Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3212 - landbrug og fiskeri Bilag 4
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og Internationale forhold/JWP
Sags. nr. 17763
Den 21. december 2012
FVM 105
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 18.-20. december 2012
1. og 2. Fiskerimulighederne for 2013 – interne og eksterne bestande
Der blev med kvalificeret flertal opnået politisk enighed om forslagene (kvoteoversigt vedlagt), idet
Estland afstod fra at stemme. Der er ikke indgået en fiskeriaftale med Norge for 2013, hvilket inde-
bærer, at der ikke er adgang til fiskeri i norsk zone fra årets begyndelse (men der er lavet en fælles
forståelse med Norge om gensidig adgang i Skagerrak). Forhandlingerne med Norge genoptages
den 15.-18. januar 2013. Der er ikke indgået en fiskeriaftale med Færøerne for 2013, og der forven-
tes ikke adgang til færøsk zone i 2013. Der er ikke indgået kyststatsaftaler for makrel, atlanto-
skandisk sild og blåhvilling fra årets begyndelse. Forhandlingerne om blåhvilling og atlanto-
skandisk sild fortsætter den 15.-18. januar 2013. Kvoter for bestande, som indgår i forhandlingerne
med Norge, fastsættes foreløbigt til 70/75 % af niveauet for 2012 i afventning af en aftale med Nor-
ge. Det sikrer, at fiskeriet kan fortsætte, indtil en endelig aftale med Norge er på plads.
Kvoten for torsk i Kattegat reduceres med 25 %. Kvoten for tunge i Skagerrak/Kattegat/Østersøen
reduceres med 8 %. Kvoten for rødspætte i Kattegat reduceres med 10 %. Kvoten for kulmule i
Nordsøen og i Skagerrak/Kattegat fastsættes uændret i forhold til 2012. Kvoterne for kortlivede ar-
ter, tobis, sperling, brisling og lodde fastsættes i Rådsprocedure. Kommissionen opfordres i en er-
klæring fra Rådet til at fremlægge separate TAC-forslag for hver bestand af kortlivede arter efter
fremlæggelsen af videnskabelig rådgivning, så Rådet kan vedtage forslagene hurtigst muligt og før
påbegyndelsen af fiskesæsonen for hver af de enkelte bestande. TAC for sperling forøges med 121
% fra årets begyndelse. TAC for brisling i Nordsøen fastsættes uændret i forhold til 2012.
Der vil fortsat være mulighed for at overføre torskekvoter fra fartøjer, som ikke deltager i fuldt do-
kumenteret fiskeri, til fartøjer, som fisker under fuldt dokumenteret fiskeri, forudsat det kan påvises,
at udsmid fra de ikke-deltagende fartøjer ikke forøges. Der gives mulighed for at overføre kulmule
fra Skagerrak til Nordsøen. Rådet og Kommissionen noterer sig, at Det Regionale Rådgivende Råd
for Pelagiske Bestande har udviklet en forvaltningsplan for havgalt. Hvis de relevante videnskabeli-
ge organer vurderer, at planen er i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet, kan der blive en
tilpasning af TAC’en i løbet af året. Rådet og Kommissionen afgiver en erklæring om, at TAC’erne
for en række nærmere angivne databegrænsede bestande bør forblive uændret i 5 år i forhold til
2013-TAC’en. Kommissionen vil fortsætte arbejdet med medlemsstater og relevante videnskabelige
organer for at forbedre den videnskabelige information om disse bestande.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1200509_0002.png
Fiskeriindsatsen for 2013 i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat fastsættes på uændret niveau i forhold
til 2012. Rådet og Kommissionen afgiver en erklæring om overførsel af fiskeriindsats mellem red-
skabssegmenter i Skagerrak som følge af national implementering af nye selektive redskaber.
Kommissionen afgav en erklæring om, at medlemsstaterne nationalt i medfør af torskeforvaltnings-
planens artikel 13 kan fastsætte foranstaltninger for at undgå torsk (cod avoidance), som gælder for
egne fiskere i hele forvaltningsområdet (også uden for en medlemsstats eget farvand). Danmark,
Tyskland, Nederlandene, Sverige og Storbritannien afgav en erklæring om, at de vil iværksætte et
arbejde vedrørende foranstaltninger til at reducere udsmid og foranstaltninger for at undgå torsk.
3. Forslag om forvaltningsplanen for torsk i Nordsøen mv.
Formandskabets kompromisforslag om forvaltningsplanen for torsk i forhold til metoden for fast-
sættelse af TAC og indsats blev vedtaget med enstemmighed i Rådet med hjemmel i Traktatens ar-
tikel 43, stk. 3, idet Spanien og Nederlandene afstod fra at stemme. I det endelige kompromisforslag
blev det på dansk foranledning inkluderet, at Rådet kunne fastsætte et alternativt niveau for TAC’en
i Nordsøen/Skagerrak og dermed fravige metoden for fastsættelse af TAC, hvis det af den viden-
skabelige rådgivning fremgik, at metoden ikke var hensigtsmæssig til opfyldelse af planens mål.
Den resterende del af forvaltningsplanen blev der ikke opnået enighed om i Rådet, og den del af
forslaget vil skulle vedtages i den almindelige lovgivningsprocedure sammen med Europa-
Parlamentet.
4. Fiskerimulighederne for Sortehavet i 2013
Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om fiskerimulighederne for Sortehavet, hvor
TAC’erne for pighvar og brisling forblev uændrede i forhold til 2012. Der var enighed mellem Rå-
det og Kommissionen om at styrke kontrolindsatsen og det regionale samarbejde i Sortehavet.
5.-8. Landbrugsreform: fremskridtsrapport
Formandskabet præsenterede sin fremskridtsrapport om arbejdet med landbrugsreformen under Cy-
perns formandskab. Kommissionen fremhævede en lang række punkter, hvor der fortsat var brug
for tilpasninger, hvilket ligeledes gjorde sig gældende for medlemsstaterne. Der var generelt et øn-
ske om at arbejde videre særligt med forslaget om direkte støtte i forhold til de grønne krav og in-
tern omfordeling. Det kommende irske formandskab oplyste, at man ville forsøge at opnå opbak-
ning til en generel indstilling på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.-19. marts 2013.
9. Rapport om udfasning af mælkekvoter
Rapporten var ikke et egentligt punkt på dagsordenen, men Kommissionen præsenterede rapporten
under eventuelt. Kommissionen fastholdt, at der generelt var udsigt til en blød landing, og at der var
iværksat en analyse af konsekvenserne for mælkeproduktionen i sårbare regioner. Kommissionen
henviste endvidere til mælkepakken. Irland, Nederlandene, Luxembourg, Østrig, Danmark, Letland
og Estland understregede, at kvoterne skulle afskaffes i 2015, og at der ikke ville være en blød lan-
ding for alle medlemsstater, hvorfor der var brug for at se på superafgiften eller fedtreguleringen.
Spanien, Portugal, Polen og Slovakiet ønskede at fastholde kvoterne efter 2015, idet Polen dog støt-
tede en tilpasning af fedtreguleringen. Frankrig og Belgien ønskede en ny regulering af mælkesek-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
toren, så overskudsproduktion kunne begrænses i krisesituationer. Finland og Slovenien ønskede at
tage hensyn til mælkeproduktionen i sårbare regioner.
3