Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3205 - økofin
Offentligt
1453989_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17131/1/12 REV 1
(OR. en)
PRESSE
PR CO
PRESSEMEDDELELSE
3205. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 4. december 2012
Formand
Vassos SHIARLY
Cyperns finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17131/1/12 REV 1
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0002.png
4.XII.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede nogle forslag om
banktilsyn,
der er centrale elementer i en overordnet plan om at
oprette en bankunion. Det aftalte at afholde en ekstra samling inden Det Europæiske Råd i
december for at nå til enighed, så der kan indledes forhandlinger med Europa-Parlamentet med
henblik på at få teksterne godkendt inden årets udgang.
Forslagene vedrører oprettelse af en "fælles tilsynsmekanisme" med henblik på tilsyn med
kreditinstitutter, overdragelse af tilsynsopgaver til Den Europæiske Centralbank og ændring af Den
Europæiske Banktilsynsmyndigheds afstemningsregler.
Rådet blev orienteret om en aftale med Parlamentet om ændringer af reglerne om
kreditvurderingsbureauer.
De nye regler sigter mod at begrænse overdreven afhængighed af kreditvurderingsbureauer, øge
gennemsigtigheden og forebygge interessekonflikter i branchen.
Rådet nåede til enighed om at tilpasse de finanspolitiske konsolideringsforanstaltninger, der kræves
af
Grækenland,
og give landet yderligere to år til at rette op på sine uforholdsmæssigt store
underskud i lyset af en aftale mellem den græske regering og "trojkaen" af internationale
kreditorer.
Det traf afgørelse om at afslutte proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
for
Malta.
Rådet godkendte endvidere:
en rapport til Det Europæiske Råd om
beskatningsspørgsmål
en rapport til Det Europæiske Råd
om koordinering af skattepolitikken
i henhold til
europluspagten
en halvårlig rapport om det arbejde, der er udført i forbindelse med en adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning.
17131/1/12 REV 1
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0003.png
4.XII.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Banktilsyn ............................................................................................................................................ 7
Kapitalkrav til banker........................................................................................................................... 8
Økonomisk styring - twopack .............................................................................................................. 9
Makroøkonomiske ubalancer: rapport om varslingsmekanismen ..................................................... 10
Årlig vækstundersøgelse .................................................................................................................... 11
Den Økonomiske og Monetære Union .............................................................................................. 12
Procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud - Grækenland................................ 13
Beskatning af finansielle transaktioner .............................................................................................. 14
Momssvig - Hurtig reaktionsmekanisme ........................................................................................... 15
Decharge for EU-budgettet - Revisionsrettens årsberetning.............................................................. 16
Eventuelt ............................................................................................................................................ 17
Møder i tilknytning til Rådets samling .............................................................................................. 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17131/1/12 REV 1
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XII.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud: Malta ............................................................... 19
Reform af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig................................................................................. 19
Gennemførelsesbestemmelser til de finansielle regler vedrørende EU's budget ................................................... 19
Adfærdskodeks (erhvervsbeskatning) -
Rådets konklusioner................................................................................
20
Fælles EU-forum for interne afregningspriser -
Rådets konklusioner
................................................................... 20
Forbrugerprisindekser ........................................................................................................................................... 20
BESKATNING
Energibeskatning: status over drøftelserne............................................................................................................ 21
Momsfritagelse - Polen.......................................................................................................................................... 21
Europluspagtrapport om beskatning...................................................................................................................... 21
Rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål.................................................................................. 22
17131/1/12 REV 1
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0005.png
4.XII.2012
DELTAGERE
Belgien:
Steven VANACKERE
Bulgarien:
Dimiter TZANTJEV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Ioannis STOURNARAS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Pierre MOSCOVICI
Italien:
Vittorio GRILLI
Cypern:
Vassos SHIARLY
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
György MATOLCSY
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Portugal:
Vítor GASPAR
Rumænien:
Claudiu DOLTU
Slovenien:
Janez ŠUŠTERŠIČ
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
bæredygtig udvikling med ansvar for offentlig forvaltning
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi- og finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomiminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Viceminister og finansminister
Statssekretær, Ministeriet for Offentlige Finanser
Finansminister
17131/1/12 REV 1
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0006.png
4.XII.2012
Slovakiet:
Vazil HUDÁK
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Greg CLARK
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær for finansielle anliggender, Finansministeriet
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Næstformand
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Vitor CONSTÂNCIO
Werner HOYER
Thomas WIESER
Hans VIJBRIEF
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Vladimir DROBNJAK
Fast repræsentant
17131/1/12 REV 1
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0007.png
4.XII.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Banktilsyn
Rådet havde en orienterende debat om nogle forslag, der har til formål at indføre en fælles
tilsynsmekanisme for kreditinstitutter som led i en overordnet plan om at oprette en bankunion.
Det aftalte at afholde en ekstra samling på en endnu ikke fastlagt dato inden Det Europæiske Råd
den 13.-14. december for at nå til enighed, så der kan indledes forhandlinger med Europa-
Parlamentet med henblik på at få teksterne godkendt inden årets udgang.
Forslagene vedrører to forordninger: den ene om overdragelse af tilsynsopgaver til Den Europæiske
Centralbank og den anden om ændring af forordning (EU) nr. 1093/2010 om oprettelse af en
europæisk tilsynsmyndighed
1
. Den fælles tilsynsmekanisme er et centralt element i bankunionen,
der også omfatter en fælles afviklingsmyndighed og en fælles indskudsgarantiordning.
På mødet i oktober besluttede Det Europæiske Råd, at der senest den 1. januar 2013 skal være
vedtaget en lovgivningsmæssig ramme for de to forordninger, og fremførte, at arbejdet med den
operationelle gennemførelse vil foregå i løbet af 2013 (jf.
konklusionerne
EUCO 156/12,
navnlig
punkt
6-10).
I juni erklærede euroområdets stats- og regeringschefer, at den europæiske stabilitetsmekanisme,
som i øjeblikket bidrager til bankkapitaliseringer gennem medlemsstaternes statskasser, vil have
mulighed for at rekapitalisere bankerne direkte, når der er oprettet en fælles tilsynsmekanisme.
Dette vil kunne bryde den onde cirkel mellem banker og stater, der har været et fremherskende træk
i gældskrisen i Europa.
Udkastet til ECB-forordningen er baseret på artikel 127, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde og kræver således enstemmig vedtagelse i Rådet efter høring af Europa-
Parlamentet og ECB. Udkastet til forordning om ændring af EBA-forordningen er baseret på
artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og kræver vedtagelse med
kvalificeret flertal i Rådet i forståelse med Parlamentet.
1
13682/12
og
13683/12.
7
17131/1/12 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0008.png
4.XII.2012
Kapitalkrav til banker
Rådet blev orienteret om fremskridtene i forhandlingerne med Europa-Parlamentet om to forslag -
"CRD IV-pakken" - om ændring af EU's regler om kapitalkrav til banker og investeringsselskaber
(16677/12).
Rådet bekræftede, at det har til hensigt at nå til enighed med Parlamentet inden årets udgang.
De to forslag skal ændre og træde i stedet for de nuværende direktiver om kapitalkrav
1
i form af to
nye lovgivningsinstrumenter: en
forordning,
der fastlægger de reguleringskrav, som institutter skal
overholde, og et
direktiv
om adgang til indlånsvirksomhed.
De sigter bl.a. mod indarbejdelse i EU-lovgivningen af Basel-III-aftalen, der blev indgået af
Baselkomitéen for Banktilsyn og godkendt af G20-lederne i november 2010.
Der er blevet afholdt en lang række politiske og tekniske triloger med Parlamentet om CRD IV-
pakken, efter at Rådet nåede til enighed om en generel indstilling den 15. maj. Yderligere politiske
triloger er planlagt til den 11. og 13. december i Strasbourg.
Da forordningen og direktivet er baseret på henholdsvis artikel 114 og artikel 53, stk. 1, i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde, skal vedtagelsen ske med kvalificeret flertal i Rådet i
forståelse med Parlamentet.
1
Direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF.
8
17131/1/12 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0009.png
4.XII.2012
Økonomisk styring - twopack
Rådet drøftede fremskridtene i forhandlingerne med Europa-Parlamentet om to udkast til
forordning, der har til formål yderligere at forbedre den økonomiske styring i euroområdet.
Rådet konstaterede, at en aftale med Parlamentet er nært forestående, og anmodede De Faste
Repræsentanters Komité om at færdiggøre aftalen, når forhandlingerne er afsluttet.
Denne anden pakke af forslag omfatter:
en forordning om øget overvågning og evaluering af udkast til budgetplaner i
medlemsstaterne i euroområdet, navnlig de medlemsstater, der er omfattet af en
procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, og
en forordning om skærpet overvågning af de medlemsstater i euroområdet, der
oplever alvorlig finansiel uro eller anmoder om finansiel bistand.
Kommissionen forelagde forslagene i november 2011 efter vedtagelsen af en første "sixpack" med
foranstaltninger til økonomisk styring
1
.
I henhold til de to forordninger:
skal medlemsstaterne hvert år inden den 15. oktober fremsende deres udkast til budgetplaner
til Rådet og Kommissionen. Der skal foretages skærpet overvågning af de medlemsstater,
der er omfattet af en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, så
Kommissionen bedre kan vurdere, om der er en risiko for overskridelse af fristen for
korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud
vil medlemsstater, der er i alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet
eller modtager finansiel støtte som forebyggende foranstaltning, være under en endnu
tættere overvågning end medlemsstater, der er omfattet af en procedure i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til forslagene i februar. Parlamentet fastlagde sin
forhandlingsposition den 4. juli og foretog betydelige ændringer af forslagene. Forhandlingerne
mellem Rådet og Parlamentet blev indledt den 11. juli.
Vedtagelse af forordningerne, der er baseret på artikel 136 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, kræver kvalificeret flertal i Rådet blandt de 17 medlemsstater i euroområdet i
forståelse med Parlamentet.
1
Pressemeddelelse
16446/11.
9
17131/1/12 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0010.png
4.XII.2012
Makroøkonomiske ubalancer: rapport om varslingsmekanismen
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af den anden "rapport om varslingsmekanismen",
der markerer indledningen af den årlige procedure for makroøkonomiske ubalancer (16671/12).
Det anmodede Udvalget for Økonomisk Politik og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om at
udarbejde et udkast til konklusioner med henblik på Rådets samling den 22. januar under
hensyntagen til de synspunkter, der blev givet udtryk for.
I rapporten angiver Kommissionen på grundlag af en resultattavle med økonomiske indikatorer
1
,
hvilke medlemsstater der muligvis har en ubalance, og for hvilke af dem der kræves dybdegående
undersøgelser.
Kommissionen anbefaler, at der foretages dybdegående undersøgelser af situationen i 14
medlemsstater, hvilket er to flere end sidste år. Det drejer sig om: Belgien, Bulgarien, Danmark,
Spanien, Frankrig, Italien, Cypern, Ungarn, Malta, Nederlandene, Slovenien, Finland, Sverige og
Det Forenede Kongerige
2
.
Dette er den anden årlige rapport om anvendelsen af forordning (EU) nr. 1176/2011 om
forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer. Forordningen er et af tiltagene i den
"sixpack" med foranstaltninger til økonomisk styring, der blev vedtaget i november sidste år for at
sikre, at EU's Monetære Union kan fungere mere gnidningsløst. Den giver mulighed for at pålægge
bøder til de medlemsstater i euroområdet, der er i en situation med "uforholdsmæssig stor ubalance"
og gentagne gange ikke har efterkommet henstillingerne.
1
2
Løbende betalingsbalance, international nettoinvesteringsposition, eksportmarkedsandele,
nominelle enhedslønomkostninger, reale effektive valutakurser, udvikling i arbejdsløsheden,
gæld i den private sektor, kreditstrøm i den private sektor, boligpriser, gæld i den offentlige
sektor.
Rapporten undersøger ikke makroøkonomiske ubalancer i de lande, der er omfattet af et
tilpasningsprogram - Grækenland, Irland, Portugal og Rumænien - da de allerede er under
skærpet økonomisk overvågning.
10
17131/1/12 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0011.png
4.XII.2012
Årlig vækstundersøgelse
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af den årlige vækstundersøgelse, der fremhævede
de vigtigste konklusioner for 2013 (16669/12
+
ADD 1
+
ADD 2
+ ADD 3).
Det anmodede Udvalget for Økonomisk Politik og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om at
udarbejde et udkast til konklusioner med henblik på Rådets samling den 12. februar under
hensyntagen til de synspunkter, der blev givet udtryk for.
Kommissionens undersøgelse skitserer en række prioriterede tiltag, som medlemsstaterne skal
iværksætte for at sikre bedre koordinerede og mere effektive politikker til at fremme bæredygtig
økonomisk vækst.
EU's økonomi er ifølge undersøgelsen langsomt på vej op igen. Hvis der skal skabes fornyet tillid
og vækst, er det efter Kommissionens opfattelse vigtigt, at medlemsstaterne opretholder
reformtempoet, og den anbefaler, at der fokuseres på de samme fem prioriteter, som blev fastlagt i
sidste års undersøgelse:
videreførelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering
genetablering af normal kredit til økonomien
fremme af vækst og konkurrenceevne
håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af krisen og
modernisering af den offentlige forvaltning.
Den årlige vækstundersøgelse er indledningen på det
europæiske semester,
der indebærer samtidig
overvågning af medlemsstaternes finanspolitikker, økonomiske politikker og
beskæftigelsespolitikker i en periode på seks måneder hvert år.
Det
europæiske semester
blev tilrettelagt for første gang i 2011 som en del af en reform af den
økonomiske styring med det formål at sikre, at EU's Monetære Union kan fungere mere
gnidningsløst.
I marts måned vil Det Europæiske Råd vurdere gennemførelsen af de landespecifikke henstillinger,
der er udarbejdet inden for rammerne af det
europæiske semester
for 2012, og udstede retningslinjer
for 2013.
17131/1/12 REV 1
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0012.png
4.XII.2012
Den Økonomiske og Monetære Union
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af en meddelelse med forslag til en plan for den
videre udvikling af Den Økonomiske og Monetære Union (16988/12).
Formanden for Det Europæiske Råd arbejder også på en endelig rapport og en tidsplan med henblik
på videreudviklingen af ØMU'en, der skal forelægges på Det Europæiske Råds møde den 13.-14.
december.
17131/1/12 REV 1
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0013.png
4.XII.2012
Procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud - Grækenland
Rådet nåede til enighed om foranstaltninger, der giver Grækenland yderligere to år til at rette op på
sit uforholdsmæssigt store budgetunderskud, efter at der var indgået en aftale mellem den græske
regering og "trojkaen" af internationale kreditorer
1
.
Det vedtog en afgørelse om tilpasning af de finanspolitiske konsolideringsforanstaltninger, der
kræves af Grækenland i medfør af afgørelse 2011/734/EU i henhold til EU's procedure i forbindelse
med uforholdsmæssigt store underskud.
Afgørelsen pålægger Grækenland at bringe sit offentlige underskud ned under referenceværdien på
3 % af BNP i 2016 i stedet for 2014, hvilket udgør en lempelse af den tidligere fastsatte årlige
tilpasningslinje.
Aftalen mellem Grækenland og trojkaen, der blev godkendt af Eurogruppen den 26. november,
giver mulighed for udbetaling af de næste trancher af finansiel støtte til Grækenland under dets
andet økonomiske tilpasningsprogram. Den fastsætter betingelserne for denne støtte, som
fastlægges i et revideret aftalememorandum, der underskrives af Kommissionen på vegne af
medlemsstaterne i euroområdet.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17219/12.
1
Kommissionen, IMF og Den Europæiske Centralbank.
13
17131/1/12 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0014.png
4.XII.2012
Beskatning af finansielle transaktioner
Rådet drøftede den seneste udvikling i forbindelse med indførelsen af en afgift på finansielle
transaktioner (AFT) i et antal medlemsstater ved hjælp af proceduren for forstærket samarbejde.
De Faste Repræsentanters Komité besluttede den 30. november at sende en skrivelse til Europa-
Parlamentet med anmodning om dets godkendelse af et udkast til afgørelse, der giver bemyndigelse
til at indføre et forstærket samarbejde.
Rådet fortsætter arbejdet med teksten, når Parlamentet har givet sin godkendelse, og på baggrund af
delegationernes bemærkninger.
Kommissionen forelagde i oktober et forslag til Rådets afgørelse, der bemyndiger Belgien,
Tyskland, Estland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien, Østrig, Portugal, Slovenien og Slovakiet
til at indføre en AFT via forstærket samarbejde (15390/12)
1
.
En rapport om beskatningsspørgsmål, der skal forelægges for Det Europæiske Råd, afspejler de
fremskridt, der er gjort i denne sag (16327/12).
Afgørelsen er baseret på artikel 329, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
og skal således træffes med kvalificeret flertal i Rådet med Europa-Parlamentets godkendelse. En
lovgivningsmæssig retsakt, der definerer indholdet af det forstærkede samarbejde, vedtages
efterfølgende, idet der kræves enstemmighed blandt de deltagende medlemsstater.
Kommissionen foreslog i 2011 et direktiv, der havde til formål at indføre en AFT i hele EU
2
, men
Rådets drøftelser i juni og juli i år viste, at der ikke var tilstrækkelig støtte til forslaget. I september
og oktober skrev de 11 ovennævnte medlemsstater til Kommissionen og anmodede om et forslag til
forstærket samarbejde, idet de præciserede, at anvendelsesområdet for og formålet med en AFT skal
bygge på det, der findes i Kommissionens oprindelige forslag.
Det pågældende forslag omfattede en harmoniseret minimumsafgiftssats på 0,1 % for transaktioner
i alle typer finansielle instrumenter med undtagelse af derivater (0,01 %-sats). Målet var, at
finanssektoren, som mange anser for at være underbeskattet, yder et rimeligt bidrag til
skatteindtægterne, og at der samtidig skabes et negativt incitament for transaktioner, der ikke øger
effektiviteten på finansmarkederne.
1
2
Kravene til forstærket samarbejde er fastlagt i artikel 20 i traktaten om Den Europæiske
Union og artikel 326-334 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Det skal
være fastslået, at de tilstræbte mål ikke kan nås inden for en rimelig frist af Unionen som
helhed. Mindst ni medlemsstater skal deltage, og samarbejdet skal til enhver tid være åbent
for alle andre, der ønsker at deltage.
14942/11.
14
17131/1/12 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0015.png
4.XII.2012
Momssvig - Hurtig reaktionsmekanisme
Rådet havde en orienterende debat om et forslag til direktiv, der skal gøre det muligt at træffe
øjeblikkelige foranstaltninger i tilfælde af pludseligt opstået og grov momssvig ("hurtig
reaktionsmekanisme")
1
.
Debatten koncentrerede sig om, hvorvidt gennemførelsesbeføjelserne i henhold til direktivet bør
tillægges Kommissionen eller Rådet.
Rådet anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at følge det videre arbejde med forslaget og
undersøge begge alternativer med henblik på at nå til enighed snarest muligt.
Der sker hele tiden noget nyt inden for svig, og der opstår situationer, der kræver en hurtig reaktion,
for eksempel i tilfælde af "karruselsvig". Sådanne situationer er hidtil blevet håndteret enten
gennem ændringer af momsdirektivet (2006/112/EF) eller ved at indrømme individuelle fravigelser
til medlemsstaterne i henhold til ovennævnte direktiv, og det kræver et forslag fra Kommissionen
og en enstemmig vedtagelse i Rådet, hvilket kan vare flere måneder.
Kommissionens forslag sigter mod at fremskynde proceduren for bemyndigelse af medlemsstaterne
til at fravige bestemmelserne i momsdirektivet ved at tillægge Kommissionen
gennemførelsesbeføjelser inden for rammerne af en "hurtig reaktionsmekanisme".
Direktivet er baseret på artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og
kræver således enstemmig vedtagelse i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.
1
13027/12.
15
17131/1/12 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0016.png
4.XII.2012
Decharge for EU-budgettet - Revisionsrettens årsberetning
Rådet noterede sig forelæggelsen ved formanden for Revisionsretten, Vitor Caldeira, af rettens
årsberetning om forvaltningen af EU's almindelige budget
1
.
Beretningen, som dækker budgettet for 2011, indeholder en revisionserklæring uden forbehold med
hensyn til regnskabernes rigtighed, men tager, som i de foregående år, forbehold i sin vurdering for
så vidt angår en stor del af de underliggende transaktioner på en række politikområder, herunder
landbrug, samhørighedspolitik og forskning.
Rådet beklagede, at revisionserklæringen fortsat ledsages af forbehold med hensyn til så vigtige
politikområder. Det opfordrede alle de parter, der medvirker i forvaltningen af EU-budgettet, til at
fortsætte deres bestræbelser på at forbedre kontrollen og afhjælpe de svagheder, der er konstateret.
Rådet anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at gennemgå rapporten og følge
udarbejdelsen af en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af budgettet for 2011.
Rådet forventes at vedtage henstillingen på sin samling den 12. februar.
1
EUT C 344 af 12.11.2012, s. 1.
16
17131/1/12 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0017.png
4.XII.2012
Eventuelt
-
Kreditvurderingsbureauer
Rådet blev af formandskabet orienteret om en politisk aftale indgået med Europa-Parlamentet om
forslag til ændring af EU's regler om kreditvurderingsbureauer.
Udkastet til direktiv og forordning sigter mod at begrænse investorers overdrevne afhængighed af
kreditvurderingsbureauer, forebygge interessekonflikter og øge gennemsigtigheden og
konkurrencen. Teksterne vil blive forelagt for Parlamentet og Rådet til godkendelse og vedtagelse.
-
Procedurer i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
Rådet blev af Kommissionen orienteret om konsekvenserne af efterårets økonomiske prognose for
budgetovervågningen, navnlig angående et antal medlemsstater, der er omfattet af en procedure i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
-
EU's budget for 2013
Rådet blev orienteret om, at Europa-Parlamentets Budgetudvalg havde besluttet at anbefale, at
Parlamentet på plenarforsamlingen i december uden ændringsforslag godkender en "pakkeaftale"
om EU's budget for 2013, der blev indgået den 29. november
De Faste Repræsentanters Komité godkendte pakken den 30. november.
17131/1/12 REV 1
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0018.png
4.XII.2012
Møder i tilknytning til Rådets samling
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
-
Uformelt møde med Kommissionen og Europa-Parlamentet
Det nuværende og de to kommende formandskaber holdt den 3. december et uformelt møde med
Kommissionen og en delegation fra Europa-Parlamentet. Mødet fokuserede på økonomisk styring,
kapitalkrav til banker, banktilsyn og Grækenlands økonomiske tilpasningsprogram.
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 3. december.
-
Morgenmadsmøde
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene en rapport om reformering af strukturen inden for EU's
banksektor, der blev fremlagt af Erkki Liikanen, direktør for Finlands nationalbank og formand for
en ekspertgruppe.
17131/1/12 REV 1
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0019.png
4.XII.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud: Malta
Rådet vedtog en afgørelse, der afslutter proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud for Malta og bekræfter, at landet har bragt sit underskud ned under 3 % af BNP, EU's
referenceværdi for offentlige underskud.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17221/12.
Reform af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig
Rådet godkendte en politisk aftale med Europa-Parlamentet om en reform af Det Europæiske
Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF), der sigter mod at styrke OLAF's evne til at bekæmpe svig
(12735/12
ADD 1).
OLAF blev oprettet i 1999 for at styrke bekæmpelse af svig, bestikkelse og enhver anden ulovlig
aktivitet, der skader EU's finansielle interesser.
De vigtigste mål med reformen er at gøre OLAF's undersøgelser mere effektive, styrke samarbejdet
mellem kontoret og de kompetente myndigheder i medlemsstaterne og tredjelande samt øge
OLAF's ansvarlighed.
Yderligere oplysninger findes i
16922/12.
Gennemførelsesbestemmelser til de finansielle regler vedrørende EU's budget
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens forordning om
gennemførelsesbestemmelserne til forordning (EU) nr. 966/2012 om de finansielle regler
vedrørende Unionens almindelige budget (15656/12
+
COR 1).
Kommissionens forordning er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Det betyder, at retsakten, nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig dette.
17131/1/12 REV 1
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0020.png
4.XII.2012
Adfærdskodeks (erhvervsbeskatning) -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Med hensyn til adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) erklærer Rådet følgende:
det hilser med tilfredshed de fremskridt, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen har
gjort under det cypriotiske formandskab, jf. gruppens rapport (16488/12
FISC 173)
det anmoder gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen af
rollback samt arbejdet i forbindelse med arbejdspakken for 2011
det tilskynder Kommissionen til at fortsætte drøftelserne med Schweiz som omhandlet i
gruppens rapport og regelmæssigt underrette gruppen om de fremskridt, der gøres
det opfordrer gruppen til at aflægge rapport om sit arbejde til Rådet inden afslutningen af det
irske formandskab."
Fælles EU-forum for interne afregningspriser -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om et fælles EU-forum for interne afregningspriser, jf.
16380/12.
Forbrugerprisindekser
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 2214/96 om harmoniserede forbrugerprisindekser (15497/12 og
16649/12).
Det traf ligeledes afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning
om detaljerede regler for gennemførelse af forordning (EF) nr. 2494/95 (15496/12 og
16659/12).
17131/1/12 REV 1
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0021.png
4.XII.2012
BESKATNING
Energibeskatning: status over drøftelserne
Rådet godkendte en rapport (16595/12) om status over drøftelserne og med forslag til videre arbejde
i forbindelse med et direktiv om ændring af det eksisterende energibeskatningsdirektiv med henblik
på at bringe det i overensstemmelse med EU's energi- og klimamålsætninger.
Det cypriotiske formandskab har forelagt fire kompromisforslag, hvoraf det seneste blev forelagt
den 12. november. Rådet opfordrede det kommende irske formandskab til at fortsætte arbejdet med
den seneste kompromistekst som udgangspunkt.
Momsfritagelse - Polen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Polen til, uanset bestemmelserne i artikel 287 i
direktiv 2006/112/EF, fortsat at indrømme afgiftsfritagelse til afgiftspligtige personer, hvis årlige
omsætning højst er lig med modværdien i national valuta af 30 000 EUR beregnet på grundlag af
kursen på dagen for Polens tiltrædelse af EU.
Denne afgørelse anvendes indtil den 31. december 2015.
Europluspagtrapport om beskatning
Finansministrene i de medlemsstater, der deltager i europluspagten, godkendte en rapport om
fremskridtene med hensyn til koordinering af skattepolitikken.
De udtrykte tilfredshed med formandskabets intention om fortsat at lægge særlig vægt på
spørgsmålet om, hvordan skattepolitik kan støtte finanspolitisk koordinering af de økonomiske
politikker og bidrage til finanspolitisk konsolidering og vækst.
17131/1/12 REV 1
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453989_0022.png
4.XII.2012
Rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål
Rådet godkendte en rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål.
Rapporten redegør for status over nogle vigtige lovgivningsforslag såsom energibeskatning, et
fælles konsolideret selskabsskattegrundlag, afgifter på finansielle transaktioner, revision af
rentebeskatningsdirektivet og forhandlingsdirektiverne vedrørende aftaler med tredjelande om
rentebeskatning. Rapporten omhandler også Rådets undersøgelser af, hvordan man kan styrke
bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse, bl.a. i forbindelse med tredjelande.
17131/1/12 REV 1
22
DA