Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3211 - miljø
Offentligt
1453998_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17582/12
(OR. en)
PRESSE 521
PR CO 74
PRESSEMEDDELELSE
3211. samling i Rådet
Miljø
Bruxelles, den 17. december 2012
Formand
Sofoclis ALETRARIS
Cyperns minister for landbrug, naturressourcer og miljø
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17582/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0002.png
17.XII.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til afgørelse om det generelle EU-
miljøhandlingsprogram frem til 2020
"Et godt liv i en ressourcebegrænset verden".
Rådet vedtog konklusioner om
"En plan for at beskytte Europas vandressourcer".
Ministrene havde desuden en udveksling af synspunkter om
"et mere miljøvenligt europæisk
semester"
inden for rammerne af den årlige vækstundersøgelse 2013.
Rådet vedtog endvidere uden debat to forordninger med henblik på at indføre
enhedspatentbeskyttelse
til gavn for EU-virksomheder i hele Unionen.
17582/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0003.png
17.XII.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Beskyttelse af Europas vandressourcer................................................................................................ 7
Et mere miljøvenligt europæisk semester ............................................................................................ 7
Syvende miljøhandlingsprogram ......................................................................................................... 9
Eventuelt ............................................................................................................................................ 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Enhedspatentbeskyttelse - innovation for EU's virksomheder............................................................................... 16
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Moms på broafgifter over Donau - Bulgarien og Rumænien ................................................................................ 17
Grænseoverskridende transport af eurokontanter .................................................................................................. 17
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Visumaftale mellem EU og Armenien .................................................................................................................. 17
MILJØ
Dohakonferencen om klimaændringer .................................................................................................................. 18
Beskyttelse af Middelhavet mod forurening.......................................................................................................... 18
UDVIDELSE
Associeringen med Montenegro............................................................................................................................ 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17582/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XII.2012
TOLDUNIONEN
Toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter ................................................................................. 19
Toldsatser for industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter........................................................................................ 19
17582/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0005.png
17.XII.2012
DELTAGERE
Belgien:
Philippe HENRY
Bulgarien:
Nona KARADZJOVA
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš CHALUPA
Danmark:
Jonas BERING LIISBERG
Tyskland:
Peter ALTMAIER
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Phil HOGAN
Grækenland:
Stavros KALAFATIS
Maria EVAGGELIDOU
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Delphine BATHO
Italien:
Corrado CLINI
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Egly PANTELAKIS
Letland:
Einārs CILINSKIS
Litauen:
Valentinas MAZURONIS
Luxembourg:
Marco SCHANK
Ungarn:
Péter KOVÁCS
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Mario DE MARCO
Nederlandene:
Wilma MANSVELD
Østrig:
Harald GÜNTHER
Minister for miljø, fysisk planlægning og mobilitet
Minister for miljø og vandforvaltning
Miljøminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for miljø, lokalsamfund og lokalstyre
Viceminister for miljø, energi og klimaændringer
Statssekretær for miljø
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for økologi, bæredygtig udvikling og energi
Miljøminister og minister for natur- og havbeskyttelse
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Miljø og
Naturressourcer
Statssekretær under ministeren for miljøbeskyttelse og
regionaludvikling, medlem af parlamentet
Miljøminister
Boligminister, minister for bæredygtig udvikling og
infrastruktur
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for turisme, kultur og miljø
Statssekretær for infrastruktur og miljø
Stedfortrædende fast repræsentant
17582/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0006.png
17.XII.2012
Polen:
Marcin KOROLEC
Portugal:
Assunção CRISTAS
Rumænien:
Rovana PLUMB
Slovenien:
Franc BOGOVIČ
Slovakiet:
Vojtech FERENCZ
Finland:
Ville NIINISTÖ
Sverige:
Lena EK
Det Forenede Kongerige:
Rupert DE MAULEY
Paul WHEELHOUSE
Miljøminister
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Miljø- og skovbrugsminister
Landbrugs- og miljøminister
Statssekretær, Miljøministeriet
Miljøminister
Miljøminister
Fast statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktspørgsmål (DEFRA)
Skotsk minister for miljø og klimaændringer
Kommissionen:
Connie HEDEGAARD
Janez POTOČNIK
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Hrvoje DOKOZA
Viceminister for miljø- og naturbeskyttelse
17582/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0007.png
17.XII.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Beskyttelse af Europas vandressourcer
Rådet vedtog konklusioner (17872/12) om "En plan for at beskytte Europas vandressourcer" som
svar på Kommissionens nylige meddelelse om dette emne
(16425/12
). Meddelelsen fastlægger
centrale foranstaltninger til forbedring af styringen blandt dem, der er beskæftiget med forvaltning
af vandressourcer, nemlig forbedret arealudnyttelse, tackling af vandforurening, forbedret
vandeffektivitet og modstandsdygtighed.
Rådets konklusioner understreger, at der er behov for bedre gennemførelse af den nuværende
vandlovgivning og større integration af vandpolitiske målsætninger i andre politikker som f.eks. den
fælles landbrugspolitik og samhørighedspolitikken. Konklusionerne opfordrer desuden EU og dets
medlemsstater til at sikre bæredygtighed i alle aktiviteter, der påvirker vandressourcerne, og derved
bidrage til at sikre adgang til vand af god kvalitet, hvilket også vil få positive virkninger med
hensyn til at standse tabet af biodiversitet og nedbrydelsen af økosystemerne og på indsatsen for at
bekæmpe ørkendannelse og tilpasse sig klimaændringerne. Rådet mener endelig, at planen er et
vigtigt politikinstrument til forbedring af EU's vandpolitik og bidrager til at nå
årtusindudviklingsmålene, Agenda 21 og Rio+20-resultatet, og opfordrer medlemsstaterne til at
bidrage til gennemførelsen af planen med deltagelse af alle relevante interessenter.
Et mere miljøvenligt europæisk semester
Rådet havde en udveksling af synspunkter om arbejdet i forbindelse med "det europæiske semester"
på grundlag af Kommissionens meddelelse om den årlige vækstundersøgelse 2013
(
16669/12)
med
henblik på at forberede Miljørådets bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde i marts 2013.
Den årlige vækstundersøgelse har fastlagt fem økonomiske og sociale prioriteter, hvor
medlemsstaterne og EU bør samle indsatsen. Debatten fokuserede på to af de prioriteter, der berører
miljøspørgsmål mest: fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk
konsolidering og fremme af vækst og konkurrenceevne på kort og længere sigt.
De fleste medlemsstater gav udtryk for tilfredshed med Kommissionens anbefaling, at skattebyrden
på arbejdskraft bør nedbringes væsentligt til fordel for blandt andet forbrugs- og miljøafgifter.
17582/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XII.2012
Mange medlemsstater gik ind for gradvis afskaffelse af miljømæssigt skadelige subsidier og
mindskelse eller afskaffelse af skattefritagelser. Flere medlemsstater fremhævede også de
økonomiske fordele ved andre miljømæssige foranstaltninger såsom at investere i grøn infrastruktur
og vedvarende energi og at forbedre luft- og vandkvaliteten.
Flere medlemsstater understregede, at det er vigtigt at have indikatorer for ressourceeffektivitet, der
gør det muligt at sammenligne data, hvilket vil forbedre planlægningen på nationalt og europæisk
plan.
De fleste medlemsstater anerkendte, at fremme af energieffektivitet allerede kan give store
besparelser og skabe job i tillæg til de miljømæssige fordele. Konkrete foranstaltninger såsom
forbedret affaldshåndtering og genanvendelse af affald, vandforvaltning, forbedret energieffektivitet
i bygninger samt fremme af miljøvenligt design og miljøinnovation har desuden et stort potentiale
til at skabe nye job og samtidig sikre forsyningen af knappe ressourcer og materialer.
Nogle medlemsstater talte også til fordel for at mindske regelbyrden, øge samarbejdet med
erhvervslivet og navnlig støtte SMV'erne i at blive mere ressourceeffektive og lette deres adgang til
finansiering.
En række medlemsstater foreslog endvidere at gøre offentlige indkøb "grønnere", dvs. at de
nationale myndigheder ved tildelingen af kontrakter også bør tage hensyn til miljøspørgsmål og
-virkninger.
Flere medlemsstater mente, at der bør udvises forsigtighed, når visse foranstaltninger gennemføres,
for at undgå negative følger i mere sårbare sektorer.
Et stort antal medlemsstater efterlyste forbedret samordning og udveksling af bedste praksis på
europæisk plan og at gøre bedre brug af EU's midler til at fremme overgangen til en mere
ressourceeffektiv økonomi.
Kommissionen understregede endelig, at strukturreformer på nationalt plan og EU-plan skal styrke
EU's evne til at konkurrere på globalt plan ved at skabe vækst i EU gennem aktiviteter, som er
bæredygtige og forsyner EU med de nødvendige politikker og instrumenter til at sikre en
velstående, inklusiv og ressourceeffektiv fremtid.
17582/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0009.png
17.XII.2012
Syvende miljøhandlingsprogram
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til afgørelse om det generelle EU-
miljøhandlingsprogram frem til 2020 "Et godt liv i en ressourcebegrænset verden"
(
16498/12
+
ADD 1-8
)
, som Kommissionen for nylig forelagde som efterfølger for sjette
miljøhandlingsprogram, der udløb i juli 2012.
Kommissær Potočnik gav en orientering om hovedelementerne i programmet, hvis overordnede
formål er at øge miljøpolitikkens bidrag til overgangen til en mere ressourceeffektiv lavemissions-
økonomi, hvor naturkapitalen beskyttes og styrkes, og hvor borgernes sundhed og trivsel sikres.
Programmet udstikker en ramme for miljøpolitikken indtil 2020 og en vision for 2050 og er tæt
knyttet til Europa 2020-strategien
1
; det fastsætter ni specifikke prioriterede mål, som EU og dets
medlemsstater skal nå, idet der mindes om, at mange af disse prioriteter er eksisterende mål i EU's
miljøpolitik. Bedre gennemførelse af den gældende miljølovgivning er derfor et tværgående mål
2
.
Som led i opfølgningen af FN-konferencen om bæredygtig udvikling i 2012 (Rio+20-topmødet)
3
skal det nye handlingsprogram også støtte de internationale og regionale processer, der har til
formål at omdanne verdensøkonomien til en inklusiv grøn økonomi i sammenhæng med bæredygtig
udvikling og fattigdomsbekæmpelse.
1
2
3
Se også:
– EU's klima- og energipakke (EUT L 140 af 5.6.2009)
– "køreplan til et ressourceeffektivt Europa" (14632/11)
– EU's biodiversitetsstrategi frem til 2020 (EUT C 264 af 8.9.2011).
Se også:
– Rådet konklusioner om forbedring af de miljøpolitiske instrumenter (5302/11)
– meddelelse fra Kommissionen om bedre udnyttelse af EU's miljøforanstaltninger:
opbygning af tilliden gennem bedre viden og aktiv handling (COM(2012) 95).
Se også: Rådets konklusioner om Rio+20: mod en bæredygtig udvikling gennem en
grønnere økonomi og bedre governance (15388/11).
9
17582/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.XII.2012
Medlemsstaterne hilste generelt forslaget velkommen, idet de mindede om, at Rådet havde efterlyst
det i længere tid, og understregede betydningen af det nye miljøhandlingsprogram for udviklingen
af EU's miljøpolitik. Mange medlemsstater gik ind for de ni prioriteter i forslaget, om end i
forskellig grad, men nogle af dem mindede om, at der skal tages hensyn til medlemsstaternes
forskellige situation, og andre efterlyste større klarhed om visse gennemførelsesforanstaltninger.
En række af medlemsstaterne mindede desuden om erfaringerne fra sjette miljøhandlingsprogram,
og at EU derfor nu bør forsøge at råde bod på visse mangler, der blev afdækket. De fleste
medlemsstater var enige i, at det er nødvendigt at forbedre gennemførelsen af den gældende
lovgivning og at undgå dobbeltarbejde, og en række medlemsstater mente endvidere, at det er
afgørende at fortsætte arbejdet hen imod integration af miljøspørgsmål i andre politikområder.
Nogle medlemsstater gik ikke ind for at tilføje ny lovgivning eller nye mål, idet de mindede om
princippet om "intelligent regulering". Kommissionen understregede imidlertid, at hvis det viser sig
nødvendigt at gøre dette, bør eventuelle lovgivningsforslag eller nye mål bygge på solid
dokumentation og meget grundige konsekvensanalyser.
Flere medlemsstater mente, at programmets mål på mellemlang sigt bør være at sikre et ugiftigt
miljø, navnlig gennem strengere foranstaltninger til at beskytte luft- og vandkvaliteten, samt at
skabe bæredygtige forbrugsmønstre. En række medlemsstater så også det syvende
miljøhandlingsprogram som et konkret bidrag til gennemførelsen af resultatet af Rio+20.
En række medlemsstater mente, at nogle af 2020-målene er temmelig ambitiøse, især for så vidt
angår affaldsdeponering. Forslagene om miljøinspektioner gav også anledning til visse
betænkeligheder.
Kommissær Potočnik mente, at debatten på samlingen vil udgøre et godt grundlag for de
kommende drøftelser, men opfordrede medlemsstaterne til at fortsat at være målbevidste og
konsekvente. Han mindede desuden om, at forslaget bygger på tre sæt rådskonklusioner, og at alle
prioriteterne er operationelle. Endvidere understregede han, at opretholdelse af EU's
konkurrenceevne og fremme af grøn vækst og beskæftigelse er vigtige mål, og at syvende
miljøhandlingsprogram er udformet til at bidrage til at nå dem.
17582/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0011.png
17.XII.2012
Eventuelt
Lifeforordningen
Formandskabet orienterede Rådet om fremskridtene vedrørende forslaget til forordning om
oprettelse af et program for miljø- og klimaindsatsen (Life) for perioden 2014-2020 (17307/12).
Formålet med forslaget (18627/11) er at øge effektiviteten af det nuværende program Life+
1
med
henblik på at tilpasse det til blandt andet de nye klimaudfordringer i fremtiden og at nå Europa
2020-målene.
Dette forslag er afhængigt af resultatet af drøftelserne om den flerårige finansielle ramme, eftersom
det endelige budget for Lifeprogrammet afhænger af denne. Både Europa-Parlamentet og Rådet
indvilligede dog i at indlede forhandlinger, og der har allerede fundet tre uformelle trepartsmøder
sted. Der er gjort betydelige fremskridt i flere vigtige spørgsmål, men det er nødvendigt at fortsætte
arbejdet med navnlig de vejledende nationale tildelinger, medfinansieringssatserne og de oversøiske
lande og territorier.
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed (ENVI) vedtog den 19. september 2012
81 ændringsforslag til forslaget. Datoen for afstemningen på plenarmødet i Europa-Parlamentet er
endnu ikke fastlagt.
Miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken (prioriterede stoffer)
Formandskabet orienterede Rådet om status for så vidt angår forslaget til miljøkvalitetskrav inden
for vandpolitikken.
Dette forslag (6019/12) vedrører revisionen af listen over prioriterede stoffer inden for
vandpolitikken, dvs. de kemiske stoffer, der udgør en væsentlig risiko for vandmiljøet eller via
vandmiljøet, og som er identificeret på EU-niveau og opført i bilag X til vandrammedirektivet
2
.
Listen skal revideres efter den revision af prioriterede stoffer, der kræves i henhold til både
vandrammedirektivet og direktivet om miljøkvalitetskrav
3
.
1
2
3
Forordning (EF) nr. 614/2007 (EUT
L 149 af 9.6.2007).
Direktiv 2000/60/EF.
Direktiv 2008/105/EF.
11
17582/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0012.png
17.XII.2012
Drøftelserne i Rådets forberedende organer fortsætter. De vigtigste udestående spørgsmål vedrører
listen over prioriterede stoffer og prioriterede farlige stoffer, gennemførelsesdatoen og den nye
overvågningslistemekanisme (17243/12).
Vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet
Rådet noterede sig oplysningerne om status over forslaget til direktiv om ændring af direktiv
2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet
(17042/12).
Formålet med dette forslag er at tilpasse bestemmelserne i det kodificerede direktiv om vurdering af
indvirkning på miljøet (VVM)
1
for at rette op på mangler, afspejle de løbende miljømæssige og
socioøkonomiske ændringer og udfordringer, styrke kvalitetselementerne i VVM-processen og øge
politiksammenhængen gennem synergi med andre EU-retsakter.
Drøftelserne i Rådets forberedende organer er i gang og vil fortsætte under det kommende irske
formandskab.
Mekanisme til overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner
Rådet noterede sig formandskabets mundtlige orientering om status over forslaget til forordning om
en mekanisme til overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner og rapportering af andre
oplysninger vedrørende klimaændringer på nationalt plan og EU-niveau.
Formålet med forslaget er at ajourføre beslutning nr. 280/2004/EF, som det vil erstatte, under
hensyntagen til de nye rapporteringsforpligtelser i henhold til De Forenede Nationers
rammekonvention om klimaændringer og klima- og energipakken med henblik på at integrere alle
klimarelaterede overvågnings- og rapporteringskrav inden for de forskellige rammer på EU-plan og
internationalt plan i et enkelt instrument.
De uformelle drøftelser med Europa-Parlamentet fortsætter. Formandskabet agter at nå til enighed
ved førstebehandlingen inden årets udgang.
1
Direktiv 2011/92/EU kodificerer VVM-direktivet fra 1985 (direktiv 85/337/EØF) og de tre
ændringer heraf (direktiv 97/11/EF, 2003/35/EF og 2009/31/EF).
12
17582/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0013.png
17.XII.2012
Drivhusgasemissioner og -optag i forbindelse med aktiviteter, der vedrører
arealanvendelse, ændret arealanvendelse og skovbrug
Formandskabet orienterede Rådet om status for så vidt angår forslaget til afgørelse om
regnskabsregler og handlingsplaner vedrørende drivhusgasemissioner og -optag i forbindelse med
aktiviteter, der vedrører arealanvendelse, ændret arealanvendelse og skovbrug (LULUCF).
Kommissionen forelagde sit forslag i marts 2012. Formålet med det er at fastlægge en harmoniseret
retlig ramme for udførlige regnskabsregler for LULUCF-sektorens virkninger på drivhusgasemis-
sionerne. Forslaget medtager ikke sektoren i EU's emissionsreduktionsforpligtelser på nuværende
tidspunkt, men fremlægges som et første skridt hen imod dette ved at fastlægge en passende politisk
ramme.
De uformelle drøftelser med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed ved
førstebehandlingen fortsætter.
Resultater af Dohakonferencen om klimaændringer (COP18)
Rådet noterede sig formandskabets og Kommissionens mundtlige orientering om resultaterne af
Dohakonferencen om klimaændringer (COP18), der fandt sted den 26. november til den 7.
december 2012 i Qatar.
Konferencen gjorde betydelige fremskridt hen imod en global klimaaftale mellem alle landene
senest i 2015, der skal gennemføres fra 2020, og åbnede mulighed for endnu en forpligtelsesperiode
i henhold til Kyotoprotokollen, som skal begynde den 1. januar 2013. Det blev desuden aftalt at
etablere en international mekanisme til at håndtere tab og skader, der er forbundet med virkningerne
af klimaændringerne i særligt sårbare udviklingslande.
Se også: webstedet for De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer
http://unfccc.int/meetings/doha_nov_2012/meeting/6815.php.
17582/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0014.png
17.XII.2012
Personbilers og lette erhvervskøretøjers CO
2
-emissioner
Rådet noterede sig formandskabets orientering (17406/12) om forslagene om at fastlægge
betingelserne for at nå 2020-målet om at reducere nye personbilers CO
2
-emissioner (12733/12
+
ADD 1
+
ADD 2
+
ADD 3)
og nye lette erhvervskøretøjers CO
2
-emissioner (12747/12
+
ADD 1
+
ADD 2
+
ADD 3).
Disse forslag, som Kommissionen forelagde i juli 2012, har til formål at gennemføre de mest
effektive foranstaltninger til at nå målet på 95 g CO
2
/km for nye personbiler henholdsvis at
bekræfte gennemførligheden af det gennemsnitlige mål på 147 g CO
2
/km for nye lette
erhvervskøretøjer.
Europa-Parlamentets Udvalg om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed (ENVI) forventes at
stemme om forslaget vedrørende personbiler den 24.-25. april 2013 og om forslaget vedrørende
lette erhvervskøretøjer den 6.-7. maj 2013.
EU's emissionshandelssystem (EU ETS)
Kommissionen gav en ajourføring om den internationale udvikling i Organisationen for
International Civil Luftfart (ICAO) og forelagde sit nylige forslag til afgørelse om at "sætte uret i
stå" ved midlertidigt at udsætte håndhævelsen af luftfartøjsoperatørernes forpligtelser med hensyn
til internationale flyvninger ind og ud af EU (flyvninger uden for EU) i henhold til EU's
emissionshandelssystem (ETS) i 2012 (17703/12).
Formålet med dette forslag (16723/12) er at styrke det positive momentum i ICAO og at øge
mulighederne for et vellykket resultat af ICAO-Forsamlingen i 2013 med hensyn til at udvikle en
global markedsbaseret foranstaltning og vedtage en ramme, der letter landenes anvendelse af denne
foranstaltning på international luftfart.
Rådet noterede sig endvidere rapporten om kulstofmarkedets funktion, som Kommissionen
fremlagde (16537/12). Hovedformålet med rapporten er at analyse kulstofmarkedets funktion og at
overveje, om det er nødvendigt at regulere, jf. artikel 29 i EU ETS-direktivet
1
.
Endelig noterede Rådet sig den polske delegations oplysninger om og betænkeligheder ved den
mulige indvirkning på budgettets indtægtskilder af de foreslåede ændringer af de mængder af
drivhusgasemissionskvoter, der skal auktioneres i 2013-2020 ("backloading").
1
Direktiv 2003/87/EF.
14
17582/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0015.png
17.XII.2012
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig den irske delegations orientering om programmet for det kommende halvår. Det
irske formandskabs hovedprioriteter vil være:
Interne spørgsmål:
syvende miljøhandlingsprogram
EU's klimatilpasningsstrategi, som Kommissionen skal offentliggøre i marts 2013
prioriterede stoffer i vand
arbejdet med de to forslag om nye bilers og varevognes CO
2
-emissioner
emissionshandelssystemet (ETS), herunder de to sager luftfart og "backloading"
Lifeforordningen
Internationale spørgsmål:
fortsættelse af klimaændringsforhandlingerne
forhandlingerne om et juridisk bindende instrument om kviksølv
opfølgning af de resultater, som der blev opnået enighed om på FN-konferencen om
bæredygtig udvikling (Rio+20)
forhandlingerne om FN's affaldskonvention og kemikaliekonvention – Basel, Rotterdam og
Stockholm.
17582/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0016.png
17.XII.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Enhedspatentbeskyttelse - innovation for EU's virksomheder
Rådet vedtog to forordninger for at gennemføre et forstærket samarbejde om indførelse af
enhedspatentbeskyttelse (PE-CONS
72/11)
og oversættelsesordningerne i forbindelse hermed
(18855/2/11
REV 2).
Vedtagelsen sker, efter at der er opnået enighed med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen.
Enhedspatentbeskyttelsen skal forbedre patentbeskyttelsen ved at gøre det muligt at opnå en
patentbeskyttelse med ensartet retsvirkning i de deltagende medlemsstater og samtidig sikre, at
virksomheder i Unionen fritages for en lang række omkostninger og komplicerede regler, særlig
små og mellemstore virksomheder.
Pakken, der gør det muligt at indføre et enhedssystem for patentbeskyttelse, består af de to
forordninger og en international aftale om indførelse af en fælles patentdomstol.
Enhedspatentet vil fremme videnskabelige og teknologiske fremskridt og få det indre marked til at
fungere bedre ved at gøre adgangen til patentsystemet nemmere, billigere og mere retssikkert.
Manglen på et enhedspatentbeskyttelsessystem har været en markedshindring for europæiske
iværksættere og gjort det umuligt for dem at fungere normalt og effektivt i både EU's indre marked
og på verdensmarkedet.
Enhedspatentbeskyttelse er et af de prioriterede tiltag i akten for det indre marked, som er en pakke
af tiltag, der skal bidrage til fuldførelsen af det indre marked ved at øge tilliden og stimulere vækst
og jobskabelse.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17824/12.
17582/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0017.png
17.XII.2012
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Moms på broafgifter over Donau - Bulgarien og Rumænien
Rådet vedtog en afgørelse, der bemyndiger Bulgarien og Rumænien til at anvende foranstaltninger,
der fraviger direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem (moms), i forbindelse med
vedligeholdelse, reparation og opkrævning af broafgift vedrørende en grænsebro over Donaufloden
mellem Vidin og Calafat (17276/12
+
16662/12).
Foranstaltningerne skal forenkle momsopkrævningen og vil kun have ubetydelig indvirkning på de
beløb, der opkræves i moms.
Grænseoverskridende transport af eurokontanter
Rådet vedtog en forordning, der udvider anvendelsesområdet for forordning nr. 1214/2011 om
grænseoverskridende landevejstransport af eurokontanter, så den også gælder for medlemsstater,
der forbereder sig på at indføre euroen (17118/12
+
17787/10).
Forordningen opfylder behovet for at transportere eurokontanter fra de nuværende medlemsstater i
euroområdet forud for overgangen til euroen, eftersom eurosedler normalt transporteres fra
eksisterende beholdninger, og euromønter ofte præges i udlandet.
Før Rådets vedtagelse har Europa-Parlamentet allerede givet sin godkendelse.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Visumaftale mellem EU og Armenien
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af aftalen mellem Den Europæiske Union og
Republikken Armenien om lempelse af visumudstedelsen (16900/12
+
16913/12).
Aftalen gør det nemmere og billigere for armeniere, især dem, der rejser mest, at få et visum til
kortvarigt ophold, så de kan rejse til og færdes frit i hele EU. Et visum til kortvarigt ophold er et
visum til et planlagt ophold på højst 90 dage for hver periode på 180 dage.
(Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17866/12.)
17582/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0018.png
17.XII.2012
MILJØ
Dohakonferencen om klimaændringer
1
Rådet godkendte den erklæring, som Den Europæiske Union og dets medlemsstater fremsatte
sammen med Kroatien og Island på Dohakonferencen om klimaændringer (17532/12), og hvori de
bl.a. fastslår, at de kvantitative emissionsbegrænsninger og reduktionsforpligtelser for Den
Europæiske Union, dens medlemsstater, Kroatien og Island for så vidt angår den anden
forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen er baseret på den opfattelse, at disse vil blive opfyldt i
fællesskab i overensstemmelse med artikel 4 i Kyotoprotokollen.
Beskyttelse af Middelhavet mod forurening
Rådet vedtog en afgørelse om Den Europæiske Unions tiltrædelse af protokollen om beskyttelse af
Middelhavet mod forurening som følge af undersøgelse og udnyttelse af kontinentalsoklen og af
havbunden og dennes undergrund.
Protokollen (på engelsk også kaldet "Offshore Protocol") trådte i kraft den 24. marts 2011 og er en
del af Barcelonakonventionen om beskyttelse af Middelhavets havmiljø og kystområder
2
, som blev
vedtaget i 1976, og som Den Europæiske Union og flere medlemsstater er kontraherende part i.
UDVIDELSE
Associeringen med Montenegro
Rådet tilsluttede sig EU's holdning med henblik på 3. møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet
den 18. december i Bruxelles.
1
2
Webstedet for De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer
http://unfccc.int/meetings/doha_nov_2012/meeting/6815.php.
EFT L 240 af 19.9.1977 og EFT L 322 af 14.12.1999.
18
17582/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453998_0019.png
17.XII.2012
TOLDUNIONEN
Toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 7/2010 om åbning og forvaltning af
autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter (16581/12).
Toldsatser for industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter
Rådet vedtog en ændring af forordning nr. 1344/2011 om midlertidig suspension af den fælles
toldtarifs autonome toldsatser for visse industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter (16582/12).
17582/12
19
DA