Finansudvalget 2012-13
S 930
Offentligt
1212462_0001.png
1212462_0002.png
1212462_0003.png
1212462_0004.png
9. oktober 2012
Kære Christen SørensenTak for din henvendelse af 16. sep. 2012.Du nævner i dit brev, at Danmarks Statistiks ADAM-model er meget rudimentærtudviklet i forhold til arbejdsudbudsberegninger. Og blandt andet, at strukturledig-heden alene er bestemt af dagpengenes kompensationsgrad.Det er blandt andet på den baggrund, at Finansministeriet har udviklet sit egetmodelberedskab til estimation af den strukturelle ledighed mv. og – i samarbejdemed andre økonomiske ministerier – metoder til vurdering af, hvordan skatte-,arbejdsmarkeds- og pensionsreformer påvirker arbejdsudbuddet. Metoderne be-nytter sig af en detaljeringsgrad, som ikke forefindes i en traditionel makromodel– blandt andet ved hjælp af lovmodellen, Beskæftigelsesministeriets DREAM-forløbsdatabase samt detaljerede oplysninger om indkomstfordeling mv.På kort form angives nedenfor Finansministeriets model- og beregningsbered-skab, der omfatter en række modeller og metoder, herunder navnlig:Danmarks Statistiks ADAM-model, som primært anvendes til kortsigts-analyser af økonomisk politik, herunder finanseffekter mv. ADAM-modellen bruges endvidere som ramme for de konjunkturvurderinger, derlaves til Økonomisk Redegørelse. I dannelsen af en konjunkturvurderingindgår også andre vurderinger af konjunkturudviklingen, herunder statisti-ske oplysninger om den hidtidige udvikling i første konjunkturår og vurde-ringer baseret på indikatorer for variable der er endogene. Fremskrivnin-gen vil derfor ikke være en ren modelberegnet effekt. Til konjunkturvur-deringer er modellen et redskab og ikke en facitliste.ADAM-modellen bruges endvidere i et ”holdbarhedsset-up” til de langsig-tede fremskrivninger og holdbarhedsberegninger. I ADAM er der, som dunævner, ikke nogen effekt på arbejdsudbud via skatter mv. (i modsætningtil DREAM, se fxPedersen og Rasmussen, Nationaløkonomisk Tidsskrift, 2001,nr.2,der gennemgår langsigtsegenskaber i ADAM og DREAM). Derforindebærer Finansministeriets holdbarhedsberegninger, at effekter af skat-teændringer og ændringer i pensionsalderen på arbejdsudbud og strukturel
Side 2 af 4
beskæftigelse indlægges eksogent i modellen, jf. uddybning nedenfor.Holdbarhedsberegningerne har fokus på strukturelle virkninger på de of-fentlige finanser af demografi, pensioner og udtømning af Nordsøreservermv. Grundlæggende tages udgangspunkt i et befolkningsregnskab baseretpå en befolkningsprognose samt antagelser om erhvervsdeltagelse, estime-ret strukturel ledighed, aldersbetingede træk på offentlige ydelser mv.,jf. deårlige Konvergensprogrammer.Der er tale om stiliserede forløb, hvor det i for-længelse af konjunkturårene antages, at output-gabet i økonomien gradvistlukkes, og at beskæftigelse og ledighed herefter svarer til deres strukturelleniveauer (fra og med 2018 ifølge den seneste fremskrivning). Dvs. der gø-res ikke forsøg på at fremskrive konjunkturerne, herunder mulige afvigel-ser mellem faktisk og strukturel ledighed, længere ud i fremtiden. Dette ersom udgangspunkt en rimelig antagelse for det mellem- og langfristedesigt. Antagelserne svarer til metoden i samtlige andre inden- og udenland-ske mellemfristede fremskrivninger, som Finansministeriet har kendskabtil, fx fra OECD, EU, IMF, DØRS og DREAM. Befolkningsregnskabetog dets anvendelse fx i forbindelse med Velfærdsaftalen 2006 og tilbage-trækningsaftalen 2011 er dokumenteret i blandt andetTeknisk Baggrunds-rapport til 2015-planen, Finansministeriet 2007, Konvergensprogrammernesamtbl.a. i en række svar til Folketinget, herunder blandt andetSvar på Arbejds-markedsudvalgets spørgsmål 182, 2011.Beregninger af arbejdsudbudseffekter af tilbagetrækningsreformer skersom nævnt ved metoder, som ligger uden for ADAM-modellen, og effek-ten på arbejdsudbuddet og den strukturelle beskæftigelse lægges eksogentind i modellen. Indekseringer af de officielle pensionsaldre sker på basis afbefolkningsregnskabet, hvor der estimeres en aldersbetinget tilbøjelighedtil at modtage fx førtidspension. Ved forhøjelse af pensionsalderen for-længes den aldersafhængige trend, således at der bliver en øget tilbøjelig-hed til at anvende de overførselsindkomster, som har en positiv aldersbe-tinget trend. Metoden betyder grundlæggende, at ved stigninger i levetiden,der forøger pensionsalderen, er denandelaf livet, som anvendes på ar-bejdsmarkedet, stort set konstant.Beregninger af antal efterlønsmodtagere laves på basis af en særlig efter-lønsmodel, der tager højde for antal efterlønsberettigede i den enkelte år-gang og udnyttelsesgrader ved forskellige aldre,jf. Reformpakke 2020, kapitel5, Finansministeriet 2011.Ændringer i regler for efterløn beregnes i dennemodel, og effekten på arbejdsudbud og strukturel beskæftigelse lægges ek-sogent ind i ADAM.DREAM-modellen, som Finansministeriet kan trække på via DREAM-gruppen, bruges primært i forbindelse med vurdering og verifikation afFinansministeriets beregninger på eget ”holdbarhedssystem”. Det bemær-kes, at den del af DREAM-modellen, som vedrører pensionsopsparingherunder modellering af pensionsselskaber, indgår som en del af Finans-ministeriets egen holdbarhedsberegning. DREAM-modellen anvendesherudover til vurdering af specifikke emner, f.eks. beregning af fremryk-ning af beskatning af indestående kapitalpensioner i seneste ØR.
Side 3 af 4
DREAMs befolkningsregnskab svarer i det store hele til det, der anvendesi Finansministeriet. DREAM-gruppen fremskriver herudover årligt udvik-lingen i de enkelte årganges uddannelsesniveau. Finansministeriet anven-der uddannelsesfremskrivningen til et befolkningsregnskab inklusiv virk-ninger af uddannelse baseret på en estimation af beskæftigelseseffekten aføget uddannelsesniveau, jf.Sammenhængen mellem uddannelse og erhvervsdeltagel-se, J. Søgaard, Arbejdspapir 24/2011,der er tilgængelig på FMs hjemmeside.Finansministeriets skøn for output-gab, strukturel ledighed mv. er baseretpå en økonometrisk model, der er dokumenteret iFinansredegørelse 2004oger stort set uændret siden da. Resultater og eventuelle metodejusteringer(som der ikke har været i særligt omfang) vises i de løbendeØkonomiskeRedegørelser.Herudover anvendes modeller og beregningsprincipper vedrørende virk-ninger af fx skatteændringer og arbejdsmarkedstiltag på arbejdstid og er-hvervsdeltagelse mv. Beregningsmetoderne og konkrete skøn udarbejdes isamarbejde med andre økonomiske ministerier, herunder Skatteministeri-et, Beskæftigelsesministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet. Bereg-ningsprincipperne er blandt andet dokumenteret iFordeling og Incitamenter,Finansministeriet 2004.For så vidt angår skat, svarer beregningsprincipperfor adfærdsvirkninger til principper, der er anvendt af Skattekommissio-nen og beskrevet i Skattekommissionens rapportLavere skat på arbejde, fe-bruar 2009.IAftale om skattereformfra juni 2012 fremgår effekterne af deenkelte justeringer i skattesystemet mv. både før og efter adfærd.
Du nævner i dit brev, at du planlægger at perspektivere de finanspolitiske mulig-heder med udbudspolitik på arbejdsmarkedsområdet. Lad mig i den forbindelsenævne nogle forhold, som kan være relevante i forhold hertil:Der er stærkt teoretisk og empirisk belæg for, at beskæftigelsen på langtsigt (og empirisk også indenfor en forholdsvis kort årrække) følger ar-bejdsudbuddet, jf. bl.a. kapitel 3 og 4 iReformpakken 2020, Finansministeriet2011.Den hastighed, hvormed øget arbejdsudbud omsættes til højere faktisk be-skæftigelse, kan blandt andet afhænge af konjunktursituationen og påvirk-ning af husholdninger og virksomheders forventninger til fremtidige ind-komster, skatter, forbrugs- og investeringsmuligheder. ADAM-modellener i sin nuværende form som udgangspunkt ikke velegnet til at vurdereøkonomiens tilpasningshastighed ved strukturpolitiske indgreb, der øgerarbejdsudbuddet, idet konvergenstiderne i den aktuelle modelversion fo-rekommer urimeligt lange i forhold til andre inden- og udenlandske ma-kromodeller, små modeller (fx DSGE- og VAR-modeller), historiske kon-junkturudsving og historiske reformerfaringer. Det hænger formentligsammen med – udover at modellens forventningsdannelse ikke er fremad-skuende – at den er designet til det korte sigt og ikke har veldefineredebudgetrestriktioner, der nødvendigvis skal overholdes for offentlig og pri-vat sektor på sigt.
Side 4 af 4
Strukturreformer, der øger arbejdsudbuddet, vil i sagens natur styrke denstrukturelle saldo og den finanspolitiske holdbarhed, så snart regelændrin-gerne har virkning – uanset om det øgede udbud finder sin beskæftigelsehurtigt eller over en årrække. Det er afspejlet i vores regnemetoder. Nårfinanspolitikken sigter på en bestemt struktursaldo, vil øget arbejdsudbudderfor muliggøre finanspolitiske lempelser og derigennem fremskynde, atdet øgede udbud finder beskæftigelse. Jeg vedlægger et nyligt internt notat,der forklarer denne sammenhæng.
Lad mig til slut nævne, at Finansministeriet i 2011-2012 i to tilfælde har udar-bejdet beregninger på en tilpasset version af Danmarks Statistiks ADAM-model. De to tilfælde har specifikt vedrørt det mellemfristede sigt, dvs. entidshorisont ud over det korte sigt, som DS-ADAM typisk anvendes til i Fi-nansministeriet. Jeg vedlægger de relevante notater, som blandt andet beskri-ver den tilpasning af modellen, der er foretaget til disse beregninger.
Med venlig hilsenLars Haagen PedersenAfdelingschef, Finansministeriet