Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1314784_0001.png
NOTAT
13. december 2013
Notat til Folketingets Europaudvalg og Beskæftigel-
sesudvalget
J.nr. 20130071497
5. kontor/VMI/AMO
1. Baggrund
Den italienske fabrikant af multifunktionelle maskiner, CSF Srl har den 19. juni
2013 i henhold til artikel 263 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktions-
måde anlagt sag mod Kommissionen ved Retten med henblik på at få annulleret
Kommissionens afgørelse af 8. april 2013. Ved denne afgørelse fandt Kommissio-
nen, at de danske myndigheders (Arbejdstilsynets) afgørelse af 31. januar 2012 om,
at CSF Srl bl.a. forbydes at markedsføre en af deres maskiner på det danske mar-
ked, er berettiget.
Kommissionens afgørelse er truffet i henhold til sikkerhedsklausulen i artikel 11 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner
og om ændring af direktiv 95/16/EF (herefter maskindirektivet), der vedrører for-
anstaltninger truffet af medlemsstaterne og Kommissionen i tilfælde af anvendelse
af maskiner, der kan udgøre en risiko for personers sikkerhed eller sundhed.
Arbejdstilsynet er af den opfattelse, at regeringen bør afgive interventionsindlæg i
sagen til støtte for Kommissionen.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Det følger af Kommissionens afgørelse af 8. april 2013 (meddelt under nummer
C(2013) 1874), at det var en berettiget foranstaltning, at de danske myndigheder
den 31. januar 2012,
-
forbød markedsføring på det danske marked af maskiner af typen
Multione
S630,
fordi maskinen ikke er udstyret med et førerværn, som beskytter mod
nedfaldende genstande (såkaldte ”FOPS”, falling object protective structure),
og
anmodede fabrikanten om at træffe korrigerende foranstaltninger med hensyn
til maskiner, der allerede er markedsført (efter den 29. december 2009, hvor
maskindirektivet trådte i kraft).
-
Multione S630
fremstilles af den italienske fabrikant CSF Srl. Maskinen er bereg-
net til at kunne anvendes med forskelligt udstyr, der gør det muligt at udføre mange
forskellige arbejdsopgaver inden for fx skovbrug, landbrug, byggeri, vejvedlige-
holdelse og udgravning. Maskinen kan derfor fungere som såvel en græsslåmaski-
ne, en hydraulisk hammer, en halmballegrab, en sneplov m.m.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Maskindirektivet og Arbejdstilsynets vurdering
Det følger af maskindirektivet, at det påhviler medlemsstaterne at sørge for borger-
nes, navnlig arbejdstagernes og forbrugernes og i givet fald også husdyrs og for-
muegoders sikkerhed og sundhed på deres område, ikke mindst i forbindelse med
risici ved anvendelse af maskiner, jf. maskindirektivets præambelbetragtning 3.
Af maskindirektivets artikel 4 fremgår, at medlemsstaterne træffer de nødvendige
foranstaltninger, så maskiner kun kan markedsføres og/eller leveres til brug, så-
fremt de opfylder dette direktivs relevante bestemmelser og
ikke bringer personers,
eller i givet fald husdyrs eller formuegoders sikkerhed og sundhed i fare,
hvis de
installeres og vedligeholdes på passende vis og anvendes til den forudsatte anven-
delse
eller under forhold, der med rimelighed kan forudses.
Af direktivets artikel 5 fremgår, at
fabrikanten,
inden han markedsfører og/eller le-
verer en maskine til brug, skal sikre sig, at den opfylder de relevante væsentlige
sikkerheds- og sundhedskrav, der er nævnt i bilag I.
Af bilag I, punkt 1.1.2, fremgår bl.a., at maskinen skal konstrueres og fremstilles
således, at den kan fungere og kan betjenes, indstilles og vedligeholdes, uden at
personer udsættes for risiko, når disse operationer foretages på de betingelser, der
er foreskrevet, men også under enhver
forkert brug heraf, der med rimelighed kan
forudses.
Det fremgår af bilag I, punkt 3.4.4, at hvis der ved anvendelse af en selv-
kørende maskine med eksempelvis kørende fører er risiko for nedfaldende gen-
stande eller materialer, skal maskinen være
konstrueret og fremstillet
således, at
der tages højde for denne risiko, og, hvis dens dimensioner muliggør det, være ud-
styret med et passende førerværn.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at selvom maskinen oprindeligt blev leveret med
henblik på at udføre funktioner, der ikke indebærer risiko for operatøren for ned-
faldende genstande eller materiale, så er det forudsigeligt, at en multifunktionel
maskine i løbet af sin levetid vil kunne blive brugt i funktioner, som indebærer
denne risiko. En multifunktionel maskine som
Multione S630
er netop beregnet til
at kunne bruges til flere mulige funktioner, hvorfor dette forhold også gør sig gæl-
dende for denne maskine.
Da den italienske fabrikant CSF Srl ikke imødekom Arbejdstilsynets anmodning
om at træffe korrigerende foranstaltninger for at fjerne eller minimere risiko for
nedfaldende genstande eller materiale i forbindelse med flere af maskinens funkti-
oner, traf Arbejdstilsynet i henhold til medlemsstaternes forpligtelse i maskindirek-
tivets artikel 11, stk. 1, de nødvendige foranstaltninger i form af et markedsførings-
forbud. Kommissionen blev informeret om foranstaltningen, ligeledes i overens-
stemmelse med sikkerhedsklausulen i maskindirektivets artikel 11, og Kommissio-
nen traf herefter - og efter samråd med CSF Srl - sin afgørelse af 8. april 2013.
3. Arbejdstilsynets interesse i sagen
Det har høj prioritet for Arbejdstilsynet at kunne fjerne eller minimere risici ved
anvendelse af maskiner på den mest effektive måde, så ulykker forebygges. Samti-
dig er Arbejdstilsynet optaget af, at garantere fri bevægelighed af maskiner på det
indre marked.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1314784_0003.png
I det lys er det Arbejdstilsynets opfattelse, at regeringen bør afgive interventions-
indlæg i sagen til støtte for sagsøgte, Kommissionen.
Kommissionen har den 10. september 2013 afgivet et svarskrift i anledning af CSF
Srl’s annullationspåstand. Det er Kommissionens opfattelse, at bestemmelserne i
bilag I, punkt 1.1.2.a og b, på udtømmende vis fastsætter rækkefølgen for de inter-
ventioner, som fabrikanten skal foretage for at fjerne eller mindske risici for perso-
ner ved brug af maskiner. Risici bekæmpes således fortrinsvis ved kilden, det vil
sige i forbindelse med konstruktion og fremstilling af en maskine. Hvis dette ikke
er muligt, skal fabrikanten træffe beskyttelsesforanstaltninger mod de risici som
ikke kan fjernes ved konstruktionen. I det omfang dette ikke er tilstrækkeligt til at
fjerne eller mindske risici, kan de resterende risici imødegås ved instrukti-
on/information.
Det er endvidere Kommissionens opfattelse, at maskindirektivets ”principper for
integrering af sikkerheden”, som fremgår af bilag I til maskindirektivet, skal for-
tolkes således, at det er fabrikanten, der har ansvaret for at fjerne eller minimere al-
le risici ved anvendelse af maskinen, det vil sige i den konkrete sag ved at montere
FOPS på alle multifunktionelle maskiner.
Ved konstruktion og fremstilling af en maskine er det således fabrikanten, der skal
tage højde for de risici, som personer udsættes for ved såvel den beregnede brug
som ved enhver forkert brug af en maskine, der med rimelighed kan forudses.
Yderligere skal der i fabrikantens overvejelser indgå risici i forhold til de miljøer,
hvor maskinen bruges.
Det er herudover Kommissionens opfattelse, at fabrikantens ansvar ikke kan over-
drages til en bruger.
Arbejdstilsynet er enig med Kommissionen vedrørende de nævnte betragtninger og
finder, at der bør afgives indlæg i sagen i overensstemmelse hermed. De ovenfor
nævnte principielle fortolkninger af maskindirektivet afspejles i øvrigt i Arbejdstil-
synets afgørelse af 31. januar 2012.
Endvidere kan Arbejdstilsynet oplyse, at Arbejdstilsynet forud for afgørelsen af 31.
januar 2012 havde inspiceret 13 andre multifunktionelle maskiner fremstillet af
forskellige fabrikanter. Seks af modellerne havde allerede monteret FOPS og fire
modeller blev forsynet med FOPS efter henstilling fra Arbejdstilsynet. I to tilfælde
nedlagde Arbejdstilsynet forbud mod salg i Danmark af den pågældende maskine,
hvis modellen ikke blev forsynet med FOPS. På den baggrund kan Arbejdstilsynet
tillige tilslutte sig Kommissionens afvisning af sagsøgers andet anbringende om til-
sidesættelse af ligebehandlingsprincippet.
Der er frist for afgivelse af regeringens interventionsindlæg den 7. januar 2014.
3