Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 277
Offentligt
1335436_0001.png
1335436_0002.png
1335436_0003.png
1335436_0004.png
1335436_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og Fødevarekvalitet/BRLSagsnr.: 2014-29-221-02102/Dep sagsnr: 24728Den 17. februar 2014FVM 244
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne ethoxysulfu-ron, metsulfuron-methyl, nicosulfuron, prosulfuron, rimsulfuron, sulfosulfuronog thifensulfuron-methyl i eller på specifikke produkter (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for syv aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter afanimalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier påbaggrund af revurdering af stofferne ethoxysulfuron, metsulfuron-methyl, nicosulfuron,prosulfuron, rimsulfuron, sulfosulfuron og thifensulfuron-methyl. Revurderingernebetyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes ned, og detektionsgrænser, derjusteres. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og de ændredemaksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU Føde-vareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter. Forslagetforventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 24. – 25. februar 2014. En vedtagelse af forslaget vurderesat betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte for-slaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retnings-linjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komité-sager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr.396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-gen.Forslaget behandles i forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fo-relægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
2forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 24. – 25. februar 2014.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-pet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Par-lamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat ibilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyntil alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssigvurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have ensundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningensbilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,opføres på bilag V.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikkemaksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke erfastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticidikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføreseller ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for eneffektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest iafgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
3nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelsei EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer afmaksimalgrænseværdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksi-malgrænseværdier (MRL) for stofferne ethoxysulfuron, metsulfuron-methyl, nicosulfuron,prosulfuron, rimsulfuron, sulfosulfuron og thifensulfuron-methyl. For disse stoffer foreslåsmaksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af en revurdering af stofferne.Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), hvilke maksimalgrænseværdier, derforeslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-grænseværdien sættes op) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.Grænseværdier, der ændres som følge af revurdering af stofferne:For ethoxysulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarertil, hvad man teknisk kan måle.For metsulfuron-methyl sættes maksimalgrænseværdien ned for hørfrø.For nicosulfuron sættes maksimalgrænseværdien ned for majs.For prosulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,hvad man teknisk kan måle.For rimsulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,hvad man teknisk kan måle.For sulfosulfuron sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarertil, hvad man teknisk kan måle.For thifensulfuron-methyl sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsensvarer til, hvad man teknisk kan måle.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren medkontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil væredirekte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
4KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-sekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikkevil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørendemaksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-onseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og dereksisterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticid-rester. Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseretmetode til at vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det frem-går af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekterskal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet me-tode. Der arbejdes i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med danskdeltagelse, målrettet på at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationsef-fekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbin-delse med fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - pågrundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidresterhos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for ind-taget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund herafvurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæs-sige betænkeligheder.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-niveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-ger:Landbrug og Fødevarer bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA) har foretaget en risikovurdering af de pågældende grænseværdier. Landbrug og Fø-devarer henholder sig til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurderin-ger og har ikke yderligere bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
5lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsættemaksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af dedanske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at væresundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstandpå fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget lig-ger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere forbehandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der atvære kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.