Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3208 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmødet den 10.-11. december 2012 (rum- og forsk-
ningsdelen)
Rumdelen
Punkt 12
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europapar-
lamentet vedrørende en etablering af en hensigtsmæs-
sig samarbejdsrelation mellem EU og European Space
Agency (ESA)
KOM (2012) 671
- Præsentation
- Udveksling af synspunkter
Side 3
23. november 2012
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Forskningsdelen
Punkt 13
Horisont 2020:
a) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet til
gennemførelse af Horisont 2020 – rammeprogram for
forskning og innovation (2014-2020)
KOM (2011) 811
- Delvis generel indstilling
Side 6
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
Side
12/092832-05
1/31
(b) Forslag til Rådets forordning om forsknings- og
uddannelsesprogrammet for Det Europæiske Atom-
energifællesskab (2014-2018), som komplementerer
Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og in-
novation
KOM (2011) 812
- Fremskridtsrapport
Punkt 14
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
(EIT): Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets af-
gørelse om den strategiske innovationsdagsorden for
EIT: EIT’s bidrag til et mere innovativt Europa
KOM (2011) 822
- Delvis generel indstilling
Side 16
Side 21
Punkt 15
Rådskonklusioner om et styrket partnerskab om vi-
denskabelig topkvalitet og vækst
KOM (2012) 392
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
Side 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 16
Meddelelse fra Kommissionen om et styrket og mere
målrettet samarbejde mellem EU og internationale par-
ter inden for forskning og innovation: En strategisk til-
gang
KOM (2012) 497
- Præsentation
- Udveksling af synspunkter
Side 28
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
2/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0003.png
Punkt 12
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og
Europaparlamentet vedrørende en etablering af en
hensigtsmæssig samarbejdsrelation mellem EU og European
Space Agency (ESA)
KOM (2012) 671
- Præsentation af Kommissionens meddelelse
- Udveksling af synspunkter
1. Resumé
Efter ikrafttrædelsen af Lissabontraktaten er rumpolitik blevet en integreret del af
EU-samarbejdet. Herunder fastslår Lissabontraktatens artikel 189, at der skal
etableres relevante forbindelser med Den Europæiske Rumorganisation (European
Space Agency – ESA).
Styrelsen for Forskning
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-parlamentet vedrører den
fremadrettede samarbejdsrelation mellem EU og Den Europæiske Rumorganisa-
tion (ESA).
Kommissionen forventes at præsentere meddelelsen på Konkurrenceevnerådsmø-
det (rumdelen) den 11. december 2012 med henblik på udveksling af synspunkter.
2. Baggrund
Over det seneste årti er EU’s samarbejde med Den Europæiske Rumorganisation
(European Space Agency – ESA) omkring rumforskning og ruminfrastruktur ble-
vet styrket.
ESA er en organisation med en central teknisk kompetence på rumområdet. EU
er således stærkt afhængig af ESA’s tekniske ekspertise, og en stor del af EU’s
rumbudget er derfor delegeret til ESA.
Kommissionen ønsker, at strategien om EU's voksende politiske rolle i forhold til
rumspørgsmål går hånd i hånd med stadig tættere forbindelser med medlemslan-
de og ESA, som de tre vigtigste aktører i den europæiske rumpolitik.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens meddelelse er at lægge op til en drøftelse af den
fremadrettede relation mellem ESA og EU.
I meddelelsen peger Kommissionen på følgende punkter som argument for, at der
er behov for at drøfte den fremadrettede samarbejdsrelation mellem EU og ESA.
Brug af forskellige finansielle regler
ESA’s forvaltning af EU-midler er i øjeblikket komplekst, da EU og ESA har
forskellige regler, der skal eksistere side om side inden for ESA’s programmer.
Medlemskabsindflydelse
På nuværende tidspunkt er 17 EU medlemsstater medlemmer af ESA. ESA’s
medlemmer omfatter desuden Norge og Schweiz, som ikke er medlemmer af EU
og Innovation
Side
3/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0004.png
samt Canada, der har en bilateral samarbejdsaftale med ESA. I ESA’s råd har den
enkelte medlemsstat én stemme, og de fleste vigtige beslutninger skal vedtages
med enstemmighed. Derved giver ESA’s stemmestruktur de enkelte medlemmer
mulighed for potentielt at blokere beslutninger i ESA.
Da samarbejdet mellem EU og ESA i øjeblikket udvides, ser Kommissionen i
øjeblikket med bekymring på risikoen for, at ikke-medlemmer af EU vil få en
uforholdsmæssig stor indflydelse på områder, der har betydning for hele EU.
Sikkerheds-og forsvarsområdet
EU’s kompetencer vedrørende sikkerhedsspørgsmål er øget med vedtagelsen af
Lissabontraktaten og oprettelsen af Tjenesten for EU’s Optræden Udadtil
(EEAS).
Rumfaciliteter har ofte potentialet til at blive brugt til både civile og militære
formål. For at bidrage til målene for den fælles europæiske sikkerheds- og for-
svarspolitik ønsker EU at oprette stadig stærkere forbindelser og skabe øget sy-
nergi mellem de civile og militære områder i rummet.
Kommissionen vurderer, at samarbejdet mellem medlemsstaterne og ESA er af-
gørende i denne sammenhæng. Imidlertid besværliggøres forholdet mellem EU
og ESA af det faktum, at ESA’s medlemmer omfatter lande, der ikke er med-
lemmer af EU, og at EU ikke ønsker ikke-EU-medlemmer skal have indflydelse
på EU’s sikkerheds- og forsvarsspørgsmål.
Mekanismer for politisk koordinering
Kommissionen påpeger, at der ikke er nogen formel mekanisme på politisk plan
der sikrer, at initiativer taget i ESA er i overensstemmelse med EU’s generelle
politikker. Kommissionen udtrykker særlig bekymring for dette i forhold til bre-
dere internationale relationer.
ESA’s demokratiske legitimitet
Kommissionen påpeger, at ESA som et uafhængigt europæisk agentur ikke har
nogen formel forbindelse til Europa-Parlamentet. Det betyder, at ESA ikke kan
stilles direkte til ansvar over for folkevalgte, som i anden EU sammenhæng.
Kommissionens forslag til vejen frem
Kommissionen vurderer på baggrund af de ovenfor fremsatte punkter, at behovet
for større operationel effektivitet, symmetri i forsvars-og sikkerhedsspørgsmål og
politisk samordning og ansvarlighed kan kun løses på lang sigt gennem en til-
nærmelse mellem ESA og Den Europæiske Union.
Kommissionen foreslår således, at der på et tidspunkt mellem imellem 2020 og
2025 skal ske en tilnærmelse af ESA til EU – enten ved en styrkelse af det nuvæ-
rende samarbejde, etablering som en intergovernmental organisation eller som et
agentur under EU’s autoritet. Kommissionen mener, at en sådan dato bør være af-
talt inden udgangen af 2013.
Kommissionen foreslår, at dette skal ske i et tæt samarbejde med ESA, hvor der
bør blive udarbejdet en analyse af fordele og ulemper samt risici af forskellige
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
4/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0005.png
implementeringsmuligheder med henblik på at sikre maksimal synergi mellem de
to aktører, herunder også hvorledes man håndterer ikke-EU medlemslandes fort-
satte deltagelse i rumsamarbejdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke umiddelbare konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
forskning med frist den 21. november 2012. Dansk Industri afgav høringssvar.
Herunder følger et kort resumé af deres svar:
DI
DI vurderer, at ESA er et velfungerende agentur med helt unikke kompetencer på
rumområdet. DI er derfor ikke overbevist om, at ESA nødvendigvis skal under-
lægges EU's autoritet og beslutningsstruktur.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ikke relevant idet indholdet af meddelelsen endnu ikke har været diskuteret.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens holdning, at der er behov for en afklaring af relationen mellem
ESA og EU med henblik på at styrke EU’s udnyttelse af ESA’s kompetencer, hvorfor
Kommissionens meddelelse i første omgang tages til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
5/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 13
Horisont 2020
(a) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet til gen-
nemførelse af Horisont 2020 – rammeprogram for forskning
og innovation (2014-2020)
KOM (2011) 811 endelig
- Delvis generel indstilling
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 30. november 2011 sin lovpakke om EU’s kommende
rammeprogram for forskning og Innovation – Horisont 2020. Lovpakken består
af forslag til hovedforordning, særprogram og regler for deltagelse. Rådet nåede
til enighed om en delvis generel indstilling på hovedforordningen på rådsmødet
den 30. maj 2012 og om regler for deltagelse på rådsmødet den 10. oktober
2012, hvilket betyder, at Rådet nu mangler at nå til enighed om særprogrammet.
Særprogrammet består primært af en yderligere konkretisering af de beskrevne
aktiviteter i hovedforordningen. Derudover beskrives hvordan Horisont 2020
skal implementeres gennem årlige arbejdsprogrammer.
På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 11. december 2012 forven-
tes vedtaget en delvis generel indstilling om Rådets afgørelse til implementering
af Horisont 2020 - særprogram for forskning og innovation (2014-2020).
2. Baggrund
Kommissionen vedtog sin lovpakke om Horisont 2020 den 30. november 2011
med henblik på endelig vedtagelse i 2013 og igangsættelse i 2014. Lovpakken
består af forslag til hovedforordning, særprogram og regler for deltagelse. Rådet
nåede til enighed om en delvis generel indstilling på hovedforordningen på råds-
mødet den 30. maj 2012 og om regler for deltagelse på rådsmødet den 10. okto-
ber 2012, hvilket betyder, at Rådet nu mangler at nå til enighed om særprogram-
met.
Kommissionens forslag til Horisont 2020’s særprogram blev fremsendt med
hjemmel i TEUF artikel 172 og artikel 182 og skal behandles efter TEUF artikel
182 stk. 4, hvorefter Rådet træffer afgørelse efter høring af Europa-Parlamentet
og Det Økonomiske og Sociale Udvalg. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
3. Formål og indhold
Særprogrammet indeholder 13 artikler samt et anneks med beskrivelse af de tre
aktivitetsområder: ’Videnskabelig topkvalitet’ ’Industrielt lederskab’ og ’Sam-
fundsmæssige udfordringer’. Dertil kommer en del omhandlende Det Fælles
Forskningscenters ikke-nukleare direkte aktioner. Disse beskrivelser i annekset er
alle en yderligere specificering af beskrivelserne i hovedforordningen for Hori-
sont 2020.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
6/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0007.png
Artikler
I artiklerne beskrives hvordan Horisont 2020 skal implementeres herunder, at
Horisont 2020 skal implementeres gennem årlige arbejdsprogrammer under
Kommissionens ansvar.
Videnskabelig Topkvalitet
Særprogrammet ’Videnskabelig Topkvalitet’ indeholder fire overordnede aktivi-
tetsområder: ’Det Europæiske Forskningsråd’, ’fremtidige og nye teknologier’,
’Marie Sklodowska-Curie-aktiviteter’ og ’forskningsinfrastrukturer’.
Det Europæiske Forskningsråd
Det Europæiske Forskningsråd skal fremme frontlinjeforskning i verdensklasse.
Det europæiske forskningsråd skal støtte forskerinitieret grundforskning inden
for alle forskningsdiscipliner. Det eneste evalueringskriterium er excellence.
ERC’s aktiviteter bestemmes af ERC’s eget videnskabelige råd, der skal arbejde
efter principperne videnskabelig excellence, autonomi, effektivitet, transparens
og ansvarlighed. Det Europæiske Forskningsråds videnskabelige råd etablerer
strategi, årligt arbejdsprogram og procedurer for evaluering af projektforslag
Fremtidige og nye teknologier
Aktiviteterne inden for fremtidige og nye teknologier (FET) dækker
grundforskning inden for nye og fremtidige teknologier.
De overordnede aktivitetsområder i forslaget er: ’FET-Åbent domæne: fremme af
nye idéer’, ’FET-Proaktive aktiviteter: fremme af nye temaer og samfund’ og
’FET-Flagskibe’: håndtering af store tværfaglige videnskabelige og teknologiske
udfordringer’.
Marie Sklodowska-Curie-aktioner
Det specifikke mål er at sikre den bedst mulige udvikling og den mest dynamiske
brug af Europas viden for at opnå nye kvalifikationer og innovation og således
udnytte potentialet fuldt ud i alle sektorer og regioner.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ”Fremme af nye færdigheder
gennem indledende forskeruddannelser af topkvalitet”, ’Fremme af topkvalitet
gennem mobilitet på tværs af grænser og sektorer’, ’Stimulering af innovation
gennem gensidigt inspirerende videnudveksling’, ’Øgede strukturelle virkninger
gennem samfinansiering af aktiviteter’ og ’ Specifikke støtteaktioner og politiske
aktioner’.
Europæisk forskningsinfrastruktur
Det specifikke mål er at udruste Europa med forskningsinfrastruktur i verdens-
klasse, der er tilgængelig for alle forskere i og uden for Europa, så deres potentia-
le for videnskabelige fremskridt og innovation kan udnyttes fuldt ud.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Udvikling af europæiske forsk-
ningsinfrastrukturer frem til og ud over 2020’, ’Fremme af forskningsinfrastruktu-
rers innovationspotentiale og deres menneskelige kapital’ og ’ Styrkelse af en eu-
ropæisk politik for forskningsinfrastruktur og internationalt samarbejde’.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
7/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0008.png
Industrielt lederskab
’Industrielt lederskab’ indeholder tre aktivitetsområder ’Lederskab inden for støt-
te- og industriteknologi’, ’Adgang til risikovillig kapital’ og ’Innovation i små og
mellemstore virksomheder’
Lederskab inden for støtte- og industrielteknologi
Det specifikke mål er at opretholde og opbygge globalt lederskab inden for støt-
teteknologi samt rumforskning og innovation, der danner grundlag for konkur-
renceevne i en række eksisterende og fremspirende industrier og sektorer.
Programmet indeholder aktiviteter inden for informations- og kommunikations-
teknologi, nanoteknologi, avancerede materialer, bioteknologi, avanceret produk-
tion og forarbejdning og rumforskning.
Adgang til risikofinansiering
Det specifikke mål er at medvirke til at rette op på markedssvigt, når det gælder
adgang til risikovillig kapital til finansiering af forskning og innovation.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er lånefaciliteten og egenkapitalfa-
ciliteten.
Innovation i SMV’er
Det specifikke mål er at stimulere væksten ved at øge graden af innovation i
SMV'er, dække deres forskellige innovationsbehov gennem hele innovations-
kredsløbet for alle typer innovation og derved skabe hurtigere voksende interna-
tionalt aktive SMV'er.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Mainstreaming af SMV-støtte’
og ’Særlig støtte’.
Samfundsmæssige udfordringer
’Samfundsmæssige udfordringer’ indeholder aktiviteter inden for syv samfunds-
mæssige udfordringer; ’Sundhed, demografisk udvikling og velfærd’, ’ Europæi-
ske bioøkonomiske udfordringer: Fødevaresikkerhed, bæredygtigt landbrug og
skovbrug, marineforskning, søfartsforskning og forskning i indre vande’, ’Sikker,
ren og effektiv energi’, ’Intelligent, grøn og integreret transport’, ’Klimaindsats,
ressourceeffektivitet og råvareforsyning’ og ’ Europa i en verden i forandring -
inkluderende, innovative og refleksive samfund’ og ’ Sikre samfund – beskytte
frihed og sikkerhed af Europa og Europas borgere’
Sundhed, demografisk udvikling og velfærd
Det specifikke mål er at forbedre livslang sundhed og velfærd for alle.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder inkluderer ’forståelse af sundhed,
velvære og sygdomme’; ’Sygdomsforebyggelse’; ’Sygdomsbehandling og syg-
domsforvaltning’; ’Aktiv aldring og selvstændig sundhedsforvaltning’; ’Metoder
og data’ og Sundhedspleje og integreret behandling’.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
8/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0009.png
Europæiske bioøkonomiske udfordringer: Fødevaresikkerhed, bæredygtigt land-
brug og skovbrug, marineforskning, søfartsforskning og forskning i indre vande
Det specifikke mål er at sikre tilstrækkelige forsyninger af sikre fødevarer af høj
kvalitet og andre biobaserede produkter gennem udvikling af produktive og res-
sourceeffektive primærproduktionssystemer, fremme af tilknyttede økosystem-
tjenester sammen med konkurrencedygtige lavemissionskæder. Dette vil frem-
skynde overgangen til en bæredygtig europæisk bioøkonomi.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Bæredygtigt landbrug og skov-
brug’, ’En bæredygtig og konkurrencedygtig landbrugsfødevareindustri, som
leverer en sikker og sund kost’; ’Udnyttelse af levende marine ressourcers
potentiale’ og ’Bæredygtige og konkurrencedygtige biobaserede industrier’.
Sikker, ren og effektiv energi
Det specifikke mål er at indføre et pålideligt, bæredygtigt og konkurrencedygtigt
energisystem, set i lyset af de stadig mere knappe ressourcer, stigende energibe-
hov og klimaændringerne.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Nedbringelse af energiforbruget
og CO
2
-fodaftrykket gennem intelligent og bæredygtig anvendelse’;
’Billig
og
kulstoffattig elforsyning’; ’Alternative brændstoffer og mobile energikilder’; ’Et
intelligent, fælleseuropæisk elnet’; ’Ny viden og nye teknologier’; ’Håndfaste
beslutninger og offentlighedens deltagelse’ og ’Udbredelse af energiinnovation
på markedet og styrkede markeder og forbrugere’.
Intelligent, grøn og integreret transport
Det specifikke mål er at udvikle et europæisk transportsystem, der er ressource-
besparende, miljøvenligt, sikkert og integreret til gavn for borgerne, økonomien
og samfundet.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Ressourceeffektiv transport
med respekt for miljøet’; ’Bedre mobilitet, færre trafikpropper og øget
sikkerhed’; ’Den europæiske transportindustri i det globale førersæde’ og
’Samfundsøkonomisk forskning og fremadrettede aktiviteter vedrørende politiske
beslutninger’.
Klimaindsats, ressourceeffektivitet og råvareforsyning
Det specifikke mål er at udvikle en ressourceeffektiv økonomi, der er robust over
for klimaforandringer, og som opfylder den voksende verdensbefolknings behov
inden for bæredygtige rammer for planetens naturressourcer. Aktiviteterne skal
bidrage til at forbedre Europas konkurrenceevne og øge trivslen, alt imens de sik-
rer miljømæssig integritet og bæredygtighed, holder den gennemsnitlige globale
opvarmning på under 2 °C og gør det muligt for økosystemerne og samfundet at
tilpasse sig klimaforandringerne.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Bekæmpelse af
klimaforandringer og tilpasning hertil’; ’Beskyttelse af miljøet, bæredygtig
forvaltning af naturressourcerne, vand, biodiversitet og økosystemerne’; ’Sikring
af bæredygtig forsyning af råstoffer uden for energi- og landbrugsområdet’;
’Fremme overgangen til en grøn økonomi gennem miljøinnovation’ og
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
9/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0010.png
’Udvikling af omfattende globale observations- og informationssystemer på
miljøområdet’.
Europa i en verden i forandring - inkluderende, innovative og refleksive samfund
Det specifikke mål er at fremme inkluderende, innovative og refleksive europæi-
ske samfund på baggrund af hidtil usete forandringer og voksende global indbyr-
des afhængighed.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Inkluderende samfund’, ’Inno-
vative samfund’ og ’refleksive samfund’. Under overskriften inkluderende sam-
fund ligger også aktiviteter, der har til formål at øge kapaciteten i lande med la-
vere forsknings- og innovationskapacitet.
Sikre samfund – beskytte frihed og sikkerhed af Europa og Europas borgere
Det specifikke mål er at fremme sikre europæiske samfund på baggrund af hidtil
usete transformationer, en voksende global indbyrdes afhængighed og trusler og
samtidig styrke en europæisk kultur af frihed og retfærdighed.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Bekæmpelse af kriminalitet,
ulovlig handel og terrorisme, herunder forståelse og håndtering af terroristiske
idéer og overbevisninger’, ’Beskyttelse og forbedring af modstandsdygtighed af
kritisk infrastruktur, forsyningskæder og transportformer’, ’Styrkelse af sikker-
heden via grænseforvaltning’, ’Forbedring af cyber-sikkerhed’, ’Forøgelse af Eu-
ropas modstandskraft over for kriser og katastrofer’, ’Sikring af privatlivets fred
og frihed, herunder på internettet og styrkelse af den samfundsmæssige juridiske
og etiske forståelse af alle områder af sikkerhed, risiko og styring’ og ’Forbed-
ring af standardisering og interoperabilitet mellem systemer, herunder til anven-
delse i nødstilfælde’
Det Fælles Forskningscenters (JRC) ikke-nukleare aktiviteter
Det Fælles Forskningscenter (JRC) skal gennemføre forskning for at forbedre det
videnskabelige grundlag for politiske beslutninger, øge vores indsigt i de
naturlige processer, der ligger bag de samfundsmæssige udfordringer, og
undersøge nye videnskabelige områder og teknologier blandt andet gennem et
program vedrørende forberedende forskning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at forslagene er udformet med henblik på at opnå størst
mulig merværdi og effekt på EU-plan og omfatter først og fremmest mål og akti-
viteter, der ikke kan gennemføres effektivt, hvis medlemsstaterne handler hver
for sig.
I lyset af at handling på EU-plan kan styrke de overordnede rammer for EU-
samarbejdet om forskning og innovation med henblik på at bevare den kritiske
masse på centrale områder anses nærhedsprincippet for respekteret.
6. Gældende dansk ret
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
10/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget påvirker ikke gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget har ingen administrative konsekvenser udover indvirkningen på EU’s
budget. Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på ca. 658,1 mia. kr. i peri-
oden 2014-2020. Med den eksisterende EU-budgetnøgle betaler Danmark ca. 2
pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved forslaget på ca. 13,2 mia.
kr. Det endelig budget for Horisont 2020 fastsættes som led i forhandlingerne om
den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
8. Høring
Hele Kommissionens lovpakke i forhold til Horisont 2020 med rammeprogram,
særprogram og regler for deltagelse blev sendt i bred skriftlig høring, herunder i
EU-specialudvalget for forskning med frist den 10. januar 2012. Særprogrammet
er endvidere behandlet på et møde i EU-Specialudvalget for forskning den 18. ja-
nuar 2012 samt et møde den 9. maj 2012. Endvidere har sagen på ny været i hø-
ring i EU-specialudvalget for forskning med frist den 21. november 2012.
Herunder følger et resumé af høringssvarene i alfabetisk rækkefølge.
AC
AC ønsker en styrkelse af ERC. AC pointerer, at de udpegede samfundsudfor-
dringer ikke er specifikt europæiske men globale, hvilket kræver større inddra-
gelse af tredjelande.
Byggeriets organisationer
Byggeriets organisationer støtter et større markedsfokus med praksisnær forsk-
ning og SMV-inddragelse, dog ikke på bekostning af grundforskning. Under ”In-
dustrielt Lederskab” foreslår Byggeriets organisationer, at byggeteknologier tilfø-
jes støtte- og industriteknologier og at problemorienteret forskning tilføjes ’Inno-
vation i SMV’er’. Under samfundsmæssige udfordringer foreslås det at styrke
’Klimaindsats, ressourceeffektivitet og Råvareforsyning’ og tilføje eksisterende
byggemiljø til de foreslåede emner og avancerede innovationsmetoder til nøgle-
teknologierne.
Danmarks Forskningspolitiske Råd (DFR)
DFR advarer mod, at budgetforslaget på 80 milliarder euro kan risikere at blive
reduceret i forhandlingerne mellem økonomisk pressede medlemsstater. DFR
mener, at ERC, Marie Sklodowska-Curie, SMV-inddragelse og en fælleseuropæ-
isk infrastruktur skal opprioriteres, mens EIT, JRC og Joint Programming bør
nedprioriteres indtil resultaterne af disse programmer har gennemgået en evalue-
ring.
Danmarks Rederiforening
Danmarks Rederiforening mener, at den foreslåede forskningsindsats på frem-
driftsteknologier er positivt, men p.t. eksisterer der ikke alternativer til fossile
brændstoffer for skibsfarten. I stedet er løsningen at øge energieffektiviteten.
Konkurrenceevnen afhænger ikke udelukkende af teknologisk innovation. Også
en liberalisering af markedet er nødvendig. Forskningsindsats i forhold til mobili-
tet, transportkæder og logistik kan fremme et tilbagestående indre europæisk
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
11/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
marked for skibsfart. Danmarks Rederiforening støtter en europæisk forsknings-
indsats i pirateri.
Dansk Energi
Dansk Energi støtter forslaget om at lette omstillingen til en grøn økonomi via en
øget indsats på energi- og transportområderne. Set i lyset af kernekraftens udfas-
ning i mange europæiske lande bør fortsat støtte til Euroatom-programmet over-
vejes.
Dansk Magisterforening:
Dansk Magisterforening støtter Kommissionens fokus på samfundsudfordringer,
og at samfundsvidenskab og humaniora inddrages. Kommissionen kritiseres for
et overdrevent fokus på SMV’er og industri.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
DTU mener, at de såkaldte synergy grants under Det Europæiske Forskningsråd
skal styrkes og inddragelse af flere deltagere skal tillades – også fra tredjelande.
Opslag under programmet ”Industrielt lederskab” skal være åbne og defineres ud
fra både erhvervsliv og forskermiljøers dagsordner, hvor projekter med høj risiko
og gevinst finansieres.
Dansk Nefrologisk Selskab
Inden for samfundsudfordringen ”Sundhed, demografiske ændringer og trivsel”
mener Dansk Nefrologisk Selskab, at særligt kronisk nyresygdom (CKD) bør væ-
re en prioritet, da sygdommen rammer 10 % af befolkningen og koster 400.000
kroner årligt per patient. Via en tværfaglig tilgang og inddragelse af medicinalin-
dustrien og it-teknologi kan en europæisk forskningsindsats bidrage til CKDs fo-
rebyggelse.
Danske Regioner
Danske Regioner mener, det er glædeligt, at den finansielle ramme forhøjes og at
forskning og innovation integreres. Danske Regioner støtter forslaget om sund-
hed som et særligt indsatsområde. Der bør være fokus på at sikre at betydnings-
fulde forskningsresultater når ud til patienterne ved støtte til kliniske forsknings-
forsøg. Det er godt med øget inddragelse af SMV’ere og industri med udgangs-
punkt i faglige argumenter. Danske Regioner mener også, offentlig forskning i
ikke-rentabel medicin er nødvendig men ikke nødvendigvis oplagt for industrien
at medvirke i. SMV’ers inddragelse skal ske via den foreslåede koordinering med
Europæiske Innovationspartnerskaber (EIP) og bedre adgang til udbuddene i pro-
grammet ”Industrielt Lederskab”.
Danske Universiteter
Danske Universiteter finder det positivt, at budgettet foreslås forhøjet, at Det Eu-
ropæiske Forskningsråd styrkes og gives større administrativ autonomi. Tværfag-
lige løsninger og internationalt samarbejde er nødvendigt for at løse de sam-
fundsmæssige udfordringer.
Det Frie Forskningsråd (DFF)
DFF ser positivt på samfundsudfordringer som struktur for Horisont 2020, men
kritiserer at samfundsvidenskab og humaniora kun foreslås som støttevidenskab
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
12/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
uden et selvstændigt opslag. Det Europæiske Forskningsråd og infrastruktur støt-
tes. Konkrete kritikpunkter er, at fremtidige og nye teknologier er for snævert de-
fineret og ikke medtager danske styrkepositioner som IT og brugersystemer.
Desuden skal software nævnes under IKT-programmet.
Det Strategiske Forskningsråd (DSF)
Det Strategiske Forskningsråds lægger vægt på, at opdelingen mellem industrielt
lederskab og samfundsmæssige udfordringer ikke fører til, at løsningen af de
samfundsmæssige udfordringer ikke indtænker styrkelsen af industrielt lederskab
inden for områder som fødevarer, velfærdsteknologi og det medicinske område.
DI
DI byder Kommissionens forslag velkommen. DI lægger vægt på, at Horisont
2020 gøres mere attraktivt for virksomheder, fokuserer på nogle få store sam-
fundsmæssige udfordringer, tiltrækker excellente forskere, projekter og virksom-
heder til de europæiske lande, skal virke teknologidrivende og netværksskabende
samt fokuserer på at gøre europæisk produktion globalt konkurrencedygtig. DI er
enig i den overordnede struktur. Hvad angår videnskabelig topkvalitet støtter DI
en styrkelse af ERC, Eurostars og en fortsættelse af den europæiske erhvervs
ph.d.-ordning.
Finansrådet
Finansrådet ønsker bredere og enklere opslag i Horisont 2020 med henblik på at
øge virksomhedsdeltagelsen. Det ses gerne, at de danske prioriteter i FORSK
2020-kataloget går igen i Horisont 2020. Særligt forskningsområderne IKT og fi-
nans-it skal konkret nævnes i forslaget. Løsning af it-sikkerhedsudfordringer i
forhold til ”Det digitale Europa” er ligeledes en prioritet. Disse tværfaglige
forskningsområder repræsenterer danske styrkepositioner. I mangel på risikovil-
lig kapital bør det europæiske venturekapitalmarked udvikles, uden dog at forvri-
de markedet og konkurrere med nationale ordninger som eksempelvis Vækstfon-
den.
FTF
FTF støtter Kommissionens forslag om at øge bevillingen til Horisont 2020. For
at løse de samfundsmæssige udfordringer skal innovation være praksisnær, tvær-
faglig og inddrage medarbejdere, brugere og forskellige forskningsmiljøer inklu-
sive professionsskoler og erhvervsakademier.
GTS
GTS støtter Europa-Parlamentets forslag om at øge budgettet til 100 milliarder
euro i stedet for Kommissionens foreslåede 80 milliarder euro. Kommissionens
nye SMV-instrument støttes af GTS så længe udbuddene målrettes SMV’ernes
ønsker og ikke strategisk-politiske hensyn.
Håndværksrådet
Håndværksrådet ser positivt på Horisont 2020’s SMV-fokus. Udbuddene skal
målrettes SMV’ere, særligt SMV’ere med under 50 ansatte.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
13/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
IDA
Dansk Ingeniørforening, IDA, ser positivt på Kommissionens fokus på vækst via
markedsdreven innovation. Det skal ske via støtte til SMV’ere, demonstrations-
faciliteter og ud fra en tværfaglig tilgang, der er nødvendig hvis Europas excel-
lente grundforskning skal omsættes til konkrete produkter på markedet. Ifølge
IDA spiller danske GTS’er en vigtig rolle i denne proces.
IT Universitetet
Ifølge IT Universitetet kan investeringer i it-forskning og innovation i både tvær-
faglige projekter og eksisterende styrkepositioner bidrage til at løse EU's store
samfundsudfordringer. Dog bør software-forskning nævnes specifikt i Kommis-
sionens forslag.
Københavns Universitet (KU)
KU foreslår, at budgettet på 80 milliarder euro hæves til 100 milliarder euro. KU
mener, at Kommissionens fokus på samfundsudfordringer er et positivt tiltag,
idet disse lægger op til tværfaglighed, så også humaniora og samfundsfaglige til-
gange inddrages i teknologi og innovation. Det kræver dog brede og åbne calls,
så der ikke konstrueres nye siloer uden koordinering mellem sig. At ERC og
grundforskningen styrkes er positivt.
Landbrug og Fødevarer
Landbrug og Fødevarer mener, at budgettet for Horisont 2020 som helhed og fø-
devareprogrammet i særdeleshed bør øges. Større erhvervsinvolvering sikres ved
en tættere tilknytning mellem fødevareprogrammet og programmerne under ”in-
dustrielt lederskab”. De danske modeller for erhvervs-ph.d’er og innovationskon-
sortier foreslås gennemført på EU-plan. Indholdsmæssigt skal energiudfordringen
inddrages i alle samfundsmæssige udfordringer, og særlig fokus bør lægges på
danske styrkepositioner som forarbejdningssektoren og dyrevelfærd.
LO
LO ser positivt på den tværfaglige tilgang til samfundsudfordringerne og sam-
menlægningen af de nuværende programmer for konkurrenceevne- og innovation
og Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi under Horisont 2020. I
programmet ”industrielt lederskab” skal tiltagene rettes mod praktisk innovation i
stedet for at være forskningsdrevne. Derimod skal forskning i selve den industri-
elle produktion og forskning i arbejdsmarkedet støttes.
LVS og Lægeforeningen
Lægevidenskabelige selskaber (LVS) og Lægeforeningen støtter Kommissionens
forslag om at øge bevillinger til Det Europæiske Forskningsråd og Marie
Sklodowska-Curie. At sundhedsforskningen kun modtager 10 % af midlerne i
Horisont 2020 kritiseres. Konkret kan anbefalinger fra Det Nationale Samar-
bejdsforum for Sundhedsforsknings; ”Sund Vækst” anvendes på EU-plan.
Vindmølleindustrien
Vindmølleindustrien mener, at budgetterne for Strategic Energy Technology Plan
(SET-planen) og European Wind Initiative (EWI) ikke er tilstrækkelige for, at
programmernes mål kan opfyldes. I stedet for at give vindkraft en specifik bud-
getpost ud fra en rangordning af energikilder, som Vindmølleindustrien ønsker,
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
14/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nævner Kommissionen blot vindkraft på lige fod med atomkraft og ”carbon cap-
ture and storage” (CSS).
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget til særprogram er blevet behandlet på rådsmøderne den 6. december
2011, den 21. februar 2012 og den 31. maj 2012.
Særprogrammet består af en yderligere specificering af hovedforordningen, hvil-
ket betyder, at de primære diskussioner har været centreret omkring udeladelse
eller inklusion af specifikke faglige områder. Hertil kommer en diskussion af
hvordan Horisont 2020 skal implementeres. I forhold til de faglige områder, har
der været diskussion om, hvorvidt de samfundsvidenskabelige og humanistiske
aspekter har været tilstrækkeligt integreret i de samfundsmæssige udfordringer.
Disse aspekter er nu blevet styrket i kompromisforslaget.
I forhold til implementeringen (komitologi) har Kommissionen meldt ud, at den
ønsker en generel reduktion i antallet af programkomiteer på tværs af EU’s poli-
tikområder. Dette ønsker Kommissionen også i forhold til Horisont 2020.
Derudover ligger der i Kommissionens forslag, at programkomiteerne ikke som i
det nuværende rammeprogram (FP7) skal godkende projekter over 1,5 mio. euro.
Der er generel enighed blandt medlemslandene om, at antallet af programkomite-
er skal være markant højere end det Kommissionen foreslår og at programkomi-
teerne fortsat skal godkende projekter over en vis størrelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har lagt vægt på at få integreret de samfundsvidenskabelige og hu-
manistiske aspekter i alle de samfundsmæssige udfordringer samt at sikre, at
fremtidige opslag bliver så åbne som mulige, så ansøgerne har så meget frihed
som muligt til at lave innovative og tværdisciplinære forslag. Danmark støtter, at
reglerne for komitologi under det nuværende rammeprogram (FP7) bliver videre-
ført under Horizon 2020.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for konkurrenceevneråds-
mødet den 5.-6. december 2011, forud for Konkurrenceevnerådsmødet den 20.-
21. februar 2012, forud for Konkurrenceevnerådsmødet den 30.-31. maj, hvor
Folketinget gav mandat samt forud for Konkurrenceevnerådsmødet den 10.-11.
oktober 2012.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
15/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 13
(b) Forslag til Rådets forordning om forsknings- og
uddannelsesprogrammet for Det Europæiske
Atomenergifællesskab (2014-2018), som komplementerer
Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation
KOM (2011) 812
- Fremskridtsrapport
1. Resumé
Kommissionens forslag til Euratom rammeprogrammet (2014-2018) – Euratom-
programmet – vedrører indirekte aktioner inden for fusion (ekskl. ITER), fission
og strålingsbeskyttelse samt direkte aktioner inden for nuklear sikkerhed foreta-
get af Det Fælles Forskningscenter (JRC). Euratom-programmet er samlet i én
forordning, hvor man tidligere har anvendt fire retsakter. Konstruktionen af
ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) er holdt uden for
programmet, idet Kommissionen foreslår, at finansieringen heraf ligger uden for
den flerårige finansielle ramme. På fissionsområdet (inkl. strålingsbeskyttelse) er
der i det store hele tale om en fortsættelse af forskningsaktiviteterne fra det 7.
rammeprogram og dets 2-årige forlængelse, men dog med betydelig mere vægt
på sikkerhed i forbindelse med eksisterende reaktorer. Hertil kommer, at JRC
skal iværksætte særlige foranstaltninger for at imødegå de nye nukleare sikker-
hedsudfordringer efter uheldet på atomkraftværket i Fukushima i Japan i marts
2011. På fusionsområdet skal programmet gennem det såkaldte EFDA-
samarbejde sikre en hurtig opstart af ITER og sideløbende udvikle materialer til
et demonstrationskraftværk samt udvikle og demonstrere relevante teknologier til
demonstrationskraftværket, der udgør næste trin efter forsøgsreaktoren ITER.
Det cypriotiske formandskab vil præsentere en fremskridtsrapport med status for
forhandlingerne af Euratom på Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen)
den 11. december 2012.
2. Baggrund
Forslaget til Rådets forordning om forsknings- og uddannelsesprogrammet på det
nukleare område for perioden 2014-2018 (i det følgende benævnt ”Euratom-
programmet”) vedrører forskningsaktiviteter inden for kerneenergi (fusion og fis-
sion) og strålingsbeskyttelse. Forslaget er en integreret del af Horisont 2020 –
rammeprogrammet for forskning og innovation. Det omfatter forsknings- og ud-
viklingsprogrammet for fusionsenergi (ekskl. ITER, jfr. nedenfor), forskningsak-
tiviteter inden for fission og strålingsbeskyttelse og Det Fælles Forskningscenters
direkte aktioner inden for nuklear sikkerhed.
ITER er omhandlet i en separat afgørelse, da finansieringen af dette projekt ligger
uden for den flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020.
Euratom-traktaten begrænser varigheden af forskningsprogrammer på det nukle-
are område til fem år.
Euratom-programmet (2014-2018) gennemføres via en enkelt forordning, som
fastsætter alle de nødvendige bestemmelser for gennemførelsen af nukleare
forskningsaktiviteter. Tidligere var indholdet af den nuværende forordning dæk-
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
16/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0017.png
ket af fire forskellige retsakter: afgørelsen om rammeprogrammet, beslutningen
om særprogrammet til gennemførelse af indirekte aktioner og beslutning om sær-
programmet for Det Fælles Forskningscenters (JRC’s) gennemførelse af direkte
aktioner samt en forordning om regler for virksomheders, forskningscentres og
universiteters deltagelse i foranstaltninger og for formidling af forskningsresul-
tater.
Hjemmelsgrundlaget for Euratom-programmet er artikel 1, 2, 4 og 7 i traktaten
om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, hvorefter udkast til pro-
grammet skal besluttes med enstemmighed i Rådet på baggrund af forslag af
Kommissionen, der rådfører sig med det Videnskabelige og Tekniske Udvalg.
3. Formål og indhold
Euratom-programmet skal styrke rammeprogrammet for forskning og innovation
på det nukleare område og koordinere medlemsstaternes forskningsaktiviteter for
derved at forhindre dobbeltarbejde, fastholde en kritisk masse på nøgleområder
og sikre, at offentlige midler udnyttes bedst muligt.
De tekniske mål er at forbedre den nukleare sikkerhed og strålingsbeskyttelse og
at bidrage til den langsigtede dekarbonisering af energisystemet på en sikker og
effektiv måde.
Programmet bidrager til flagskibsinitiativet ”Innovation i EU” ved at støtte præ-
kommerciel og tværgående nuklear forskning af relevans for den politiske beslut-
ningsproces og ved at lette videns- og teknologioverførselen mellem den akade-
miske verden, erhvervslivet og de offentlige myndigheder. Ved at rette fokus
mod uddannelse i alle aktiviteter og fremme konkurrenceevnen i den nuværende
kerneindustri og oprette en ny højteknologisk industrisektor inden for navnlig fu-
sionsenergi, vil Euratom-programmet endvidere skabe vækst og nye job på en
lang række områder. Gennem støtte til fusionsforskning sikrer programmet såle-
des en hurtig opstart af ITER’s idriftsættelse, og en udvikling af kvalificerede
materialer til et demonstrationskraftværk.
Målet for JRC’s nukleare aktiviteter er at støtte gennemførelsen af Rådets direk-
tiv 2009/71/Euratom og 2011/70/Euratom samt Rådets konklusioner, der giver
højeste prioritet til de højeste standarder for nuklear sikkerhed i EU og internati-
onalt. JRC skal navnlig mobilisere den nødvendige kapacitet og ekspertise til at
bidrage til vurderingen og forbedringen af nukleare anlægs sikkerhed og den fre-
delige anvendelse af kerneenergi m.m.
Aktiviteter for at opfylde programmets målsætninger i forbindelse med indirekte
aktioner:
Støtte sikker drift af reaktorsystemer (herunder brændselskredsløbs-
anlæg) til brug i EU med fuldt fokus på de sikkerhedsmæssige aspekter,
herunder alle aspekter af brændselskredsløbet, som f.eks. separation og
transmutation (omdannelse) af langlivet affald til kortlivet.
Bidrage til udviklingen af løsninger til håndtering af radioaktivt slutaf-
fald, herunder deponering i undergrunden og forskning relateret til dyb
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
17/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0018.png
geologisk deponering af brugt brændsel og langlivet radioaktivt affald og
demonstration af teknologier og sikkerhed.
Støtte udviklingen og bæredygtigheden af nukleare kompetencer på EU-
plan.
Fremme strålingsbeskyttelse. Forskning med henblik på at kunne vurdere
risikoen ved lave strålingsdoser, medicinske anvendelser og håndtering af
uheld for at tilvejebringe det videnskabelige grundlag for et robust, ret-
færdigt og socialt acceptabelt beskyttelsessystem, som ikke i unødvendigt
omfang begrænser den nyttige og udbredte anvendelse af stråling på det
medicinske område og i industrien.
Arbejde hen imod demonstration af gennemførlighed af fusion som ener-
gikilde for at sikre hurtig start af højeffektiv drift af ITER ved at udnytte
eksisterende og relevante anlæg (herunder JET – Joint European Torus)
og fremtidige fusionsanlæg.
Skabe fundamentet for fremtidige fusionskraftanlæg ved at udvikle mate-
rialer, teknologier og skitseprojekter, herunder forberedelse af et relevant
materialeprøvningsanlæg og forhandlinger om EU’s deltagelse i en pas-
sende international ramme for dette anlæg. Aktiviteterne vedrørende ud-
vikling og demonstration af relevante teknologier til et fusions-
demonstrationskraftværk omfatter også forberedelser og skitseprojekte-
ring af et komplet demonstrationskraftværk samt undersøgelse af mulig-
hederne i andre reaktorkoncepter end tokamak konceptet som f.eks. stel-
larator konceptet.
Fremme innovation og erhvervslivets konkurrence.
Sikre tilgængelighed og brug af forskningsinfrastrukturer af paneuro-
pæisk relevans.
Støtte til den europæiske aftale om udvikling af fusionsenergi gennem
EFDA (European Fusion Development Agreement).
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
18/31
Aktiviteter for at opfylde programmets målsætninger i forbindelse med direkte
aktioner på Det Fælles Forskningscenter (JRC):
Forbedre den nukleare sikkerhed, herunder brændsels- og reaktorsik-
kerhed, affaldshåndtering og nedlukning samt nødberedskab. JRC skal
bidrage til udviklingen af værktøjer og metoder til at opnå høje sikker-
hedsstandarder for kernereaktorer og brændselskredsløb, som er relevante
for Europa. I den forbindelse vil JRC yderligere styrke sit europæiske
clearinginstitut for nukleare operatørers operationelle erfaringer, som er
oprettet for at imødegå de nye nukleare sikkerhedsudfordringer efter
uheldet på atomkraftværket i Fukushima i Japan den 11. marts 2011.
JRC’s værktøjer og metoder omfatter også minimering af videnskabelig
usikkerhed i forudsigelsen af nukleart affalds opførsel over lang tid samt
styrkelse af EU’s kapacitet til at reagere over for nukleare uheld og ulyk-
ker gennem videreudvikling af beredskabssystemer og modeller for radi-
ologisk spredning i luften etc.
Forbedre sikkerheden i forbindelse med nuklear teknologi, herunder nu-
klear sikkerhedskontrol, ikke-spredning, bekæmpelse af ulovlig handel
og nuklear eftersporing. JRC vil rette størst mulig opmærksomhed mod
ikke-spredning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Styrke den videnskabelige ekspertise på det nukleare område med hen-
blik på standardisering. JRC skal videreudvikle det videnskabelige
grundlag for nuklear sikkerhed (safety) og sikring (security). Der skal
lægges vægt på forskning og udvikling af aktiviteter til fremme af forstå-
elsen og modellering af fysiske, kemiske og grundlæggende egenskaber
ved actinider (fællesbetegnelse for kunstige grundstoffer, der er tungere
end uran). Hertil kommer forskning i konstruktionsmaterialers og nukle-
are materialers grundlæggende egenskaber og opførsel. Endvidere opsæt-
ning af en database for højpræcise nukleare referencedata vedrørende nu-
klear energi og ikke-nukleare anvendelser (f.eks. medicinsk anvendelse).
Mht. standardisering i EU skal JRC tilvejebringe de nyeste nukleare
standarder, referencedata og målinger.
Fremme videnforvaltning, uddannelse og erhvervsuddannelse.
Støtte EU’s politik om nuklear sikkerhed og den EU-lovgivning, der ud-
vikles i den forbindelse. I den forbindelse skal JRC koordinere den euro-
pæiske deltagelse i ”Generation IV International Forum R&D Initiative”
– kaldet GIF. JRC har således af medlemslandene fået mandat til at hand-
le som gennemførelsesorgan for EU’s deltagelse i GIF-projekter. JRC
skal også videreudvikle det internationale forskningssamarbejde med
centrale partnerlande og internationale organisationer såsom IAEA og
OECD/NEA med henblik på at fremme EU’s politikker på området for
nuklear sikkerhed.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
19/31
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke givet sin udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at merværdien for Euratoms inddragelse i nuklear forsk-
ning er tæt forbundet med grænseoverskridende virkning, stordriftsfordele og med-
virken til løsning af markedssvigt. Med Euratom-projekter inden for fission, fusion
og strålingsbeskyttelse kan der opnås den fornødne "kritiske masse", samtidig med
at den forretningsmæssige risiko mindskes, og der dannes grobund for private inve-
steringer. Euratom aktioner har også central betydning for overførslen af nukleare
færdigheder og viden på tværs af grænser og fremmer derved topkvalitet inden for
forskning og innovation ved at styrke færdigheder, kvalitet og konkurrence i hele
Europa og højne den menneskelige kapacitet gennem uddannelse, mobilitet og kar-
riereudvikling.
De anførte forskningsfelter kan ikke gennemføres af medlemsstaterne isoleret,
hvorfor nærhedsprincippet anses for overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på ca. 13,5 mia. kr. i perioden 2014-
2018. Med den eksisterende EU-budgetnøgle, betaler Danmark ca. 2 pct. af EU’s
udgifter, svarende til en statslig udgift ved programmet på ca. 267 mio. kr. Det
endelige budget fastsættes som et led i forhandlingerne om den flerårige finan-
sielle ramme for 2014-2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning og blev
desuden forelagt på et møde i EU-specialudvalget for forskning den 18. januar
2012 samt den 9. maj 2012. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev præsenteret på Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den
6. december 2011.
Under forhandlinger har et flertal af lande ønsket, at ITER reintegreres i EU’s
budget, mens kun et par lande støtter Kommissionens forslag om at holde ITER
uden for. Der er enighed om den større fokusering på sikkerhed i fissionsprog-
rammet, idet nogle lande mener, at dette er gået ud over balancen i programmet,
hvorimod andre gerne ser en endnu større fokusering på sikkerheden i eksisteren-
de reaktorer. Spørgsmålet om administrationen af programmet har også været
rejst. Landene finder en administrationsprocent på 13.5 % for høj. Endelig har
landene argumenteret for et lavere budget for JRC (direkte aktioner).
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan tage fremskridtsrapporten til efterretning. I forhold til fissionsforsk-
ningen er regeringen skeptisk overfor investeringer i nye reaktorsystemer og mener
generelt, at budgetmidlerne bør koncentreres om sikkerhed og affaldshåndtering i for-
bindelse med eksisterende reaktorer samt om strålingsbeskyttelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for Konkurrenceevne-
rådsmødet den 30.-31. maj 2012, hvor der blev givet mandat.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
20/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0021.png
Punkt 14
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om den
strategiske innovationsdagsorden for EIT: EIT’s bidrag til et
mere innovativt Europa
KOM (2011) 822
- Delvis generel indstilling
1. Resumé
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) er etableret med det
formål at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne gennem
styrkelse af EU's og medlemslandenes innovationskapacitet. Med udgangen af
2013 udløber EIT’s finansieringsramme. Kommissionen har præsenteret et for-
slag, hvori EIT videreføres som en integreret del af Horisont 2020.
EIT vil i perioden 2014-2020 bidrage til opfyldelsen af det generelle mål for
Horisont 2020 ved at integrere den såkaldte videnstrekant: videregående
uddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder hovedsageligt sted
via videns- og innovationsfællesskaber (Knowledge and Innovation Communities
- KICs).
Kommissionen har præsenteret et forslag til den første strategiske
innovationsdagsorden (SID) for EIT. I forslaget til SID fastlægges EIT's
indsatsområder på lang sigt, som bl.a. omfatter en oversigt over de planlagte
aktiviteter inden for videregående uddannelse, forskning og innovation i den
syvårige periode fra 2014-2020.
Det finansielle bidrag til EIT vil ifølge Kommissionens forslag komme fra Horisont
2020. Finansieringsrammen fra Horisont 2020 til EIT er i perioden fra den 1.
januar 2014 til den 31. december 2020 foreslået fastsat til ca. 3,2 mia. EUR.
På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 11. december 2012 forven-
tes vedtaget en delvis generel indstilling om forslaget til Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse om den strategiske innovationsdagsorden for EIT.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog sin lovpakke vedrørende Det Europæiske Institut for In-
novation og Teknologi (EIT) den 30. november 2011 med henblik på vedtagelse i
2013 og igangsættelse i 2014. Lovpakken indeholder et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 293/2008
om oprettelse af EIT samt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om den strategiske innovationsdagsorden for EIT.
EIT er oprettet i medfør af forordning (EF) nr. 294/2008 med det formål at
bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne gennem styrkelse af
EU's og medlemsstaternes innovationskapacitet.
EIT vil i perioden 2014-2020 bidrage til opfyldelsen af det generelle mål for
Horisont 2020, ved at integrere den såkaldte videnstrekant: videregående
uddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder hovedsageligt sted
via videns- og innovationsfællesskaber (Knowledge and Innovation Communities
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
21/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- KICs), som bringer organisationer sammen om at løse samfundsmæssige
udfordringer på lang sigt.
Forslaget til EIT's strategiske innovationsdagsorden (SID) bygger på forslaget fra
EIT's bestyrelse, henstillingerne fra den eksterne evalueringsrapport og
Kommissionens udtalelse om evalueringen (KOM(2011) 816) samt resultaterne
af høringer med EIT's interessenter.
I forslaget til SID fastlægges EIT's indsatsområder på lang sigt, som bl.a.
omfatter et forslag til de planlagte KIC’s aktiviteter inden for videregående
uddannelse, forskning og innovation i den syvårige periode fra 2014-2020.
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om den strategiske innova-
tionsdagsorden for EIT er baseret på artikel 173, stk. 3 i traktaten om den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) og vil blive vedtaget efter den
almindelige lovgivningsprocedure.
3. Formål og indhold
I Kommissionens forslag til en strategisk innovationsdagsorden fastlægges EIT's
prioriterede områder i perioden 2014-2020, og forslaget omfatter en vurdering af
dets økonomiske virkninger og evne til at skabe den størst mulige merværdi på
innovationsområdet. SID er derfor et centralt værktøj for de europæiske
beslutningstagere, når de skal fastlægge den strategiske kurs for EIT, samtidig
med at instituttet selv får mulighed for at definere metoderne og midlerne til at nå
de fastsatte mål.
For at sikre klare retningslinier og en passende tidsramme for udvælgelse af nye
KICs, vil EIT rettidigt udarbejde en udvælgelsesprocedure for en anden bølge af
KICs i 2014 og – efter evalueringen af Horisont 2020 – for en tredje bølge i 2018
samt sikre, at rammebetingelserne for fremtidige KIC-udvælgelsesprocedurer
skaber optimale resultater, navnlig ved at give klare retningslinjer med hensyn til
krav og processer og ved at give forslagsstillerne tilstrækkelig tid til at organisere
partnerskabet.
Følgende temaer foreslås for nye KIC’s:
Innovation for sund levevis og aktiv aldring
Råstoffer – bæredygtig efterforskning, udvinding, forædling, genanvendelse
og substitution
Food4future – bæredygtig forsyningskæde fra jord til bord.
Mobilitet i byer
Produktion med høj værditilvækst
Intelligente sikre samfund
Det endelige antal af nye KICs i 2014 bliver ikke besluttet på nuværende tidspunkt,
men vil blive besluttet, når den endelige finansielle ramme for Horisont 2020 er
kendt.
Der forventes endvidere, at der med kompromisforslaget vil blive besluttet, at der
kommer en ny runde efter en i 2017 gennemført evaluering. Listen over temaer for
KIC’s i denne tredje bølge vil bestå af de resterende temaer fra Kommissonens
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
22/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
seks forslag samt eventuelle nye forslag. Listen for bølgen som kommer efter 2017
kan dermed betragtes som åben.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er i forslaget ikke redegjort for nærhedsprincippet.
Tilsvarende forsknings- og innovationssamarbejder, som videns- og innovations-
fællesskaberne repræsenterer, kan ikke etableres, hvis medlemsstaterne handler
hver for sig. Videns- og innovationspartnerskaberne indebærer samarbejde på
tværs af flere medlemsstater, og den største merværdi og effekt skabes ved at
gennemføre dette på europæiske plan, hvorfor nærhedsprincippet anses for over-
holdt.
Styrelsen for Forskning
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen foreslår, at der afsættes 658,1 mia. kr. til Horisont 2020-forslaget,
og EIT’s budget på ca. 24 mia. kr. foreslås finansieret via denne ramme. Med den
eksisterende EU-budgetnøgle betaler Danmark ca. 2 pct. af EU's udgifter, sva-
rende til en statslig udgift til Horisont 2020 forslaget på ca. 13,2 mia. kr. og ca.
473 mio. kr. til EIT. Det endelige budget for Horisont 2020 og EIT fastlægges
som led i forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
8. Høring
Forslaget har været sendt til høring til EU-specialudvalget for forskning og blev
desuden forelagt på et møde i EU-specialudvalget for forskning den 18. januar
2012 og et møde den 9. maj 2012. Sagen har endvidere været sendt i høring på ny
med frist den 21. november 2012. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under forhandlingerne om forslaget er det af medlemsstaterne blevet slået fast, at
antallet af nye KICs uløseligt hænger sammen med det overordnede budget for
Horisont 2020. Diskussionerne om antallet af KICs, rækkefølgen på KICs, samt om
listen over KICs skal være åben eller lukket hænger derfor sammen med udfaldet
af forhandlingerne om de flerårige finansielle perspektiver og de efterfølgende
forhandlinger om budgetterne for Horizon 2020’s forskellige programmer herunder
EIT. Der er opbakning til, at de næste KICs skal startes op i to nye bølger, som
foreslået i Kommissionens forslag, men denne opbakning er også betinget af det
endelige overordnede budget for Horisont 2020.
Det forventes, at der med det cypriotiske kompromisforslag bliver besluttet, at
der kommer to bølger med nye KICs, hvor bølgen i 2014 er med en på forhånd
fastsat liste baseret på Kommissionens oprindelige 6 forslag til temaer, som er
kommet istand efter en vurdering af områdernes modenhed, den potentielle
samfundsmæssige og økonomiske indvirkning samt mulighederne for
synergivirkninger med andre initiativer.
og Innovation
Side
23/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0024.png
Det endelige antal af nye KICs i 2014 bliver ikke besluttet på nuværende tidspunkt,
men vil blive besluttet, når den endelige finansielle ramme for Horisont 2020 er
kendt.
Der forventes endvidere, at der med det cypriotiske forsmandskabs
kompromisforslag vil blive besluttet, at der kommer en ny runde efter en i 2017
gennemført evaluering. Listen over temaer for KIC’s i denne tredje bølge vil bestå
af de resterende temaer fra Kommissonens forslag samt eventuelle nye forslag.
Listen for bølgen som kommer efter 2017 kan dermed betragtes som åben.
Endelig har flere medlemsstater efterlyst, at de etablerede og eventuelle nye KICs
skal have et større fokus på entreprenørskab samt understreget vigtigheden af, at
sikre synergi med andre europæiske initiativer som for eksempel de Europæiske
Innovationspartnerskaber (EIPs) og Fællesprogramlægningsinitiativerne (JPIs).
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at forslaget til SID imødekommer de aspekter, som blev
fremhævet i evalueringen af EIT.
Regeringen hilser velkommen, at EIT’s hovedformål bliver at fremme og integre-
re videregående uddannelse, forskning og innovation på højeste niveau.
Regeringen kan støtte to nye bølger af KICs, hvor den første runde i 2014 er ba-
seret på listen med de seks temaer fra Kommissionens oprindelige forslag, og den
sidste runde efter evalueringen i 2017 bliver baseret på en åben liste med de re-
sterende temaer og eventuelt nye forslag. Den sidste runde skal være betinget af
en positiv evaluering i 2017.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i for-
bindelse med Konkurrenceevnerådsmødet den 20.-21. februar 2012 samt Konkur-
renceevnerådsmødet den 31. maj 2012.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
24/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 15
Rådskonklusioner om et styrket partnerskab om videnskabelig
topkvalitet og vækst
Kom (2012) 392
Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 17. juli 2012 meddelelsen ’Det europæiske forsknings-
rum: et styrket partnerskab om videnskabelig topkvalitet og vækst’, som omhand-
ler realiseringen af det europæiske forskningsrum (ERA) i 2014. I meddelelsen er
identificeret fem hovedindsatsområder, hvor Kommissionen ser et særligt behov
for en fælles indsats.
I udkastet til rådskonklusioner bakker Rådet op om at realisere ERA og at sikre
fremskridt inden for de fem identificerede indsatsområder. Rådet støtter, at
Kommissionen primært på basis af eksisterende data vil monitorere fremskridt af
implementeringen af ERA.
Udkast til rådskonklusioner forventes vedtaget på Konkurrenceevnerådsmødet
den 11. december 2012.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog den 17. juli 2012 meddelelsen ”Det europæiske forsk-
ningsrum: et styrket partnerskab om videnskabelig topkvalitet og vækst”. I med-
delelsen er identificeret fem hovedindsatsområder, hvor Kommissionen ser et
særligt behov for fremskridt for at realisere det europæiske forskningsrum: øget
effektivitet i nationale forskningssystemer, forbedret samarbejde og konkurrence
på tværs af landegrænser, et mere åbent arbejdsmarked for forskere, ligestilling
mellem mænd og kvinder samt optimal formidling og overførsel af videnskabelig
information. Realiseringen af ERA skal ske gennem styrkede partnerskaber mel-
lem Kommissionen, medlemslandene og relevante paraplyorganisationer.
Kommissionen vil via et monitoreringssystem primært baseret på allerede eksi-
sterende data løbende måle fremskridt i realiseringen af ERA. Kommissionen op-
fordrer medlemslandene til at ERA integreres i de nationale reformprogrammer
som den nationale udmøntning af EU’s vækststrategi.
Arbejdet med åben adgang til information understøttes desuden af meddelelsen
omhandlende bedre adgang til videnskabelig information vedtaget den 17. juli
2012. Det internationale forsknings- og innovationssamarbejde understøttes af
meddelelsen om fokusering af Europas internationale forsknings- og innovations-
samarbejde vedtaget den 20. september 2012.
3. Formål og indhold
I udkastet til rådskonklusioner anerkender Rådet vigtigheden af at realisere ERA
og at styrke eksisterende partnerskaber for at sikre fremskridt inden for de af
Kommissionen fem identificerede indsatsområder:
Mere effektive nationale forskningssystemer:
Dette skal ske gennem tildeling af
forskningsmidler gennem åbne indkaldelser af forslag og evaluering af uaf-
hængige eksperter (peer review).
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
25/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186708_0026.png
Transnationalt samarbejde og konkurrence:
Der er behov for, at EU handler hur-
tigt og konsekvent for effektivt at løse store samfundsmæssige udfordringer, og
transnational forskning og innovation skal sikres gennem at fremme og udnytte
synergi mellem nationale og europæiske programmer. Endvidere understreges
vigtigheden af tværnational adgang til fremragende forskningsinfrastruktur.
Et frit arbejdsmarked for forskere:
Det støttes, at der arbejdes for at realisere et
reelt indre marked for forskere. En af de vigtigste tilbageværende udfordringer er
at sikre transparent, åbent og meritbaseret rekruttering. Behovet for at fjerne re-
sterende hindringer i forhold til mobilitet understreges.
Ligestilling mellem mænd og kvinder:
Nationale og europæiske strategier bør
styrkes med henblik på at sikre, at der ikke er et uudnyttet potentiale af kvindeli-
ge forskere. Endvidere er der behov for at integrere kønsaspektet i udformning,
evaluering og implementering af forskning.
Styrelsen for Forskning
Optimal formidling og overførsel af videnskabelig information:
Åben adgang og
en bredere og hurtigere adgang til videnskabelige publikationer er vigtig, og der
bør gøres mere for at fremme videnoverførsel mellem offentlige forskningsinsti-
tutioner og den private sektor.
Herudover mindes der om, at den eksterne dimension er en afgørende, tværgåen-
de og integreret del af ERA.
Fremdrift i realiseringen af ERA
Rådet støtter, at Kommissionen i samarbejde med medlemslandene på baggrund
af eksisterende data vil måle fremdriften i realiseringen af ERA via et samlet mo-
nitoreringssystem.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke konsekvenser.
8. Høring
Sagen blev behandlet på et møde i EU-Specialudvalget den 20. september 2012.
Behandlingen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
og Innovation
Side
26/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemslandene er generelt positive over for udkastet til rådskonklusionerne.
Medlemslandene har understreget vigtigheden af, at brugen af allerede eksiste-
rende data i monitoreringen skal sikres. Det forventes, at der opnås enighed om
udkastet til rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der arbejdes for en realisering af det europæiske forsk-
ningsrum inden for de identificerede indsatsområder. Regeringen støtter, at frem-
driften i realiseringen af ERA monitoreres på baggrund af eksisterende data.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for Kon-
kurrenceevnerådsmødet den 10.-11. oktober 2012.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
27/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 16
Styrket og mere målrettet samarbejde mellem EU og interna-
tionale parter inden for forskning og innovation: En strate-
gisk tilgang
KOM (2012) 497
- Udveksling af synspunkter
1. Resumé
I meddelelsen om et styrket og mere målrettet samarbejde mellem EU og interna-
tionale parter inden for forskning og innovation fremlægger Kommissionen en
strategisk tilgang til EU's forsknings- og innovationssamarbejde med tredjelan-
de. Vejen til styrket samarbejde går gennem dels at være åbne for tredjelandes
deltagelse i forskningsrammeprogrammet og dels målrette internationale samar-
bejdsaktiviteter. Samtidig skærpes tredjelandes adgang til Horisont 2020, idet
lande med et BNP over et vist niveau skal medfinansiere deltagelse.
På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 11. december 2012 forven-
tes meddelelsen at blive præsenteret og at medlemsstaterne udveksler synspunk-
ter vedrørende en mere strategisk tilgang til internationalt samarbejde inden for
forskning og innovation.
2. Baggrund
EU er førende i verden inden for forskning og innovation. EU er således ansvar-
lig for 24 % af de globale udgifter til forskning, 32 % af de globale publikationer
på højt niveau og 32 % af patentansøgningerne, mens EU kun repræsenterer 7 %
af verdens befolkning.
Situationen har dog ændret sig meget i løbet af de sidste ti år. Indtil for nylig var
forsknings- og innovationsområdet domineret af EU, USA og Japan. Efterhånden
som vækstøkonomierne styrker deres forsknings- og innovationssystemer, udvik-
ler der sig et system med flere forskningspoler, hvor lande som Brasilien, Kina,
Indien og Sydkorea udøver en stadig større indflydelse. BRICS-landenes andel i
de globale investeringer til forskning og udvikling er således fordoblet fra 2000
til 2009.
Forskning og innovation hænger i stadigt større grad sammen på tværs af græn-
serne, og denne tendens hjælpes godt på vej af informations- og kommunikati-
onsteknologier i rivende udvikling. Både antallet af publikationer med forfattere
af forskellig nationalitet og forskernes mobilitet er stigende. Forskningsorganisa-
tionerne åbner kontorer i udlandet, og virksomhederne investerer uden for deres
hjemlande, specielt i lande i vækst.
Eftersom der foregår mere forskning og innovation i tredjelande, har EU brug for
adgang til denne viden. Hvis EU skal blive ved med at spille en rolle på globalt
plan, må den fremstille sig selv som en attraktiv ramme for forskning og innova-
tion og have succes i konkurrencen om at tiltrække talent fra hele verden, samti-
dig med at der tages hensyn til EU's egne økonomiske interesser, for eksempel
hvad angår intellektuel ejendomsret.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
28/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De institutionelle rammer for EU's tiltag på den internationale scene er ændret
ved traktaten om Den Europæiske Union (TEU) og traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF). Unionens højtstående repræsentant for udenrigs-
anliggender og sikkerhedspolitik og næstformand for Kommissionen sikrer kon-
sekvens i EU’s eksterne tiltag. Den højtstående repræsentant får assistance fra
Tjenesten for EU’s Optræden Udadtil (European External Action Service EEAS).
Eftersom forskning er en parallel kompetence, skal EU og medlemsstaterne sørge
for at koordinere deres respektive aktiviteter for at sikre, at national politik og
unionspolitik er indbyrdes konsekvente.
På baggrund af denne udvikling, forpligtelserne ifølge meddelelsen "Innovation i
EU", det europæiske forskningsrum, og anbefalingerne i den foreløbige evalue-
ring af det 7. rammeprogram (RP7) foreslår Kommissionen en strategisk tilgang
med det formål at styrke og målrette EU’s internationale samarbejdsaktiviteter
inden for forskning og innovation, særligt med henblik på at forberede gennemfø-
relsen af Horisont 2020.
3. Formål og indhold
I meddelelsen foreslår Kommissionen at styrke og målrette samarbejdsaktivite-
terne mellem EU og internationale parter inden for forskning og innovation. Dels
ved at være åbne i forhold til tredjelandes deltagelse i Horisont 2020 og dels ved
at målrette internationale samarbejdsaktiviteter.
Åbenhed i det internationale samarbejde
Horisont 2020 vil være fuldt ud åben for deltagere fra hele verden
Det Europæiske Forskningsråd og Marie Sklodowska-Curie aktionerne
vil fungere på et fuldstændigt forskerdrevet grundlag og være åbne for
forskere fra tredjelande.
Aktiviteterne vedrørende forskningsinfrastruktur vil fokusere specielt på
internationalt samarbejde. E-infrastrukturkomponenten i aktiviteterne har
en iboende international dimension idet den støtter samarbejde ved hjælp
af digitale midler.
Dog vil ikke alle deltagere fra tredjelande automatisk være berettiget til
at søge om støtte. Listen over lande, hvis forskere automatisk er beretti-
get til at søge om støtte, vil være begrænset, idet man supplerer det nuvæ-
rende udvælgelseskriterium, der udelukkende bygger på BNI pr. indbyg-
ger, med endnu et kriterium, der bygger på det samlede BNP, hvorved
lande, der ligger over en fastsat tærskel, udelukkes. Derved tages der høj-
de for, at visse lande har etableret den kritiske masse, der skal til for at
samarbejde på et gensidigt grundlag med EU. Som det er tilfældet for in-
dustrialiserede lande, er det fortsat muligt for deltagere fra disse lande at
modtage støtte i undtagelsestilfælde. Denne mere restriktive tilgang til
automatisk støtte modsvares af en øget indsats for at fremme finansiering
af deltagerne gennem deres nationale kanaler.
EU vil fortsat tilskynde til gensidig adgang (reciprocitet) til tredjelandes
programmer. Horisont 2020 gør det muligt at begrænse det geografiske
område for indkaldelser, f.eks. hvis betingelserne for deltagelsen af juri-
diske enheder fra en medlemsstat i et program i et tredjeland anses for at
være skadelige for EU’s interesser, eller hvis der ikke kan stilles en til-
fredsstillende sikkerhedsgaranti.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
29/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Støtte til COST og EUREKA tilskynder europæiske forskernetværk til at
samarbejde med deres kolleger i tredjelande.
Målrettede internationale samarbejdsaktiviteter
For at give de internationale forsknings- og innovationsaktiviteter størst mulig ef-
fekt og undgå en dyr fragmentering af indsatsen er EU nødt til at supplere åben-
heden i Horisont 2020 med målrettede foranstaltninger, der sikrer, at aktiviteterne
får størst mulig omfang og rækkevidde. Dette skal gøres ved en kortlægning af
områder, der egner sig til internationalt samarbejde samt udvikling af flerårige
køreplaner for samarbejdet med nøglepartnerlande og -regioner. Kortlægningen
vil bl.a. tage udgangspunkt i forsknings- og innovationskapaciteten, herunder in-
vesteringer, output (publikationer, patenter og citationsfrekvens), menneskelige
ressourcer og infrastruktur i de pågældende lande og regioner.
Der forslås i meddelelsen, at politisk dialog, informationsindsamling, finansiering
og koordinering med andre politikker og internationale fora skal være de bærende
instrumenter for gennemførelsen og implementeringen af den strategiske tilgang.
I Horisont 2020 koncentreres EU’s forskningsprogram om et begrænset antal
samfundsmæssige udfordringer, og gennemførelsen af denne strategi vil blive nø-
je afstemt med programmerne for Horisont 2020. Det peges blandt andet på, at
det horisontale udvalg under Horisont 2020-programmet vil få til opgave at styre,
kontrollere og evaluere den overordnede tilgang til det internationale samarbejde
og Det Strategiske Forum for Internationalt forsknings- og innovationssamarbej-
de (SFIC) vil fortsat spille en rolle ved at fremme større sammenhæng mellem
EU's og medlemsstaternes politikker på området. En styrkelse af det eksisterende
partnerskab mellem Kommissionen og medlemsstaterne skal endvidere bidrage
til den strategiske tilgang.
Kommissionen skal rapportere om gennemførelsen af strategien hvert andet år.
Rapporten vil beskrive, hvordan de flerårige køreplaner er blevet udarbejdet og
gennemført. Den vil også evaluere udvikling og indvirkning på baggrund af en
række indikatorer. Den første rapport fremlægges i begyndelsen af 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
forskning med frist den 21. november 2012. Høring gav ikke anledning til be-
mærkninger.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
30/31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse har været præsenteret for medlemslandene på ar-
bejdsgruppeniveau. Der forventes, at der er generelt opbakning til Kommissio-
nens forslag om en mere strategisk tilgang til det internationale samarbejde inden
for forskning og innovation.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over en mere strategisk tilgang til inter-
nationalt samarbejde inden for forskning og innovation. Regeringen støtter, at
Horisont 2020 er åben for tredjelandes deltagelse. Samtidig støtter regeringen, at
listen over lande, hvis forskere automatisk er berettiget til at søge om støtte i Ho-
risont 2020, begrænses ved, at det nuværende udvælgelseskriterium suppleres
med et kriterium om det samlede BNP.
Derudover støtter regeringen, at EU’s internationale samarbejde med tredjelande
og -regioner skal fokuseres gennem udarbejdelse af flerårige køreplaner for sam-
arbejdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
31/31