Transportudvalget 2012-13
S 275
Offentligt
1169746_0001.png
- AKT 278624 - BILAG 1 - [ Svar pa § 20 S 275 ] -
SV
Transportmin isteriet
MINISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J . nr.
2
2012-3309
2012
h
OKT.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
417127 00
Folketingsmedlem Henning Hyllested (EL) har den 22. oktober 2012 stillet mig
følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 275:
Deler ministeren den opfattelse, der kommer til udtryk i »Akten for det indre
marked I I - tolv nye initiativer til at skabe vækst« (TRU aim. del - bilag 12), om
at det er af væsentlig betydning, at den fjerde jernbanepakke skal give alle
jernbaneoperatører ret til frit at udbyde passagerbefordring i EU, eller at fokus
i stedet bør rettes mod togtrafikkens største udfordring, nemlig at tilvejebringe
mere kapacitet på skinnerne og i det rullende materiel samt stræbe efter bedre
regularitet?
Svar:
Der er ikke adgangsbarrierer for operatører til at køre persontogtrafik i
Danmark. I Danmark er det Banedanmark, der administrerer
jernbaneinfrastrukturen. Enhver operatør med de rette tilladelser, som tildeles
ud fra objektive kriterier, har siden 2000 kunnet drive persontogtrafik i
Danmark.
I spørgsmålet om tilvejebringelse af mere kapacitet, er jeg enig i, at
investeringer i infrastruktur og tilrettelæggelse af de rette rammebetingelser, er
vigtige og virkningsfulde tiltag, men jeg mener, at dette i høj grad er et
spørgsmål, som de enkelte medlemslande selv må tage stilling til.
Jeg er meget tilfreds med, at vi i Danmark i disse år investerer massivt i
jernbaneinfrastruktur, hvor særligt Femern Bælt-forbindelsen, den nye
jernbane fra Ringsted over Køge til København samt udskiftningen af hele
signalsystemet til den europæiske standard ERTMS, ikke bare har stor
betydning for Danmark, men også har stor betydning for udviklingen af
jernbanekorridorer til vores nabolande og gennem Europa.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen