Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
S 1038
Offentligt
1213403_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Folketingsmedlem Per Clausen (EL) har den 5. februar 2013 stillet mig følgende
spørgsmål S 1038, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren
Dato: 8. februar 2013
J nr. 2013 - 675
Spørgsmål S 1038:
Mener ministeren, at der er nogen tvivl om, at biodiesel baseret på vegetabilsk olie
(f.eks. palmeolie) giver et højere CO
2
-udslip end almindelig diesel?
Svar
Ifølge VE-direktivet og Brændstofkvalitetsdirektivet skal biobrændstoffer, herunder
biodiesel, overholde en række bæredygtighedskriterier, hvis de skal kunne anvendes
til opfyldelse af målsætningerne i de to direktiver om henholdsvis 10 procent VE i
transport i 2020 og 6 procent reduktion af emissionsintensiteten i transportbrændstof-
fer i 2020. Blandt kriterierne er et mindstekrav til reduktion af emissionerne sammen-
lignet med emissionerne fra fossilt brændstof, og der kan derfor ikke anvendes biodi-
esel til målopfyldelsen, medmindre dette krav overholdes.
I kriterierne indgår efter de gældende direktiver ikke emissionerne fra indirekte æn-
dringer i arealanvendelsen, den såkaldte ILUC-effekt. Kommissionen har med bag-
grund i VE-direktivets artikel 19, stk. 6 foretaget analyser af ILUC-effekten og har i
oktober 2012 fremlagt en konsekvensanalyse og en række forslag til ændring af di-
rektiverne baseret herpå. Det fremgår af analyserne, at der kan være en væsentlig
ILUC-effekt ikke mindst fra biodiesel baseret på olieholdige afgrøder, og at denne i
nogle tilfælde kan overgå emissionsbesparelserne i forhold til fossilt diesel i den øvri-
ge del af produktionskæden. Kommissionen har dog samtidig vurderet, at der fortsat
er nogle begrænsninger i analyserne, og at de derfor ikke kan danne grundlag for en
egentlig ILUC-regulering på nuværende tidspunkt.
I Kommissionens forslag indgår derfor, at emissioner som følge af indirekte ændrin-
ger i arealanvendelsen skal indrapporteres. Kommissionen foreslår endvidere et loft
på 5 procentpoint for biobrændstoffer baseret på fødevareafgrøder. I 2017 skal der
ifølge forslaget foretages en revurdering af de foreslåede ændringer med hensyn til
effekten på emissionerne fra indirekte ændringer i arealanvendelsen og om fornødent
skal Kommissionen foreslå indførelse af såkaldte ILUC-faktorer i reguleringen fra
2021.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Regeringen finder det vigtigt, at de biobrændstoffer, som anvendes til opfyldelse af
målsætningerne i direktiverne, er bæredygtige, og dette bør også gælde, når der ta-
ges højde for de indirekte effekter. Regeringen tager til efterretning, at der efter
Kommissionens vurdering ikke er tilstrækkeligt grundlag for en regulering nu, men
regeringen vil arbejde for, at Kommissionen pålægges at bringe dette grundlag på
plads væsentligt hurtigere, end det fremgår af Kommissionens forslag. Regeringen
mener også, at det loft, som foreslås over fødevarebaserede afgrøder, bør gøres me-
re effektivt og reduceres til 4 procent. Da ILUC-effekten typisk er forbundet med bio-
brændstoffer baseret på fødevarebaserede afgrøder, vil et stramt loft bidrage til at
reducere ILUC-effekterne.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard