Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
S 852
Offentligt
1208193_0001.png
1208193_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
24. januar 2013
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål S 852 stillet af So-phie Løhde (V) den 15. januar 2013.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Annette Vilhelmsen
[email protected]www.evm.dk
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
24. januar 2013

Besvarelse af spørgsmål S 852 stillet af Sophie Løhde (V) den 15. janu-

ar 2013.

Spørgsmål:

Mener ministeren, at det vil skabe vækst og job, hvis vi satser mere påsundhedsturisme i Danmark, og vil regeringen tage nogle initiativer på om-rådet?

Svar:

Sundhedsturisme, som både dækker over wellness-turisme og turisme rettetmod medicinsk behandling, er på globalt plan en vækstindustri. Det er dermange grunde til. Fx betyder den demografiske udvikling, at vi har en vok-sende og købestærk ældre målgruppe, og generelt er der et øget fokus påsundhed og et langt liv. Desuden er der i dag efterspørgsel på ferier, derikke kun drejer sig om at slappe af, men også om at udfordre sig selv ogudfylde specifikke behov, hvilket sundhedsturisme i mange tilfælde kanopfylde.VisitDenmark arbejder allerede i dag målrettet med at markedsføre well-ness-turisme i Danmark, ligesom man i dansk turisme arbejder med andrenicher såsom lystfiskeri og cykelferier.Der er et potentiale i at skabe vækst og jobs på wellness-området, og vi har iDanmark nogle rigtig spændende tilbud. Men den internationale konkurren-ce er stor, og vi er særligt i konkurrence på pris med billigere destinationerog ressorts i bl.a. Østeuropa. Siden wellness-industrien tog fart i starten af00'erne, har danske wellness-tilbud måttet lukke igen. Der er derfor indika-tioner på, at denne turismeform ikke er blevet så stor som håbet i Danmark.Mulighederne for vækst og jobs i turismen skal forbedres, herunder ogsåindenfor sundhedsturismen. Først og fremmest trænger målgrupperne til etgennemsyn, og vi skal turde udvide og satse på nye målgrupper. For detandet skal det være nemt at være turist i Danmark, både at komme hertil,komme rundt og fx at få hjælp via digitale løsninger. Og for det tredje, skalvi fokusere på kvalitet i turismeproduktet, hvilket også gælder på områdetfor sundhedsturisme, hvor det ikke er realistisk at konkurrere på pris.Vækstteamet for turisme og oplevelsesøkonomi er i gang med at udarbejdeanbefalinger til, hvordan der kan skabes vækst og jobs i turismen, og jeg serfrem til at modtage anbefalingerne før sommerferien.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk