for 2013 for kategori 5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1170765_0016.png
16
Tabel 7
Status for kategori 5: Administration
Parlamentets
behandling (Æn-
dring ift. Kom-
missionens for-
slag)
8.506,9
674,1
227,3
2,74%
-37,6
-0,44%
8.507,4
229,7
2,77%
-38,1
-0,45%
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2012
Ændring ift. 2012, pct.
Stigning fra Kommissionens
2013-forslag
Ændring ift. Kommissionens
2013-forslag, pct.
Budget 2012
8.279,6
Kommissionens
forslag for 2013
8.544,4
636,6
264,8
3,20%
Rådets behand-
ling (Ændring ift.
Kommissionens
forslag)
8.398,2
782,8
118,6
1,43%
-146,2
-1,71%
8.277,7
8.545,5
267,8
3,23%
8.399,3
121,6
1,47%
-146,2
-1,71%
Kilde:
Rådssekretariatet,og Finansministeriets beregninger
Kategori 5 er karakteriseret ved, at forpligtelsesbevillingerne i høj grad svarer til
betalingsbevillingerne, idet størsteparten af udgifterne er ét-årige.
Kommissionens forslag
Kommissionens budgetforslag for 2013 indebærer et niveau for betalingsbevillin-
gerne på 8.545,5 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 3,2
pct. i forhold til 2012,
jf. tabel 7.
Hvis udgifterne forbundet med optagelsen af
Kroatien ekskluderes fra opgørelsen, er der tale om en stigning på 2,8 pct.
Kommissionen begrunder primært udgiftsstigningen med henvisning til pensions-
forpligtelser for de eksisterende EU-ansatte samt udgifter forbundet med udvidel-
sen af Kroatien.
Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme 2014-2020 indeholder
et forslag om en reduktion i antal årsværk i EU-institutionerne på 5 pct. 2013-
2017, der foreslås indfaset med en reduktion på 1 pct. pr. år. Kommissionen,
Rådssekretariatet og Revisionsretten har i budgetforslaget for 2013 implementeret
1 pct.-reduktionen, mens dette ikke gør sig gældende for de andre institutioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Rådets behandling
Rådet reducerede ved sin behandling bevillingerne til administration med 146,2
mio. euro. i forhold til Kommissionens forslag, således at stigningen i budgettet i
forhold til 2012 reduceres til 1,47 pct. Reduktionen kan henføres til en reduktion i
bevillingerne til Rådet selv, Kommissionen, Den fælles Udenrigstjeneste, Domsto-
len, Ombudsmanden, Den europæiske tilsynsførende for datasikkerhed, Revisi-
onsretten samt Regionsudvalget, Europaskolerne, Det Europæiske Økonomiske
og Sociale Udvalg samt i pensionsudgifterne.
Europa-parlamentets behandling
Europa-Parlamentet har reduceret bevillingerne til administration med 38,1 mio.
euro i forhold til Kommissionens forslag, således at stigningen i budgettet i for-
hold til 2012 reduceres til 2,77 pct. Parlamentets reduktioner falder på de samme
områder som Rådets reduktioner, men reduktionerne er af mindre omfang. Euro-
pa-Parlamentet fastholder dog Rådets egen reduktion af Rådssekretariatet, mens
Parlamentet genopfører administrationsbevillingerne til Europaskolerne.
Øvrige sager til drøftelse i Forligsudvalget
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2012
Kommissionen har den 23. oktober fremlagt forslag til ændringsbudget 6 til EU’s
budget for 2012. Heri foreslår Kommissionen blandt andet at forøge betalingsbe-
villingerne i EU’s budget for 2012 med ca. 9 mia. euro, heraf ca. 7 mia. euro til
strukturfondsområdet.
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 til EU’s budget for 2012 forventes
drøftet som led i forligsudvalgsproceduren.
Europa-Parlamentets holdning
Indholdet af Europa-Parlaments behandling er refereret ovenfor.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag som følge af en endelig aftale om EU-budgettet mellem
Rådet og Europa-Parlamentet forventes indbudgetteret på finansloven for 2013.
Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens og Europa-Parlamentets budgetforslag skønnes
at medføre et dansk EU-bidrag på ca. 21,3 mia. kr. i 2013. En vedtagelse af Rådets
budgetforslag skønnes at medføre et dansk EU-bidrag på 20,5 mia. kr.
Høringer
Forslaget er ikke sendt i høring.
Regeringens holdning
Regeringen finder, at Kommissionens forslag til EU’s budget for 2013 og Europa-
Parlamentets ændringsforslag hertil ikke i tilstrækkelig grad afspejler konsolide-
ringsbestræbelserne i medlemsstaterne, og at særligt stigningen i betalingsbevillin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
gerne på henholdsvis 6,9 pct. og 6,8 pct. er klart for høj i en tid, hvor de nationale
budgetter er under pres.
Regeringen vil derfor i forbindelse med forligsproceduren lægge meget betydelig
vægt på en væsentlig reduktion i udgiftsvæksten i forhold til Kommissionens for-
slag og Europa-Parlamentets ændringsforslag hertil. På samme tid vil Danmark så
vidt muligt søge at friholde danske prioriteter, som alle befinder sig inden for de
mindst udgiftskrævende kategorier, fra reduktioner.
Fra dansk side lægges der afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overhol-
delse af de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme og sikring
af en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges der endvidere stor vægt på retvisende budgettering i forhold
til den store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsformati-
oner. Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markeds-
forholdene og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende
udgifter.
Inden for oven nævnte ramme vil regeringen arbejde for følgende mere specifikke
prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning, energi og uddannelse
højt fra dansk side.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
lægges der vægt på, at ka-
tegorien også bidrager til en samlet reduktion i udgiftsvæksten i forhold til Kom-
missionens forslag.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
lægges der vægt på, at der af-
sættes realistiske betalingsbevillinger til landbrugspolitikken, så det undgås, at der
henstår uforbrugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-
rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til uforudsete
udgifter. Fra dansk side vil man arbejde for, at tiltagene for et styrket partnerskab
for støtte til demokrati og økonomisk udvikling i de sydlige Middelhavslande fi-
nansieres via en omprioritering inden for kategori 4, herunder ved anvendelse af
mulighederne for hurtig finansiering fra blandt andet stabilitetsinstrumentet og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
menneskerettighedsinstrumentet, og ikke ved tiltag, der indebærer merudgifter for
medlemslandene.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
anlægger Danmark traditionelt en stram og
budgetansvarlig linje. Fra dansk side lægges der således stor vægt på, at udviklin-
gen i EU’s administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande,
hvor der er et betydeligt fokus på at reducere administrationsudgifterne. Det gæl-
der også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige ud-
giftskategorier, herunder især agenturer. Der lægges derfor vægt på, at der tilveje-
bringes effektiviseringsgevinster i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-
løsninger, øget samarbejde på tværs af institutionerne og strukturelle reformer.
Fra dansk side finder man endvidere, at alle institutioner bør implementere den
foreslåede reduktion på 1 pct. i antal årsværk i 2013.
For så vidt angår finansieringen af
ITER,
vil regeringen henholde sig til den linje,
som fremgår af Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg af 31.
august 2010 og herudover af det forhandlingsoplæg, som den tidligere viden-
skabsminister indhentede den 9. juli 2010. Heraf fremgår, at man fra dansk side
arbejder for, at finansieringen af merudgifterne forbundet med ITER-projektet i
2012 og 2013 sker ved et miks af finansieringsmuligheder, således at der ikke ude-
lukkende sker reduktion af det 7. rammeprogram for forskning.
Der henvises til særskilt forelagt samlenotat vedrørende dansk holdning til æn-
dringsbudget 6 til EU’s budget for 2012.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådet har ved sin behandling af Kommissionens forslag til budget reduceret ud-
giftsvæksten i betalingsbevillingerne betydeligt under henvisning til, at EU’s bud-
get skal afspejle konsolideringsbestræbelserne i medlemslandene, men Europa-
Parlamentet i sin behandling af budgettet har stillet forslag om at ophæve de fleste
af Rådets reduktioner. Samtidig har Europa-Parlamentet på nogle områder for-
øget udgiftsniveauet i forhold til Kommissionens forslag.
Rådets holdning er udtryk for et kompromis, hvor én gruppe af lande, herunder
Danmark, arbejder for lave stigningstakter i budgettet, der i højere grad afspejler
konsolideringsbestræbelserne i medlemslandene, mens en anden gruppe af lande
derimod ønsker højere stigningstakter.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 10. februar 2012 orienteret om Rådets over-
ordnede prioriteter for 2013-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 21. febru-
ar 2012. Forud for mødet i ECOFIN den 15. maj 2012 blev Folketingets Euro-
paudvalg den 11. maj orienteret om, at Kommissionen på mødet ville præsentere
sit forslag til EU’s budget for 2013. Folketingets Europaudvalg fik den 22. juni
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
2012 forelagt forhandlingsmandat vedrørende Danmarks holdning til forhandlin-
gerne om EU’s budget for 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Bilag 1
Tabel 1 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2013 i hen-
hold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede bud-
gettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressourcer.
Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2012-budget og Kommissionens
budgetforslag for 2013 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.
De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end én ud-
giftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori
5 Ad-
ministration,
idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennemførel-
se af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering fordelt
på politiske områder ikke for de enkelte politiske områder sammenlignes direkte
med den nedbrydning af budgettet på udgiftskategorier, som i øvrigt er anvendt i
notatet
jf. tabel 1 nedenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1170765_0022.png
22
Tabel 8
Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2013
(Mio. euro, årets priser)
Politiske områder
Budget 2012
Forslag for 2013
Forskel 2013-2012
Forskel i
Total
bevilling
Antal
personer
Total
bevilling
Antal
bevilling i
personer
pct.
Forskel i
antal
personer
60
-20
-11
-9
-16
-10
-5
-24
-10
-54
-6
4
-19
-7
-12
10
-17
-9
5
-9
-69
-27
4
7
-16
-71
1. Økonomiske og finansielle anliggen-
der
2. Virksomheder
3. Konkurrence
4. Beskæftigelse og sociale anliggen-
der
5. Landbrug and landdistriktsudvikling
6. Mobilitet og transport
7. Miljø og Klima
8. Forskning
9. Informationssamfundet
10. Direkte forskning
11. Fiskeri og maritime anliggender
12. Indre marked
13. Regionalpolitik
14. Beskatning og toldunion
15. Uddannelse og kultur
16. Presse og kommunikation
17. Helbreds- og forbrugerbeskyttelse
18. Retlige og indre anliggender
19. Eksterne anliggender
20. Handel
21. Udvikling og relationer til AVS-
landene
22. Udvidelse
23. Humanitær bistand
24. Bekæmpelse af svig
25. Kommissionens politikkoordination
og juridiske rådgivning
26. Administration
611,0
1150,7
91,5
11580,9
58587,0
1664,2
491,9
6580,0
1677,7
410,9
1033,0
100,9
42063,3
142,8
2695,7
262,0
686,4
1263,9
4816,1
104,2
1497,7
1087,5
899,7
78,8
193,6
1023,4
698
984
883
786
1.120
509
718
1.808
1.124
2.745
368
609
763
534
643
1.079
941
365
197
749
3.202
898
280
431
1.566
3.791
559,1
1145,2
93,7
11998,5
59024,1
1740,5
496,0
6859,9
1805,5
424,1
1018,5
103,2
43380,2
145,4
2763,8
261,9
630,5
1293,4
4889,0
108,6
1567,6
1059,8
918,7
80,0
195,6
1035,9
758
964
872
777
1.104
499
713
1.784
1.114
2.691
362
613
744
527
631
1.089
924
356
202
740
3.133
871
284
438
1.550
3.720
-8,5 pct.
-0,5 pct.
2,4 pct.
3,6 pct.
0,7 pct.
4,6 pct.
0,8 pct.
4,3 pct.
7,6 pct.
3,2 pct.
-1,4 pct.
2,2 pct.
3,1 pct.
1,8 pct.
2,5 pct.
0,0 pct.
-8,1 pct.
2,3 pct.
1,5 pct.
4,2 pct.
4,7 pct.
-2,5 pct.
2,1 pct.
1,5 pct.
1,1 pct.
1,2 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1170765_0023.png
23
27. Budget
28. Revision
29. Statistik
30. Pensioner
31. Sprogservices
32. Energi
33. Ret
40. Reserver
Kommissionen i alt
Andre institutioner (ekskl. pensioner)
Samlet total
68,5
11,8
134,1
1334,5
397,9
718,1
217,6
758,9
144.436,5
3.463,7
147.900,2
474
112
801
0
3.918
655
350
0
68,2
12,1
135,2
1422,9
402,8
733,6
215,8
764,1
605
111
781
0
3.879
640
346
0
33.822
-0,4 pct.
2,5 pct.
0,8 pct.
6,6 pct.
1,2 pct.
2,2 pct.
-0,8 pct.
0,7 pct.
2,0 pct.
131
-1
-20
0
-39
-15
-4
0
-279
34.101 147.353,5
3.578,2
34.101 150.931,7
33.822
2,0 pct.
-279
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Kilde: Kommissionens politiske præsentation af forslaget til 2013-budgettet.