Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3199 - udenrigsanl.
Offentligt
1453987_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16062/12
(OR. en)
PRESSE 467
PR CO 61
PRESSEMEDDELELSE
3199. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Bruxelles, den 19. november 2012
Formand
Catherine Ashton
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 9442 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16062/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0002.png
19.XI.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet udtrykte tilfredshed med dannelsen af Den Nationale Koalition for
Syrisk
Opposition og
Revolutionære Styrker og anså dem for at være legitime repræsentanter for det syriske folks
forhåbninger. Denne aftale er et stort skridt i retning mod den nødvendige enhed blandt den syriske
opposition. Rådet gentog ved samme lejlighed sin fulde støtte til de bestræbelser, som den fælles
særlige repræsentant, Lakhdar Brahimi, gør for at finde en politisk løsning på krisen.
Rådet noterede sig udviklingen i
fredsprocessen i Mellemøsten.
Rådet er alvorligt foruroliget over
situationen i
Gaza
og Israel og beklager dybt tabet af civile menneskeliv på begge sider. Det
opfordrede til en hurtig nedtrapning og indstilling af fjendtlighederne.
På deres halvårlige samling i Rådet drøftede EU's forsvarsministre situationen vedrørende
den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP)
og vedtog konklusioner om udvikling af militære
kapaciteter. Rådet fastlagde også Det Europæiske Forsvarsagenturs budget for 2013. For så vidt
angår FSFP-operationer noterede Rådet sig fremskridt i forberedelsen af en militær mission til
støtte for reorganisering og uddannelse af Malis væbnede styrker.
16062/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0003.png
19.XI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SIKKERHED OG FORSVAR............................................................................................................. 7
Det Europæiske Forsvarsagentur – budget 2013 ................................................................................. 7
FSFP-operationer ................................................................................................................................. 7
Taskforcen for forsvar.......................................................................................................................... 7
Drøftelser i Det Europæiske Råd i 2013 .............................................................................................. 7
UDENRIGSANLIGGENDER............................................................................................................. 8
Fredsprocessen i Mellemøsten ............................................................................................................. 8
Mali ...................................................................................................................................................... 9
De sydlige nabolande ......................................................................................................................... 11
Syrien .................................................................................................................................................................... 11
Egypten.................................................................................................................................................................. 11
Libyen.................................................................................................................................................................... 11
Libanon.................................................................................................................................................................. 12
Yemen ................................................................................................................................................................... 13
Ukraine............................................................................................................................................... 14
Den Demokratiske Republik Congo .................................................................................................. 14
Cuba ................................................................................................................................................... 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16062/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 16
Associeringsrådet med Tunesien ....................................................................................................... 16
Det Europæiske Forsvarsagenturs Styringskomité ............................................................................ 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Udvikling af EU's militære kapaciteter ................................................................................................................. 17
Rapport fra lederen af Det Europæiske Forsvarsagentur til Rådet ........................................................................ 17
Retningslinjer for Det Europæiske Forsvarsagenturs arbejde i 2013 .................................................................... 17
Militær kapacitetsudvikling................................................................................................................................... 17
Det Europæiske Forsvarsagentur – udveksling af klassificerede oplysninger....................................................... 20
UDENRIGSANLIGGENDER
EU-støtte til våbeneksportkontrol i tredjelande ..................................................................................................... 21
Bekæmpelse af ulovlig ophobning af og handel med håndvåben og lette våben .................................................. 21
Våbeneksportkontrol – årsberetning...................................................................................................................... 21
Rammen for EU's våbeneksportkontrol................................................................................................................. 21
Konventionen om kemiske våben.......................................................................................................................... 22
Republikken Moldova – handlingsplan for visumliberalisering............................................................................ 23
Menneskerettighedsdialog med Sydafrika............................................................................................................. 24
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond: de finansielle bidrag, som medlemsstaterne skal betale .................................. 24
Fælles partnerskabsstrategi for Caribien og EU .................................................................................................... 24
16062/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0005.png
19.XI.2012
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Den højtstående repræsentant
Catherine ASHTON
Belgien:
Didier REYNDERS
Michel TILEMANS
Bulgarien
Nikolaj MLADENOV
Anyu ANGELOV
Den Tjekkiske Republik:
Karel SCHWARZENBERG
Alexandr VONDRA
Danmark:
Villy SØVNDAL
Jeppe TRANHOLM-MIKKELSEN
Tyskland :
Michael LINK
Thomas de MAIZIÈRE
Estland:
Urmas PAET
Urmas REINSALU
Irland:
Eamon GILMORE
Alan SHATTER
Grækenland:
Dimitrios AVRAMOPOULOS
Panos PANAGIOTOPOULOS
Spanien:
Pedro MORÉNES EULATE
Gonzalo DE BENITO SECADES
Frankrig:
Laurent FABIUS
Jean-Yves LE DRIAN
Italien:
Giulio TERZI DI SANT'AGATA
Giampaolo DI PAOLA
Cypern:
Erato KOZAKOU-MARCOULLIS
Demetris ELIADES
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Janis SĀRTS
Litauen:
Audronius A�½UBALIS
Vytautas UMBRASAS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
udenrigsminister
forsvarsminister
vicepremierminister og udenrigsminister
forsvarsminister
udenrigsminister
fast repræsentant
viceminister, Udenrigsministeriet
forbundsforsvarsminister
udenrigsminister
forsvarsminister
vicepremierminister (Tánaiste) samt udenrigs- og
handelsminister
justits- og ligestillingsminister samt forsvarsminister
udenrigsminister
forsvarsminister
forsvarsminister
statssekretær for udenrigspolitik
udenrigsminister
forsvarsminister
udenrigsminister
forsvarsminister
udenrigsminister
forsvarsminister
udenrigsminister
statssekretær, Forsvarsministeriet
udenrigsminister
viceforsvarsminister
vicepremierminister og udenrigsminister
16062/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0006.png
19.XI.2012
Jean-Marie HALSDORF
Ungarn:
János MARTONYI
Tamás VARGHA
Malta:
Tonio BORG
Stephen BORG
Nederlandene:
Frans TIMMERMANS
Jeanine HENNIS-PLASSCHAERT
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Norbert DARABOS
Polen:
Jerzy POMIANOWSKI
Tomasz SIEMONIAK
Portugal:
Paulo PORTAS
José Pedro AGUIAR BRANCO
Rumænien:
George CIAMBA
Sebastien HULUBAN
Slovenien:
Karl ERJAVEC
Aleš HOJS
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Miloš KOTEREC
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Carl HAGLUND
Sverige:
Carl BILDT
Karin ENSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
William HAGUE
Andrew MURRISON
forsvarsminister
udenrigsminister
parlamentarisk statssekretær, Forsvarsministeriet
vicepremierminister og udenrigsminister
ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
udenrigsminister
forsvarsminister
vicekansler og forbundsminister for europæiske og
internationale spørgsmål
forsvarsminister
understatssekretær, Udenrigsministeriet
forsvarsminister
Ministro de Estado og udenrigsminister
forsvarsminister
statssekretær, Udenrigsministeriet
statssekretær, Forsvarsministeriet
vicepremierminister og udenrigsminister
forsvarsminister
vicepremierminister og udenrigsminister
statssekretær, Forsvarsministeriet
udenrigsminister
forsvarsminister
udenrigsminister
forsvarsminister
førsteminister, udenrigs- og Commonwealthminister
minister for international sikkerhedsstrategi
Kommissionen:
Andris PIEBALGS
Michel BARNIER
Štefan FÜLE
medlem
medlem
medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Joško KLISOVIĆ
Višnja TAFRA
viceudenrigs- og -europaminister
viceforsvarsminister
16062/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0007.png
19.XI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SIKKERHED OG FORSVAR
Det Europæiske Forsvarsagentur – budget 2013
Rådet fastsatte budgettet for Det Europæiske Forsvarsagentur (EDA) for 2013 til 30,5 mio. EUR.
Det opfordrede samtidig EDA til sammen med medlemsstaterne at drøfte yderligere bidrag via dets
særprogrammer og projekter.
Operationer inden for den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP)
Rådet drøftede situationen for så vidt angår EU's militære FSFP-operationer og overvejede vejen
frem. Operationerne omfatter ALTHEA i Bosnien-Hercegovina, EUNAVFOR Atalanta til
bekæmpelse af piratvirksomhed ud for Somalias kyster og EU's uddannelsesmission for somaliske
styrker.
Taskforcen for forsvar
Rådet blev briefet om arbejdet i Kommissionens taskforce om forsvarsindustri og -markeder.
Kommissionens taskforce har til opgave at fuldføre det indre marked for forsvarsudstyr og forbedre
den europæiske forsvarsindustris konkurrenceevne. Den har opstillet tre prioriterede
indsatsområder: det indre marked, industripolitik og forskning og innovation.
Drøftelser i Det Europæiske Råd i 2013
Under frokosten havde ministrene en orienterende debat med henblik på den substansdebat om
forsvarsanliggender, som skal finde sted på Det Europæiske Råds møde i december 2013.
16062/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0008.png
19.XI.2012
UDENRIGSANLIGGENDER
Fredsprocessen i Mellemøsten
Rådet noterede sig udviklingen i fredsprocessen i Mellemøsten. Rådet drøftede desuden de seneste
begivenheder i Gaza og vedtog følgende konklusioner:
1.
"Den Europæiske Union er alvorligt foruroliget over situationen i Gaza og Israel og
beklager dybt tabet af civile menneskeliv på begge sider. Alle angreb skal bringes til ophør
omgående, da de forårsager lidelser, som aldrig kan retfærdiggøres, blandt sagesløse civile.
Den opfordrer derfor til en hurtig nedtrapning og indstilling af fjendtlighederne. Den
støtter Egyptens og andre aktørers bestræbelser på at mægle en hurtig våbenhvile på plads
og hilser De Forenede Nationers generalsekretærs rejse til regionen velkommen.
Den Europæiske Union fordømmer stærkt raketangrebene på Israel fra Gazastriben, som
Hamas og andre væbnede grupper i Gaza skal indstille omgående. Der er intet, der kunne
berettige til bevidste angreb på sagesløse civile. Israel har ret til at beskytte sin befolkning
mod sådanne angreb; i den forbindelse skal det handle forholdsmæssigt og til enhver tid
sikre beskyttelsen af civile. EU understreger, at alle parter fuldt ud skal overholde den
humanitære folkeret.
En øjeblikkelig indstilling af fjendtlighederne er i alles interesse, særlig i en tid med
ustabilitet i regionen. Den aktuelle situation understreger endnu en gang, at der er et
presserende behov for at gøre fremskridt hen imod en tostatsløsning, hvor begge parter kan
leve side om side i fred og sikkerhed. Den Europæiske Union vil fortsat samarbejde med
alle, der har indflydelse i regionen, for at opnå dette.
Den Europæiske Union erindrer om sin holdning til Gaza som erklæret i tidligere
rådskonklusioner, bl.a. konklusionerne af 14. maj 2012."
2.
3.
4.
16062/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
Mali
Under en fælles frokost drøftede ministrene situationen i Mali og udkastet til krisestyringskoncept
for en eventuel FSFP-operation med henblik på uddannelse af Malis hær.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
1.
"Den Europæiske Union (EU) minder om, at den politiske og sikkerhedsmæssige krise i
Mali kræver en sammenhængende og global tilgang for at sikre en varig løsning, hvortil
afrikansk ejerskab er af afgørende betydning.
EU udtrykker tilfredshed med den regionale og internationale mobilisering til støtte for
Mali samt planlægningen af en afrikansk operation inden for rammerne af FN's
Sikkerhedsråds resolution 2056 og 2071. EU minder i den forbindelse om sit tilsagn om at
støtte Mali og Ecowas som svar på deres respektive anmodninger.
EU opfordrer på ny de maliske myndigheder til hurtigst muligt at forelægge en troværdig
og konsensusorienteret køreplan for genetableringen af den forfatningsmæssige og
demokratiske orden, herunder civil kontrol med de væbnede styrker. Det understreger, at
indsatsen på det sikkerhedsmæssige område bør støtte de politiske mål og supplere den
politiske proces i Mali.
EU minder i den forbindelse om nødvendigheden af, at der hurtigst muligt afholdes et frit
og gennemsigtigt valg, og minder om, at det er rede til at bidrage hertil med finansiel støtte
og en EU-valgobservationsmission, så snart der er fastsat en dato for valget.
I forbindelse hermed vil EU nøje følge, at genindførelsen af den maliske stats myndighed i
hele landet sker under overholdelse af retsstatsprincipperne og som led i en troværdig og
vedvarende forsoningsproces. EU opfordrer til, at der hurtigst muligt indledes en national
dialog, som er åben for alle maliere, der anerkender det maliske territoriums integritet,
herunder de væbnede grupper, der ikke er involveret i terrorhandlinger.
EU glæder sig over det planlægningsarbejde, der er foregået inden for rammerne af
Ecowas og Den Afrikanske Union, og som har ført til vedtagelsen af et strategisk koncept
og et operationskoncept. EU håber på dette grundlag, at en afrikansk operation, som der er
opnået enighed om, hurtigt vil kunne tillades af FN's Sikkerhedsråd.
2.
3.
4.
5.
6.
16062/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0010.png
19.XI.2012
7.
EU understreger i den forbindelse betydningen af passende finansiel støtte til den
afrikanske operation i Mali fra staterne og organisationerne i regionen samt fra de øvrige
internationale nøglepartnere. Det minder om sin villighed til at yde finansiel støtte, og
Rådet opfordrer i den forbindelse Kommissionen til at foreslå anvendelse af
fredsfaciliteten for Afrika.
Med henblik på at garantere forudsigelig og varig støtte fra EU til de fredsbevarende
afrikanske operationer, herunder missionen i Mali, opfordrer Rådet Kommissionen til at
identificere yderligere midler i 10. Europæiske Udviklingsfond, som kan anvendes.
8.
Rådet takker den højtstående repræsentant for forelæggelsen af et udkast til
krisestyringskoncept med henblik på en militær FSFP-mission, der sigter mod at støtte
reorganiseringen og træningen af Malis væbnede styrker. Rådet ser positivt på
forelæggelsen af dette dokument og anmoder de kompetente grupper om at behandle det
som en hastesag med henblik på godkendelse i december. Det udtrykker ligeledes
tilfredshed med medlemsstaternes tilkendegivelser om eventuelle bidrag til denne mission.
EU fordømmer enhver krænkelse af menneskerettighederne. Det minder navnlig om
situationen for børn og kvinder, der har været udsat for talrige krænkelser af
menneskerettighederne i den nordlige del af landet, og opfordrer de maliske myndigheder
til at opklare alle de overgreb, der er begået i både den nordlige og den sydlige del af
landet siden krisens start, navnlig hændelserne i Diabali den 8. september og den 24.
oktober 2012.
EU minder om forpligtelsen til at garantere alle de humanitære aktører fri og uhindret
adgang til de nordlige dele af landet.
EU minder om sit ønske om en gradvis genoptagelse af samarbejdet, når der er vedtaget en
troværdig køreplan, og afhængigt af de fremskridt, der gøres hermed. Det understreger sit
engagement i at bidrage til stabiliserings- og konsolideringsforanstaltninger med henblik
på en varig løsning af krisen. I den forbindelse vil det europæiske program for
udviklingssamarbejde i Mali blive revideret under hensyn til den maliske befolknings
behov.
Endelig støtter EU tilrettelæggelse af regelmæssige møder i støtte- og opfølgningsgruppen
vedrørende situationen i Mali med henblik på at sikre fortsat koordinering af indsatsen fra
malisk, regional og international side i tæt samråd med De Forenede Nationers
generalsekretærs særlige udsending."
9.
10.
11.
12.
Yderligere oplysninger findes i
factsheet European Union and the Sahel.
16062/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
De sydlige nabolande
Syrien
Rådet havde en indgående drøftelse om de seneste begivenheder i Syrien, herunder navnlig
dannelsen af Den Nationale Koalition for Syrisk Opposition og Revolutionære Styrker. Det vedtog
følgende konklusioner:
1.
"EU erindrer om Rådets tidligere konklusioner og er forfærdet over den forværrede
situation i Syrien. EU ser fortsat med dyb bekymring på den syriske krises afsmittende
virkninger på nabolandene med hensyn til sikkerhed og stabilitet. EU er fortsat forpligtet
på Syriens suverænitet, uafhængighed og territoriale integritet. EU gentager sin fulde støtte
til de bestræbelser, der gøres af Lakhdar Brahimi, FN’s og Den Arabiske Ligas fælles
særlige repræsentant, for at finde en politisk løsning på krisen. EU opfordrer fortsat alle
medlemmerne af FN's Sikkerhedsråd til at stå ved deres ansvar.
EU ser med tilfredshed på den aftale, der blev indgået den 11. november på mødet med de
syriske oppositionsgrupper forsamlet i Doha, og især dannelsen af Den Nationale Koalition
for Syrisk Opposition og Revolutionære Styrker. EU anser den for at være legitime
repræsentanter for det syriske folks forhåbninger. Denne aftale er et stort skridt i retning
mod den nødvendige enhed blandt den syriske opposition. EU ser frem til, at denne nye
koalition fortsætter arbejdet for fuld inklusion, og at den tilslutter sig principperne om
menneskerettigheder og demokrati og inddrager alle oppositionsgrupper og alle dele af det
syriske civilsamfund. EU er rede til at støtte denne nye koalition i disse bestræbelser og
dens forbindelser med det internationale samfund. EU tilskynder koalitionen til at
samarbejde med FN's og Den Arabiske Ligas særlige repræsentant og fremlægge sit
program for en politisk overgang med henblik på at etablere et troværdigt alternativ til det
nuværende regime.
I betragtning af den forværrede humanitære situation og vinteren, der nærmer sig, er EU
besluttet på yderligere at øge sin humanitære bistand for at lindre lidelserne for alle berørte
befolkningsgrupper overalt i Syrien og i nabolandene. EU opfordrer alle donorer til at gøre
noget tilsvarende. EU påpeger på ny behovet for, at alle parter overholder den humanitære
folkeret og dens krav om fuld respekt for den særlige beskyttelse af sundhedspersonale og
-faciliteter i henhold til den humanitære folkeret."
Egypten
2.
3.
Rådet havde en kort debat om opfølgningen af taskforcemødet med Egypten, som fandt sted den
13.-14. november 2012 i Kairo.
Libyen
Rådet tog bestik af situationen i Libyen efter udnævnelsen af den nye regering.
16062/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
Libanon
Rådet vedtog følgende konklusioner om Libanon:
1.
"EU fordømmer på det kraftigste bombeangrebet den 19. oktober 2012 i Beirut, der dræbte
brigadegeneral Wissam al-Hassan, chef for de indre sikkerhedsstyrkers
efterretningsafdeling, og yderligere to personer og sårede mange andre. Denne
voldshandling såvel som andre attentatforsøg skal undersøges fuldt ud, og
gerningsmændene skal straks stilles for retten. Straffrihed og politisk vold kan ikke
tolereres i et demokratisk samfund.
EU understreger betydningen af at bevare Libanons nationale enhed og stabilitet. EU
opfordrer alle politiske kræfter til at deltage konstruktivt i de dialogbestræbelser, der ledes
af præsident Michel Sleiman, og til fuldt ud at gennemføre Baabdaerklæringen, som blev
vedtaget inden for rammerne af den nationale dialog.
EU fordømmer de syriske troppers gentagne indtrængen på libanesisk territorium og
bekræfter på ny sin støtte til Libanons enhed, stabilitet, uafhængighed, suverænitet og
territoriale integritet. EU understreger, at det er vigtigt, at Libanon gør alt for at undgå, at
volden i nabolandet Syrien breder sig. I den forbindelse opfordrer det alle parter til fuldt ud
at gennemføre bestemmelserne i Baabdaerklæringen om nødvendigheden af at holde sig
ude af regionale konflikter, som kan påvirke Libanon negativt.
EU roser de libanesiske myndigheder og den libanesiske befolkning for deres støtte til de
mennesker, der er på flugt fra volden i Syrien. EU bekræfter på ny, at det er rede til at øge
sin bistand i takt med, at behovet stiger yderligere.
EU minder om betydningen af stærke, uafhængige og demokratiske offentlige institutioner
i Libanon. Deres fortsatte arbejde er afgørende for at bevare stabiliteten og enheden i
Libanon som understreget af den højtstående repræsentant under hendes rettidige besøg i
Libanon for nylig. EU ser med tilfredshed på de libanesiske sikkerhedsstyrkers, herunder
de libanesiske væbnede styrkers, indsats for med behørigt hensyn til retsstatsprincipperne
og menneskerettighederne at garantere sikkerheden for alle de mennesker, der bor på
libanesisk område. EU minder om sit tilsagn om at støtte Libanons institutioner og
sikkerhedsstyrker i udfyldelsen af denne rolle.
EU understreger betydningen af Libanons fortsatte tilsagn om fuldstændig gennemførelse
af alle sine internationale forpligtelser, herunder FN's Sikkerhedsråds resolutioner 1559,
1680, 1701 og 1757. Idet EU minder om sine tidligere rådskonklusioner, bekræfter det på
ny sin fulde støtte til det særlige tribunal for Libanon og opfordrer alle parter til at
samarbejde fuldt ud med det.
2.
3.
4.
5.
6.
16062/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
7.
EU opfordrer Libanon til at fortsætte sin reformproces, herunder med henblik på
parlamentsvalget i 2013. EU understreger i den forbindelse betydningen af sit partnerskab
med Libanon inden for rammerne af den europæiske naboskabspolitik og ser frem til et
styrket samarbejde med Libanon, jf. den nye ENP-handlingsplan, som i øjeblikket er under
vedtagelse."
Yemen
Rådet vedtog følgende konklusioner om Yemen:
1.
"Den Europæiske Union ser med tilfredshed på de fremskridt, der er gjort under præsident
Hadis lederskab i løbet af det første år af Yemens overgang. Denne proces blev sat i gang
den 23. november 2011 med undertegnelsen af den politiske overgangsaftale og
gennemførelsesmekanisme i overensstemmelse med initiativet fra Golfstaternes
Samarbejdsråd. EU bekræfter på ny sin fulde støtte til præsident Hadi og den yemenitiske
regering i deres bestræbelser på at gennemføre denne aftale og styre en fredelig og
velordnet overgang. Det bekræfter også sin stærke støtte til Yemens enhed, suverænitet,
politiske uafhængighed og territoriale integritet. Det understreger, at det er nødvendigt og
haster med at gøre fremskridt inden for den politiske, økonomiske og humanitære sektor og
sikkerhedssektoren for at opfylde det yemenitiske folks store forventninger ved at tage
skridt til at forbedre overholdelsen af de borgerlige og politiske rettigheder og
levevilkårene.
EU understreger, at der hurtigt bør ske fremskridt med hensyn til at indlede konferencen
om national dialog og fremhæver betydningen af at overholde de tidsfrister, der er fastsat i
GCC's initiativ. Det tilskynder alle yemenitiske aktører til at støtte og deltage i denne
proces på en konstruktiv måde og uden forhåndsbetingelser for at sikre, at den er fuldt ud
inklusiv, afbalanceret og gennemsigtig og på passende vis repræsenterer alle sider af det
yemenitiske samfund og afspejler den vigtige rolle, som de unge og kvinderne spiller. EU
opfordrer også den yemenitiske regering og alle relevante parter til at træffe
foranstaltninger, der tager sigte på at forbedre det politiske klima forud for den nationale
dialog.
EU ser med tilfredshed på det yemenitiske parlaments mandat til præsident Hadi til at
udnævne en ny valgkommission og tilskynder til hurtige fremskridt for at tage de
nødvendige skridt til at afholde en folkeafstemning om forfatningen i 2013 og et velordnet
nationalt valg i begyndelsen af 2014. EU er klar til om nødvendigt at yde valgbistand.
EU fordømmer på det kraftigste alle terrorhandlinger. Det er også dybt bekymret over alle
handlinger, der sigter mod at underminere, hindre eller afspore overgangen og derved
bringe yderligere fremskridt med institutionelle, sociale og økonomiske reformer i fare.
Det opfordrer alle parter, navnlig repræsentanter for det tidligere styre og militæret, til at
arbejde hen imod en fuld gennemførelse af Yemens overgang i overensstemmelse med
overgangsaftalens ånd. EU gentager, at det er parat til at undersøge alle muligheder for at
sikre en vellykket overgang, og minder om FN's Sikkerhedsråds resolution 2014 og 2051.
2.
3.
4.
16062/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
5.
EU er dybt bekymret over den stadige forværring af den humanitære situation i Yemen.
Fødevareusikkerhed og akut underernæring er fortsat et stort problem for en stor del af
Yemens befolkning, navnlig for børnene. I 2012 har EU øget sin indsats for at tackle
presserende humanitære behov og er fortsat parat til at gøre det fremover efter behov og i
det omfang, det er muligt.
EU ser med tilfredshed på de vellykkede resultater af den seneste donorkonference og
ministermødet i gruppen Venner af Yemen, der på ny bekræftede den internationale støtte
til Yemen. Det opfordrer Yemens regering til at styrke sine institutioners kapacitet og
opfordrer alle donorer til at yde den nødvendige bistand med henblik herpå for at sikre, at
disse tilsagn hurtigt kan blive omsat til konkret handling for at forbedre situationen for
Yemens befolkning."
6.
Ukraine
Rådet drøftede situationen i Ukraine efter parlamentsvalget den 28. oktober og perspektiverne for
yderligere fremskridt hen imod undertegnelsen af associeringsaftalen med Ukraine.
Den Demokratiske Republik Congo
Rådet drøftede situationen i den østlige del af Den Demokratiske Republik Congo og vedtog
følgende konklusioner:
1.
"EU fordømmer på det kraftigste M23's genoptagelse af fjendtlighederne. EU kræver, at
den militære offensiv i Nordkivu øjeblikkeligt ophører. EU udtrykker sin alvorlige
bekymring over den akutte sikkerhedsmæssige og humanitære krise i den østlige del af den
Demokratiske Republik Congo og den enorme udfordring, den udgør for sikkerheden og
stabiliteten i De Store Søers Område.
EU gentager sin fordømmelse af oprørsgruppen M23 og andre væbnede styrker i området
og kræver et øjeblikkeligt ophør af volden, herunder seksuelle overgreb, overtrædelser af
menneskerettighederne og rekruttering af børnesoldater. EU fordømmer på det kraftigste
de skridt, som M23 har taget med henblik på at oprette en parallel forvaltning i de områder,
den kontrollerer.
Bestræbelser på at underminere Den Demokratiske Republik Congos sikkerhed,
suverænitet og territoriale integritet kan ikke tolereres. EU noterer sig rapporten fra FN's
ekspertgruppe vedrørende sanktionskomité 1533 og er dybt bekymret over rapporter om
fortsat ekstern støtte til oprørsgrupperne i den østlige del af Den Demokratiske Republik
Congo. Det opfordrer de berørte parter til øjeblikkeligt at indstille enhver sådan form for
støtte og respektere Den Demokratiske Republik Congos suverænitet og territoriale
integritet. EU vil i samordning med andre medlemmer af det internationale samfund
overveje passende skridt til opfølgning af drøftelserne i FN's Sikkerhedsråd samt
foranstaltninger, der kan tilskynde regionale aktører til at indtage en konstruktiv holdning.
2.
3.
16062/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
4.
Det er også afgørende, at Den Demokratiske Republik Congos regering fremmer effektive
bestræbelser på at etablere sikkerhed, retsstatsforhold og en effektiv forvaltning i hele den
østlige del af Den Demokratiske Republik Congo samt træffer foranstaltninger til at sikre
fuld beskyttelse af civilbefolkningen. I den forbindelse opfordrer EU regeringen til at
fremskynde den afgørende proces med en omfattende reform af sikkerhedssektoren, som
EU støtter gennem sine to FSFP-missioner EUSEC og EUPOL.
EU er fortsat alvorligt bekymret over den humanitære situation i den østlige del af Den
Demokratiske Republik Congo, hvor over 650 000 mennesker har været fordrevne siden
april 2012. Den seneste militære offensiv vil øge risikoen for en ukontrolleret humanitær
krise. EU opfordrer alle parter, herunder nabolande, til at leve op til deres forpligtelser,
hvad angår adgang for humanitære organisationer, der reagerer på den berørte
civilbefolknings behov.
Alle, der er ansvarlige for vold, herunder seksuelle overgreb, mod civile, navnlig mod børn
og kvinder, skal drages til ansvar. EU opfordrer også MONUSCO at spille en aktiv rolle i
krisen i henhold til dets mandat. Dets rolle til støtte for regeringen i Den Demokratiske
Republik Congo er afgørende for så vidt angår beskyttelse af civile, og enhver indsats for
at underminere MONUSCO's evne til at gennemføre sit mandat er uacceptabel.
EU understreger, at en militær løsning på den igangværende konflikt ikke er holdbar. Det
ser med tilfredshed på indsatsen i den internationale konference om De Store Søers
Område, Den Afrikanske Union og FN for at finde en varig politisk løsning på den
nuværende krise i den østlige del af Den Demokratiske Republik Congo. Det opfordrer alle
berørte parter, herunder nabolande, til at udøve al mulig indflydelse og tage de nødvendige
skridt med henblik på at undgå yderligere forværring af situationen og for at forhindre, at
konflikten udvides til andre grupper og områder.
EU støtter udpegelsen af en særlig udsending fra Den Afrikanske Union og opfordrer FN's
generalsekretær til at undersøge muligheden for at udpege en særlig repræsentant med
henblik på at gøre det lettere i den regionale dialog både at behandle den umiddelbare krise
og finde en holdbar politisk løsning for regionen, der tager hensyn til de årsager, der ligger
til grund for konflikten. EU vil fortsat støtte den internationale konference om De Store
Søers Områdes udvidede fælles verifikationsmekanisme og opfordrer til intensiveret
samarbejde om operative spørgsmål med MONUSCO.
Med henblik på at fremme og støtte en samordnet national, regional og international
indsats opfordrer Rådet den højtstående repræsentant og Kommissionen til at forelægge
forslag til en strategisk EU-tilgang til de mangeartede sikkerheds- og udviklingsmæssige
udfordringer, som den østlige del af Den Demokratiske Republik Congo står over for."
5.
6.
7.
8.
9.
16062/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0016.png
19.XI.2012
Cuba
Rådet udvekslede synspunkter om mulighederne for de fremtidige forbindelser mellem EU og
Cuba, efter at Udenrigsrådet den 25. oktober 2010 anmodede den højtstående repræsentant om at
føre drøftelser om dette spørgsmål.
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Associeringsrådet med Tunesien
Niende møde i Associeringsrådet EU-Tunesien blev afholdt i tilknytning til Rådets samling. For
yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
16435/12.
Det Europæiske Forsvarsagenturs Styringskomité
Det Europæiske Forsvarsagenturs Styringskomité holdt møde i tilknytning til Rådets samling.
16062/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0017.png
19.XI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Udvikling af EU's militære kapaciteter
Rådet noterede sig den samlede fremskridtsrapport om udviklingen af EU's militære kapaciteter fra
november 2011 til oktober 2012.
Rapport fra lederen af Det Europæiske Forsvarsagentur til Rådet
Rådet noterede sig rapporten fra lederen af Det Europæiske Forsvarsagentur om dets bestræbelser
på at forbedre de deltagende medlemsstaters forsvarskapaciteter.
Retningslinjer for Det Europæiske Forsvarsagenturs arbejde i 2013
Rådet vedtog retningslinjer for Det Europæiske Forsvarsagenturs arbejde i 2013.
Militær kapacitetsudvikling
Rådet vedtog følgende konklusioner om udvikling af militære kapaciteter:
1.
"Rådet gentager sin opfordring til at bevare og videreudvikle de militære kapaciteter med
henblik på at støtte og udbygge FSFP. De styrker EU's evne til at være med til at skabe
sikkerhed i forbindelse med en mere generel overordnet strategi. Rådet understreger
nødvendigheden af at maksimere effektiviteten af Europas forsvarsudgifter i en tid med
finansielle stramninger. Derfor er Rådet fortsat opsat på at forbedre det europæiske
samarbejde, bl.a. gennem sammenlægning og deling af militære kapaciteter. Det minder
tillige om nødvendigheden af en stærk og mindre splittet europæisk forsvarsindustri, der
kan støtte og udbygge Europas militære kapaciteter og EU's kapacitet til at optræde
selvstændigt. Det understreger forsvarssektorens bredere indvirkning som bidragyder til
innovation, teknologi og vækst samt nødvendigheden af synergier med EU's øvrige
politikker på disse områder.
I denne sammenhæng ser Rådet frem til Det Europæiske Råds drøftelser i 2013 med
henblik på at udstikke strategiske retningslinjer for forsvarsanliggender.
2.
16062/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
Gennemgang af mangler
3.
Rådet understreger nødvendigheden af at fokusere den militære kapacitetsudvikling på at
udfylde huller og opfylde FSFP's nye krav. Det opfordrer EUMC til i 2013 at gennemgå
den militære kapacitets mangler og prioriteter som bidrag til Det Europæiske
Forsvarsagenturs (EDA) kapacitetsudviklingsplan, som skal danne grundlag for
kvalificerede nationale beslutninger om forsvarsinvesteringer og kapacitetsudvikling.
Rådet opfordrer til en mere strategisk og sammenhængende rapportering til det politiske
niveau om militær kapacitetsudvikling, herunder om nye behov og områder med fremskridt
eller mangel herpå, for at gøre det lettere for ministrene at udstikke retningslinjer.
4.
Sammenlægning og deling
5.
Rådet støtter tosporstilgangen bestående i at udvikle samarbejdsprojekter og samtidig gøre
det europæiske forsvarssamarbejde mere systematisk og bæredygtigt på lang sigt.
Derfor hilser Rådet det velkommen, at EDA's Styringskomité har vedtaget den frivillige
adfærdskodeks for deling og sammenlægning, som indeholder konkrete skridt til at
strømline samarbejdet i nationale beslutningsprocesser, og det tilskynder til effektiv
gennemførelse heraf. Endvidere ser Rådet med tilfredshed på fremskridtene med hensyn til
andre foranstaltninger, som skal forbedre samarbejdsbetingelserne ved at sammenlægge
efterspørgsel, finde løsninger på unødvendigt eller overskydende udstyr og udvikle en
europæisk tilgang til kvalificering og certificering af militære kapaciteter inden for især
luftdygtighed og ammunition.
Rådet glæder sig over fremskridtene med de sammenlægnings- og delingsprojekter, som
EDA støtter, samt de samarbejdsmuligheder på uddannelsesområdet, som EUMC har
kortlagt. Rådet minder om, at medlemsstaterne må deltage aktivt, hvis samarbejdet i
Europa skal lykkes. Rådet glæder sig over de betydelige skridt, der er taget i løbet af 2012,
navnlig inden for luft-til-luft-tankning (undertegnelse af en hensigtserklæring om
gennemførelse af et europæisk initiativ vedrørende strategiske multifunktionelle tank-
/transportfly), helikopteruddannelse (undertegnelse af en teknisk ordning om
helikopterøvelsesprogrammet), uddannelse i uskadeliggørelse af improviserede eksplosive
anordninger, medicinske felthospitaler, farvandsovervågning, satellitkommunikation
(indkøbsenhed) og diplomatisk tilladelse (undertegnelse af en programordning om
diplomatiske tilladelser til deltagernes militære transportfly i deres respektive nationale
luftrum eller territorium). På andre områder – pilotuddannelse, europæisk flådeuddannelse,
intelligent ammunition og europæiske multimodale transportknudepunkter – noterer Rådet
sig den positive udvikling og opfordrer samtidig medlemsstaterne til at øge deres
engagement og støtte. Desuden noterer Rådet sig med interesse de nye muligheder for
sammenlægning og deling, der er identificeret, bl.a. inden for cyberforsvar,
uskadeliggørelse af improviserede anordninger (rydning af vejsidebomber) og NH90-
helikoptere.
6.
7.
16062/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
8.
Rådet, som anerkender bilaterale/regionale/multilaterale samarbejdsinitiativers vigtige
bidrag til forbedring og opretholdelse af europæiske militære kapaciteter, opfordrer til
foranstaltninger, som bidrager til, at der skabes bedre sammenhæng mellem disse
initiativer, med støtte fra EDA og EUMC, for at undgå større huller eller overlapninger.
Rådet ser med tilfredshed på fortsættelsen af det produktive samarbejde på
medarbejderniveau mellem EU og NATO – navnlig om samordning af projekter
vedrørende intelligent forsvar og sammenlægning og deling – med henblik på at undgå
unødig overlapning og sikre sammenhæng og gensidig styrkelse.
9.
Forsvarsindustri og -marked
10.
Rådet hilser det forberedende arbejde udført af Kommissionens Taskforce vedrørende
Forsvarsindustrien og -markedet velkommen og ser frem til, at den yder et vigtigt bidrag til
den bredere europæiske indsats for at forbedre effektiviteten og virkningen og intensivere
samarbejdet. Det opfordrer Europa-Kommissionen og EDA til at samarbejde snævert med
medlemsstaterne om at opnå et mere konkurrencepræget og gennemsigtigt forsvarsmarked
i Europa samt en stærkere europæisk forsvarsindustri og til at stimulere samarbejde og
synergier inden for forskning og teknologi med dobbelt anvendelse (bl.a. på områder som
ubemandede luftfartøjer, cyberforsvar, maritim sikring, rummet og energi og miljø). Rådet
opfordrer til mere støtte til små og mellemstore virksomheder, herunder til at opnå
grænseoverskridende markedsadgang, samt til forskningsinstitutter.
Rådet opfordrer til, at bestræbelserne på bl.a. at garantere det teknologiske grundlag for
fremtidige kapaciteter, forbedre Europas forsyningssikkerhed og maksimere
investeringerne i forskning og teknologi i Europa intensiveres.
11.
EU-kampgrupper
12.
Rådet minder om, at EU-kampgrupperne giver EU et specifikt hurtigt reaktionsredskab, så
det hurtigt kan reagere med militære midler på kriser under udvikling. Kampgrupperne
bidrager til øget interoperabilitet og politisk samhørighed mellem medlemsstaterne og er
fortsat et middel til omstilling af medlemsstaternes væbnede styrker.
Rådet bekræfter på ny, at det går ind for det ambitionsniveau, der består i altid at have to
EU-kampgrupper i beredskab. Det noterer sig med tilfredshed medlemsstaternes nye tilbud
om kampgrupper fra 2016 og fremefter og opfordrer til, at der gøres en øget indsats for at
sikre, at de forudsete huller på listen i de kommende år undgås i fremtiden.
13.
16062/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
14.
I denne sammenhæng er Rådet enigt i, at listen over EU-kampgrupper bør udfyldes mere
systematisk ved at planlægge bidrag på grundlag af regelmæssigt tilbagevendende,
frivillige tilsagn. Det opfordrer til udvikling af de fornødne retningslinjer, så de
medlemsstater, der er rede til og i stand til at føre an i etableringen af en kampgruppe, kan
identificere deres tilbagevendende tilsagn, og så andre medlemsstater får mulighed for at
slutte sig til dem på regional basis eller partnerskabsbasis. Denne mere systematiske
tilgang til udfyldelse af listen bør tage hensyn til tilrådighedsstillelse af specialiserede
kapaciteter med henblik på at styrke dannelsen af kampgrupper og med det formål at give
større mulighed for at skræddersy dem til en specifik operation, herunder gennem
samarbejde med eller inddragelse af civile eksperter/civil kapacitet alt efter
omstændighederne.
Rådet understreger, at det er nødvendigt i overensstemmelse med kampgruppekonceptet at
forbedre EU-kampgruppernes anvendelighed til operationer over hele missionsspektret,
herunder til støtte for en igangværende operation/mission eller som en overgangsoperation,
når Rådet har truffet afgørelse herom, uden at underminere normal styrkeopbygning.
Rådet understreger nødvendigheden af at fortsætte bestræbelserne på at forbedre
kampgruppernes omkostningseffektivitet gennem sammenlægnings- og delingsløsninger,
navnlig på det logistiske område, og tage fat på de finansielle begrænsende faktorer i
forbindelse med EU-kampgrupper.
Rådet ser frem til en strategisk drøftelse om tilgængelighed, anvendelighed,
omkostningseffektivitet og finansielle aspekter ved EU-kampgrupper, når
forsvarsministrene næste gang samles i Udenrigsrådet."
15.
16.
17.
Det Europæiske Forsvarsagentur – udveksling af klassificerede oplysninger
Rådet godkendte et udkast til sikkerhedsordning mellem Den Europæiske Rumorganisations
Sikkerhedskontor og Det Europæiske Forsvarsagenturs Sikkerhedskontor til beskyttelse og sikring
af klassificerede oplysninger, der udveksles mellem Den Europæiske Rumorganisation og Det
Europæiske Forsvarsagentur (EDA). Dette skete med henblik på EDA's Styringskomités indgåelse
af ordningen.
16062/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0021.png
19.XI.2012
UDENRIGSANLIGGENDER
EU-støtte til våbeneksportkontrol i tredjelande
Rådet bevilgede 1,86 mio. EUR fra EU's budget til at forbedre kontrollen med tredjelandes
våbeneksport og til at støtte tredjelandes bestræbelser på at gøre handelen med konventionelle
våben mere ansvarlig og gennemsigtig. Bistanden vil blive ydet i form af workshops og studiebesøg
samt et websted med tekniske ressourcer vedrørende våbeneksportkontrol. Staterne i Sydøsteuropa,
de nordafrikanske Middelhavslande i den europæiske naboskabspolitik og EU's østlige partnerlande
kan drage fordel af støtten.
Bekæmpelse af ulovlig ophobning af og handel med håndvåben og lette våben
Rådet godkendte trettende situationsrapport om gennemførelsen af EU-strategien for bekæmpelse af
ulovlig ophobning af og handel med håndvåben og lette våben (SALW) samt ammunition hertil, der
dækker aktiviteter i løbet af første halvår af 2012.
Våbeneksportkontrol – årsberetning
Rådet noterede sig årsberetningen om kontrol med eksport af militærteknologi og -udstyr, jf. fælles
holdning 2008/944/FUSP.
Beretningen dækker EU's og dets medlemsstaters aktiviteter i hele 2011 og 2012. For så vidt angår
eksport af konventionelle våben dækker beretningen kun 2011.
Rammen for EU's våbeneksportkontrol
Rådet vedtog følgende konklusioner om revisionen af Rådets fælles holdning 2008/944/FUSP:
"Rådet bekræfter på ny, at det er fast besluttet på at styrke samarbejde og fremme konvergens i
medlemsstaternes eksport af militærteknologi og -udstyr inden for rammerne af den fælles udenrigs-
og sikkerhedspolitik ved at fastsætte, håndhæve og gennemføre høje fælles standarder for
forvaltning og tilbageholdenhed i forbindelse med overførsel af militærteknologi og -udstyr i alle
medlemsstaterne. Rådet fornyer sit tilsagn om at fremme samarbejde og konvergens i
medlemsstaternes politikker for at forhindre eksport af våben, som kan anvendes til intern
undertrykkelse eller international aggression eller bidrage til regional ustabilitet. Et sådant tilsagn
bliver endnu mere relevant i kølvandet på de seneste udviklinger i Mellemøsten og den
nordafrikanske region.
16062/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
For at nå disse mål vedtog Rådet den 8. december 2008 fælles holdning 2008/944/FUSP om fælles
regler for kontrol med eksport af militærteknologi og -udstyr. I overensstemmelse med artikel 15 i
den fælles holdning har Rådet i de seneste måneder revideret denne retsakt tre år efter dens
vedtagelse. Der er også blevet fastholdt en dialog med relevante interessenter, herunder
repræsentanter fra Europa-Parlamentet, civilsamfundet og forsvarsindustrien.
Rådet har vurderet såvel bestemmelserne i den fælles holdning som medlemsstaternes
gennemførelse heraf med henblik på at fastslå, om det fortsat er hensigtsmæssigt at styrke
samarbejde og fremme konvergens i EU-medlemsstaternes våbeneksportpolitikker i
overensstemmelse med de principper og kriterier, der er fastlagt i den fælles holdning. På baggrund
af denne afsluttede vurdering konkluderer Rådet, at bestemmelserne i den fælles holdning og de
instrumenter, der er omhandlet heri, fortsat tjener de formål, der blev fastlagt i 2008, og danner et
solidt grundlag for koordineringen af medlemsstaternes våbeneksportpolitikker.
Rådet erkender også, at der kan gøres yderligere fremskridt med gennemførelsen af den fælles
holdning og med hensyn til at sikre maksimal konvergens blandt medlemsstaterne hvad angår
eksport af konventionelle våben. Med henblik herpå vil Rådet i de kommende måneder arbejde
videre med at forbedre gennemførelsen af den fælles holdning. Det vil fokusere sit arbejde på en
række områder, herunder udviklingen af yderligere retningslinjer for anvendelsen og fortolkningen
af de otte eksportkriterier i den fælles holdning, afpudsning af mekanismen til udveksling af
oplysninger om specifikke bestemmelseslande samt forbedring af mekanismen for anmeldelse af
afslag og for konsultationer. Rådet vil også fortsat sørge for at blive holdt underrettet om, hvordan
forhandlingerne om traktaten om våbenhandel skrider frem i FN, herunder traktatens forenelighed
med den fælles holdning. Resultatet af denne anden fase af revisionsprocessen vil bl.a. blive
afspejlet i ajourføringer af den brugervejledning, der ledsager den fælles holdning og giver
detaljeret vejledning i gennemførelsen.
Rådet vil vedtage yderligere konklusioner, når revisionen af den fælles holdning er afsluttet."
Konventionen om kemiske våben
Rådet godkendte EU's holdning med henblik på tredje gennemgangskonference under konventionen
om forbud mod udvikling, fremstilling, oplagring og anvendelse af kemiske våben og sådanne
våbens tilintetgørelse (CWC), som skal finde sted i april 2013.
Det er Den Europæiske Unions mål at styrke CWC ved at bygge på de hidtidige fremskridt med at
destruere deklarerede lagre af kemiske våben og forebygge deres tilbagevenden, bl.a. gennem
styrkelse af konventionens verifikationsbestemmelser, forbedring af den nationale gennemførelse
samt en indsats for at opnå universalitet. EU sigter også mod at tilpasse gennemførelsen af
konventionen i lyset af den skiftende sikkerhedssituation og den videnskabelige og teknologiske
udvikling.
16062/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19.XI.2012
Republikken Moldova – handlingsplan for visumliberalisering
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet bekræfter EU's engagement i det fælles mål om med tiden at opnå visumfrihed for
Republikken Moldovas borgere, forudsat at der er betingelser til stede for en velforvaltet og sikker
mobilitet som fastlagt i handlingsplanen for visumliberalisering. I den forbindelse udtrykker Rådet,
der minder om, at en sådan handlingsplan blev forelagt for myndighederne i Republikken Moldova
i januar 2011, og at Kommissionens tjenestegrene forelagde to rapporter om dens gennemførelse i
september 2011 og i februar 2012, tilfredshed med Kommissionens tredje rapport af 22. juni 2012
om Republikken Moldovas gennemførelse af handlingsplanen for visumliberalisering. Rådet hilser
også Kommissionens rapport om mulige migrations- og sikkerhedsmæssige konsekvenser af en
fremtidig visumliberalisering for Republikken Moldova i EU velkommen og understreger dens
betydning samt behovet for at behandle de identificerede mulige konsekvenser og foranstaltninger i
processen med gennemførelsen af handlingsplanen for visumliberalisering, herunder hvad angår
integration af minoriteter, behandlingen af ulovlig migration og bekæmpelsen af menneskehandel.
På baggrund af disse rapporter er Rådet enigt i den analyse, at Republikken Moldova har opfyldt
alle benchmarks under handlingsplanen for visumliberaliserings første fase, og beslutter at
iværksætte vurderingen af benchmarks under anden fase. I denne forbindelse understreger Rådet, at
alle benchmarks under anden fase skal gennemføres fuldt og effektivt.
Rådet opfordrer Kommissionen til fortsat at støtte Republikken Moldova i gennemførelsen af
handlingsplanen for visumliberalisering samt fortsat at rapportere om gennemførelsen heraf,
herunder om opfølgningen af Kommissionens rapport om mulige migrations- og sikkerhedsmæssige
konsekvenser, med henblik på at træffe afgørelse om opfyldelsen af alle benchmarks i
handlingsplanen for visumliberalisering."
16062/12
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453987_0024.png
19.XI.2012
Menneskerettighedsdialog med Sydafrika
Rådet vedtog konklusioner om iværksættelse af en menneskerettighedsdialog mellem EU og
Sydafrika. Dialogen skal holdes en gang om året og vil omfatte relevante spørgsmål vedrørende
menneskerettigheder, demokrati og retsstaten, jf.
konklusionerne.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond: de finansielle bidrag, som medlemsstaterne skal betale
Rådet fastsatte loftet over medlemsstaternes bidrag for 2014, det årlige bidrag for 2013 og
størrelsen af første tranche af bidraget for 2013 til Den Europæiske Udviklingsfond (15526/12).
Fælles partnerskabsstrategi for Caribien og EU
Rådet vedtog konklusioner om den fælles partnerskabsstrategi for Caribien og EU. Denne strategi
blev udarbejdet af EU og Cariforumlandene i fællesskab for at intensivere deres samarbejde på en
række kerneområder af gensidig interesse, navnlig regional integration, Haitis genopbygning,
klimaændringer og naturkatastrofer, kriminalitet og sikkerhed samt en fælles indsats i multilaterale
fora. Yderligere oplysninger findes i
16455/12.
16062/12
24
DA