Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1333775_0001.png
G R U N D - O G N Æ R H E D S N O T AT
Den 7. februar 2013
Departementet:
Ref. Stkj/svfri
Sagsnummer:
KOMMISSIONENS HENSTILLING
om minimumsprincipper for efterforskning og produktion af kulbrinter (såsom skifer-
gas) ved hjælp af hydraulisk højvolumenfrakturering (fracking)
C(2014) 267 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har med C(2014) 267 final af 22. januar 2014 fremsendt henstilling fra
EU-Kommissionen om minimumsprincipper for efterforskning og produktion af kulbrin-
ter (såsom skifergas) ved hjælp af hydraulisk højvolumenfrakturering (fracking) . Hen-
stillingen vedrører en række forhold i relation til efterforskning og indvinding af kul-
brinter fra undergrunden (såsom skifergas) ved hjælp af hydraulisk højvolumenfrakture-
ring. Henstillingen skal sikre, at efterforskning og indvinding af kulbrinter (såsom ski-
fergas) ved hjælp af hydraulisk højvolumenfrakturering udføres på en klima-, miljø- og
sikkerhedsmæssig forsvarlig måde med en maksimal lovgivningsmæssig klarhed og for-
udsigelighed for kompetente myndigheder, borgere og operatører (selskaber) for at
fremme udviklingen af sektoren. Medlemsstaterne forventes at have implementeret mi-
nimumprincipperne i henstillingen senest 6 måneder efter henstillingen er offentliggjort.
Kommissionen ønsker en status for opfølgning i medlemsstaterne på henstillinge n på år-
lig basis og første gang i december 2014. Da henstillingen ikke er retligt bindende, vil
henstillingen ikke have direkte lovmæssige konsekvenser. Mange af minimumsprincip-
perne i henstillingen er i tråd med nuværende dansk tilgang til sådanne aktiviteter. Hen-
stillingens rækkevide og dækningsområde for danske olie og gas aktiviteter skal dog un-
dersøges nærmere.
2. Baggrund
Kommissionen har med
C(2014) 267 final
af 22. januar 2014 fremsendt henstilling fra
EU-Kommissionen om minimumsprincipper for efterforskning og produktion af kulbrin-
ter (såsom skifergas) ved hjælp af hydraulisk højvolumenfrakturering (fracking). Kom-
missionen angiver som begrundelse for fremsættelsen manglende erfaring blandt med-
lemsstaterne i forhold til efterforskning og indvinding af ukonventionelle ressourcer fra
undergrunden (såsom skifergas). Henstillingen er ledsaget af en meddelelse og en kon-
sekvensanalyse.
Henstillingen fremsættes med hjemmel i TEUF artikel 292.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Hovedformålet med henstillingen er at sikre, at efterforskning og indvinding af kulbrin-
ter, såsom skifergas, ved hjælp af hydraulisk højvolumenfrakturering udføres på en kli-
ma-, miljø- og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde med en maksimal lovgivningsmæssig
klarhed og forudsigelighed for kompetente myndigheder, borgere og operatører (selska-
ber) for at fremme udviklingen af sektoren.
Herudover skal initiativet sikre, at grænseoverskridende påvirkninger fra aktiviteter i
forbindelse med indvinding af kulbrinter (såsom skifergas) adresseres, således at aktivi-
teter i et land ikke forværrer forureningssituationen i en anden medlemsstat.
Kommissionen anfører, at minimumsprincipperne omfatter efterforskning og indvinding
af kulbrinter under anvendelse af hydraulisk højvolumenfrakturering, der defineres som
injektion af 1000 eller mere m3 vand pr. fraktureringszone eller 10.000 m3 vand pr.
brønd.
Henstillingen vedrører en række forhold i relation til efterforskning og indvinding af
kulbrinter (såsom skifergas) blandt andet vurdering af miljøpåvirkninger, risikovurde-
ringer i forbindelse med valg af lokalitet, baseline studier, design af installationer, infra-
struktur, ressourceforvaltning (vandforbrug, gasanvendelse etc.), fraktureringsprocessen,
monitoreringskrav, miljøansvar og finansiel sikkerhedsstillelse, tilstrækkelige og kom-
petente ressourcer hos de relevante myndigheder mm. En række af minimumsprincip-
perne relaterer sig til allerede eksisterende EU-regler, herunder direktiv 2001/42/EF om
vurdering af bestemte planer og programmers påvirkning på miljøet (Strategisk Miljø-
Vurdering (SMV)) og direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse offentlige og privates
projekters indvirkning på miljøet (VVM).
Medlemsstaterne forventes at have implementeret minimumprincipperne i henstillingen
senest 6 måneder efter, at henstillingen er publiceret. Kommissionen ønsker en årlig sta-
tus for opfølgning i medlemslandene på henstillingen, og første gang i december 2014.
Kommissionen agter at evaluere effekten af henstillingen efter 18 måneder og i forlæn-
gelse heraf bl.a. beslutte, om der vil være behov for at fremsætte forslag til juridisk bin-
dende regler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en henstilling fra
Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Henstillingen drejer sig om en lang række forhold i relation til efterforskning og indvin-
ding af ressourcer i undergrunden. Disse forhold er i dag primært reguleret i under-
grundsloven, Lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011. Dele af henstillingen re-
laterer sig til miljøpåvirkninger, som reguleres af blandt andet planloven og miljøbe-
skyttelsesloven.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Idet der tale om en henstilling indeholdende minimumsprincipper, som ikke er retslig
bindende, vil henstillingen ikke have direkte lovmæssige konsekvenser.
Mange af minimumsprincipperne i henstillingen er i tråd med nuværende dansk tilgang
til sådanne aktiviteter. Det skal dog undersøges, hvilken rækkevide og dækningsområde
minimumsprincipperne har i dansk kontekst, eksempelvis om henstillingen ikke kun om-
fatter skifergas på land, men også kan omfatte de danske Nordsøfelter offshore, hvor der
i flere af felterne anvendes stimuleringsteknikker, herunder hydraulisk frakturering for
at indvinde olie. Endvidere skal eksempelvis minimumsprincippet omhandlende gen-
nemførelse af miljøvurdering (SMV) inden udstedelse af tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter undersøges nærmere, idet nogle procedurer for tilladelser er
fastlagt før SMV direktivet blev implementeret i 2004 i dansk lovgivning.
Minimumsprincipperne i henstillingen, der henviser til SMV- og VVM- regler, skal un-
dersøges nærmere i forhold til, om medlemslandende skal gennemføre miljøundersøgel-
ser udover det, medlemslandende allerede er forpligtet til i dag efter disse regler.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Idet der tale om en henstilling, som ikke er retslig bindende, har disse ikke umiddelbart
statsfinansielle og samfundsmæssige konsekvenser for Danmark.
Kommissionen vurderer, at hvis medlemsstaten vælger at følge henstillinge n, forventes
administrationen i medlemsstaten at skulle tilpasses. I nogle tilfælde kan det føre til en
opbygning af kapacitet (viden, ressourcer o. lign.). Det skal undersøges nærmere, om
henstillingen også omfatter oliebrønde i den danske del af Nordsøen, jf Kommissionens
definition for hydraulisk højvolumenfrakturering.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Idet der tale om en henstilling, som ikke er retslig bindende, vil henstillingen ikke have
direkte administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Flere af minimumsprincipperne i henstillingen vedrører krav, der måtte stilles til selska-
ber, som har en eneretstilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter. Det skal
undersøges nærmere, hvilke konsekvenser henstillingerne måtte have for selskaberne
også set i forhold til, at henstillingens dækningsområde umiddelbart er uklart, som om-
talt under afsnittet ’Lovmæssige konsekvenser’.
Derudover bør minimumsprincippet om offentlig inddragelse i forbindelse med beslut-
ningsprocesser analyseres nærmere. I forhold til implementeringsperioden på 6 måneder
skønnes det, at være en kort periode til evt. at tilpasse administrative procedurer og krav
til selskaber.
Beskyttelsesniveauet
Kommissionen vurderer, at hvis minimumsprincipperne i henstillingen følges, vil det
have positiv virkning for beskyttelsesniveauet, da principperne er med til at sikre miljø-
mæssige aspekter i forbindelse med udførelse af skifergasaktiviteter og i hele skifergas-
projektets levetid.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333775_0004.png
I forhold til de miljømæssige aspekter vurderes det overordnet, at Danmark allerede i
dag lever op til henstillingens formål.
8. Høring
Kommissionens henstilling blev sendt i høring i Klima-, Energi og Bygningspolitisk Special-
udvalg den 22. januar 2014 med frist for høringssvar den 6. februar 2014. Der er modtaget hø-
ringssvar fra Landbrug & Fødevarer samt DI. Høringsparternes tilkendegivelser opsummeres
nedenfor:
DI støtter regeringens og EU-Kommissionens linje om at fastlægge miljømæssige forsvarlige
rammer for udnyttelse af skifergas og ser gerne, at gas indgår som en vigtig del af det danske
energimiks som led i en samlet omkostningseffektiv grøn omstilling.
Landbrug & Fødevarer støtter – under forudsætning af, at det sker på en miljømæssig,
sundhedsmæssig og økonomisk bæredygtig måde – udviklingen af skifergasudvinding.
Desuden fremhæves, at europæiske retningslinjer bør modvirke, at enkelte medlemslan-
de agerer med berøringsangst over for skifergas, samt at det er vigtigt, at Danmark ikke
fravælger nye muligheder, hvis nabolande vælger dem til. Der henvises til , at frakture-
ringsprocessen giver anledning til bekymring i landbruget. Boringer og frakturering kan
påvirke det generelle liv på landet og efterspørgslen efter boliger i landområder, hvor
boringer er en mulighed. Der ses positivt på, at henstillingerne forsøger at tage hånd om
en række af de mange usikkerheder omkring skifergas.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande forventes med forskellige begrundelser at være kritiske ift. at implementere
minimumsprincipperne i henstillingen nationalt. Nogle lande forventes at ville argumen-
tere for, at eventuelle problemstillinger i forhold til efterforskning og indvinding af ski-
fergas bedst håndteres på nationalt plan. Andre lande forventes at ønske et forbud mod
både skifergas indvinding og anvendelse af hydraulisk frakturering med store mængder
væske på land.
Heroverfor forventes at stå en række lande, der formentlig vil vælge at implementere
henstillingen, da der blandt disse lande gennem en årrække har været et ønske om ret-
ningslinjer fra Kommissionens side, og da henstillingen kan være med til at fremme ind-
vinding fra ukonventionelle ressourcer, herunder skifergas.
10. Regeringens foreløbige generelle holdninger
Danmark er meget tidligt i efterforskningsfasen efter skifergas. Det er endnu uvist, om
der findes naturgas i skiferlag i Danmark, ligesom det ikke er afdækket, om der kan pro-
duceres naturgas fra skifer.
Regeringen tager det alvorligt, at der fra flere sider er udtrykt bekymring omkring muli-
ge konsekvenser af produktion af skifergas. Derfor indførte regeringen i 2012 en mid-
lertidig pause for nye tilladelser til efterforskning efter skifergas på land. Den midlerti-
dige pause indførtes for at undersøge muligheden for at fremme en produktion af skifer-
gas, der kan ske sikkerheds- og miljømæssig fuldt forsvarligt. Der skal gennemføres en
evaluering af de erfaringer, der eventuelt indhentes fra den planlagte boring i Nordjyl-
land (hvor efterforskningsmålet er skifergas) og erfaringer fra nye internationale analy-
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ser. Herudover skærpede regeringen VVM-reglerne, således at anlæg med direkte hen-
blik på frakturering udelukkende i forbindelse med efterforskning eller indvinding af
skifergas er underlagt VVM-pligt.
Kommissionen har fremlagt en henstilling om minimumsprincipper i relation til blandt
andet skifergas. Mange af minimumsprincipperne er i tråd med nuværende dansk tilgang
til sådanne aktiviteter. Der er også nogle af minimumsprincipperne i henstillingen, der
rækker videre, blandt andet ved at de ikke kun omfatter onshore ukonventionelle res-
sourcer (skifergas på land).
Fra dansk side hilses henstillingen om minimumsprincipper velkommen, og regeringen
noterer sig generelt positivt, at henstillingen ikke er retligt bindende og dermed er af
rådgivende karakter. Regeringen havde dog gerne set, at VVM-pligt for udførelse af
frakturering i skifergasboringer på land var blevet juridisk bindende svarende til de reg-
ler, der er i Danmark.
Regeringen noterer sig, at implementeringsperioden for henstillingen om minimums-
principper på 6 måneder er meget kort og havde gerne set, at henstillingen kun omfatte-
de onshore ukonventionelle ressourcer (skifergas på land).
Regeringen vil nu undersøge henstillingens dækningsområde, konsekvenser og imple-
menteringsfrist nærmere.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5