Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
S 1518
Offentligt
1235699_0001.png
1235699_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
Medlem af Folketinget Rosa Lund(EL) har den 2. april 2013 stillet følgendespørgsmål nr. S 1518 til ministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser, som hermed besvares.Spørgsmål S 1518:
10. april 2013

Ministeriet for Forskning,

Vil ministeren svare på, hvordan staten kan tillade, at professionshøjskolernetvangsoverflytter lærerstuderende fra en bekendtgørelse til en anden og har danskestuderende ikke ret til selv at vælge, hvilken uddannelse de vil gå på?Svar:

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefon3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Jeg har fuld forståelse for, hvis nogle lærerstuderende oplever det som en forstyr-relse af deres studium, hvis de bliver omfattet af en overgangsordning på lærerud-dannelsen. Dette forhold er det vigtigt, at der tages hensyn til på professionshøjsko-lerne i tilrettelæggelsen og vejledningen om overgangsordningerne.Men jeg skal understrege, at der ikke med overgangsordningerne er tale om, atlærerstuderende flyttes til en helt anden uddannelse, end de går på i dag. De lærer-studerende, som skal afslutte deres uddannelse til lærer efter den nye bekendtgørel-se, går fortsat på den danske læreruddannelse.Professionshøjskolerne har oplyst, at det planlægges, at de studerende på denkommende årgang 3 og 4 fortsætter på den gamle læreruddannelse (2007-ordningen). Overgangsordningerne vil derfor typisk kun omfatte de studerende, derbegynder på 2. studieår efter sommerferien.Læringsudbyttet for den reformerede læreruddannelse ligger på et højere fagligtniveau og sikrer en langt bedre tilknytning til folkeskolens praksisend det gjordesig gældende for den tidligere læreruddannelse.Det er mit ønske, at de lærere, vi uddanner, har de bedst mulige forudsætninger forat løfte folkeskolens opgave. De studerende, som skal gennemføre resten af dereslæreruddannelse efter den nye bekendtgørelse, får glæde af de nye muligheder ogden bedre kobling til praksis, som følger af reformen – og de er derfor bedre rustettil opgaven end, hvis de blot fortsatte på den gamle uddannelse.
TelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Ref.-nr.
13/007184-02
Side1/2
Desuden har det været vigtigt for mig, at de overgangsordninger, som professions-højskolerne tilrettelægger, tager hensyn til de studerendes gennemførte og udestå-ende faglige elementer, og at ordningerne ikke må være studietidsforlængende.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side
2/2