Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3201 – uddannelse m.v. Bilag 3
Offentligt
1189231_0001.png
Internationalt sekretariat
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Redegørelse til Folketingets Europaudvalg om Rådsmødet (ud-
dannelse og ungdom) den 26. - 27. november 2012
Uddannelse
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om opret-
telse af ”Erasmus for Alle”: EU-programmet for uddannelse, ung-
dom og idræt
Formandskabet redegjorde mundtligt for forhandlingerne under det cy-
priotiske formandskab, hvor Kommissionens forslag om oprettelse af en
lånegarantiordning for kandidatstuderende har været diskuteret, dog
uden væsentlige fremskridt.
2. Rådskonklusioner om læse- og skrivefærdigheder
Rådskonklusionerne blev vedtaget. UK tog ordet og udtrykte skepsis
overfor benchmarks på uddannelsesområdet.
3. Uddannelse i Europa 2020 – uddannelses bidrag til økonomisk
genopbygning, vækst og beskæftigelse
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
4. Forslag til Rådets henstilling om validering af ikke-formel og
uformel læring
Henstillingen blev vedtaget med enstemmighed. Kommissionen tog or-
det og beklagede den manglende ambition i henstillingen. Kommissionen
mente, at målsætningen, om at medlemsstaterne først i 2018 skal have
iværksat systemer til validering af ikke-formel og uformel læring, ikke
tager tilstrækkelig højde for det aktuelle behov for at forbedre unge og
lediges situation på arbejdsmarkedet.
5. Forbedring af lærernes kvalitet og status i tider med knappe fi-
nansielle ressourcer
Debatten blev indledt med undervisningsministrene fra Irland, Sverige
og Spanien som lead speakers. Alle medlemsstater tog aktivt del i debat-
28. november 2012
Sags nr.:
017.10N.351
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189231_0002.png
2
ten. Flere fremhævede, at lærerne er nøglen til at styrke elevernes kund-
skaber og omtalte i den forbindelse nationale initiativer til forbedring af
lærernes status. Danmark fremhævede i den forbindelse aftalen om en
reform af den danske læreruddannelse, som blandt andet har fokus på at
styrke lærernes kompetencer.
Eventuelt
Kommissionen orienterede om meddelelsen ’Omlægning er uddannel-
sessystemer: Investering i færdigheder til bedre socioøkonomiske resulta-
ter’, som blev vedtaget den 20. november.
Ungdom
6. Struktureret dialog med de unge
Resolutionen blev vedtaget. Formandskabet orienterede om resultaterne
af EU’s ungdomskonference.
7. Fælles rapport 2012 fra Rådet og Kommissionen om gennemfø-
relse af nye rammer for det europæiske samarbejde på ungdoms-
området (2012 – 2018)
Rapporten blev vedtaget.
8. Deltagelse og social inklusion af unge med vægt på unge med
migrantbaggrund
Rådskonklusionerne blev vedtaget.
9. Mobilitet og diversitet: Hvordan sikres social inklusioner?
Ikke alle medlemsstater deltog aktivt i drøftelsen, og Danmark tog ikke
ordet. Debatten havde fokus på unge med migrant baggrund fra tredje
lande og en tværsektoral tilgang til støtte til især de unge ud af den grup-
pe, der har særlige udfordringer – som for eksempel ringe grundlæggen-
de færdigheder.