Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1287805_0001.png
NOTAT
Kemikalier
jukof/laern/kirst
Ref. MST-653-00604
Den 6. oktober 2013
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(kosmetikforordningen)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at begrænse anvendelsesområdet for triclosan til visse
bestemte kosmetiske produkter og at forbyde fem parabener i alle typer
kosmetiske produkter.
Der skal stemmes om forslaget den 10. oktober 2013 i den stående komité for
kosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da anvendelsen af fem parabener bliver
forbudt, og triclosan bliver begrænset i kosmetik.
Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der
vil være lovgivningsmæssige konsekvenser, da de danske nationale regler om
parabener skal ændres tilsvarende.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet forslaget indebærer
forbud for fem parabener, og begrænsninger af anvendelsen af triclosan i
kosmetik.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 26. september 2013 invitation til afstemning blandt
medlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 10. oktober
2013.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag V, som er en liste over godkendte konser-
veringsmidler, for så vidt angår triclosan og visse parabener.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1287805_0002.png
Ændring af bilagene til kosmetikforordningen vedtages efter forskriftprocedure
med kontrol (1999/468/EF art. 5a) i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkt-
er i Bruxelles.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægges det for Europa-Parlamentet
og Rådet til kontrol af, at Kommissionen har holdt sig inden for rammerne af sine
beføjelser. De kan modsætte sig forslaget inden for en frist på 3 måneder. Hvis de
ikke gør det, udsteder Kommissionen direktivet.
Opnås der ikke kvalificeret flertal ved afstemningen i komitéen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet
herom. Hvis Rådet vedtager forslaget, eller ikke træffer afgørelse inden for fristen,
kan Kommissionen vedtage forslaget. Hvis Rådet modsætter sig forslaget med
kvalificeret flertal, vedtages det ikke.
3. Formål og indhold
Triclosan
Triclosan er i dag godkendt som konserveringsmiddel i alle kosmetiske produkter
med en maksimumkoncentration på 0,3 %. Den Videnskabelige Komité for
Forbrugerprodukter vedtog en udtalelse om sikkerheden ved triclosan i januar
2009. Den blev efterfulgt af et tillæg i 2011 fra den Videnskabelige Komité for
Forbrugersikkerhed (VKF), som i mellemtiden havde afløst den Videnskabelige
Komité for Forbrugerprodukter.
Af udtalelserne fremgår, at den udsættelse man som forbruger kan få, hvis
triclosan anvendes i mange produkter, ikke er tilstrækkeligt sikker for forbrugerne.
Dog blev det konstateret, at den nuværende maksimalkoncentration på 0,3 %
stadig er sikker, hvis triclosan kun anvendes i et begrænset antal produkter.
Forslaget begrænser således anvendelsen af triclosan, så det fremover alene må
anvendes i tandpasta, håndsæbe, kropssæbe/brusegelé, deodorantstifter,
ansigtspudder og dækstifter. Anvendelsen af 0,3 % triclosan i negleprodukter, til
afrensning af finger- og tånegle højst hver anden uge er også sikker, og ligeledes
anvendelsen af triclosan i mundskyllemidler, hvis koncentrationsgrænsen sænkes
til 0,2 %.
Parabener
VKF vedtog en udtalelse om parabener i december 2010, efterfulgt af en
præcisering i oktober 2011, som svar på det danske forbud for propyl- og
butylparaben og deres isoformer og salte i kosmetiske produkter til børn under 3
år.
Nærværende forslag omhandler kun fem af de eksisterende parabener, idet
methyl- og ethylparaben vurderes sikre og ikke giver anledning til ny regulering,
og idet propyl- og butylparaben er omfattet af et andet forslag, det pt. er i offentlig
høring.
De fem parabener, dette forslag omhandler, er isopropylparaben, isobutylparaben,
phenylparaben, benzylparaben og pentylparaben. VKF har i sin udtalelse fra 2010
bemærket, at industrien havde fremlagt ingen eller højst begrænsede oplysninger
om disse parabener. Derfor var det ikke muligt at sikkerhedsvurdere stofferne, og
på den baggrund foreslås det, at de ikke længere tillades til brug i kosmetiske
produkter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1287805_0003.png
Det foreslås, at begrænsningerne finder anvendelse 6 måneder efter ikrafttrædelse
for så vidt angår nye produkter på markedet, og 15 måneder for tilbagetrækning
fra markedet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark. Det danske
forbud mod isobutylparaben og isopropylparaben vedrører produkter til børn
under 3 år og skal derfor ændres, så det svarer til det foreslåede EU-forbud, der er
et totalt forbud.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Danmark har kun få produktionsvirksomheder på
kosmetikområdet. De berørte parabener anvendes ikke i særlig vid udstrækning,
og den nuværende brug af triclosan er i Danmark ret begrænset. Dansk erhvervsliv
bliver derfor ikke ramt af kravet om tilbagetrækning af resterende produkter i
nævneværdigt omfang.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil højne beskyttelsesniveauet i Danmark for såvel sundheden som
miljøet, da fem specifikke parabener bliver forbudt at anvende i alle former for
kosmetik, og anvendelsen af triclosan bliver begrænset
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring hos den Videnskabelige Komité
for Forbrugersikkerhed og i offentlig høring på Kommissionens hjemmeside.
Der har været udsendt et rammenotat om sagen i høring i Miljøspecialudvalget fra
den 2.
4. oktober 2013. Der er indkommet følgende bemærkninger:
3F
støtter indstillingen, om at Danmark stemmer for forslaget.
Det Økologiske Råd
kan ikke støtte, at tricolsan kun bliver begrænset til visse
kosmetiske midler, da f.eks. tandpasta ikke bliver omfattet, og støtter fremadrettet
regeringens aktive arbejde med triclosan i EU.
DØR
støtter fuldt ud firbuddet mod
de fem parabener.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1287805_0004.png
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske
kemiske stoffer, herunder særligt de hormonforstyrrende stoffer.
To af de fem parabener er således allerede inkluderet i det danske forbud for visse
parabener i produkter til børn under 3 år, og et totalt forbud mod disse anses
derfor for at være meget positivt i retning af højere forbrugerbeskyttelse.
Danmark arbejder aktivt med triclosan i EU, og er bl.a. i gang med at vurdere
triclosan under EU's biocidvurderingsprogram og under EU's stofevaluering.
Miljøstyrelsen har i en årrække anbefalet forbrugere at undgå produkter med
triclosan, da det i mange tilfælde vurderes at være overflødigt, og da der er en
mistanke om, at stoffet kan skabe resistens blandt bakterier. Regeringen finder
derfor, at begrænsningerne i EU af anvendelsen af triclosan er et skridt i den
rigtige retning.
Regeringen er derfor enig i, at de fem parabener forslaget omfatter forbydes som
konserveringsmidler i kosmetik, samt at brugen af triclosan som konserverings-
middel begrænses til et mindre antal produkttyper.
Forslaget regulerer konserveringsmidler, og begrænsningen af triclosan og for-
buddet mod de fem parabener sættes til afstemning sammen. Samlet set støtter
regeringen reguleringen og agter at stemme for det.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen forelægges Folketinget for første gang, til orientering.
4