Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3199 - udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1176126_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
FORSVARSMINISTERIET
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 6. november 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender, inkl. forsvar) den 19. november 2012
SAMLENOTAT
1. EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP) ......................................................................2
2. Mali/Sahel ....................................................................................................................................4
3. Den Demokratiske Republik Congo ............................................................................................6
4. Sydlige naboer (Syrien, Egypten, Libyen, Libanon og Yemen) ..................................................8
5. (Evt.) Mellemøsten ..................................................................................................................... 12
6. Ukraine ....................................................................................................................................... 14
7. Cuba ............................................................................................................................................ 16
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176126_0002.png
1. EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet forventes forsvarsministrene at drøfte udviklingen af EU’s igangværende militære operationer inden
for rammerne af EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP) samt udfordringer på det forsvarspolitiske
område i lyset af budgetsituationen i mange medlemslande. Det er endnu ikke afklaret, hvorvidt der vil blive ved-
taget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Fokus er fortsat på udvikling af EU's militære kapaciteter, herunder en mere fleksibel udnyttelse
af EU's kampgrupper. I lyset af den stramme budgetsituation i mange af medlemslandene rettes
opmærksomheden i stigende grad mod såkaldte ”pooling & sharing” initiativer, der primært sig-
ter på bedre udnyttelse af eksisterende kapaciteter. Endvidere pågår overvejelser i regi af Det
Europæiske Forsvarsagentur om såkaldt ”pooling of demand”, d.v.s. større koordination af ma-
teriel-anskaffelser. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i udviklingen af mili-
tære kapaciteter i EU, herunder i Det Europæiske Forsvarsagentur.
EU har pt. 3 igangværende militære operationer:
-
EUFOR Althea i Bosnien-Hercegovina blev iværksat i december 2004. Den omstrukturering
af operationen, der blev vedtaget i forbindelse med rådsmødet (udenrigsanliggender) 10. ok-
tober 2011, er nu gennemført, og operationen forventes beskåret til 600 mand, som primært
vil fokusere på træning og kapacitetsopbygning. Mandatet for operationen vil skulle fornys
inden udgangen af 2012 og især operationens håndhævende mandat (som garant for et sikkert
og stabilt miljø) kan blive genstand for en vanskelig forhandling i lyset af den manglende poli-
tiske fremdrift i landet.
EUNAVFOR Atalanta blev iværksat i december 2008. Operationens mål er at bidrage til at
afskrække fra, forebygge og bekæmpe piratvirksomhed og væbnede røverier ud for Somalias
kyster, herunder beskyttelse af World Food Programme-skibe. Rådet (udenrigsanliggender)
godkendte den 27. februar 2012 en forlængelse af mandatet for operation Atalanta indtil ud-
gangen af 2014. Antallet af kapringer ud for Afrikas Horn er faldet kraftigt. Faldet tilskrives
bl.a. den robuste indsats fra NATO og EU flådeoperationerne i området samt udbredelsen af
defensive foranstaltninger på skibene i området.
EUTM Somalia blev iværksat i april 2010. Operationen skal bidrage til uddannelse af somali-
ske styrker. Træningen finder sted i Uganda. Operationens mandat udløber i december 2012,
men der lægges op til en forlængelse, hvor tyngdepunktet gradvist flyttes til Somalia, forudsat
at sikkerhedssituationen tillader det.
-
-
Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i EU’s militære operationer.
3. Formål og indhold
Udviklingen af EU’s militære kapaciteter og en mere fleksibel og optimal udnyttelse af eksiste-
rende militære kapaciteter i tid, hvor mange medlemslande er underlagt en stram budgetdisciplin,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ventes at blive det centrale emne på forsvarsministrenes møde. Derudover ventes drøftelserne
fokuseret på status og fremtidsperspektiver for EU’s militære operationer, herunder et evt. enga-
gement i Mali/Sahel.
Der afholdes i forbindelse med rådsmødet møde i Styringskomitéen for Det Europæiske For-
svarsagentur. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i samarbejdet i Det Euro-
pæiske Forsvarsagentur og deltager følgelig ikke i mødet i Styringskomitéen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning blandt medlemslandene til det videre arbejde med udvikling og
optimering af CSDP’en i lyset af budgetsituationen i en række medlemslande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet udviklingen af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde.
Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har ind-
virkning på forsvarsområdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udviklingen af CSDP’en har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
16. marts 2012.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176126_0004.png
2. Mali/Sahel
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Som opfølgning på udenrigsrådet den 15. oktober 2012 forventes Rådet at drøfte EU’s indsats i Mali og Sahel-
regionen, herunder en eventuelt kommende militær CSDP-mission. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Mali har siden august 2012 haft en relativt bredt funderet transitionsregering med tidligere par-
lamentsformand Traoré som midlertidig præsident. Der påhviler den nye regering et stort ansvar:
Dels vil den skulle udarbejde og fremlægge en køreplan for overgangsperioden frem mod afhol-
delse af præsident- og parlamentsvalg, dels vil den skulle håndtere situationen i Nordmali, hvor
rebelgrupper (flere med forbindelser til Al-Qaida i Islamisk Maghreb (AQIM)), fortsat kontrolle-
rer over halvdelen af Malis territorium. Transitionsregeringen har endnu ikke leveret på nogle af
delene.
ECOWAS har fra starten påtaget sig en ledende rolle ift. en løsning på situationen i Mali, men
indsatsen har været
vanskeliggjort
af organisationens begrænsede kapacitet, ligesom det ikke altid
har været helt ligetil at finde fodslaget mellem AU og ECOWAS. FN, AU og ECOWAS stod i
fællesskab i spidsen for et møde den 19. oktober i den såkaldte Support and Follow-up Group
for Mali, hvor Danmark var inviteret med som observatør. Her blev AU’s udkast til et strategisk
koncept for Mali drøftet. Under mødet forpligtede den maliske regering sig til at udarbejde en
køreplan for transitionsprocessen snarest, ligesom man også accepterede indsættelsen af en afri-
kansk ledet styrke på Malis territorium. Det strategiske koncept blev efterfølgende godkendt på
et møde i AU’s Sikkerhedsråd den 24. oktober.
AU anmodede allerede tidligere på året FN’s Sikkerhedsråd om mandat til indsættelse af sikker-
hedsstyrker, og Sikkerhedsrådet vedtog den 5. juli en resolution, som udgør første etape i retning
af en mulig autorisation til en militær styrke foruden eventuelle sanktioner. Som opfølgning her-
på vedtog Sikkerhedsrådet den 12. oktober endnu en resolution, hvori der udtrykkes parathed til
at besvare den maliske anmodning om en international styrke efter at generalsekretæren i samar-
bejde med ECOWAS og AU har forelagt en rapport senest 26. november 2012. Rapporten skal
gøre status på implementeringen af resolutionen og samtidig indeholde et detaljeret og gennem-
arbejdet operationskoncept for indsættelsen af den internationale styrke, som skal assistere den
maliske hær med at genvinde suveræniteten i den nordlige del af landet. Resolutionen bygger på
tidligere resolution 2056 (2012) og er ligeledes vedtaget under kapitel VII.
Fra EU’s side ser man fortsat med stor alvor på situationen. På EU’s vegne modtog kommissi-
onsformand Barroso den 18. september en anmodning fra Malis præsident og premierminister
om støtte til befrielse af det nordlige Mali. Henvendelsen blev drøftet på det uformelle forsvars-
ministermøde den 26.-27. september, hvor der var generel enighed om, at EU måtte engagere sig
yderligere i Mali. Mali og Sahel blev også drøftet på udenrigsrådet den 15. oktober, herunder
hvorledes EU bedst kan støtte transitionsprocessen i Mali samt bidrage til en løsning af konflik-
ten i Nordmali. På rådsmødet var der bl.a. enighed om, at EU fortsatte forberedelserne af en
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
militær operation til støtte for Malis regeringshær. Der blev vedtaget rådskonklusioner, der desu-
den fremhævede nødvendigheden af en politisk transitionsproces, en troværdig forhandlingspro-
ces med de parter i nord Mali, der repræsenterer lokalbefolkningen og styrkelsen af Malis forsvar.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte EU’s indsats i Mali og Sahel-regionen, herunder eventuelt vedtage et
krisestyringskoncept fra EU’s udenrigsrepræsentant for en kommende militær CSDP-mission i
Mali. Rådet vil muligvis også udvise vilje til på sigt at udvide den eksisterende civile CSDP-
mission EUCAP Sahel, der opererer fra Niger, til også at omfatte andre lande i regionen, f.eks.
Mauretanien og Mali. Der er enighed i Rådet om at tilvejebringe yderligere finansiel støtte til Mali
gennem f.eks. EU’s fredsfacilitet for Afrika. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene enighed om nødvendigheden af, at få den demokratiske proces i
Mali tilbage på sporet og sikre, at Sahel-regionen igen stabiliseres. Samtidig er der i EU fokus på
regional forankring, lokalt ejerskab og behovet for en stærk international koordination.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter op om en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel-regionen og ser gerne, at implemen-
teringen af EU’s Sahel-strategi accelereres.
Som følge af forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i beslutningen om eller udførelsen af
en eventuelt kommende militær CSDP-mission i Mali.
Såfremt der på et senere tidspunkt træffes beslutning om udvidelse af den civile CSDP-mission
EUCAP Sahel Niger til også at omfatte andre lande i Sahel-regionen, vil Danmark fortsat kunne
deltage heri, såfremt missionen bevarer sin civile karakter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. oktober 2012.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176126_0006.png
3. Den Demokratiske Republik Congo
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Den Demokratiske Republik Congo i lyset af den sikkerhedspolitiske og
humanitære situation i den østlige del af Den Demokratiske Republik Congo. Det er forventningen, at der vedta-
ges rådskonklusioner.
2. Baggrund
En uafhængig FN-ekspertgruppe under Sikkerhedsrådets DRC-sanktionskomité anklager Rwan-
da og Uganda for at yde støtte til oprørsgruppen M23 i DR Congo. Anklagerne mod Rwanda
blev fremsat i en foreløbig rapport fra den uafhængige ekspertgruppe i juni 2012. I oktober 2012
kom der oplysninger frem i pressen om, at den endelig version af rapporten også indeholder an-
klager om støtte til M23 fra Uganda. Den endelige rapport er ikke offentliggjort endnu.
FN’s Sikkerhedsråd har gentagne gange fordømt M23’s destabilisering af den østlige del af DRC
samt fordømt og forlangt stop for al ekstern støtte til M23. Både Rwanda og Uganda afviser an-
klagerne om støtte til M23. Der blev på højniveaumøde om DRC i forbindelse med FN’s Gene-
ralforsamling blandt landene også lagt vægt på, at DRC har et væsentligt medansvar for at løse
konflikten.
Aktuelt afventes sanktionskomitéens og Sikkerhedsrådets drøftelser hhv. den 12. og 21. novem-
ber af den endelige rapport fra ekspertgruppen.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Den Demokratiske Republik Congo, herunder anklagerne
om rwandisk og ugandisk støtte til oprørsgruppen M23. Der forventes rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene opmærksomhed omkring situationen i Den Demokratiske Repu-
blik Congo.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark bakker op om behovet for at sende et passende stærkt EU-signal vedr. situationens
alvor i DRC.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176126_0008.png
4. Sydlige naboer (Syrien, Egypten, Libyen, Libanon og Yemen)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at diskutere den seneste udvikling i
Syrien.
Fokus ventes bl.a. at være på den brudte våbenhvile
samt de regionale konsekvenser af krisen. Der kan blive tale om endnu en stramning af sanktionerne mod Syrien.
I forhold til
Egypten
forventes Rådet at følge op på drøftelserne i EU-Egypten task-forcen den 14. november
2012. Der ventes også en opfølgning på mødet mellem
EU og Den Arabiske Liga
den 13. november 2012.
Endelig forventes Rådet at drøfte udviklingen i
Libyen
samt vedtage rådskonklusioner om
Yemen
og evt.
Libanon.
2. Baggrund
I forhold til
Syrien
har en række hændelser på grænsen mellem Syrien og Tyrkiet i starten af ok-
tober samt attentatet mod chefen for det libanesiske politis efterretningsenhed den 19. oktober i
Beirut understreget risikoen for, at konflikten i Syrien vil sprede regional ustabilitet. Brahimi be-
søgte Damaskus den 21. oktober, hvorefter det syriske regime indvilligede i at overholde en vå-
benhvile ifm. den muslimske helligdag, Eid al-Adha (26. oktober). Våbenhvilen blev dog brudt
allerede efter få timer, hvorefter kampene har reetableret sig på samme intensitetsniveau.
Den humanitære situation forværres fortsat. FN vurderer medio oktober, at mere end 1,2 mio.
syrere er internt fordrevne, mens mere end 340.000 er flygtet til Syriens nabolande. FN forven-
ter, at dette tal når 710.000 inden årets udgang. Ifølge FN har 2,5 millioner syrere behov for læ-
gehjælp, mad, medicin, husly, vand og anden nødhjælp internt i Syrien. Den syriske opposition
mødes den 8. november i Doha i et forsøg på at skabe yderligere samling internt i oppositionen.
Fra international side har man igen opfordret oppositionen til at bruge chancen til at samle sig og
skabe et stærkt alternativ til Assad.
Der afholdes den 13. november ministermøde i Kairo mellem
EU og Den Arabiske Liga
(LAS). EU-LAS ventes at fokusere på aktuelle regionale udfordringer, herunder opfølgning på –
og understøttelse af – Det Arabiske Forår, situationen i Syrien og mellemøstprocessen. Mødet vil
derudover fokusere på mulighederne for at udbygge samarbejdet og koordination imellem EU og
Den Arabiske Liga på en række politikområder såsom mobilitet, migration og samarbejdet i kri-
sesituationer. Mødet forventes at udmunde i en fælleserklæring med fokus på ovenstående tema-
er.
I forhold til
Egypten
afholdes EU-Egypten task-force møde den 13.-14. november 2012. EU-
Egypten task-forcen, der blev lanceret i forbindelse med den egyptiske præsidents besøg i Bru-
xelles den 13. september 2012, har til formål at undersøge, hvordan EU kan understøtte den
egyptiske transitionsproces samt styrke relationerne mellem EU og Egypten. Task-forcen vil
samle en lang række egyptiske og europæiske politiske- og økonomiske ledere samt repræsentan-
ter fra de europæiske finansielle institutioner og det egyptiske civilsamfund. Under møderne vil
mulighederne for at fremme investeringer og samhandel, teknologisk samarbejde og udveksling
af know-how, med henblik på at sikre en bæredygtig økonomisk vækst, nye arbejdspladser og
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
social udvikling i Egypten, blive drøftet. Det er forventningen, at den egyptiske premierminister,
Hisham Kandil, vil lancere task-force mødet sammen med EU’s Udenrigsrepræsentant Ashton.
Det er derudover forventningen, at Antonio Tajani, EU kommissær for erhvervsliv og iværksæt-
teri, og Stefan Fule, EU kommissær for udvidelse og naboskabspolitik vil deltage.
I
Libyen
er lederen af partiet National Front, Mohamed al-Magariaf, blevet valgt til formand for
nationalforsamlingen/statsoverhoved den 9. august 2012. Nationalforsamlingen valgte den 12.
september Mustafa Abushagur som premierminister, men det lykkedes ikke Abushagur at samle
flertal i nationalforsamlingen til sin regering. Den 14. oktober blev Ali Zidan valgt som ny premi-
erminister og hans nye regering blev ultimo oktober godkendt af et bredt flertal i nationalforsam-
lingen. Under opstanden mod Gaddafis regime i 2011 var Zidan Overgangsrådets (NTC) repræ-
sentant i Europa og han havde i den forbindelse tæt kontakt med den danske regering på politisk
niveau og embedsmandsniveau. Der er mange udfordringer for den nye regering, der bl.a. for-
ventes at fokusere på stabilisering af sikkerhedssituationen og igangsætning af forfatningsproces-
sen. Den skrøbelige sikkerhedssituation har foruden angrebet i Benghazi i september på det se-
neste været præget af kampe i og omkring byen Bani Walid. I henhold til Libyens transitionskø-
replan skal en ny forfatning vedtages i begyndelsen af 2013 efterfulgt af valg til det første parla-
ment i løbet af sommeren 2013. EU spiller også en vigtig rolle i støtten til Libyens transition med
vigtige indsatser indenfor bl.a. grænsekontrol og civilsamfund.
Libanon
har de seneste uger været præget af urolighederne efter bilbomben, som fredag den 19.
oktober 2012 dræbte otte personer, herunder chefen for politiets efterretningsenhed Wissam El-
Hassan. Det er endnu uvist, hvem der står bag bilbomben, men blandt nogle iagttagere kobles
attentatet sammen med konflikten i Syrien. Udenrigsrepræsentant Ashton besøgte Libanon den
23. oktober 2012. Fra Ashtons side er vigtigheden af politisk stabilitet i landet blevet understre-
get, ligesom Libanons betydning for sikring af generel stabilitet i regionen er blevet fremhævet.
I
Yemen
forsøger præsident Abd Rabbuh Hadi at bringe de forskellige grupper sammen til nati-
onal dialog planlagt til at starte medio november. Processen, der forventes at vare et halvårs tid,
skal lede frem til en vision for en ny stat herunder præsidentvalg i 2014 og forberedelse af en ny
forfatning. Foruden politiske og sikkerhedsmæssige udfordringer befinder Yemen sig i en kritisk
humanitær situation.
3. Formål og indhold
Formålet med en drøftelse af
Syrien
vil være at drøfte mulighederne efter den brudte våbenhvile
samt risici for yderligere regionale konsekvenser af krisen. Der kan blive tale om vedtagelse af
yderligere sanktioner. Drøftelsen af
Libyen
forventes at fokusere på den seneste udvikling i den
politiske proces samt på stabilisering af sikkerhedssituationen herunder EU bidrag hertil. I for-
hold til
EU-LAS
og
Egypten
er formålet med afrapporteringen fra hhv. kommissionen og Den
Fælles Udenrigstjeneste at drøfte opfølgningen på ministermødet og task-force mødet i Kairo.
Udviklingen i
Libanon
forventes drøftet på baggrund af udenrigsrepræsentant Ashtons nylige
besøg i landet, herunder med fokus på vigtigheden af, at Libanon ikke bliver politisk destabilise-
ret. Der forventes evt. vedtaget rådskonklusioner. Rådet forventes endvidere at vedtage rådskon-
klusioner om
Yemen,
herunder bekræfte EU støtte til en fredelig, inklusiv, national dialog, der
inddrager unge og kvinder i både den demokratiske proces og formuleringen af den nye forfat-
ning. Derudover ventes konklusionerne at udtrykke bekymring over den akutte og voksende
humanitære katastrofe i Yemen.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af
Syrien
forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. En stramning af sanktionsregimet over for Syrien må
dog alt efter sanktionernes konkrete udformning forventes at have statsfinansielle konsekvenser i
forbindelse med myndighedernes administration af notifikations- og autorisationsregimer og for-
bud for såvel produkter samt finansielle overførsler. En forordning implementeres og håndhæves
efter den gældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle eks-
tra administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien.
Der henvises til gældende bestemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser
af EU-sager, idet det bemærkes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, i
lighed med nuværende Iran-sanktioner. De øvrige spørgsmål ventes ikke at have konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i hørring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af
Syrien
og fastholdelse af det
internationale pres og bevågenhed, samt eventuel vedtagelse af yderligere stramninger af sankti-
onsregimet mod Syrien, såfremt volden og repressionen fortsætter.
Det er forventningen, at medlemslandene bredt set vil tage orienteringen om møderne i
Egyp-
ten
til efterretningen. Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af situatio-
nen i
Libyen og muligvis Libanon og Yemen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i
Syrien.
Danmark støtter fortsat en stærk FN-rolle
i bestræbelserne på at finde en politisk løsning på konflikten og bakker op om den særlige repræ-
sentant for FN og den Arabiske Liga Lakhdar Brahimis arbejde. Danmark er fortsat en af de
største humanitære bidragydere og støtter desuden bestræbelser på at bistå oppositionen og det
syriske folk i planlægningen af den transitionsperiode, der vil følge, når Assad-regimet falder.
Danmark arbejder for, at skyldige i grove menneskerettighedsovertrædelser stilles til ansvar. En-
delig bakker regeringen op om en styrkelse af EU’s sanktioner, så længe volden og repressionen
fortsætter. I forhold til
Egypten
støtter regeringen op om et styrket samarbejde indenfor ram-
merne af det sydlige naboskab og kan tage orienteringen til efterretning. Regeringen støtter ende-
lig en drøftelse af situationen i
Libyen
og muligvis
Libanon
og
Yemen,
herunder EU’s fortsatte
fokus på at sikre stabilitet i regionen.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. okto-
ber 2012.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176126_0012.png
5. (Evt.) Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder en mulig resolution i
FN´s Generalforsamling om Palæstinas status i FN, EU’s rolle i fredsprocessen samt udviklingen i de palæsti-
nensiske områder.
2. Baggrund
Forhandlingssituationen er fastlåst mellem de to parter, der ikke har ført direkte forhandlinger
siden efteråret 2010. På den baggrund fortsætter situationen på jorden med at udvikle sig i en
ugunstig retning for en to-statsløsning gennem de israelske bosættelsesaktiviteter, der i stigende
grad vanskeliggør muligheden for en sammenhængende og levedygtig palæstinensisk stat.
Danmark og EU arbejder for at få genoptaget fredsforhandlingerne inden for rammerne af
Kvartettens erklæring af 23. november 2011. I den forbindelse fokuserer EU i erkendelse af den
fastlåste situation i fredsprocessen på at operationalisere de politiske budskaber fra EU-
rådskonklusioner. EU's udenrigsministre har med formuleringerne i rådskonklusionerne den 14.
maj 2012 sendt et klart signal om, hvor vigtigt det er med et stærkere perspektiv for to-
statsløsningen. Her står de israelske bosættelsesaktiviteter centralt. Det er EU´s mål at arbejde
for at vende udviklingen, både politisk og på jorden, så udsigterne til en forhandlet to-
statsløsning forbliver på bordet. Konklusionerne er udtryk for en opstramning af EU´s politiske
holdning.
På FN´s Generalforsamling fremkom præsident Abbas i sin tale den 27. september 2012 med to
opfordringer til det internationale samfund; dels at FN´s Sikkerhedsråd vedtager en resolution
indeholdende hovedlinjerne for en løsning af den israelsk/palæstinensiske konflikt, dels at Gene-
ralforsamlingen inden indeværende generalforsamlingssession (dvs. inden 16. september 2013)
ophøjer Palæstinas status til ”observatør-stat” frem for, som nu, observatør-enhed.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen. Der forventes lige-
ledes en drøftelse på baggrund af den mulige afstemning i FN´s Generalforsamling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund, at understøtte fredsforhandlingerne med henblik på
realisering af en to-stats-løsning og en varig og omfattende regional fred. Fra dansk side støtter
man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsopbygning. Fra dansk side
tager man afstand fra de israelske bosættelsesbeslutninger og ser gerne en samlet EU-opfølgning
på rådskonklusionerne af 14. maj 2012, herunder for så vidt angår situationen i område C.
Såfremt der bliver tale om fremlæggelse af en resolution i Generalforsamlingen, der skal opgrade-
re Palæstinas status som anført, vil regeringen arbejde for, at flest mulige EU-lande og nordiske
lande vil kunne stemme ja til resolutionen. Konkret kan regeringen ikke på forhånd tage stilling
til, hvordan den vil forholde sig, før en tekst måtte foreligge, og der er nærmere klarhed over
forhandlingssituationen.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. oktober 2012.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176126_0014.png
6. Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Ukraine i lyset af parlamentsvalget den 28. oktober. Drøftelsen ventes at dan-
ne grundlag for et oplæg til rådskonklusioner i forbindelse med udenrigsrådsmødet i december 2012.
2. Baggrund
Den ukrainske regering har under præsident Janukovitj fortsat understreget ønsket om en til-
nærmelse til EU. Landet har i de senere år reformeret lovgivningen på visse områder, bl.a. en ny
lov om civilsamfundsorganisationer, en ny retsplejelov og en lov om adgang til offentlig informa-
tion. Udviklingen er dog ikke entydig, hvilket en række politisk motiverede retssager mod med-
lemmer af oppositionen vidner om.
I slutningen af 2011 blev en associeringsaftale og en dyb og omfattende frihandelsaftale færdig-
forhandlet med EU. EU har imidlertid meddelt, at man først vil tage stilling til en eventuel un-
derskrivelse og ratifikation af aftalekomplekset efter valget.
Parlamentsvalget i Ukraine den 28. oktober er af internationale valgobservatører vurderet til ikke
at leve fuldt op til den standard, som Ukraine har sat ved tidligere valg (bl.a. i 2010). Selve stem-
meafgivningen er forløbet i god ro og orden, og vælgerne har haft et reelt valg mellem kandida-
ter, men der har været uregelmæssigheder omkring forberedelserne af valget og stemmeoptællin-
gen. To førende medlemmer af oppositionen tidligere premierminister Timosjenko og tidligere
indenrigsminister Lutsenko er blevet afskåret muligheden for at stille op til valget, da de sidder i
fængsel. Valgdeltagelsen var forholdsvis høj på 58 procent. Danmark har bidraget med 5 lang-
tidsobservatører, 25 korttidsobservatører og 3 parlamentarikere til den internationale valgobser-
vationsmission på i alt 800 observatører.
Valget har resulteret i, at Præsident Janukovitj´ Regionernes Parti jf. de foreløbige resultater har
fået 184 ud af 450 pladser i det nye parlament, efterfulgt af tidligere premierminister Timosjen-
kos oppositionskoalition med 103 pladser, 44 pladser til uafhængige kandidater, 40 pladser til
oppositionspartiet Ukrainske Demokratiske Alliance for Reformer (UDAR), 32 pladser til
Kommunistpartiet og 37 pladser til nationalistpartiet Svoboda. Dette betyder, at intet parti har
opnået absolut flertal. Der forudses ikke en ændring i den ukrainske regering efter parlaments-
valget jf. forfatningen. Det endelige valgresultat ventes at foreligge 12. november.
OSCE/ODIHR´s endelige rapport om valget ventes 8 uger efter afslutningen af valgprocessen.
3. Formål og indhold
Drøftelsen vil omfatte en vurdering af situationen i Ukraine efter parlamentsvalget den 28. okto-
ber og Ukraines forhold til EU.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel enighed om, at situationen med de politisk motiverede retssager er bekymrende,
og at parlamentsvalget ikke levede fuldt op til de standarder, som Ukraine har sat ved tidligere
valg. Der er tillige opbakning til, at man fra EU´s side skal presse på for at Ukraine gennemfører
de nødvendige reformer. Et fokusområde for drøftelsen vil formentlig være de rette midler til at
nå dette mål. Det forventes, at en gruppe lande vil presse på for en midlertidig/delvis ikrafttræ-
den af associerings- og frihandelsaftalen med Ukraine, mens en anden gruppe lande vil tale for at
udskyde en underskrivelse af aftalekomplekset.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støtter man fortsat en tilnærmelse mellem EU og et demokratisk, reformorienteret
Ukraine. Danmark deler EU´s bekymring over de politisk motiverede retssager mod en række
medlemmer af oppositionen i Ukraine, der bl.a. har betydet at tidligere premierminister Ti-
mosjenko og tidligere indenrigsminister Lutsenko er blevet frataget muligheden for at opstille til
valget, da de sidder i fængsel. Fra dansk side ses afholdelsen af parlamentsvalget som skuffende,
idet valget ikke levede op til de standarder, Ukraine har sat ved tidligere valg, særligt hvad angår
forberedelserne til valget og stemmeoptællingen. På den baggrund er Danmark skeptisk over for
at gå videre med en underskrivelse af associerings- og frihandelsaftalen på nuværende tidspunkt.
Fra dansk side er man dog villig til at se på, hvordan man gennem støtte til reformbestræbelser
kan bringe Ukraine tættere på en underskrivelse af aftalekomplekset.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. maj 2012.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1176126_0016.png
7. Cuba
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
EU’s udenrigsrepræsentant Ashton forventes at præsentere sin analyse af forholdet mellem EU og Cuba og sine
overvejelser om de fremtidige relationer, herunder perspektiverne for eventuel indgåelse af en bilateral aftale mellem
EU og Cuba.
2. Baggrund
Der er siden 2008 gennemført reformer i Cuba, som dog har et relativt begrænset omfang. Et
større tiltag på det økonomiske område er forsøget på at styrke den ikke-statslige sektor ved at
åbne for etablering af private små-virksomheder. Samtidig arbejder man på at overføre et større
antal statsansatte til denne sektor. De politiske reformer indebærer blandt andet, at det fremover
kun skal være muligt at varetage en række politiske poster i to gange fem år.
Cuba har gennem de seneste år løsladt en stor gruppe politiske fanger, og fra EU-side vurderes
det, at der nu ikke længere er langtidsfængslede politiske fanger i Cuba. Samtidig finder der dog
fortsat chikane sted mod kritikere af den cubanske regering, blandt andet i form af korttidsfængs-
linger. Der er desuden stadig klare begrænsninger i ytringsfriheden i Cuba.
På EU’s rådsmøde i oktober 2010 blev udenrigsrepræsentant Ashton anmodet om at gennemfø-
re en analyse af perspektiver for relationerne mellem EU og Cuba og at rapportere tilbage til Rå-
det om resultatet af analysen. En af de muligheder, der indgår i analysen, er at indgå en egentlig
bilateral aftale mellem EU og Cuba og på sigt ophæve den Fælles Holdning af 1996 om forholdet
til Cuba. Den Fælles Holdning tilskynder til overgang til demokrati; til respekt for menneske-
rettighederne og til genopretning af den cubanske befolknings levefod.
En sådan ny, bilateral aftale kunne blandt andet sammenfatte og formalisere eksisterende ele-
menter i relationerne mellem EU og Cuba med hensyn til for eksempel politisk dialog og udvik-
lingssamarbejde. Cuba har givet udtryk for at kunne acceptere, at en bilateral aftale omfatter
EU’s standardklausuler om blandt andet menneskerettigheder og ikke-spredning af masseøde-
læggelsesvåben.
3. Formål og indhold
Det forventes, at udenrigsrepræsentant Ashton på rådsmødet vil præsentere sin analyse og lægge
op til en drøftelse af EU’s fremtidige forhold til Cuba, herunder perspektiverne for en mulig for-
handling af en bilateral aftale.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et flertal af EU-landene støtter forhandlinger af en bilateral aftale, mens den Fælles Holdning
fortsat er i funktion - en mindre gruppe lande stiller sig dog fortsat skeptiske til, om tiden er inde
til at indlede forhandlinger om en bilateral aftale.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er på baggrund af den relativt positive udvikling i Cuba åben for en styrkelse af EU’s
relationer til landet under forudsætning af, at den positive udvikling i reformprocesserne fasthol-
des. En styrket dialog med Cuba skal blandt andet anvendes til at drøfte demokrati og menneske-
rettigheder og medvirke til at fremme positive økonomiske og politiske reformer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
17