Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 321
Offentligt
1344529_0001.png
1
MILJØstyrelsen
Miljøteknologi
11. marts 2014
san
MST-133-00002
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens forslag til beslutning om opstilling af miljømærkekriterier for tildeling af EU-
miljømærket (Blomsten) til produktgruppen
Absorberende hygiejneprodukter
(f.eks. bleer og
hygiejnebind). K
OMITESAG
.
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen Absorberende hygi-
ejneprodukter, der omfatter engangsprodukter indenfor børnebleer, hygiejneprodukter til kvinder (bind
og tamponer) og amme indlæg. Absorberende hygiejneprodukter, der er reguleret efter Rådets direktiv
om medicinsk udstyr (typisk inkontinensbleer) er ikke omfattet. Forslaget skal til afstemning d. 13. marts
2014 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.
Det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesni-
veauet positivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bed-
ste del af markedet i EU.
Der er tale om et helt nyt produktområde i EU-miljømærket Blomsten. Rege-
ringen forventer at kunne støtte forslaget.
1. Status
Kommissionen har den 13. februar 2014 fremsendt forslag til beslutning om nye miljømærkekriterier
for tildeling af EU-miljømærket Blomsten til produktgruppen bleer og hygiejnebind. Forslaget skal til
afstemning d. 13. marts 2014 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.
Kriterieforslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 66/2009
af 25. november 2009 om EU-miljømærket.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol
(art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),
jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag, ud-
steder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et
forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal
eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutnin-
gen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder fra Kom-
missionens forelæggelse.
2. Formål og indhold
Det foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af licens til EU-
miljømærkede
Absorberende hygiejneprodukter
(herefter benævnt hygiejneprodukter). EU miljømær-
kede hygiejneprodukter omfatter baby- og børnebleer, hygiejnebind og tamponer til kvinder, og amme
indlæg til engangsbrug. Hygiejneprodukter der er omfattet af Rådets direktiv 93/42/EØF om regulering
af medicinsk udstyr kan ikke miljømærkes, jævnfør EU miljømærkeforordningen. Det er første version
af miljømærkekriterier for bleer og hygiejnebind med en gyldighed på fire år.
Kriterieudviklingen er baseret på en kortlægnings- og markedsundersøgelse af eksisterende hygiej-
neprodukter på det europæiske marked, og søger at fastlægge miljømærkekriterier for den 20% bed-
ste del af markedet. Den viser, at 95% af blemarkedet udgøres af engangsbleer. Markedet for en-
gangshygiejnebind er ikke opgjort, men må anses at være endnu større. Den viser også, der findes
både parfumerede og/eller lotionbehandlede produkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1344529_0002.png
2
For så vidt miljøbelastningen ved engangsbleer sammenlignet med genbrugsbleer er der primært
tale om forskelle i materialebrug og anvendelse/håndtering. Miljøbelastningen fra engangsbleer (og
bind) sker især fra forbrug af materialer (papir- og træbaseret fluf og plastmateriale/polymerer), mens
miljøbelastningen fra genbrugsbleer især kan henføres til vand-, kemikalie- og energiforbrug ved vask
og evt. tørring af genbrugsbleen.
De store forskelle i den livscyklusbaserede miljøbelastning for engangs- versus genbrugsprodukter,
og den store markedsandel af engangsprodukter har medført, at Kommissionens miljømærkekriterier
for hygiejneprodukter kun omfatter engangsprodukter. Det er i tråd med Svanemærkets kriterier.
Desuden er udbredelsen af f.eks. hygiejneprodukter med indhold af papir- og træmasse fra bæredyg-
tigt certificeret skovbrug ikke er opgjort. Dog redegør Kommissionen for, at kun godt en fjerdedel af de
skovarealer, der typisk anvendes til fremstilling af den særlige fluf-masse med absorberende evne i
bleer, er certificeret efter en troværdig skovstandard (PEFC, FSC eller lignende).
Kriterieudviklingen har omfattet miljøkrav til hele produktets livscyklus, og har især (men ikke udeluk-
kende) opstillet kriterier for ansvarlig anvendelse af ressourcer og kemikalier i produktionen og pro-
duktet, minimering af restprodukter (affald) fra produktionen, og kvalitetskrav til det færdige produkt.
Miljømærkekriterier (udvalgte)
Begrænsning af indhold af farlige kemikalier (EU miljømærkets basiskrav)
EU-Blomstforordningen (nr. 66/2010) stiller som basiskrav, at produktet ikke må tilsættes stoffer eller
blandinger, der (på tidspunktet for licensudstedelse) kan klassificeres (inkl. selvklassificering) som
giftige, kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske i kategorierne 1A, 1B eller 2 (CMR
1A, 1B, og 2), sensibiliserende eller miljøfarlige. Kravet gælder i forhold til 0,1% af homogene mate-
rialedele af produktet.
Kommissionen kan undtage kemiske stoffer fra disse basiskrav, og såfremt det teknisk set ikke er
muligt at erstatte stofferne.
Kommissionen har ikke fundet det nødvendigt at undtage nogen kemiske
stoffer. Stoffer opført
på EU's REACH liste over kandidatlistestoffer kan ikke undtages miljømærke-
kravene.
Optisk hvidt eller farvestoffer.
Må ikke anvendes i et EU miljømærket hygiejneprodukt, med undta-
gelse af farvestoffer, der f.eks. anvendes på emballagen eller ydre dele af selve produktet, der ikke
kommer i kontakt med huden med henblik på information om brug af produktet. Farvestoffer skal
overholde ovenstående basiskrav.
Nanosølv.
Må ikke anvendes i et EU miljømærket hygiejneprodukt.
Parfume.
Der må ikke anvendes parfume i produkter beregnet til børn (bleer og ammeindlæg) og
tamponer. Parfume anvendt i andre typer af miljømærkede hygiejneprodukter skal overholde oven-
stående basiskrav. Parfumestoffer, der er deklarationspligtige i henhold til Kosmetikforordningens bi-
lag III, eller er omfattet af Kommissionens meddelelse (Opinion
on fragrance allergens in cosmetic
products,
juni 2012), må ikke anvendes i et EU miljømærket hygiejneprodukt.
Lotion.
Lotion må ikke anvendes i hygiejnebind, tamponer og ammeindlæg. Anden brug af lotion skal
fremgå af emballagen, og må ikke indeholde triclosan, parabener, formaldehyd (inkl. formaldehydfri-
gørere). Lotion skal overholde ovenstående basiskrav.
Krav til materialer med absorberende effekt.
Papir- og træmasse (fluff) skal være omfattet af et
gyldigt skovcertificeringssystem (PEFC, FSC eller lignende), og med et indhold på minimum 25% fra
certificeret bæredygtig skovdrift. Den resterende mængde skal være omfattet og kontrolleret af det
pågældende skovcertificeringssystems kontrolforanstaltninger, der sikrer lovlig skovdrift og andre re-
levante krav til skovdriften.
Bomuld skal være dyrket efter gældende regler for økologisk produktion (f.eks. EU's økologiforord-
ning). Omfattet er f.eks. økologisk certificeret bomuld, eller bomuldsproduktion under om omstilling til
økologisk produktion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1344529_0003.png
Papir- og træmasse, såvel som bomuld må ikke være klorgasbleget.
Polymerer.
Der stilles krav om max. 0,1% (w/w) indhold af restmonomer i Super Absorberende Poly-
mer (SAP). SAP må maksimalt have 10% (w/w) vandopløselige ekstrakter. Disse ekstrakter skal
overholde de ovenstående basiskrav.
3
Krav til produktionsprocesser.
Der stilles energikrav og emissionskrav (f.eks. CO2, COD, fosfor,
svovl, NOx) til produktionen af papir- og træmasse (på linje med de krav der stilles til EU miljømærket
kontorpapir), og plast der indgår i det EU miljømærkede hygiejneprodukt.
Der må maksimalt dannes 10% restaffald for produktionen af tamponer og 5% fra produktionen af
øvrige produkter. Kravet omfatter også emballage.
CSR kriterier.
Virksomheden, der færdiggør det miljømærkede hygiejneprodukt, skal overholde ker-
nekonventionerne
for arbejdstagerrettigheder, som beskrevet i FN’s ILO konventioner
1
. Kravet omfat-
ter også leverandører til færdigproduktionen.
Kvalitetskrav og forbrugeroplysning.
EU miljømærkede hygiejneprodukter skal overholde relevan-
te kvalitetstest (test i forhold til etablerede produkter på markedet, f.eks. gennem forbrugerpaneler).
Forbrugeren skal på emballagen eller produktet oplyses om korrekt bortskaffelse af det brugte miljø-
mærkede hygiejneprodukt.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge allerede udmøn-
tet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at for-
slaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser
for Danmark.
5. Konsekvenser for Danmark
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervelse af miljømærket (licens) indebærer betaling af et gebyr i forbindelse med licensansøgning
og for anvendelsen af miljømærket. Gebyrer fremgår af hjemmesiden hos Miljømærkning Danmark
(hvor licens ansøges), og omfatter et ansøgningsgebyr på op til 9.000 kr. og et årligt gebyr på op til
11.250 kr. Der er flere rabatmuligheder, bl.a. for SMV’er og mikrovirksomheder. Jævnfør EU's miljø-
mærkeforordning bør gebyret være tilstrækkeligt til dække omkostningerne til driften af EU miljømær-
keordningen, herunder udgifterne i processen med ansøgning, kontrol og tilsyn.
Herudover må forventes udgifter for ansøger, der ligger forud for erhvervelsen af licensen til f.eks.
laboratorietest og dokumentation af miljømærkekrav. Miljømærkeordningen er frivillig og kræver op-
fyldelse af miljømærkekriterier, der er skrappere end lovgivningen. Det kan foranledige ændringer i
produktion og/eller produktet (f.eks. effektivt energiforbrug, færre kemikalier og bedre kvalitet). Æn-
dringer, hvis administrative konsekvenser, der ikke er foretaget en opgørelse af, men som forventes
opvejet af f.eks. lavere omkostninger til energi- og ressourceforbrug, og en højere konkurrencefordel.
Miljømærket kan dermed også betragtes som et markedsføringsinstrument som licenshaveren betaler
for at benytte.
1
029
Tvangsarbejde,
087
Foreningsfrihed og beskyttelse af retten til at organisere sig,
098
Retten til at organisere sig og føre kollektive
forhandlinger,
100
Ligeløn, 105 Afskaffelse af tvangsarbejde,
111
Forskelsbehandling (beskæftigelse og erhverv),
155
Arbejdsmiljø og
sundhed,
138
Om mindstealder for arbejde,
182
Afskaffelse af de værste former for børnearbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1344529_0004.png
Beskyttelsesniveauet
Kommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet posi-
tivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedste del af
markedet i EU.
6. Høring
Forslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn med mulighed for at forberede høringen i
specialudvalget.
Rammenotat har været i høring i Miljø-specialudvalget, hvor der ikke har været bemærkninger.
7. Forhandlingssituationen
Arbejdet med revisionen af miljømærkekriterier for hygiejneprodukter har været ledet af Kommissio-
nens Joint Research Center i Sevilla. Miljømærkekriterierne forventes vedtaget i forskriftudvalget.
Overordnet set vurderes det, at kriterierne medfører en miljømæssig afgrænsning af markedets bed-
ste produkter i EU.
EU miljømærkets forordning (nr. 66/2010), artikel 6(6), opstiller som basiskrav, at miljømærkede pro-
dukter
ikke
må indeholde en række miljø- og sundhedsklassificerede stoffer eller blandinger. Kom-
missionen kan i forslaget argumentere for en undtagelse af specifikke kemiske stoffer og blandinger,
såfremt substitution ikke er teknisk mulig. Kommissionen foreslår ingen undtagelser i forslaget.
4
8. Dansk holdning
Regeringen er overordnet enig i Kommissionens krav og forventer at kunne stemme for. Miljøstyrel-
sen og Miljømærkning Danmark har i arbejdsgruppen arbejdet for krav der ligner Svanemærkets krite-
rier for Bleer og hygiejneprodukter, således at EU miljømærkede hygiejneprodukter ikke må indeholde
parfume, lotion og f.eks. konserveringsmidler eller biocidaktivstoffer. Desuden har det været vigtigt, at
der stilles et højt krav til indholdet af papir- og træmasse fra certificeret bæredygtigt drevne skove.
Danske ønsker er i nogen til høj grad blevet efterlevet.
Forslaget lægger ikke op til undtagelser fra EU miljømærkets basiskemikaliekrav, og Danmark vil
lægge vægt på, at der ikke gives undtagelse herfor.
Danmark vil lægge vægt på at fastholde de krav, der udelukker brugen af eller stilles til optisk hvidt,
lotion, parfume, nanosølv, men vil arbejde for at udelukke brugen af lotion i børnebleer og tilsætning
af alle typer af biocidaktivstoffer.
På baggrund af, at
”EU's videnskabelige komite for forbrugersikkerhed (SCCS, december 2013) an-
befaler, at methylisothiazolinon (MI) ikke anvendes i kosmetikprodukter, der anvendes på huden uden
efterfølgende afvaskning (”leave-on” produkter, hertil indregnet vådservietter),
vil Danmark arbejde
for, at
MI
fra starten udelukkes fra lotionkosmetik i miljømærkede bleer.
Ligeledes vil Danmark arbejde for, at konserveringsmidlet methylchloroisothiazolinon og methylisothi-
azolinon (MCI/MI i en 3:1 blanding) heller ikke anvendes i lotion i miljømærkede bleer. Forskriftkomi-
teen for kosmetik har netop forbudt
MCI/MI
blandingen i alle leave-on kosmetikprodukter (herunder
lotion), og forbuddet forventes at træde i kraft for ny produkter om ca. 1 år. Miljømærkede bleer vil i
teorien kunne findes på markedet i løbet af halvt år fra nærværende afstemning. Derfor bør
MCI/MI
fra starten være udelukket i lotion i miljømærkede bleer.
Danmark vil ligeledes lægge vægt på at fastholde udelukkelsen af parfume i miljømærkede hygiejne-
produkter til børn (bleer og ammeindlæg), og vil arbejde for at udelukke al brug af parfume i alle typer
af miljømærkede hygiejneprodukter.
Danmark lægger vægt på, at papir- og træbaseret flufmasse skal være omfattet af et gyldigt PEFC-
eller FSC certificeringssystem, og vil arbejde for at øge kravet til andelen af papir- og træbaseret fluf-
masse fra certificeret bæredygtigt skovbrug fra 25% op til 70%, således at kravet flugter linjen i sta-
tens generelle indkøbspolitik for træbaserede produkter.
9. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.