Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Folketingsmedlem Per Clausen (EL) har den 5. februar 2013 stillet mig følgende
spørgsmål S 1038, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren
Dato: 8. februar 2013
J nr. 2013 - 675
Spørgsmål S 1038:
Mener ministeren, at der er nogen tvivl om, at biodiesel baseret på vegetabilsk olie
(f.eks. palmeolie) giver et højere CO
2
-udslip end almindelig diesel?
Svar
Ifølge VE-direktivet og Brændstofkvalitetsdirektivet skal biobrændstoffer, herunder
biodiesel, overholde en række bæredygtighedskriterier, hvis de skal kunne anvendes
til opfyldelse af målsætningerne i de to direktiver om henholdsvis 10 procent VE i
transport i 2020 og 6 procent reduktion af emissionsintensiteten i transportbrændstof-
fer i 2020. Blandt kriterierne er et mindstekrav til reduktion af emissionerne sammen-
lignet med emissionerne fra fossilt brændstof, og der kan derfor ikke anvendes biodi-
esel til målopfyldelsen, medmindre dette krav overholdes.
I kriterierne indgår efter de gældende direktiver ikke emissionerne fra indirekte æn-
dringer i arealanvendelsen, den såkaldte ILUC-effekt. Kommissionen har med bag-
grund i VE-direktivets artikel 19, stk. 6 foretaget analyser af ILUC-effekten og har i
oktober 2012 fremlagt en konsekvensanalyse og en række forslag til ændring af di-
rektiverne baseret herpå. Det fremgår af analyserne, at der kan være en væsentlig
ILUC-effekt ikke mindst fra biodiesel baseret på olieholdige afgrøder, og at denne i
nogle tilfælde kan overgå emissionsbesparelserne i forhold til fossilt diesel i den øvri-
ge del af produktionskæden. Kommissionen har dog samtidig vurderet, at der fortsat
er nogle begrænsninger i analyserne, og at de derfor ikke kan danne grundlag for en
egentlig ILUC-regulering på nuværende tidspunkt.
I Kommissionens forslag indgår derfor, at emissioner som følge af indirekte ændrin-
ger i arealanvendelsen skal indrapporteres. Kommissionen foreslår endvidere et loft
på 5 procentpoint for biobrændstoffer baseret på fødevareafgrøder. I 2017 skal der
ifølge forslaget foretages en revurdering af de foreslåede ændringer med hensyn til
effekten på emissionerne fra indirekte ændringer i arealanvendelsen og om fornødent
skal Kommissionen foreslå indførelse af såkaldte ILUC-faktorer i reguleringen fra
2021.