Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1312996_0001.png
1312996_0002.png
1312996_0003.png
1312996_0004.png
1312996_0005.png
Notat12. december 2013
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalgom meddelelse fraKommissionen om statsstøtte til film og audiovisuelle værker (2013/C332/01)
1.ResuméEuropa-Kommissionen har som led i revideringen af kriterierne for anvendelse afEU's statsstøtteregler på medlemsstaternes finansielle støtte til film og audiovisuelleværker udsendt en ny meddelelse om statsstøtte til film og audiovisuelle værker.Meddelelsen indeholder en beskrivelse af de aspekter, der skal overvejes, bl.a. brugaf statsstøtte til andre formål end filmproduktion.Meddelelsen er bl.a. udarbejdet på baggrund af en offentlig høring om en revideringaf kriterierne for anvendelse af statsstøtteregler på området.2.BaggrundDen nuværende filmmeddelelse om biograffilm og andre audiovisuelle værker erfra 2001. Den er forlænget tre gange, senest i 2009. Kommissionens meddelelsekommer efter, at gyldigheden af de gældende kriterier for vurdering af statsstøtte ijanuar 2009 blev forlænget frem til den 31. december 2012.Kommissionens vurdering af støtte til filmproduktion har hidtil været baseret påde statsstøtteregler, der er beskrevet i meddelelsen om biograffilm fra 2001.Kommissionen anvender reglerne i meddelelsen om biograffilm til at vurdererforanstaltninger, der falder ind under artikel 107, stk. 3, litra d), i traktaten omDen Europæiske Unions funktionsmåde, som tillader støtte til fremme af kulturen,når den ikke ændrer konkurrence- og samhandelsvilkårene i et omfang, der stridermod de fælles interesser.Den nye meddelelse følger hovedlinjerne i meddelelsen fra 2001, og tager højde foren række tendenser, der er opstået siden 2001. For så vidt angår de støttedeaktiviteters omfang, så tilbyder nogle medlemslande også støtte til andreaktiviteter end filmproduktion. Dette omfatter støtte til bl.a. filmdistribution ogbiografer.Det skønnes, at EU-medlemsstaterne yder 3 mia. EUR i filmstøtte om året, heraf 2mia. EUR i form af tilskud og lån på gunstige vilkår og 1 mia. EUR iskatteincitamenter.3.Formål og indhold
Dok. nr. 1995390
Side 2
Formålet med meddelelsen er at bringe reglerne om filmstøtte på højde medudviklingen i filmindustrien og effekterne af den digitale udvikling til gavn for deneuropæiske filmproduktion og kulturelle mangfoldighed.I lyset af en række forskellige tendenser, der er konstateret siden 2001, tagermeddelelsen sigte på at sikre, at det europæiske publikum tilbydes et merekulturelt mangfoldigt udbud af audiovisuelle værker ved bl.a. at:udvide meddelelsens anvendelsesområderevidere bestemmelserne om muligheden for at pålægge territorialebetingelser for anvendelsen af produktionsbudgettet, oganerkende støtteordninger, der kan anvendes til at tiltrække storeudenlandske produktioner.
Aktiviteternes omfangDen tidligere filmmeddelelse omhandlede kun produktionsstøtte. Imidlertid ydermange lande støtte til andre aktiviteter end selve produktionen af film.Målet om at beskytte og fremme Europas kulturelle mangfoldighed gennemaudiovisuelle værker kan kun nås, hvis disse værker har et publikum. Ved at ydestøtte til udelukkende produktion er der risiko for, at udbuddet af et audiovisueltindhold stimuleres, uden at det sikres, at det deraf resulterende værk distribueresog markedsføres på passende vis. Det er derfor nødvendigt og hensigtsmæssigt, atstøtte kan omfatte alle aspekter af filmskabelse, fra historien udarbejdes, til filmenvises for publikum.For så vidt angår støtte til biografer, er der almindeligvis tale om mindrestøttebeløb, så støtteniveauet inden for de minimis-forordningen burde væretilstrækkelig for eksempelvis biografer i landdistrikter og arthousebiografer. Dogkan en medlemsstat, hvis det kan retfærdiggøres, at der er behov for yderligerestøtte få støtten vurderet som støtte til fremme af kulturen.Støtte til computerspil er ikke omfattet af meddelelsen, fordi ikke alle computerspilnødvendigvis kan betragtes som audiovisuelle værker eller kulturelle produkter.Regler for filmproduktion kan derfor ikke automatisk finde anvendelse påcomputerspil. Støtteordninger for computerspil vil blive behandlet fra sag til sag. Idet omfang det kan påvises, at en støtteordning for computerspil tjener et kulturelteller uddannelsespolitisk formål, vil Kommissionen anvendestøtteintensitetskriterierne i denne meddelelse.Territoriale udgiftsforpligtigelserMed meddelelsen om biograffilm fra 2001 fik medlemsstaterne mulighed for atkræve op til 80 pct. af produktionsbudgettet for en filmproduktion anvendt i denmedlemsstat, der har tildelt støtte (såkaldte ”territoriale udgiftsforpligtigelser”).Dette kan efter Kommissionens opfattelse begrænse det indre marked foraudiovisuel produktion.
Side 3
Kommissionen erkender, at det er nødvendigt at tage højde for filmindustrienssærlige karakteristika, herunder dens store mobilitet. Disse betingelser er i et vistomfang nødvendige for at fastholde en kritisk masse af infrastruktur tilfilmproduktion i den medlemsstat eller region, der yder støtte.Kommissionen finder ikke, at det er rimeligt, hvis medlemsstater stiller krav om,at filmproducenter skal bruge 80 % af produktionsbudgettet på deres område,uanset det støttebeløb der er til rådighed.Det forekommer mere hensigtsmæssigt at basere de maksimale territorialeudgiftsforpligtigelser på støttebeløbet end på produktionsbudgettet. Derfor fastslårmeddelelsen, at hvis støtte ydes i form af tilskud, bør den makimale territorialeudgiftsforpligtigelse begrænses til 160 pct. af støttebeløbet. Hvis støtten ydes somen procentdel af udgifterne til produktionsaktiviteterne kan de makimale udgifter,der kan underlægges territoriale udgiftsforpligtigelse være på 80 pct. afproduktionsbudgettet.Under alle omstændigheder er medlemsstaterne i henhold til EU-retten ikkeforpligtet til at pålægge territoriale udgiftsforpligtigelser. Danmark har i lighedmed en række andre lande ingen territoriale udgiftsforpligtigelser i vores nationalestøtteordninger.Tiltrækning af store udenlandske produktionerSiden meddelelsen om biograffilm fra 2001 har adskillige medlemsstater indførtstøtteordninger med det formål at tiltrække højt profilerede produktioner tilEuropa, som kommer til udtryk gennem skatteordninger og filmfonde.Udenlandske produktioner kan have varige virkninger for den europæiskeaudiovisuelle sektor, fordi der normalt gøres udstrakt brug af den lokaleinfrastruktur. Det kan således have en positiv indvirkning på den nationaleaudiovisuelle sektor.Derfor finder Kommissionen, at støtte af denne type kan være støtte til fremme afkulturen under samme betingelser som støtte til europæiske produktioner.Eftersom støttebeløbene til store udenlandske produktioner kan være meget højevil Kommissionen imidlertid overvåge udviklingen af denne type støtte for at sikre,at konkurrencen primært finder sted på grundlag af kvalitet og pris i stedet for pågrundlag af statsstøtte.4.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.5.NærhedsprincippetDer redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelsefra Kommissionen.
Side 4
6.Gældende dansk retStøtte til filmformål reguleres i Danmark gennem filmloven, der bl.a. indeholderstøtteordninger til filmproduktion.7.KonsekvenserKommissionens meddelelse fastsætter kriterier for vurdering af medlemsstaternesstøtte til film, som anvendes af Kommissionen ved godkendelse afmedlemsstaternes støtteordninger til film og audiovisuelle værker.Det fremgår af meddelelsen, at medlemsstaterne bør bringe deres støtteordninger ioverensstemmelse med den nye meddelelse inden for to år.Meddelelsen har ingen konsekvenser for den danske lovgivning på området.Meddelelsen medfører ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser, administrativekonsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.8.HøringMeddelelsen har været behandlet i EU-specialudvalget, der ikke gav anledning tilbemærkninger.I øvrigt har Kommissionen afholdt en offentlig høring forud for den gældendemeddelelse. Regeringen har afgivet høringssvar på udkast til meddelelse den 19.december 2011 og den 11. juni 2013.9.Generelle forventninger til andre landes holdningerAndre lande forventes at notere sig meddelelsen.10.Regeringens foreløbige generelle holdningDen danske regering finder det positivt, at den ny filmmeddelelse bringermeddelelsen på højde med udviklingen i filmindustrien og effekterne af dendigitale udvikling. Dette uden at miste fokus på europæisk filmproduktion som etkulturelt produkt, der skaber en unik kulturel diversitet blandt medlemsstaterne.Aktiviteternes omfangDen danske regering bifalder, at filmmeddelelsen omhandler hele værdikæden afen film, altså også støtte til distribution, markedsføring og infrastruktur.Territoriale udgiftsforpligtigelserDen danske regering er tilfreds med meddelelsens regler for territorialeudgiftsforpligtigelser. Dansk filmstøtte er baseret på direkte produktionsstøtte,hvor produktionerne afspejler dansk kultur og bidrager til udvikling af danskfilmproduktion. Danmark har ikke territoriale betingelser i de nationalestøtteordninger.
Side 5
Konkurrencen om at tiltrække store udenlandske produktionerDen danske regering er tilfreds med, at meddelelsen anerkender brugen affilmfonde. Danmark yder kun direkte støtte til filmproduktion og anvender ikkeskattefritagelsesordninger eller filmfonde til at tiltrække udenlandskeproduktioner. Dette kan ske på regionalt niveau.11.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgMeddelelsen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg ved oversendelseaf regeringens høringssvar den 12. juni 2012.