Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg ikke kun synes, den her sag er ærgerlig, jeg synes faktisk, den er rigtig ærgerlig.
Jeg er ked af, at det har taget så lang tid at få udbedret skaderne på broen over Limfjorden.
Jeg synes også, man skal udvise stor forståelse for den frustration, som mange nordjyder dagligt har oplevet, ved at togforbindelsen har været afskåret fra resten af landet.
Jeg må også sige, at Banedanmark sammen med deres totalentreprenør MT Højgaard selvfølgelig har arbejdet på højtryk for at få udbedret skaderne på broklappen, så vi igen kunne få landsdelstrafik hen over Limfjordsbroen.
Og så håber Banedanmark faktisk, at de relativt hurtigt kan udråbe en dato for, hvornår broen kan åbne.
Jeg synes, det vil være en glædelig dag, hvor det kan lade sig gøre.
Jeg synes også, vi skal notere os, at DSB har medvirket til, at der har været erstatningskørsel – det er sådan en ringe trøst, kan man sige, men det er dog trods alt sket.
Når togtrafikken så endelig er genoptaget, skal vi have afklaret både de økonomiske og de juridiske forhold imellem parterne, og det kan der siges mange ting om.
Banedanmark er helt klart ikke tilfreds med den indsats, som totalentreprenøren har leveret, og det vil der selvfølgelig også blive fulgt op på.
Jeg har ikke noget konkret bud på hvordan og hvorledes, men jeg tror, det er vigtigt, at en uafhængig kontrol på en eller anden måde er med til at sikre, hvad der er sket.
Derfor vil jeg tage initiativ til, at vi nu får kigget på det for at se, om vi kan lære noget af den her hændelse.
Jeg håber ikke, det kommer til at ske igen, men skulle det være tilfældet, er vi måske bedre forberedt til næste gang, hvis vi prøver at finde ud af:
Hvad kan vi så lære af det her?
Det, der er tilbage at sige, er, at det har taget lang tid, det har taget for lang tid, og det har været til stor gene for nordjyderne.