Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3201 – uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
1178407_0001.png
15. november 2012
Samlenotat for Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26. - 27. november 2012
Uddannelse og ungdom
Uddannelse
Punkt 1: Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af Erasmus for Alle – EU-
programmet for uddannelse, ungdom og idræt.
- KOM(2011) 788
- status
- Revideret udgave af samlenotat af 19. april 2012. Ny tekst markeret med streg i margen
(s. 3)
Punkt 2: Læsefærdigheder
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
(s. 15)
Punkt 3: Uddannelse i Europa 2020 strategien
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
(s. 18)
Punkt 4: Validering af ikke-formel og uformel læring
- KOM(2012) 485
- henstilling
(s. 21)
Punkt 5: Forbedring af lærerstandens kvalitet og status i en tid med knappe finansielle ressourcer
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
(s. 26)
Ungdom
Punkt 6: Den strukturerede dialog med unge om unges deltagelse i det demokratiske liv i Europa
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådsresolution
(s. 26)
Punkt 7: Fælles rapport om implementeringen af den fornyede ramme om det europæiske samarbejde
på ungdomsområdet (2100-2018)
- KOM(2012)495
- fælles rapport
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(s. 27)
Punkt 8: Aktiv deltagelse og social inklusion af unge, særligt unge med migrantbaggrund
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
(s. 31)
Punkt 9: Mobilitet og diversitet: Hvordan forbedres den sociale inklusion?
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
(s. 34)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0003.png
Punkt 1: Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af Erasmus for Alle – EU-
programmet for uddannelse, ungdom og idræt.
- KOM(2011) 788
- status
- Revideret udgave af samlenotat af 19. april 2012. Ny tekst markeret med streg i margen
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM(2011) 788 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af
Erasmus for Alle – EU-programmet for uddannelse, ungdom og idræt. Programmet skal bidrage til opfyldelsen af de
europæiske målsætninger på uddannelses-, ungdoms-, og idrætsområdet herunder målsætningerne i Europa 2020-
strategien. Erasmus for Alle skal kun yde støtte til aktioner og aktiviteter, der skaber en europæisk merværdi og bidrager
til at nå de overordnede målsætninger. Programmet har til formål at støtte alle uddannelsessektorer og fokuserer på tre
typer aktioner. Aktionerne er læringsmobilitet, samarbejde om god praksis og innovation mellem uddannelsesinstitutioner
og ungdomsorganer og endelig støtte til politiske dagsordener. I alle tre aktionstyper lægges der i et vist omfang op til sam-
arbejde med tredjelande. Derudover indeholder programforslaget et separat kapitel vedrørende aktiviteter på idrætsområdet.
Kommissionens forslag indeholder et budget på ca. 19 milliarder euro svarende til ca. 142 milliarder kroner i den 7-årige
budgetperiode (løbende priser).
Ved rådsmødet for uddannelse, ungdom, kultur og sport den 11. maj 2012 vedtog Rådet en delvis generel indstilling. Der
er efterfølgende ikke sket fremskridt i Rådet, og Europa-Parlamentet har endnu ikke vedtaget en holdning. På rådsmødet
for uddannelse, ungdom, kultur og sport den 26. november 2012 vil det cypriotiske formandskab orientere om status for
forhandlingerne og kontakt med Europa-Parlamentet.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 23. november 2011 forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om oprettelse af Erasmus for Alle – EU-programmet for uddannelse, ungdom og idrætten
(KOM(2011) 788). Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 165, stk. 4 og artikel 166, stk.4.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal. I programmets gennemførelse anvendes undersøgelsesproceduren
(komitologi) jf. forordning (EU) nr. 182/2011, art. 5.
Forslaget skal erstatte de eksisterende programmer for uddannelse og ungdom samtidig med, at idræt,
som ikke tidligere har været omfattet af et program, inkluderes som et element i det samlede program.
3. Formål og indhold
Den delvise generelle indstilling omhandler ikke de elementer i Kommissionens forslag, som er tæt
koblet til den flerårige finansielle ramme og det samlede budget for Erasmus for Alle. Det indebærer, at
den delvise generelle indstilling ikke tager stilling til fordelingen af andelen af midler til henholdsvis
de enkelte aktioner i programmet og til de enkelte sektorer. Der tages heller ikke stilling til, hvor stor en
andel af det samlede budget, der i programmet skal allokeres til uddannelsessektorerne, og hvor stor en
andel, der skal allokeres i programkomiteen. Desuden tages der i den delvise generelle indstilling
ikke stilling til Kommissionens forslag om oprettelse af en lånegarantiordning for kandidatstuderende,
da beslutningen om oprettelse af en lånegarantiordning vurderes at være knyttet til det samlede budget
for programmet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0004.png
Forslaget fastlægger bestemmelserne for et nyt samlet program for uddannelse, ungdom og idræt med
navnet Erasmus for Alle. De eksisterende uddannelses- og ungdomsprogrammer samles dermed i ét
program, der desuden inkluderer idræt, som ikke tidligere har været omfattet af et EU-program.
Erasmus for Alle skal kun yde støtte til aktioner og aktiviteter, der skaber en europæisk merværdi og
bidrager til at nå de overordnede målsætninger. Programmets europæiske merværdi skal sikres ved akti-
onernes og aktiviteternes tværnationale karakter, ved en synergi med andre nationale, internationale og
europæiske programmer og politikker og ved aktiviteternes bidrag til en effektiv udnyttelse af EU’s
værktøjer til anerkendelse af kvalifikationer og åbenhed.
Formål
Programmet har en række generelle mål og et sæt specifikke mål for hver af de tre sektorer. Program-
mets generelle mål er:
Europa 2020-strategien og herunder uddannelsesmålet
Målsætningerne i strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet (ET
2020)
Den bæredygtige udvikling af tredje lande indenfor videregående uddannelse
De overordnede mål for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet (2010 – 2018)
Udvikling af den europæiske dimension indenfor idræt i overensstemmelse med Unionens ar-
bejdsplan for idræt
Programmets specifikke mål på uddannelsesområdet er følgende:
At forbedre niveauet af nøglekompetencer og nøglekvalifikationer særlig med hensyn til deres
relevans for arbejdsmarkedet og samfundet
At fremme forbedringer af kvalitet, innovation, excellence og internationalisering
At fremme udviklingen af et europæisk område for livslang læring, komplementere politiske re-
former på nationalt niveau og støtte modernisering af uddannelsessystemer
At fremme den internationale dimension af uddannelse særligt indenfor videregående uddannel-
se ved at gøre EU’s videregående uddannelsesinstitutioner mere attraktive og ved at støtte EU’s
indsats udadtil
At forbedre sprogundervisningen og sprogindlæringen
At fremme høj kvalitet i undervisnings- og forskningsaktiviteter i europæisk integration
På uddannelsesområdet skal programmets målsætninger forfølges gennem tre typer af aktioner.
Den første type aktioner er støtte til den enkeltes læringsmobilitet. Dette omfatter tværnational mobili-
tet for studerende på videregående uddannelser og elever i erhvervsuddannelser og kan være i form af
studier eller praktikophold. Der ydes også støtte til tværnational mobilitet for personale. Støtte ydes i
udgangspunktet til mobilitet mellem deltagerlande i programmet, men der er også mulighed for støtte til
mobilitet til og fra tredjelande for så vidt angår videregående uddannelse og herunder også støtte til
dobbelt eller fællesgrader.
Den anden type aktion er støtte til samarbejde om innovation og god praksis. Det omfatter støtte til
tværnationale partnerskaber mellem organisationer, som er involveret i uddannelses- aktiviteter eller
andre relevante sektorer, tværnationale partnerskaber mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner
i form af videnalliancer mellem videregående uddannelsesinstitutioner og virksomheder, alliancer ved-
rørende sektorspecifikke kvalifikationer mellem uddannelsesudbydere og virksomheder og endelig it-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0005.png
platforme, som omfatter uddannelsessektorer og ungdom. Der ydes desuden støtte til udvikling, kapaci-
tetsopbygning, regional integration, videnudveksling og moderniseringsprocesser gennem partnerskaber
mellem videregående uddannelsesinstitutioner i EU's medlemslande og tredjelande.
Den tredje type aktion er støtte til politisk reform, som omfatter støtte til aktiviteter i forbindelse med
gennemførelsen af EU’s politiske dagsorden for uddannelse samt Bologna- og Københavnprocesserne.
Det omfatter også gennemførelsen i EU’s deltagerlande af åbenhedsværktøjer som fx den europæiske
kvalifikationsramme. Der ydes støtte til politisk dialog med relevante europæiske interesserede parter på
uddannelsesområdet, ligesom der ydes støtte til politisk dialog med tredjelande og internationale organi-
sationer.
Jean Monnet aktiviteter
Programforslaget indeholder desuden en artikel om Jean Monnet aktiviteter, der blandt andet skal støtte
høj kvalitet i undervisning og forskning om europæisk integration. I den delvise generelle indstilling er
støtten til seks institutioner, som støttes under det eksisterende Jean Monnet program opretholdt.
Kommissionens forslag indeholdt kun støtte til Det Europæiske Universitetsinstitut i Firenze og Euro-
pakollegiet beliggende i Brugge og Natolin. I formandskabsudkastet foreslås således støtte til følgende
seks institutioner:
- Det Europæiske Universitetsinstitut, Firenze
- Europakollegiet, Brugge og Natolin
- Det Europæiske Institut for Offentlig Forvaltning administration (EIPA), Maastricht
- Det Europæiske Retsakademi, Trier
- Det Europæiske Agentur for Undervisning af Personer med Særlige Behov, Odense
- Det Internationale Center for Europæisk Uddannelse (CIFE), Nice
Ungdomsområdet
Den delvise generelle indstilling indeholder et selvstændigt kapitel på ungdomsområdet. I Kommis
sionens forslag er uddannelses- og ungdomsområdet indeholdt i samme kapitler. Ungdomskapitlet i
den delvise generelle indstilling har samme opbygning som Kommissionens forslag for så vidt angår
specifikke mål og de tre typer af aktioner.
Programmets specifikke mål på ungdomsområdet vil være følgende:
At forbedre niveauet af nøglekompetencer og nøglekvalifikationer samt unges deltagelse i det
demokratiske liv i Europa
Fremme kvalitetsforbedringer i ungdomsarbejdet
Støtte europæisk samarbejde og fremme politiske reformer på nationalt niveau på ungdomsom-
rådet
Fremme den internationale dimension af ungdomsaktiviteter særligt gennem fremme af mobili-
tet og samarbejde mellem EU og interessenter og organisationer i tredje lande.
Den delvise generelle indstilling indeholder forslag om de samme tre typer af aktioner som på ud
dannelsesområdet. Dvs. læringsmobilitet for individer, samarbejde om innovation og god praksis og
støtte til politiske reformer.
Læringsmobilitet for individer på ungdomsområdet skal støtte unges mobilitet i uformelle læringssam-
menhænge, mobilitet indenfor ungdomsarbejde, ungdomsorganisationer og ungdomsledere herunder
også mobilitet til og fra tredjelande.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0006.png
Aktionen samarbejde om innovation og god praksis skal støtte strategiske partnerskaber mellem organi-
sationer på ungdomsområdet og it platforme indenfor ungdomsområdet.
Aktionen støtte til politiske reformer vil omfatte aktiviteter relateret til implementering af EU’s dagsor-
den på uddannelsesområdet, deltagerlandenes implementering af EU’s gennemsigtigheds- og anerken-
delsesredskaber, politisk dialog med relevante europæiske interessenter. Endelig skal aktionen støtte det
europæiske ungdomsforum og Eurodesk netværket og politisk dialog med tredjelande og internationale
organisationer.
Aktioner på idrætsområdet
Herudover indeholder programforslaget et kapitel om aktiviteter på idrætsområdet. Denne del skal pri-
mært have fokus på græsrodsidræt og forfølge følgende specifikke mål på området:
Bekæmpelse af grænseoverskridende trusler som f.eks. doping, aftalt spil, vold, racisme og
manglende tolerance
Fremme af og støtte til god forvaltningsskik i idræt og dobbelte karrieremuligheder
Fremme af frivillige aktiviteter indenfor idræt herunder social integration og sundhedsfrem-
mende fysisk aktivitet
Det foreslås, at målsætningerne særligt forfølges gennem støtte til tværnationale samarbejdsprojekter,
styrkelse af videngrundlaget for udarbejdelse af politikker inden for idrætsområdet og dialog med rele-
vante europæiske interesserede parter. Fokus skal særligt være på græsrodsidræt.
For både uddannelses-, ungdoms- og idrætsområdet gælder det, at der med henblik på programmets
evaluering skal udvikles målbare og relevante indikatorer for hver af de specifikke målsætninger inden
for de tre områder. I den delvise generelle indstilling skal indikatorerne vedtages i programkomiteen.
Kommissionens forslag indeholder forslag til indikatorer i selve forordningen.
Budget
I Kommissionens forslag til en flerårig finansiel ramme for perioden 2014 – 2020 er der i alt afsat ca. 19
mia. euro svarende til ca. 142 mia. kr. i løbende priser til Erasmus for Alle. Det endelige beløb fastsæt-
tes som led i forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020. De underliggende
beløbsangivelser og fordelingen af andele mellem aktiviteter og sektorer fastlægges derfor ikke den del-
vist generelle indstilling, da de anses for at være afhængige af det overordnede budget.
Der er afsat 17,2 mia. euro svarende til ca. 128 mia. kr. under budgetkategori 1 til gennemførelsen af
programmet. Beløbet dækker 16,7 mia. euro (ca. 124 mia. kr.) afsat til aktioner indenfor uddannelse og
ungdom, 0,3 mia. euro (ca. 2,2 mia. kr.) afsat til Jean Monnet-aktiviteter og ca. 0,2 mia. euro (ca. 1,5
mia. kr.) afsat til idræt. Derudover er der afsat ca. 1,8 euro (ca. 13 mia. kr.). under udgiftsområde 4 fra
de forskellige instrumenter for EU’s samarbejde udadtil til aktioner vedrørende læringsmobilitet til eller
fra tredjelande og vedrørende samarbejde og politiske dialog med tredjelande. Disse midler vil blive
stillet til rådighed på grundlag af to flerårige tildelinger dækkende hhv. 4 og 3 år. De kan justeres i til-
fælde af, at der opstår uventede situationer eller vigtige politiske ændringer.
Det beløb som foreslås afsat til aktioner indenfor uddannelse og ungdom tildeles vejledende efter føl-
gende satser:
- [65 %] af beløbet tildeles til den enkeltes læringsmobilitet
- [26 %] tildeles til samarbejde for innovation og god praksis
- [4 %] tildeles til støtte til politiske reform
- [3 %] tildeles til driftstilskud til nationale kontorer
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0007.png
-
[2 %] tildeles til administrationsudgifter
Den delvise generelle indstilling tager ikke stilling til de endelige satser blot gengives de vejledende
satser indeholdt i Kommissionens forslag.
I den delvise generelle indstilling fastlægges minimumsfordelinger for de enkelte sektorer opdelt på
- videregående uddannelser:
- erhvervsuddannelse
- voksenuddannelse
- skoler
Modsat Kommissionens forslag er voksenuddannelsesområdet i den delvise generelle indstilling
udskilt fra erhvervsuddannelsesområdet som et selvstændigt område i fordelingen af minimumsalloke-
ringer. Kommissionen har i deres forslag foreslået, at 56 procent af det samlede budget skal allokeres til
de enkelte uddannelsessektorer og ungdomsområdet. Den delvise generelle indstilling tager ikke
stilling til, om den andel af budgettet som allokeres til sektorerne skal være højere eller lavere end for
slået af Kommissionen. Den delvise generelle indstilling tager heller ikke stilling til størrelsen på
andelen af minimumsfordelinger til de enkelte sektorer indbyrdes. I den delvise generelle indstilling
etableres der en separat budgetlinje for ungdomsområdet i stedet for Kommissionens foreslåede mini
mumsandel til ungdomsområdet. Den delvise generelle indstilling tager ikke stilling til beløbet på
budgetlinjen for ungdomsområdet. Der er ikke i programforslaget foreslået tildelingsandele for aktivite-
ter på idrætsområdet.
Fordelingen af midler til individuel mobilitet, som skal administreres af de nationale agenturer, baseres
på befolkningens størrelse, leveomkostningerne i de enkelte medlemsstater, afstanden mellem med-
lemsstaternes hovedstæder samt resultater. Resultatparametret tegner sig for 25 procent af de samlede
midler. Resultatkriterierne baserer sig på det årlige resultatniveau og det årlige betalingsniveau.
Lånegarantiordning
Kommissionens forslag indeholder forslag om oprettelse af et nyt finansielt instrument – en lånegaran-
tiordning – som skal gøre det muligt for studerende at tage deres kandidatuddannelse i et andet europæ-
isk land. Det kan være svært for studerende at finansiere sådanne studier, fordi national støtte og natio-
nale lån ofte ikke kan tages med til andre lande. Lån fra private banker kan være svære for studerende at
optage og betale. Derfor foreslår Kommissionen, at man via den Europæiske Investeringsbank skal
stille delgarantier over for finansielle institutioner (banker eller institutter, der er specialiseret i lån til
studerende), der er villige til at yde lån til kandidatstudier i andre deltagende lande på favorable vilkår
for de studerende. Da oprettelsen af lånegarantiordningen er tæt koblet til det overordnede budget for
programmet, tages der i den delvise generelle indstilling ikke stilling til forslaget.
Resultater og formidling
Kommissionen skal i samarbejde med medlemsstaterne overvåge effektiviteten og resultaterne af pro-
grammet i forhold til dets mål og navnlig med hensyn til programmets merværdi og fordelingen af mid-
ler i forbindelse med de primære uddannelsessektorer. Derudover vil Kommissionen sikre, at der udar-
bejdes en evalueringsrapport senest i slutningen af 2017 med henblik på at vurdere, i hvor høj grad må-
lene er nået samt vurdere programmets effektivitet og dets europæiske merværdi med henblik på en
afgørelse om videreførelse, ændring eller afbrydelse af programmet. Medlemsstaterne skal senest den
30. juni 2017 indsende rapporter til Kommissionen om programmets gennemførelse og indvirkning.
Kommissionen skal senest den 30. juni 2022 aflevere en slutevaluering af programmet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0008.png
Det foreslås, at navnet ”Erasmus” skal anvendes i forbindelse med kommunikation og formidling om
programmet. Der foreslås følgende navne tilknyttet til de enkelte uddannelsessektorer:
- ”Erasmus videregående uddannelse”
- ”Erasmus erhvervsuddannelse”:
- ”Erasmus voksenuddannelse”
- ”Erasmus skoleuddannelse”
- ”Erasmus unges deltagelse”
- ”Erasmus idræt”
Adgang og deltagerlande
Offentlige og private organer der er beskæftiget med uddannelse, ungdom og breddeidræt kan indsende
ansøgning om støtte under programmet. Programmet skal også støtte grupper af unge, som er involve-
ret i ungdomsarbejde, der ikke nødvendigvis foregår i regi af en ungdomsorganistaion. Kommissionen
og medlemsstaterne yder derudover en indsats for at fremme deltagelsen af personer med særlige be-
hov.
Erasmus for Alle skal være åbent for medlemsstaterne, tiltrædelseslande, kandidatlande og potentielle
kandidatlande, der er omfattet af en førtiltrædelsesstrategi i overensstemmelse med de generelle prin-
cipper og vilkår, der er for disse landes deltagelse i EU-programmer, de EFTA-lande, der er part i EØS-
aftalen og Schweiz, forudsat der indgås bilateral aftale herom. Programmet støtter derudover samarbej-
de med partnere fra tredjelande, navnlig partnere fra naboskabslande.
Forvaltnings- og revisionssystem
Programmet skal forvaltes i overensstemmelse med princippet om indirekte forvaltning. Ansvaret vil
blive delt mellem medlemsstaterne og Kommissionen. I den delvise generelle indstilling kan med
lemsstaterne have flere nationale myndigheder og flere nationale agenturer modsat Kommissionens
forslag, der kun indeholder mulighed for én national myndighed og ét nationalt agentur. I de tilfælde
hvor medlemsstaterne har mere end ét nationalt agentur, skal medlemsstaten etablere passende struktu-
rer for en koordineret administration af programmets implementering på nationalt niveau.
Den nationale myndighed skal overvåge administrationen af programmet på nationalt niveau og tilveje-
bringe passende medfinansiering til det nationale agenturs administration af programmet. Den nationale
myndighed skal udpege et uafhængigt revisionsorgan, som skal udstede en revisionserklæring om den
årlige forvaltningserklæring.
Det nationale agentur skal være en juridisk person. Et ministerium må ikke udgøre et nationalt agentur.
Det nationale agentur skal udpeges for programmets løbetid. Det nationale agentur skal være ansvarligt
for implementering af følgende aktioner:
- Individers læringsmobilitet på nær mobilitet på grundlag af dobbelte og fællesgrader og lånega-
rantiordningen
- Strategiske partnerskaber indenfor aktionen samarbejde om innovation og god praksis
- Mindre aktiviteter der støtter den strukturerede dialog indenfor aktionen støtte til politiske re-
former.
Kommissionen stiller årligt følgende programmidler til rådighed for det nationale agentur: midler til
tilskud i medlemsstaterne til de opgaver, som agenturet skal forvalte og et finansielt bidrag til at støtte
for de forvaltningsopgaver, det nationale agentur skal løse under programmet.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0009.png
Kommissionen vil delegere forvaltningen af større samarbejdsprojekter, politisk støtte, Eurydice-
netværket samt Jean Monnet- og idrætsaktiviteter til det eksisterende forvaltningsorgan.
Delegerede beføjelser og gennemførelsesbestemmelser
Med forordningen indføres der delegerede beføjelser. Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage
delegerede retsakter for en periode på syv år fra forordningens ikrafttræden, jf. forslagets art. 27.
Kommissionens delegerede beføjelser vedrører bestemmelser vedrørende aktioner forvaltet af de nati-
onale kontorer. Kommissionens forslag indeholdt også forslag om, at der skulle delegeres beføjelser for
så vidt angår de resultatkriterier, som lægges til grund for tildelingen af midler. Denne delegation er ikke
videreført i den delvist generelle indstilling.
Med henblik på programmets gennemførelse vedtager Kommissionen årlige arbejdsprogrammer, der
omfatter de opstillede mål, forventede resultater, gennemførelsesmetoden og det samlede beløb. I im-
plementeringen af programmet bistås Kommissionen af en komité, der fungerer efter undersøgelses-
proceduren.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Ifølge TEUF artikel 165, stk. 1 skal Unionen bidrage "til udviklingen af et højt uddannelsesniveau ved
at fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne og om nødvendigt at støtte og supplere disses indsats,
med fuld respekt for medlemsstaternes ansvar for undervisningsindholdet og opbygningen af uddan-
nelsessystemerne samt deres kulturelle og sproglige mangfoldighed".
Derudover skal Unionen ifølge TEUF artikel 165, stk. 1 bidrage ”til fremme af sport i Europa og tager i
den forbindelse hensyn til idrættens specifikke forhold, dens strukturer, der bygger på frivillighed, og
dens sociale og uddannende funktion.”
Ifølge TEUF art. 165, stk. 2 er et af målene for Unionens indsats ”at tilskynde til udvikling af udveks-
lingen af unge og ungdomsledere og fremme de unges deltagelse i det demokratiske liv i Europa”.
Ifølge TEUF artikel 166 skal Unionen iværksætte "en erhvervsuddannelsespolitik, der støtter og supple-
rer medlemsstaternes aktioner med fuld respekt for, at ansvaret for undervisningsindholdet og tilrette-
læggelsen af erhvervsuddannelserne ligger hos medlemsstaterne".
I henhold til begge artikler skal Unionen og medlemsstaterne fremme samarbejdet med tredjelande og
med de kompetente internationale organisationer, der beskæftiger sig med henholdsvis uddannelsesfor-
hold og idræt (artikel 165, stk. 3) og erhvervsuddannelsesforhold (artikel 166, stk. 3).
På baggrund af Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet og taget i betragtning, at de delegerede
beføjelser, som indføres, vedrører de aktioner, der forvaltes af de nationale kontorer, vurderer regerin-
gen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning, eftersom Danmark
har lovgivning, der omfatter Erasmus Mundus programmet, der ikke er videreført i sin nuværende form
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0010.png
i programforslaget. Det er ikke muligt at vurdere det eventuelle omfang på baggrund af det foreliggende
forslag.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører en udgift på EU’s flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020 på ca. 19 mia. euro
svarende til ca. 142 mia. kr. De 142 mia. kr., der er afsat i Kommissionens forslag vil, med den eksiste-
rende EU budgetfinansieringsnøgle, føre til et dansk bidrag på i størrelsesordenen 2,8 mia. kr. i perio-
den 2014 – 2020.
Hvis forslaget gennemføres som forelagt vil der kunne forventes en øget national medfinansiering til
administration af programmet på grund af et øget antal aktiviteter. Den konkrete størrelse hertil kan
først vurderes, når forslaget er uddybet yderligere. På FL 2012 er der afsat 10,7 mio. kr. til national
medfinansiering til administration af de nuværende uddannelsesprogrammer.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Kommissionen forslag blev den 23. november 2011 sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for
uddannelse, ungdom mv. Der blev modtaget høringssvar fra 13 organisationer og institutioner. Neden-
for følger et kort resumé af de enkelte høringssvar.
Aalborg Universitet (AAU)
AAU støtter overordnet programforslaget. AAU er usikker på, hvorvidt støtten til udarbejdelsen af
joint eller double degree vil forsvinde med det nye program, hvilket vil være beklageligt.
Aarhus Universitet (AU)
AU er overvejende positive overfor sammenlægningen af uddannelsesprogrammerne herunder mulig-
heden for administrative forenklinger. AU er positive overfor, at EU-stipendier fremover vil kunne
anvendes i en øget kreds af lande. AU er kritiske overfor, at Erasmus Mundus navnet ikke videreføres,
da det er kendt som et godt brand internationalt. AU påpeger, at denne ændring også vil kræve ændring
af danske regler, hvor navnet fremgår. AU støtter programmets øgede fokus på degreemobility herun-
der det foreslåede låneprogram men mener, at konsekvenserne af dette for danske universiteter skal
drøftes med relevante myndigheder.
AOF Danmark
AOF er positive overfor forenklinger i programforslaget og forslagets budgetforøgelse. AOF er skepti-
ske overfor sammenlægning af Grundtvig programmet med øvrige programmer. AOF foreslår, at vok-
senundervisning fortsat bør have et eget program, der kan tilgodese de udfordringer denne målgruppe
står overfor i form af uddannelse, social inklusion og arbejdsmarkedet. AOF mener, at forslaget om at
tildele 2 % af programmets midler til voksenuddannelse er for lavt i forhold til den demografiske udvik-
ling. AOF mener, at forslaget tilgodeser store organisationer og projekter, og at dette vil være et pro-
blem for mindre organisationer, som netop er gode til at inkludere ufaglærte, ældre og svage grupper
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
DA støtter sammenlægningen, strømligningen og fokuseringen på Europa 2020-strategien. DA lægger
stor vægt på, at programmet bidrager til at styrke koblingen til arbejdsmarkedet. DA støtter muligheden
for at programmerne kan støtte modernisering af uddannelsessystemerne og peger på at vekseluddan-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0011.png
nelse kan udbredes til andre europæiske lande. DA støtter ikke, at den økonomiske ramme for pro-
grammet udvides. DA kan støtte, at der sættes fokus på partnerskaber etc. med videninstitutioner. DA
støtter øget samarbejde med tredjelande. DA kan støtte at livslang læring perspektivet med støtte til
formel og uformel læring i sammenhængende uddannelsesperspektiver styrkes.
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
DFS anerkender behovet for forenkling og effektivisering af de eksisterende programmer. DFS støtter
muligheden for deltagelse af partnere fra tredjelande. DFS er positive overfor budgetforøgelsen. DFS
mener, at der er for stort fokus på studentermobilitet og videregående uddannelse. DFS mener, at for-
slaget om at tildele 2 % af programmets midler til voksenuddannelse er for lavt særligt i lyset af de de-
mografiske udfordringer. DFS mener, at der bør være bedre balance i forslagets målgrupper for at kun-
ne understøtte Europa 2020-strategien og ET 2020. DFS anerkender, at det er vigtigt med fokus på
erhvervsrettede kompetencer men mener, at sammenhængskraft, medborgerskab og demokratisk dan-
nelse også er vigtigt. Her spiller den ikke-formelle voksenlæring og folkeoplysning en vigtig rolle. DFS
foreslår, at voksenlæring og folkeoplysning bør have egen sektor ved siden af de fire sektorer, der er
angivet i forslaget. DFS foreslår, at minimumsbeløbet til voksenuddannelse øges fra 2 % til 7 %. DFS
foreslår, at programmet skal understøtte implementering af New European Agenda for Adult Learning
DFS mener ikke, at effektivisering bør gå ud over mangfoldighed og inklusion. DFS foreslår, at der bør
gives samme muligheder for mobilitetsprojekter for voksne som for unge og studerende
Danske Lærerorganisationer International (DLI)
DLI er generelt positive overfor sammenlægningen af programmer og støtter budgetforøgelsen samt
forslaget om at simplificere ansøgningsproceduren. DLI frygter dog, at sammenlægningen vil bidrage til
en centralisering og betyde, at små projekter om fx folkeoplysning eller underviseres mobilitet kan for-
svinde. DLI mener, at navnet Erasmus for All kan skabe forvirring. DLI er betænkelige overfor Kom-
missionens forslag om at knytte tildelingen af midler til Europa 2020-strategien, da det fx kan betyde at
små, innovative projekter overses. DLI mener, at programmet bør have et bredere mål end Europa
2020-strategiens mål og er skeptiske overfor forslaget om at knytte universiteter og erhvervsliv tættere
sammen. DLI savner oplysninger om og forklaring om Erasmus Master lånegarantien. DLI støtter for-
slagets fokus på lærermobilitet.
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)
Aktive Unge er en vigtig finansieringskilde for DUF’s aktiviteter. DUF ønsker at det nye program fort-
sætter med at prioritere og støtte ikke-formelle læringsaktiviteter for unge. DUF er positive overfor
budgetforøgelsen. DUF er desuden positive overfor, at forslaget er inkluderende og støtter etableringen
af Erasmus Youth Participation. DUF er skeptiske overfor forslaget stærke arbejdsmarkedsfokus, idet
der også bør være fokus på medborgerskab og deltagelse. DUF mener ikke, at forslaget er tilstrækkeligt
rettet mod den ikke-formelle læring og ikke er inkluderende nok i forhold til NGO’er. DUF frygter, at
forslaget kan give konkurrence og skævvridning på både nationalt og europæisk plan. DUF ønsker, at
der også skal være støtte til organisationernes driftsøkonomi og ikke kun til deres aktiviteter. DUF fore-
slår, at den budgetmæssige fordeling mellem de eksisterende programmer skal angives i faste mini-
mumsbeløb i euro. DUF foreslår, programmet i højere grad skal anerkende og prioritere den ikke-
formelle læring. DUF foreslår, at støtten skal være mindre bureaukratisk, mere fleksibel og give mulig-
hed for flere langsigtede aktiviteter.
Danske Universiteter (DK-Uni)
Overordnet støtter DK-Uni Kommissionens forslag herunder dets fokus på administrative forenklinger
men opfordrer til, at krav til afrapportering og nye, statiske indberetninger holdes på et minimum. DK-
Uni støtter, at navnet Erasmus fastholdes men beklager, at brandet Erasmus Mundus ikke er indeholdt
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0012.png
i det nye forslag, idet danske universiteter har brugt ressourcer på at opbygge Erasmus Mundus som et
brand. DK-Uni gør opmærksom på, at danske regler og rammer ikke bør være en barriere for danske
universiteters deltagelse i programmet. DK-Uni foreslår, at programmet støtter universitetssamarbejder,
der har til formål at udvikle innovative lærings- og uddannelsesformer.
FTF
FTF ser fordele ved at samle programmerne, der gør det muligt at fokusere indsatsen og udnytte syner-
gien, og FTF støtter de tre valgte aktioner. Men FTF mener, at det bør sikres, at der fortsat er mulighed
for og reel plads til, at alle typer af uddannelser kan deltage indenfor de tre valgte aktioner. FTF mener,
at valget af Erasmus navnet er problematisk, da det signalerer videregående uddannelser. Et nyt navn
bør være uafhængigt af de eksisterende programnavne. FTF støtter prioritering af målsætningerne un-
der Europa 2020 og ET 2020. FTF kan også støtte de specifikke mål, men mener at der bør fastsættes
et bredt formål hvad angår ”key competences and skills”. Aktionen ”Cooperation for innovation and
good practices” er for snævert beskrevet med et for entydigt fokus på videnalliancer mellem virksom-
heder og videregående uddannelser. FTF forslår, at artikel 8 formuleres brederes, så partnerskaber med
den offentlige sektor også indgår.
Københavns Universitet (KU)
KU er overordnet positive og ser forslaget som en forbedring med ambition om begrænsning af admi-
nistration. KU mener, at Erasmus Higher Education bør implementeres med begrænset ressourcetræk
på universiteterne i form af bl.a. afrapportering. KU mener, at stipendier til mobilitet for undervisere og
personale bør stå i mål med administrationen. KU er kritiske overfor låneordningen, der kan føre til
øget ubalanceret mobilitet i EU. KU mener, at administration, kontrol og udbetaling relateret til låne-
ordningen skal ligge udenfor universiteternes regi for at begrænse deres administrative byrde. KU øn-
sker at beholde Erasmus Mundus som navn.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium (UC-DK)
UC-DK støtter forslaget om et integreret program, da det skaber mulighed for at sammentænke og
skabe synergi mellem aktiviteter. UC-DK er også positive overfor intentionen om at reducere komplek-
siteten og skabe forenklet administration. UC-DK støtter forslaget om støtte til strategiske partnerska-
ber, mobilitet for undervisere, udvikling af IT-support platforme og sammentænkningen af mobilitet og
indsatser for kapacitetsopbygning. UC-DK udtrykker bekymring for forslagets nedprioritering af visse
aktiviteter som fx forberedende besøg. UC-DK ønsker, at der tages særligt hensyn til tildeling af midler
til mindre ressourcestærke aktører, der bør sikres lige muligheder for at søge og få tildelt midler. UC-
DK foreslår, at programmet giver mulighed for at søge støtte til udveksling med alle lande udenfor
EU/EØS. UC-DK er positive overfor muligheden for at opnå støtte til double degrees og multiple
degrees og støtter brugen af flat rate grants. UC-DK foreslår, at der for de strategiske projekter kan
opereres med budgetter for mere end 500.000 euro. UC-DK foreslår, at offentlige institutioner eller
offentligt anerkendte institutioner, der er godkendt til at forestå praktikophold som led i en uddannelse,
og som har en skriftlig uddannelsesaftale med en uddannelsesinstitution, som har et Erasmus Universi-
ty Charter omfattes af aftalen.
RUC
RUC er positive overfor sammenlægningen af uddannelsesprogrammer herunder administrative forenk-
linger og mulighed for fleksibilitet i midlerne og er positive overfor fastholdelsen af Erasmus navnet.
Hvad angår nøgleaktion 1 om mobilitet mener RUC, at det vil være positivt om studerende får mulig-
hed for flere studieophold, hvis blot den samlede periode ikke overstiger et max antal måneder. RUC
mener, at 3 måneders grænsen for ophold bør kunne ophæves i særlige tilfælde.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0013.png
Syddanske Universitet (SDU)
SDU støtter videreførelsen af navnet Erasmus men udtrykker bekymring for, om der vil være uklarhed
om de enkelte aktiviteter, når Erasmus udbredes til alle områder. SDU mener derfor, at man kan over-
veje, at foretage en præcisering af betegnelserne på de underliggende aktiviteter. SDU støtter regel- og
procedureforenklingen herunder indførelsen af lump sums. SDU støtter inddragelsen af sport i pro-
grammet herunder muligheden for dual career. SDU støtter at der åbnes op for øget mobilitet til lande
udenfor EU/EØS herunder muligheden for kapacitetsopbygning men påpeger eventuelle udfordringer
i forhold til danske regler. SDU støtter forslaget til lånegarantiordning. SDU støtter forslagets opfor-
dring til, at medlemsstater fjerner lovmæssige og administrative hindringer for programmet herunder
studerendes indrejse.
Forslaget har desuden været sendt i høring blandt interessenter på idrætsområdet med særlig henblik på
høringssvar for så vidt angår idrætsdelen af forslaget. Frist for høringssvar fra disse interessenter var 20.
januar 2012. Der blev modtaget 6 høringssvar, hvoraf tre ikke indeholdt bemærkninger. Nedenfor føl-
ger et kort resumé af de øvrige tre høringssvar.
Idrættens Fællesråd (IF) (DIF, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund)
IF er enige i programforslagets målsætninger på idrætsområdet. For så vidt angår de foreslåede aktivite-
ter finder IF, at der bør sikres national og lokal forankring af de tværnationale samarbejdsprojekter,
som opnår støtte. IF finder videre, at der bør ske en præcisering af betingelser for støtte til ikke-
kommercielle europæiske idrætsarrangementer, og at støtte til styrkelse af videnbasen inden for idræt
særlig bør fokusere på breddeidrætsområdet, herunder bl.a. på breddeidrættens potentiale for forbed-
ring af folkesundheden. Yderligere finder IF, at dialog med relevante europæiske parter bør udvides til
også at omfatte relevante globale parter. Endelig foreslår IF, at programmidler fordeles via tre forskelli-
ge tildelingsordninger: 20 procent af støtten bør fordeles til nationale enheder (fx nationale idrætsorga-
nisationer) med henblik på støtte til mindre udvekslingsprojekter, 55 procent bør gå til tværnationale
samarbejdsprojekter, der bringer ressourcestærke og ressourcesvage idrætsorganisationer sammen,
mens 25 procent bør gå til en udviklingspulje, som fordeles til flerårige samarbejder mellem fx 3-5 af de
fremmeste lande på et givet område med henblik på udviklingen af et specifikt område af idrætten.
Idættens analyseinstitut (Idan)
Idan finder programforslagets fokusområder på idrætsområdet nyttige og velvalgte. Idan støtter særligt
aktiviteten om styrkelse af videngrundlaget for politiskudvikling på idrætsområdet. Derudover under-
streger Idan vigtigheden af, at programmet støtter breddeidræt. Endelig påpeger Idan, at programmet
ikke bør støtte tværnationale idrætsbegivenheder – hverken på bredde- eller eliteniveau – i væsentlig
grad.
Sport Event Denmark (SEDK)
SEDK foreslår, at ”ikke-kommercielle events” - det være sig eliteevents såvel som breddeevents - tolkes
på en sådan måde, at f.eks. et EM i regi af enten det europæiske forbund eller det internationale for-
bund ikke bliver opfattet som en kommerciel event, idet disse rettighedshavere som udgangspunkt er
ikke-kommercielle.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater støttede den delvise generelle indstilling ved rådsmødet for uddannelse, ung-
dom, kultur og sport den 11. maj 2012.
10. Regeringens generelle holdning
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0014.png
Regeringen er overordnet positiv overfor forslagets aktioner og aktiviteter herunder programmets fokus
på europæisk merværdi og systemisk effekt.
Regeringen er overordnet positiv overfor Kommissionens ønske om, at forenkle strukturen for pro-
grammerne. Regeringen ønsker i den forbindelse, at forenklingen også kommer de nationale agenturer
til gavn i deres administration af programmet. Regeringen ønsker, at alle uddannelsessektorer tilgodeses
i programmet, ligesom ungdomsområdet bør have en synlig placering. Regeringen har ikke ingen ind-
vendinger imod programmets navn Erasmus for Alle.
Regeringen er positiv overfor Kommissionens forslag om at øge midlerne til uddannelse, som regerin-
gen finder er det vigtigste element i forslaget, men den nærmere vurdering af det foreslåede budget vil
ske som led i de overordnede forhandlinger om den flerårige finansielle ramme for 2014 - 2020.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret om forslaget ved grundnotat af 23. januar 2012, og sa-
gen blev forelagt til forhandlingsoplæg ved mødet i Europaudvalget den 3. maj 2012.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 2: Læsefærdigheder
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
1. Resumé:
Udkastet har til formål at sætte fokus på værdien af gode læsefærdigheder blandt EU’s borgere i alle aldre
og opfordrer til iværksættelsen af en række initiativer, der kan styrke læsefærdighederne i EU. Gode læsefærdigheder er en
forudsætning for al læring, og det er en forudsætning for at deltage aktivt i et demokratisk samfund. Særligt den digitale og
teknologiske udvikling sætter krav til borgernes læsefærdigheder og til inddragelsen af nye redskaber i undervisningen.
Medlemsstaterne opfordres til at iværksætte en række tiltag, der bl.a. kan øge opmærksomheden om problemer med ringe
læsefærdigheder, at inddrage alle relevante aktører – herunder også familier – i arbejdet med at styrke borgernes læsefær-
digheder. Endvidere opfordres medlemsstaterne til at gøre brug af nye teknologier i indsatserne og sikre, at underviserne
har de relevante kompetencer i den sammenhæng. Kommissionen inviteres til at oprette et netværk af relevante europæiske
organisationer og til at fremsætte en rapport om samarbejde om grundlæggende færdigheder i 2013.
2. Baggrund
Udkastet følger blandt andet op på målsætningen i Strategirammen for det europæiske samarbejde på
uddannelsesområdet frem mod 2020 (ET 2020) fra 2009, hvori EU’s undervisningsministre tilsluttede
sig en række målsætninger for uddannelsesniveauet i EU herunder et mål om at reducere andelen af
borgere med ringe færdigheder i læsning og matematik til højst 15 procent i 2020. Udkastet skal desu-
den ses i lyset af rådskonklusionerne fra 2011 om en fornyet europæisk dagsorden for voksenuddannel-
se og i lyset af rådskonklusioner om en Europæisk strategi for et bedre internet for børn, som ventes
vedtaget på rådsmødet for uddannelse, ungdom, kultur og sport den 26. - 27. november 2012. Udkastet
bygger desuden på en rapport om læsefærdigheder, som er udarbejdet af EU’s højniveau gruppe af ek-
sperter indenfor læsefærdigheder.
3. Formål og indhold
Formålet med udkastet til rådskonklusionerne om læsefærdigheder er, at sætte fokus på nødvendighe-
den af gode læsefærdigheder blandt EU’s borgere og iværksætte en række tiltag, der skal styrke læsefær-
dighederne. Gode læsefærdigheder er forudsætning for læring og for evnen til at begå sig i et demokra-
tisk samfund. Det gælder endnu mere i dag, hvor udbredelsen af digitale medier forudsætter at brugerne
har gode læsefærdigheder. Forskellen i læsefærdigheder afspejler desuden også socio-økonomiske for-
skelle i samfundet, i det de dårligst stillede elever i højere grad har dårlige læsefærdigheder.
Rådskonklusionerne anerkender, at styrkelsen af læsefærdigheder – udover at være et uddannelsesmæs-
sigt spørgsmål – også handler om personlige, økonomiske og sociale faktorer. Derfor bør læsefærdig-
hederne i Europa også styrkes ved at involvere et bredt udsnit af samfundets aktører. Derfor er det
også nødvendigt at skabe et miljø, som kan fremme læsefærdigheder hos børn både på biblioteker, i
mediesammenhænge og i familierne. Desuden skal der sikres dagtilbud af en høj kvalitet, som under-
støtter indlæring af sprog. Ny teknologi skal inddrages bedre i indlæringen af læsefærdigheder, og un-
derviserne skal støttes i deres anvendelse af teknologien. Desuden bør der over et bredt spektrum i
samfundet være større opmærksomhed omkring voksnes problemer med læsefærdigheder, og deres
behov for støtte skal imødekommes bedre.
I rådskonklusionerne opfordres medlemsstaterne til, at,
- koordinere initiativer for læsefærdigheder både lokalt, regionalt og nationalt
- udvikle monitorering og dataindsamling og nationale tilgange til læsefærdigheder, som inddrager
alle relevante i aktører
- iværksætte tiltag der øger opmærksomheden/bevidstheden om problemer med læsefærdigheder
og bryder med tabuet om dårlige læseevner – i særdeleshed for voksne
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
-
-
-
udvikle og implementere familiebaserede læsefærdighedsprogrammer særligt med fokus på so-
cioøkonomisk udfordrede familier
øge arbejdsgiveres opmærksomhed om fordelene ved at styrke læsefærdigheder hos deres ansat-
te og opfordre arbejdsgiverne til at iværksætte relevante tiltag
fremme lige adgang til dagtilbud af en høj kvalitet som led i at mindske de socio-økonomiske
forskelle i relation til læsefærdigheder
se på undervisningsmaterialer og metoder i lyset af den digitale udvikling bl.a. med det formål at
gøre større brug af uformelle læringsressourcer. Desuden bør industrien inddrages i udviklingen
af relevant software til skoler og undervisere
sikre at alle undervisere har tilstrækkeligt kendskab til den teoretiske baggrund om læring i læse-
færdigheder og sikre, at alle skoler har et tilstrækkeligt med undervisere specialiserede i læsefær-
digheder
udvikle klare retningslinjer for underviseres undervisningskompetence indenfor læsning og
skrivning.
I rådskonklusionerne opfordres medlemsstaterne og kommissionen til i fællesskab at arbejde for, at
læsefærdigheder behandles i Europa 2020 processen, hvor det er relevant.
I rådskonklusionerne inviteres kommissionen til at,
-
støtte europæisk samarbejde om læsefærdigheder særligt ved at etablere et netværkrelevante af
europæiske organisationer i medlemsstaterne, som skal fremme tværnationalt samarbejde og
udviklingen af nationale politikker for læsefærdigheder, og organisere for første gang i 2013,
sammen med interesserede medlemsstater, en Europa Elsker at Læse uge, som skal skabe of-
fentlig opmærksomhed om læsefærdigheder i EU.
fremsætte i 2013 en rapport om samarbejde om grundlæggende færdigheder og udstikke effek-
tive politikker, der kan reducere antallet af elever med ringe færdigheder
sikre at Kommissionens initiativer indenfor IKT i uddannelse og på ungdomsområdet adresse-
rer de relevante udfordringer og muligheder, som digitalisering og nye teknologier giver i for-
hold til læsefærdigheder
facilitere identifikation, analyse og deling og god praksis om politiske initiativer, der kan forbed-
re læsefærdigheder herunder også instrumenter, som er tilgængelige under den åbne koordinati-
onsmetode
anvende alle relevante aktioner under det eksisterende program for Livslang Læring og under
det kommende EU program for uddannelse og ungdom samt ressourcer under Socialfonden til
at støtte og sprede tilgange i EU, der kan styrke læsefærdigheder. Under det kommende EU
program for uddannelse inviteres kommissionen desuden til, at støtte strategiske og tværgående
initiativer indenfor læsefærdigheder
anvende den løbende Education Monitor til at tilvejebringe date og analyser om fremskridtene
mod ET 2020 benchmarket om grundlæggende færdigheder og sikre, at læsefærdigheder be-
handles tilstrækkeligt i den kommende fællesrapport om ET 2020 i 2015.
anvende den nye ramme for samarbejde med OECD indenfor uddannelse med det formål at
styrke tilgængeligheden af nationale monitorering og dataindsamling
-
-
-
-
-
-
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0017.png
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på uddannelsesom-
rådet jf. TEUF art. 165 og art. 166 respekteres fuldt ud i rådskonklusionerne.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 31. okto-
ber 2012. I den skriftlige høring fremkom følgende bemærkning:
Danske Handicaporganisationer (DH) påpeger, at når man taler om læsefærdigheder er det relevant
også at have fokus på at opfange og diagnosticere ordblindhed og som følge deraf muligheden for
hjælpemidler til at kompensere for funktionsnedsættelsen.
Forslaget blev desuden drøftet ved et møde i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 7.
november. Ved mødet fremkom følgende bemærkninger:
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) kan støtte udkastet til rådskonklusioner. DA fremhæver i den for-
bindelse særligt nødvendigheden af at adressere den gruppe af voksne, som har ringe læsefærdigheder.
DA fremhæver desuden vigtigheden af de nye digitale muligheder særligt i forhold til at styrke læsefær-
digheder hos de immigranter og drenge, som har vanskeligheder.
AOF Danmark påpegede, at det uformelle uddannelsessystem er en vigtig faktor i at skabe et lærings-
miljø som supplement til både familien og bibliotekers rolle. Det gælder i særdeleshed indsatsen overfor
udsatte voksne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Udkastet til rådskonklusioner adresserer en række problemstillinger om læsefærdigheder, som er rele-
vante i dansk kontekst. De løsningsmuligheder som anvises i udkastet er desuden i overensstemmelse
med dansk holdning på området og igangværende danske tiltag. Regeringen støtter derfor vedtagelsen
af rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 3: Uddannelse i Europa 2020 strategien: uddannelses bidrag til økonomisk bedring,
vækst og beskæftigelse
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
1. Resumé:
Rådskonklusionerne omhandler uddannelses rolle i Europa 2020 strategien og målsætningen om at skabe
vækst og beskæftigelse i Europa. Medlemsstaternes opfordres til at sikre målrettet og tilstrækkelig investering i uddannelse
og til at arbejde for en styrket kobling mellem uddannelserne og arbejdsmarkedet. I den forbindelse fremhæves praksisbase-
rede elementer i uddannelserne som et vigtigt fundament for at øge de færdiguddannedes beskæftigelsesegnethed. Kommissio-
nen opfordres til at understøtte medlemsstaternes indsatser herunder særligt opfølgning på de landespecifikke anbefalinger.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusioner tager afsæt i Europa 2020 strategien og rådskonklusionerne fra 2011 om
uddannelses rolle i implementeringen af Europa 2020 strategien. Desuden tager udkastet udgangspunkt
i rådskonklusionerne fra 2009 om en strategiramme for det europæiske samarbejde på uddannelsesom-
rådet ("ET 2020"), den fælles rapport mellem Rådet og Kommissionen fra 2011 om strategirammens
implementering og kommende prioriteter og Kommissionens årlige vækstundersøgelse fra 2012 og de
landespecifikke anbefalinger, der blev vedtaget som opfølgning herpå.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne anerkender, at uddannelses bidrag til Europa 2020 strategien skal sikres ved at
styrke de færdiguddannedes beskæftigelsesegnethed og sikre, at de har kompetencer, som matcher ar-
bejdsmarkedets behov. Desuden bør overgangen fra uddannelse til arbejdsmarked styrkes. Det kan
blandt andet ske ved at skabe en bedre balance mellem teori og praksis i udannelserne.
I rådskonklusionerne inviteres medlemsstaterne til at implementere de reformer på uddannelsesområ-
det, som er blevet adresseret i de landespecifikke anbefalinger. Medlemsstaterne opfordres desuden til
at tilvejebring målrettet og tilstrækkelig investering i uddannelse herunder også ved brug af relevante
EU programmer. Medlemsstaterne inviteres til at forbedre rekrutteringen, udviklingen og attraktiviteten
af lærerstanden. Medlemsstaterne inviteres til at inkorporere praktiske elementer i uddannelserne – sær-
ligt i erhvervsuddannelserne, at etablere strukturere for bedre samarbejde mellem erhvervsuddannelses-
institutioner, virksomheder og arbejdsmarkedets parter, at øge attraktiviteten af erhvervsuddannelserne
og at åbne for bedre veje mellem erhvervsuddannelser og videregående uddannelser. Medlemsstaterne
inviteres til at øge deltagelsen i videregående uddannelse blandt andet ved tiltag målrettet underrepræ-
senterede grupper.
I rådskonklusionerne inviteres Kommissionen til, at evaluere og videreudvikle konceptet om en
peer
review
koblet til Europa 2020 strategien. Kommissionen inviteres til at forelægge Rådet et udkast til et
ET 2020 arbejdsprogram, der skal sikre implementering af strategirammens prioriteter for 2014 – 2020
og sikre implementering af de landespecifikke anbefalinger.
Medlemsstaterne og Kommissionen inviteres til i fællesskab, at sikre en bedre koordinering mellem
Eurydice og andre netværk med henblik på at forbedre analysen af medlemsstaterne uddannelsessyste-
mer og relevante reformer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0019.png
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på uddannelsesom-
rådet jf. TEUF art. 165 og art. 166 respekteres fuldt ud i rådskonklusionerne.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 31. okto-
ber 2012. I den skriftlige høring fremkom følgende bemærkning:
Dansk Folkeoplysnings Samråd påpeger, at rådskonklusionerne har fokus på et bedre samarbejde mel-
lem erhvervsuddannelser, virksomheder, og arbejdsmarkedets parter samt attraktiviteten af erhvervsud-
dannelser, bedre veje mellem erhvervsuddannelser og videregående uddannelser og øget deltagelse i
videregående uddannelse, hvorimod demokratiske værdier, social sammenhængskraft, aktivt medbor-
gerskab og interkulturel dialog ikke nævnes. Dette er værdier, som der i Danmark traditionelt lægges
vægt på, hvorfor man måske bør overveje, om ikke disse aspekter også bør fremhæves fra dansk side i
denne sammenhæng.
Danske Handicaporganisationer (DH) påpeger, at det i forbindelse med ambitionen om at øge deltagel-
sen af underrepræsenterede grupper i videregående uddannelser er relevant også at tænke på unge med
handicap, der er underrepræsenterede på videregående uddannelser og generelt har et lavere uddannel-
sesniveau end andre unge.
Forslaget blev desuden drøftet ved et møde i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 7.
november. Ved mødet fremkom følgende bemærkninger:
Akademikernes Centralorganisation (AC) påpegede, at vigtigheden af praktiske elementer i uddannel-
serne i ligeså høj grad vedrører de videregående uddannelser. AC anførte i den forbindelse, at regerin-
gen ikke kun bør lægge vægt på at der er praktiske elementer i erhvervsuddannelserne.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) mener, at rådskonklusionerne er et vigtigt signal, som fremhæver
uddannelsernes bidrag til at skabe vækst og beskæftigelse og vigtigheden af, at der uddannes til et ar-
bejdsmarked. DA anførte i den forbindelse, at det er vigtigt med praktik og praktiske elementer i alle
former for uddannelse. DA påpeger desuden, at den foreslåede peer-review eventuelt kan bredes ud til
også at omfatte arbejdsmarkedets parter således, at der ikke kun er deltagelse af medlemsstaternes rege-
ringer.
BUPL påpegede vigtigheden af dagtilbudsområdet, når det gælder uddannelses bidrag til vækst og be-
skæftigelse.
FTF mener, at rådskonklusionerne indeholder en række vigtige elementer herunder fokus på værdien af
praktiske elementer i uddannelserne. Men FTF efterspørger omtale af vigtigheden af at se på, hvorledes
udviklingen af nye uddannelser bedre kan spille sammen med nye vækstmuligheder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv overfor, at der sættes fokus på uddannelses bidrag til at skabe vækst
og beskæftigelse i Europa. Det er i den forbindelse i tråd med danske tiltag, at der opfordres til en styr-
ket koblingen mellem teori og praksis og det er positivt, at vekseluddannelsessystemet fremhæves som
et godt eksempel. Regeringen kan derfor støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 4: Validering af ikke-formel og uformel læring
- KOM(2012) 485
- henstilling
1. Resumé:
Udkastet til rådskonklusioner har til formål at understøtte udviklingen af valideringssystemer for ikke-
formel og uformel læring i medlemsstaterne og styrke landenes samarbejde indenfor området. Bedre muligheder for valide-
ring og anerkendelse af kompetencer skal bidrage til at styrke arbejdstagernes adgang til arbejdsmarkedet i særdeleshed
hvad angår unge og ledige. Udkastet indeholder en række henstillinger til medlemsstaterne om blandt andet senest i 2018
at gennemføre tiltag, der giver borgerne mulighed for at få vurderet og anerkendt deres ikke-formelle og uformelle kvalifika-
tioner. Kommissionen skal understøtte medlemsstaternes indsatser og følge op på henstillingen ved at afrapportere til Rådet
i 2020.
2. Baggrund
Bedre vurdering og anerkendelse af ikke-formelle og uformelle kompetencer skal bidrage til at indfri
Europa 2020-strategiens målsætninger ved at styrke koblingen mellem arbejdsstyrkens færdigheder og
arbejdsmarkedets efterspørgsel. Det skal desuden bidrage til, at mennesker i periferien af arbejdsmarke-
det får bedre adgang til arbejdsmarkedet i kraft af deres erfaring, ligesom unge mennesker kan bruge
realkompetencevurdering til at dokumentere deres færdigheder med henblik på at få nemmere adgang
til det første job. Der er siden 2001 taget en række tiltag på europæisk niveau med det formål at styrke
livslang læring og validering heraf. Det gælder blandt andet Europass-rammen og den europæiske refe-
renceramme for kvalifikationer (EQF). Men flere medlemsstater har fortsat ikke et sammenhængende
nationalt valideringssystem, hvorfor der er behov for at styrke indsatsen.
Forud for henstillingen er foretaget en online høring blandt europæiske interessenter. Desuden har man
inddraget rådgivningsgruppen for den europæiske referenceramme for kvalifikationer, der blandet be-
står af repræsentanter for arbejdsmarkedets parter.
3. Formål og indhold
Formålet med henstillingen er at understøtte udviklingen af valideringssystemer i medlemsstaterne.
Desuden er formålet at sikre et bedre samarbejde på området landene i mellem for derved at øge både
studerendes og arbejdstageres mobilitet. Det skal ske ved en række tiltag i medlemsstaterne og ved ind-
satser på europæisk niveau initieret af Kommissionen.
Udkastet indeholder en række henstillinger til medlemsstaterne om at styrke borgernes muligheder for
at få foretaget en vurdering og anerkendelse af deres kompetencer. De opfordres til at sikre, at der se-
nest i 2018 etableres rammer, som giver borgerne mulighed for at få vurderet deres ikke-formelle og
uformelle kompetencer og få bevis herpå. I den forbindelse bør der tages hensyn til, at valideringsme-
kanismerne er koblet til de nationale kvalifikationsrammer og er i overensstemmelse med den europæi-
ske kvalifikationsramme (EQF). Ledige og korttidsansatte bør sikres mulighed for at få foretaget en
realkompetencevurdering indenfor en rimelig periode og ideelt set indenfor tre til seks måneder. Der
bør tilvejebringes vejledning, som gør det nemmere for borgerne at identificere og få vurderet deres
kvalifikationer. Medlemsstaterne skal inddrage relevante interessenter som fx arbejdsmarkedets parter i
udviklingen og implementeringen af valideringstiltag.
Udkastet indeholder fælles henstillinger til medlemsstaterne og Kommissionen om, at anvende rådgiv-
ningsgruppen for den europæiske kvalifikationsramme til at følge op på henstillingen, at anvende rele-
vante EU-agenturer i implementeringen af henstillingen og at afrapportere om relevante fremskridt på
området i de fremtidige fælles rapporter mellem Rådet og Kommissionen under ET 2020 strategiram-
men og under de fremtidige fælles EU ungdomsrapporter.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0022.png
Udkastet indeholder en række henstillinger til Kommissionen om at støtte medlemsstaternes og interes-
senters indsatser på området ved at facilitere peer-learning og ved løbende at revurdere de europæiske
retningslinjer for validering. Inden 2017 opfordres Kommissionen til at overveje, om der skal udvikles
yderligere valideringsinstrumenter under Europass-rammen. Kommissionen bør i samarbejde med
medlemsstaterne sikre, at EU’s eksisterende og fremtidige uddannelsesprogrammer og strukturfonde
anvendes til at understøtte en implementering af henstillingen. Kommissionen skal i samarbejde med
medlemsstater og interessenter evaluere henstillingens initiativer og give en afrapportering til Rådet
senest ved udgangen af 2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på uddannelsesom-
rådet jf. TEUF art. 165 og art. 166 respekteres fuldt ud i henstillingen.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 31. okto-
ber 2012. Forslaget blev desuden drøftet ved et møde i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom
mv. den 7. november. Ved mødet fremkom følgende bemærkninger:
Dansk Industri (DI) fremførte, at man er positiv overfor anerkendelsen af realkompetencer. Men DI
satte spørgsmålstegn ved, om den tilgang som er valgt i udkastet til henstilling er den rette vej frem. DI
påpegede i den forbindelse, at det er uhensigtsmæssigt, hvis der stilles krav om, at nationale validerings-
systemer skal være tæt koblet til de nationale kvalifikationsrammer og den europæiske kvalifikations-
ramme, i det anerkendelse af kvalifikationer kan forstås bredere end hvad der fastlægges i kvalifikations-
rammerne. DI anførte desuden, at medlemsstaterne har begrænsede erfaringer med de nationale kvalifi-
kationsrammer, som derudover er individuelt forskellige.
FTF fremførte, at validering ikke kun vedrører kobling til det formelle system i den nationale kvalifika-
tionsramme og den europæiske kvalifikationsramme. Det vedrører også den enkeltes mulighed for at
styrke sin position på arbejdsmarkedet på baggrund af uformelle kompetencer. FTF mener, at det er
vigtigt, at valideringssystemet kan rumme begge elementer.
Akademikernes Centralorganisation (AC) støttede, at udkastet bl.a. har fokus på arbejdsløse og kort-
tidsansatte. AC anførte desuden, at det er vigtigt at afklare, om validering skal finde sted på alle uddan-
nelsesniveauer og på alle fagniveauer.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fremførte også, at det er uhensigtsmæssigt såfremt at validering ude-
lukkende opfattes som snævert knyttet til både den nationale og den europæiske kvalifikationsramme.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0023.png
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) anførte, at det er vigtigt, at validering vedrører en bred vifte af kom-
petencer, som den enkelte har erhvervet så som fx kompetencer opnået gennem frivilligt ungdomsar-
bejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark har allerede etableret rammer for anerkendelse og vurdering af ikke-formelle og uformelle
kvalifikationer, og regeringen er derfor positiv overfor tiltag, der kan styrke indsatsen i medlemsstater
og på europæisk niveau. De tiltag som anvises i udkastet er i overensstemmelse med dansk holdning og
igangværende tiltag på området. Regeringen støtter derfor vedtagelsen af rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 5: Forbedring af lærerstandens kvalitet og status i en tid med knappe finansielle res-
sourcer
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
1. Resumé:
Det cypriotiske formandskab har udarbejdet et diskussionsoplæg, som skal sætte fokus på hvorledes lærer-
standens kvalitet og status kan forbedres. Dygtige undervisere er en forudsætning for et godt uddannelsessystem, der ud-
danner dygtige og selvstændige elever. Undervisningsministrene inviteres derfor til at diskutere, hvilke tiltag der kan styrke
lærers kvalitet og status, og hvilke tiltag, der kan understøtte lærere i deres arbejde.
2. Baggrund
Diskussionsoplægget skal sætte fokus på lærerstandens betydning for den vigtige rolle, som uddannelse
spiller i ambitionen om at indfri Europa 2020 strategiens målsætning om øget vækst og beskæftigelse i
Europa. Diskussionsoplægget tager blandt udgangspunkt i strategirammen for det europæiske samar-
bejde på uddannelsesområdet frem mod 2020 (ET 2020), der har som et af sine mål at øge kvaliteten og
effektiviteten i udannelsessystemet. Oplægget baserer sig desuden på den politiske debat om læsefær-
digheder, som fandt sted på det uformelle ministermøde på Cypern i oktober 2012.
3. Formål og indhold
Lærere er en vigtig faktor i arbejdet med at styrke kvaliteten i undervisningen og i at sikre, at elever og
studerende får et højt læringsudbytte. Medlemsstaterne har længe haft fokus på nødvendigheden i at
styrke lærernes status og kvalitet. I forlængelse heraf ønsker formandskabet at sætte fokus på behovet
for at sikre, at lærerne er kvalificeret til at tilpasse sig samfundets ændrede vilkår herunder særligt den
teknologiske og digitale udvikling. Det kræver, at lærerne tager del i vedvarende efteruddannelse.
Undervisningsministrene inviteres derfor til at reflektere over følgende to spørgsmål:
1. På hvilke måder kan lærerstandens kvalitet og status styrkes i en tid med knappe finansielle res-
sourcer?
2. På hvilke måder kan lærernes rolle understøttes således, at de kan reagere på nuværende og
fremtidige udfordringer?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Diskussionsoplægget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Diskussionsoplægget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at deltage i den politiske debat.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser diskussionsoplægget velkomment.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0026.png
Ungdom:
Punkt 6: Den strukturerede dialog med unge om unges deltagelse i det demokratiske liv i Eu-
ropa
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådsresolution
1. Resumé:
I rådsresolutionen gøres der status for arbejdet med den strukturerede dialog med unge for perioden 1. juli
2011 til 31. december 2012, hvor trio-samarbejdet mellem Polen, Danmark og Cypern har fundet sted under den fælles-
overskrift ”Unges aktive deltagelse i det demokratiske liv i Europa.” Specielt fremhæves processens inklusion, styrkelse af
den tværsektorielle tilgang til ungdomspolitik, politisk opfølgning og synlighed og bæredygtighed som vigtige for den fremti-
dige proces.
2. Baggrund
Som det tredje og sidste land i trio-samarbejdet mellem Polen, Danmark og Cypern med den fælles
overskrift ”unges aktive deltagelse i samfundslivet” har det cypriotiske formandskab udarbejdet udkast
til en rådsresolution, der opsamler erfaringerne med den strukturerede dialog med unge inden for den
fornyede, niårige ramme for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet 2010-2018. En tilsvarende
resolution blev vedtaget i maj 2011 under det ungarske formandskab som opsamling på det første trio-
samarbejde mellem Spanien, Belgien og Ungarn.
Dialogen har været gennemført i tæt samarbejde med nationale ungdomsorganisationer, European
Youth Forum og Kommissionen via halvårlige høringsrunder over hvert formandskabs særlige priori-
tet. Det har i den nuværende trio været øget samarbejde mellem unge i EU og Østeuropa og Kaukasus
(Polen), fremme af unges innovation, kreativitet og talent som led i deres aktive medborgerskab og
overgang til beskæftigelse (Danmark) og fremme af den sociale integration af unge, særligt unge med
migrantbaggrund (Cypern).
3. Formål og indhold
Formålet med resolutionen er at opsummere de sidste 18 måneders erfaringer med processen med den
strukturerede dialog med unge – perioden fra 1. juli 2011 til 31. december 2012 - og på den baggrund at
give nogle anbefalinger videre til arbejdet under den næste trio (Irland, Litauen og Grækenland.) Føl-
gende fire punkter fremhæves som vigtige for processens heldige gennemførelse hidtil og som ønsk-
værdige for fremtiden:
1. Inklusivitet: Flere unge end før har været involveret i høringsprocessen via nationale arbejds-
grupper i alle 27 medlemsstater.
2. Styrkelse af den tværsektorielle tilgang til ungdomspolitik: Processen involverer nu flere aktører
på nationalt, regionalt og lokalt plan i form af eksperter som fx ungdomsforskere, og resultater-
ne bør tilsvarende spredes til en bredere kreds af sektorer i medlemslandene.
3. Politisk opfølgning og synlighed: Dette bør øges blandt andet ved at processens formål gøres
mere klart og kommunikeres bedre til omverdenen helt fra begyndelsen.
4. Bæredygtighed: De halvårlige ungdomskonferencers rolle i processen bør styrkes tillige med
Kommissionens afholdelse af fremtidige Ungdomsuger, og der bør sikres gennemgående støtte
til processen i fremtiden, uden at dette foruddiskonterer forhandlingerne om EU's’ flerårige fi-
nansielle ramme.
Herudover opfordres medlemslandene til at:
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0027.png
Øge unges aktive deltagelse i beslutningsprocesserne på alle niveauer ved at tage nye metoder
og værktøjer i brug som for eksempel de sociale medier og e-deltagelse
Anerkende ungdomsorganisationernes rolle, vejledningsstrukturer for unge og unges frivillige
arbejde som vigtige kanaler for udvikling af unges færdigheder og kompetencer, specielt for un-
ge med færre muligheder
Tage særlige initiativer for at få en dialog i gang også med ikke-organiserede unge og unge med
færre muligheder
Sørge for tilstrækkelige faciliteter til aktiv deltagelse i ungdomsprojekter for alle unge.
Godkende emnet social inklusion som nyt overordnet tema for den strukturerede dialog med
unge i den næste 18-måendres arbejdscyklus (1. januar 2013 til 30. juni 2014) med tilhørende
nationale prioriteter for landene Irland, Litauen og Grækenland som anført i bilag I.
Endvidere inviteres medlemslandene til i samarbejde med Kommissionen at udbrede kendskabet til
formålet med og indholdet i processen med den strukturerede dialog med unge til alle relevante aktører.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på ungdomsområ-
det jf. TEUF art. 165 respekteres fuldt ud i resolutionen.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 31. otko-
ber 2012. Forslaget blev desuden drøftet ved et møde i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom
mv. den 7. november. Ved mødet fremkom følgende bemærkning:
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) påpegede, at det er vigtigt, at det lades op til de nationale arbejds-
grupper selv at vurdere, hvordan anbefalingerne i udkastet til resolution skal udmøntes.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådsresolutionen. Processen med den strukturerede dialog med unge
er nu en integreret del af det europæiske samarbejde på ungdomsområdet og inddrager via de nationale
ungdomsorganisationer - i Danmark Dansk Ungdoms Fællesråd – de unge i nyttige dialoger om deres
situation.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0028.png
Punkt 7: Fælles rapport om implementeringen af den fornyede ramme om det europæiske
samarbejde på ungdomsområdet (2010-2018)
- KOM(2012)495
- fælles rapport
1. Resumé:
Rapporten gør status over de første tre års arbejde med de nye rammer for det europæiske samarbejde på
ungdomsområdet, som blev vedtaget i november 2010 under det svenske formandskab for perioden 2010 til 2018 med
følgende otte fælles indsatsområder: Uddannelse og erhvervsuddannelse - Beskæftigelse og iværksætterkultur - Sundhed og
trivsel – Deltagelse - Frivilligt arbejde - Social inddragelse - Kreativitet og kultur - Unge og verden (mobilitet). Som kon-
klusion fremhæver rapporten en styrkelse af forbindelsen mellem de fornyede rammer på ungdomsområdet og Europa
2020 målsætningerne som vigtig for arbejdet i den næste, tredje 18-måneders periode. Det samme gælder øget brug af
instrumenterne under den åbne koordinationsmetode: Peer learning-aktiviteter, udveksling af data og eksempler på god
praksis, inddragelse af unge i beslutningsprocesserne på alle relevante niveauer via den strukturerede dialog og de halvårlige
ungdomskonferencer, øget brug af tværsektorielt samarbejde, indikatorer og af Aktive Unge-programmet og den fremtidige
afløser herfor.
2. Baggrund
På ministerrådsmødet den 27. november 2009 vedtog EU's’ ungdomsministre en resolution om nye
rammer for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet i perioden 2010 til 2018. Resolutionen
opererer med to typer af mulige initiativer:
Initiativer på det specifikke ungdomsområde – dvs. politikker og tiltag, der specifikt er rettet
mod unge på områder såsom ikke-formel læring, deltagelse og frivilligt arbejde, ungdomsarbejde
og information, og
sektorspecifikke initiativer inden for følgende otte indsatsområder:
1. Uddannelse og erhvervsuddannelse
2. Beskæftigelse og iværksætterkultur
3. Sundhed og trivsel
4. Deltagelse
5. Frivilligt arbejde
6. Social inddragelse
7. Kreativitet og kultur
8. Unge og verden (mobilitet).
Formålet med de nye rammer er dels at arbejde for at skabe flere og mere lige muligheder for alle unge
på uddannelses- og beskæftigelsesområdet og dels at fremme unges aktive medborgerskab, sociale in-
klusion og indbyrdes solidaritet, begge dele ved hjælp af en tværsektoriel tilgang inden for de otte sekto-
rer inden for den åbne koordinationsmetode. Det er endvidere forudsat, at Kommissionen forelægger
ministerrådet en rapport hvert tredje år med status for implementeringen af strategiens forskellige dele,
første gang nu i 2012.
3. Formål og indhold
Formålet med den fælles rapport er at gøre status over unge europæeres situation, baseret på de senest
tilgængelige statistiske data fra medlemslandene og et sæt af 41 indikatorer til måling af de mest centrale
aspekter af unges liv. I den forbindelse konstaterer rapporten følgende om de otte indsatsområder:
1. Uddannelse og erhvervsuddannelse: Arbejdet med implementering af ET 2020 målsætningerne
skrider godt frem, og i den forbindelse bør ikke-formel og uformel læring ses som supplerende
værktøjer til hjælp for unge til at opnå de nødvendige kompetencer, som skal til for at få be-
skæftigelse på arbejdsmarkedet. Her understreges også den rolle, som ungdomsorganisationerne
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0029.png
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
spiller og endvidere unges frivillige aktiviteter som vigtige for at fange op på tidligt skolefrafald
og at få medlemslandene til at anerkende læringsudbyttet på nationalt niveau.
Beskæftigelse og iværksætterkultur: Unges beskæftigelse var hovedprioritet for arbejdet i den
første 18-måneders cyklus på grund af den høje ungdomsarbejdsløshed i Europa. Rapporten
anerkender den lange række af initiativer, som medlemslandene har iværksat for at bekæmpe
ungdomsarbejdsløsheden og opfordrer både dem og Kommissionen til at fortsætte med at give
dette arbejde høj prioritet, ikke mindst via flere tværsektorielle initiativer.
Sundhed og trivsel: Også her er der iværksat en række nationale tiltag for at imødegå unges
problemer med især rygning, alkohol, overvægt og narkotikamisbrug.
Social inklusion: Mange medlemslande har iværksat tværsektorielle initiativer under Det Euro-
pæiske År for Bekæmpelse af Fattigdom og Social Eksklusion 2011 og fortsætter med dette.
Deltagelse: Unges aktive deltagelse i det demokratiske liv i Europa har været overskriften for
arbejdet i den nuværende 18-måneders cyklus i fællesskab mellem Polen, Danmark og Cypern. I
alle medlemslande er der nedsat nationale arbejdsgrupper til at gennemføre en struktureret dia-
log med unge for at udvikle passende strukturer til deres aktive deltagelse i de demokratiske
processer i overensstemmelse med Art. 165 i Lissabon-traktaten. Endvidere vil Kommissionens
arbejde med initiativet Unge på Vej, den europæiske ungdomsportal og ”Unge på Vej-kortet”
sammen med yderligere målrettede nationale initiativer give unge endnu flere muligheder for
mobilitet og aktivt medborgerskab.
Frivilligt arbejde: Unges frivillige arbejde møder stigende anerkendelse og støtte i medlemslan-
dene som et værktøj til både øget adgang til arbejdsmarkedet og social inklusion. Som en ho-
vedkilde til mobilitet fremhæver mange lande Aktive Unge-programmet og specielt dets særlige
EVS-aktion (European Voluntary Service). Det konstateres dog, at kun en lille andel af europæ-
iske unge deltager i transnational mobilitet, og landene opfordres derfor til at se nærmere på
mulighederne for at fjerne barriererne for dette.
Kultur og kreativitet. Her er medlemslandenes rapportering af initiativer mere begrænset, men
indeholder dog eksempler på god praksis om unges øgede adgang til kuturelle oplevelser ved
blandt andet at se på omkostningerne og nærheden af tilbuddene.
Unge og verden: Her fremhæves en række initiativer på mobilitetsområdet som partnerskabs-
samarbejdet med Europarådet, samarbejdet med EU’s østlige nabolande, EU-Kina Ungdoms-
året 2011 og FN’s Ungdomsår 2011 med topmødet i Mexico.
Som konklusion fremhæver rapporten en styrkelse af forbindelsen mellem de fornyede rammer på
ungdomsområdet og Europa 2020 målsætningerne som vigtig for arbejdet i den næste, tredje 18-
måneders periode. Det samme gælder øget brug af instrumenterne under den åbne koordinationsmeto-
de: Peer learning-aktiviteter, udveksling af data og eksempler på god praksis, inddragelse af unge i be-
slutningsprocesserne på alle relevante niveauer via den strukturerede dialog og de halvårlige ungdoms-
konferencer, øget brug af tværsektorielt samarbejde, indikatorer og af Aktive Unge-programmet og den
fremtidige afløser herfor.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 31. okto-
ber 2012. Forslaget blev desuden drøftet ved et møde i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom
mv. den 7. november.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte vedtagelsen af rapporten i den foreliggende form som et relevant, dækkende og
perspektivrigt bidrag i beskrivelsen af unge europæeres situation inden for centrale områder af deres liv.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 8: Aktiv deltagelse og social inklusion af unge, særligt unge med migrantbaggrund
- KOM-dokument foreligger ikke
- rådskonklusioner
1. Resumé:
Det cypriotiske formandskab ønsker med rådskonklusionerne at sætte fokus på de problemer med social
inklusion, som især unge med migrantbaggrund oplever i Europa på grund af racefordomme, fremmedhad og andre former
for intolerance.
2. Baggrund
Det nuværende trio-samarbejde på ungdomsområdet mellem Polen, Danmark og Cypern har den fælles
overskrift ”unges aktive deltagelse i samfundslivet.” Inden for denne ramme har det cypriotiske for-
mandskab valgt social inklusion af unge med særligt fokus på unge med migrantbaggrund som deres
nationale prioritet. Hermed ønsker formandskabet at understrege betydningen af, at medlemsstaterne
har opmærksomheden rettet mod de problemer, som især unge med migrantbaggrund står overfor i
uddannelsessystemet såvel som på arbejdsmarkedet.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne tager udgangspunkt i, at mobiliteten og migrationen har været en hovedkilde til
den nuværende den nuværende situation i Europa, hvor ca. 4 % af den samlede befolkning i EU i 2011
iflg. Eurostat levede som immigranter i et EU-land, hvor de enten ikke selv er født eller hvor de har
opnået statsborgerskab, men er født af forældre uden for EU. Af disse var over halvdelen i 2011 mel-
lem 20 og 34 år gamle.
I rådskonklusionerne anerkendes det, at specielt unge med migrantbaggrund kan have særlige proble-
mer på grund af racefordomme, fremmedhad og andre former for intolerance; det er derfor er vigtigt at
styrke dem i at kunne udnytte deres potentiale til at deltage aktivt i samfundslivet, både på lokalt, regio-
nalt, nationalt og europæisk niveau. Endvidere, at her spiller ikke-formel og uformel læring, fremme af
ligestilling mellem mænd og kvinder, ungdomsorganisationerne og andre dele af civilsamfundet samt
interkulturel dialog mellem unge med forskellig kulturel baggrund en nøglerolle i denne proces.
På denne baggrund opfordres medlemsstaterne til at:
Tage specielt hensyn til behovene og vanskelighederne hos unge med migrantbaggrund ved ud-
viklings af politikker og servicefunktioner på området
Fremme unges frivillige arbejde og personlige udvikling specielt med henblik på de unges aktive
medborgerskab med det formål at øge accepten af unge med forskellig kulturel baggrund
Støtte unge immigranters engagement i lokalsamfundet, specielt via deres frivillige arbejde
Lette adgangen til kulturelle, sportslige og fritids- aktiviteter som vigtige værktøjer for social in-
tegration af unge med migrantbaggrund og mobile unge EU-borgere
Udvikle uddannelsessystemerne såvel som lærerkompetencer til at imødekomme de særlige be-
hov hos unge med migrantbaggrund
Fremme flersprogetheden hos unge mobile EU-borgere og unge med migrantbaggrund
Samarbejde med ungdomsledere og ungdomsorganisationerne om at udvikle og støtte mentor-
ordninger med det formål at fremme gensidig forståelse og tolerance
Fremme social inklusion i informationssamfundet ved for eksempel at øge mediekundskaberne
hos unge med migrantbaggrund
Støtte unge med migrantbaggrund i overgangen fra skole til erhverv og sikre lige adgang for alle
unge til ungdomsgarantiordninger, afhængig af den nationale lovgivning på området
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178407_0032.png
Fremme unge migranters deltagelse i beslutningsprocesserne og deres bidrag til de politikker og
programmer, som berører dem
Støtte netværk og stimulere strategiske partnerskaber mellem ungdomsorganisationerne inklusi-
ve organisationer for unge med migrantbaggrund, og myndighederne på lokalt, regionalt og na-
tionalt niveau så vel som med den private sektor til at udvikle projekter og begivenheder, ledet
af unge, med det formål at anerkende multikulturel forskellighed og fremme inklusion.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til i fællesskab at.
Gøre bedst mulig brug af ”Borgernes Europa 2013” med det formål at fremme mobilitet og
aktiv deltagelse af unge mobile EU-borgere og unge med migrantbaggrund
Støtte programmer, aktiviteter og vejledningssystemer, der fremmer adgangen til beskæftigelse
og forbedrer beskæftigelsesegnetheden for unge med migrantbaggrund gennem erhvervsvej-
ledning og information om relevante muligheder for beskæftigelse og uddannelse.
Endelig inviteres Kommissionen til at samle og fremme udveksling af information om god praksis på
området ”social inklusion” af unge med migrantbaggrund og unge mobile EU-borgere og at øge syner-
gierne mellem relevante politikker, særligt sammenhængen mellem EU’s ungdomsstrategi og EU 2020-
prioriteten ”inklusiv vækst.”
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Medlemsstaternes kompetence på ungdomsområ-
det jf. TEUF art. 165 respekteres fuldt ud i rådskonklusionerne.
6. Gældende dansk ret
Forslaget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Forslaget blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom mv. den 31. okto-
ber 2012. Forslaget blev desuden drøftet ved et møde i EU-specialudvalget for uddannelse, ungdom
mv. den 7. november. Der fremkom følgende skriftlige bemærkning:
Danske Handicaporganisationer (DH) påpeger, at det er vigtigt at være opmærksom på, at dobbeltmi-
noriteter som fx unge med etnisk baggrund og handicap har en ekstra forhøjet risiko for eksklusion,
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Der er bred enighed blandt medlemslandene om,
at unge med migrantbaggrund udgør en særlig risikogruppe set i forhold til emner som racisme, frem-
medhad og manglende interkulturel dialog, og at tiltag til at imødegå dette og bedre udnytte også disse
unges ressourcer bør fremmes.
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 9: Mobilitet og diversitet: Hvordan forbedres den sociale inklusion?
- KOM-dokument foreligger ikke
- politisk debat
1. Resumé:
Det cypriotiske formandskab ønsker en diskussion blandt ministrene af spørgsmålet om, hvordan man
sikrer en bedre social integration af unge med migrantbaggrund i den nuværende situation med øget mobilitet blandt unge
med deraf følgende risiko for social fragmentering.
2. Baggrund
Formandskabet ønsker at pege på den risiko for social fragmentering og manglende integration, som
den øgede mobilitet blandt unge med migrantbaggrund frembyder. Iflg. tal fra Eurostat lever 12,8 mio.
EU-borgere i en anden medlemsstat end deres egen, svarende til 2,5 % af den samlede befolkning.
3. Formål og indhold
Med diskussionsoplæg ønsker formandskabet en drøftelse af de problemer med fremmedhad, racefor-
domme og diskrimination, som ikke mindst den øgede ungdomsarbejdsløshed har medført for mange
unge med indvandrerbaggrund.
På den baggrund stiller formandskabet to spørgsmål til ministrenes drøftelse:
1. Hvad kan medlemslandene gøre for at modvirke social fragmentering som følge af den øgede
mobilitet blandt unge både inden for og uden for EU?
2. Hvordan kan medlemslandene blive bedre til at udnytte evnerne og potentialet hos unge med
migrantbaggrund med det formål at sikre en bedre social integration?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Diskussionsoplægget medfører ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Diskussionsoplægget medfører i sig selv ingen konsekvenser.
8. Høring
Diskussionsoplægget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater forventes at deltage i den politiske debat.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser diskussionsoplægget velkomment.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
34