Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3198 - økofin Bilag 3
Offentligt
1176169_0001.png
Enhed
International
Økonomi
Sagsbehandler
[INI]
Koordineret med
[INI]
Sagsnr.
Samlenotat vedr. Rådsmødet (ECOFIN) den 13.
november 2012
1. Forslag til forordninger vedr. styrket eurosamarbejde (”two-pack”)
- Status over drøftelserne
KOM(2011) 819, 821, 385, 386
2. Reviderede regler om kapitalkrav (CRR/CRD IV)
- Orientering fra formandskabet
KOM(2011) 452 og KOM(2011) 453
3. Fælles tilsynsmekanisme på bankområdet
- Status for drøftelserne
KOM (2012) 511
4. Afgift på finansielle transaktioner (FTT)
- Status for drøftelserne
KOM(2012) 631
5. Forhandlingsmandat til Kommissionen til revision af
rentebeskatningsaftaler med tredjelande
- Orienterende debat
KOM-dokument foreligger ikke
6. Opfølgning på Det Europæiske Råd
- Udveksle synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
7. Opfølgning på det årlige møde mellem IMF og
Verdensbankgruppen i Tokyo den 12.-14. oktober 2012
- Udveksle synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
8. Klimafinansiering
- Udkast til Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
9. Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken
- Udkast til Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
10. Modernisering af EU’s statsstøttepolitik
- Udkast til formandskabskonklusioner
KOM (2012) 209
Doknr.
Dato
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176169_0002.png
11. Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Revideret
pålæg til Grækenland
- Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Side 3
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176169_0003.png
Dagordenspunkt 11: Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Revideret
pålæg til Grækenland
Resumé
Trojkaens vurdering af Grækenlands efterlevelse af kravene i det andet låneprogram
fra marts i år ventes offentliggjort snarest. Eurolandene ventes efterfølgende at blive
enige om en revidering af låneaftalen, samt om betingelserne for udbetalingen af
anden lånetrance. Udbetalingen på 31,3 mia. euro ventes at finde sted ultimo
november.
I lyset heraf ventes Kommissionen at fremsætte forslag om et revideret pålæg
(skærpet henstilling) til Grækenland. Forslaget ventes vedtaget af eurolandene på
ECOFIN den 13. november. Den reviderede henstilling ventes at indebære, at
tidsfristen for at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud og gennemføre
strukturelle stramninger forlænges med to år, og således udskydes fra 2014 til 2016.
Henstillingen ventes at indeholde krav om, at Grækenland gennemfører
konsolideringsinitiativer, der sikrer at underskuddet bringes holdbart under 3 pct. af
BNP i 2016, samt gennemfører samlede konsolideringsinitiativer for 13,5 mia. euro i
2013-2014.
Baggrund
Den græske låneaftale
På eurogruppemødet den 20. februar 2012 blev eurolandene enige om Grækenlands
andet låneprogram fra eurolandene og IMF på i alt ca. 130 mia. euro frem til 2014
(oven i det eksisterende IMF/eurolande-låneprogram fra maj 2010 på 110 mia. euro,
hvor af ca. 35 mia. euro endnu ikke var udbetalt og dermed indgik i det samlede andet
låneprogram på 164,5 mia. euro). Eurolandene blev samtidig enige om, at reducere
renterne for den del af lånet til Grækenland, som allerede var udbetalt (renterne blev
dog nedsat trinvist allerede i hhv. marts 2011 og igen i juli 2011 for de efterfølgende
udbetalinger). Endvidere blev eurolandene enige om at lade de løbende afkast på
ECB’s og de nationale centralbankers beholdning af græske statsobligationer tilfalde
Grækenland frem til 2020.
En vigtig betingelse for lånene fra eurolandene og IMF var en aftale om frivillig
ombytning af den private sektors beholdning af græske statsobligationer til nye
obligationer med lavere hovedstol, længere løbetider og lave renter. Der opnåedes en
aftale med 95,7 pct. af de private investorer herom i marts 2012. Ombytningen
omfattede udestående obligationer til en samlet pålydende værdi af 206 mia. euro, og
resulterede i en nedskrivning af den græske gæld med 100 mia. euro. For at yde lånet
krævede eurolandene også, at Grækenland fandt ekstra besparelser for i alt 3,6 mia.
euro.
De nævnte tiltag (nedsat rente, tilbagebetaling af obligationsafkast og
obligationsombytningen) forventedes på basis af programmet at sikre en reduktion af
den græske gæld til ca. 120 pct. af BNP i 2020.
Den politiske udvikling med to valg og endelig regeringsdannelse den 20. juni har
forsinket gennemførelsen af programmet.
Seneste Trojka-besøg
Trojkaen gennemførte i løbet af september og oktober et længere kontrolbesøg i
Athen med henblik på at udarbejde en rapport om Grækenlands efterlevelse af
programbetingelserne, herunder programmets krav om at gennemføre ca. 300
reformtiltag, dvs. krav i låneprogrammets aftalememorandum (MOU).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176169_0004.png
Kontrolbesøget viste, at det græske program var langt fra at være på sporet, og at
Grækenlands efterlevelse af betingelserne i det andet program var mangelfuld.
Trojkaen indledte derfor forhandlinger med den græske regering med henblik på at
sikre at forudsætningerne, især opfyldelsen af en vis procentdel af de opstillede krav
(’prior actions’) tilknyttet udbetaling af den næste lånetranche på 31,5 mia. euro, blev
bragt i orden. Udbetalingen var oprindelig berammet til juni måned, men de to valg
havde forsinket processen.
Troikaen vurderede at omkring 60 pct. af låneprogrammets reformkrav var blevet
gennemført, at 20 pct. var delvis gennemført eller på vej til at blive det, og at 20 pct.
endnu ikke var gennemført.
Troikaen stillede herefter krav om at yderligere 10 pct. skulle gennemføres, som en
forudsætning for udbetaling af næste lånetranche. De tilbageværende tiltag vil blive
overført til det nye MOU.
Trojkaen har herudover stillet krav om en omfattende sparepakke, som skal sikre en
konsolidering på 13,5 pct. af BNP i 2013 og 2014, samt om en ambitiøs finanslov for
2013, således at programmet bringes på sporet.
Den græske regering har efterfølgende fremlagt et revideret finanslovsforslag for
2013, samt en finanspolitisk plan for perioden 2013-2016, som indebærer besparelser
for i alt 18,8 mia. euro, hvoraf besparelserne er størst i 2013 og 2014 (i alt 13,5 mia.
euro).
Vedtagelsen af sparepakken på 13,5 mia. euro og vedtagelsen af finansloven for 2013
er en del af de forudsætninger, der skal være opfyldt inden næste lånetranche kan
udbetales. Den samlede liste over ’prior actions’, der skal være opfyldt indeholder ca.
60 tiltag.
Det græske parlament har netop vedtaget den nye reform- og konsolideringspakke d.
7. november, og finansloven for 2013 ventes vedtaget d. 11. november.
Eurogruppen ventes at tage stilling til den reviderede låneaftale d. 12. november, dvs.
umiddelbart før ECOFIN. Hvis det justerede program godkendes, vil den anden
lånetranche i Grækenlands andet låneprogram fra marts 2012 kunne udbetales. Af de
31,3 mia. euro ventes 23,5 mia. euro at blive anvendt til rekapitalisering af de græske
banker. Den græske regering forventes samtidig at anmode om at få tredje
lånetranche (for 3. kvartal 2012) på 5 mia. euro udbetalt.
Udbetalingen ventes konkret at finde sted ultimo november.
Allerede d. 16. november forfalder en større mængde statsobligationer (ca. 4 mia.
euro), som en eventuel ny tranche ikke vil kunne nå at håndtere. Grækenland
forventes dog at få henstand indtil til en ny udbetaling kan finde sted, eller tilsagn fra
troikaen og ECB om at dække finansieringshullet ved udstedelse af nye korttids-
obligationer.
Grækenlands procedure under Stabilitets- og Vækstpagten
Grækenland har været omfattet af EU’s procedure for uforholdsmæssigt store
underskud siden 2009 og har siden da modtaget en række henstillinger og pålæg.
Grækenland modtog senest i forbindelse med vedtagelsen af det andet låneprogram i
marts 2012 et revideret pålæg under Stabilitets- og Vækstpagten. Pålægget indebar
krav om at opnå konkrete mål for de primære og faktiske offentlige underskud i årene
frem mod 2014, hvor underskuddet skulle være bragt ned under 3 pct. af BNP. Den
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176169_0005.png
samlede strukturelle stramning skulle ifølge pålægget udgøre ca. 10 pct. af BNP i
perioden 2009-2014.
Indhold
I lyset af revisionen af det græske låneprogram og nedjusterede vækstskøn ventes
Kommissionen at fremsætte forslag om et revideret pålæg (skærpet henstilling) til
Grækenland. Pålægget ventes at udskyde fristen for at bringe det uforholdsmæssigt
store underskud under 3 procent med 2 år fra 2014 til 2016, og giver dermed
Grækenland to år ekstra til at gennemføre den påkrævede finanspolitiske
konsolidering. Det reviderede pålæg ventes at indeholde krav om, at Grækenland
gennemfører konsolideringsinitiativer, der sikrer 1) at underskuddet bringes holdbart
under 3 pct. af BNP i 2016, og 2) at det primære overskud, dvs. offentlig saldo renset
for renteudgifter, når 4,5 pct. i 2016. Samtidig ventes pålægget at indeholde krav om
at Grækenland gennemfører samlede konsolideringsinitiativer på 13,5 mia. euro, dvs.
ca. 7 pct. af BNP i perioden 2013-2014 i overensstemmelse med den mellemfristede
finanspolitiske strategi, hvis vedtagelse er en forudsætning for udbetaling af næste
lånetranche. Pålægget ventes at stille krav om at størstedelen af konsolideringen
gennemføres i 2013 med initiativer på omkring 5 pct. af BNP (9,2 mia. euro). Der vil
muligvis også indgå konkrete stramningskrav for 2015 og 2016 i det reviderede
pålæg.
De græske vækstskøn er nedjusteret. Der ventes således et fald i BNP på 6,0 pct. i
2012, og et BNP-fald på 4,2 pct. i 2013, hvilket er en forværring i forhold til
vækstskønnene i Kommissionens forårsprognose fra maj, hvor væksten blev skønnet
til -4,7 pct. og 0 pct. i hhv. 2012 og 2013.
Tabel 1
Nøgletal for Grækenland, 2011-2014
2011
-7,1
17,7
-9,4
-5,4
-2,3
170,6
2012
-6,0
23,6
-6,8
-1,5
-1,4
176,7
2013
-4,2
24,0
-5,5
0,7
0,0
188,4
2014
0,6
22,2
-4,6
0,4
1,5
188,9
BNP-vækst (faste priser, Pct.)
Ledighed (Pct. af arbejdsstyrken)
Offentligt Underskud (Pct. af BNP)
Strukturel Saldo (Pct. af BNP)
Primær balance (Pct. af BNP)
Gæld (Pct. af BNP)
Kilde: Kommissionens efterårsprognose 2012 af d. 7. november 2012.
Grækenland forventes alene som følge af den ændrede konsolideringsprofil at stå
med et akut finansieringshul på 13-18 mia. euro. Dette hul forventes dækket ved at
Grækenland udsteder yderligere kortsigtede gældsbeviser (skatkammerbeviser), som
opkøbes af græske banker, der herefter bruger dem som garantistillelse for lån fra
ECB til de græske banker. På grund af denne mekanisme skal processen godkendes
af ECB.
Offentlige finanser
Budgetunderskuddet ventes at udgøre 6,8 pct. af BNP i 2012, mens det i 2013
forventes reduceret til 5,5 pct. af BNP.
Den primære saldo, dvs. den offentlige saldo renset for renteudgifter, ventes for første
gang siden 2002 at udvise balance i 2013 og overskud på 1,5 pct. af BNP i 2014.
Grækenlands offentlige gæld udgjorde 165 pct. af BNP i 2011, og ventes øget til 176,7
pct. af BNP i 2012 og 188,4 pct. af BNP i 2013. Gælden ventes at nå sit toppunkt i
2014 med en gældskvote på ca. 190 pct. af BNP.
Gennemførelsen af aftalen med de private investorer om frivillig ombytning af græske
statsobligationer skulle sammen med genopretningsprogrammet fra marts 2012
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176169_0006.png
bidrage til en holdbar udvikling i Grækenlands offentlige finanser. Gældsmålet for
2020 blev således sat til 120 pct. af BNP i 2020 ved vedtagelsen af det andet
låneprogram, hvilket blev vurderet at være smertegrænsen for en holdbar
gældsstørrelse. Men i lyset af svagere vækst og forlængelse af
konsolideringstidsplanen er gældsprofilen revideret væsentligt, og ligger nu over 120
pct. af BNP i 2020. Gældsmålsætningen fra marts 2012 ventes i det nye låneprogram
revideret til 125 pct. af BNP i 2022.
Eurolandene og trojkaen ventes at tage nærmere stilling til håndtering af gældsprofilen
i den kommende tid.
Hjemmelsgrundlag
EU’s procedure for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i Traktatens artikel
126. Kommissionens forslag til et revideret pålæg har hjemmel i artikel 126.9 og i
Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del, dvs. i Rådets forordning (EF) nr.
1467/97, som senest revideret ved forordning 1177/2011. Pålægget skal vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal blandt eurolandene jf. Traktatens artikel 136, idet
Grækenland ikke selv har stemmeret.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Andre EU-landes konsolidering af de offentlige finanser forventes at have direkte
positive statsfinansielle konsekvenser for landene selv og positive konsekvenser for
Danmark som følge af de positive effekter på den samlede økonomiske udvikling i
Europa, herunder tilliden til finanspolitikken.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter, vil
understøtte vækst og beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176169_0007.png
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om
finanspolitik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at
der sikres en sund økonomisk udvikling i EU, og der forhindres en eskalering af
gældskrisen.
Danmark har ikke stemmeret ift. pålægget til Grækenland og er ikke involveret i de
europæiske lån til Grækenland. Regeringen støtter principielt Kommissionens ventede
forslag om et revideret pålæg til Grækenland og lægger stor vægt på at Grækenland
efterlever det nye pålæg og gennemfører den nødvendige konsolideringsindsats.
Andre landes holdning
Kommissionens ventede forslag ventes støttet af alle EU-lande.
7