Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 329
Offentligt
1346766_0001.png
NOTAT
Implementering af EU's indre markedslovgivning
Resumé
Kommissionens seneste resultattavle for det indre marked (Single
Market Scoreboard 28)
viser en nogenlunde uændret implemente-
ring og håndhævelse af indre markedslovgivningen i EU’s med-
lemsstater:
Danmark manglede pr. 10. november 2013 at implementere 3
direktiver, svarende til et implementeringsunderskud på 0,2 %.
Dette er et fald fra 0,5 % i maj 2013 og det bedste resultat for
Danmark siden 2010. Danmark ligger nu på en andenplads
blandt EU’s 28 medlemsstater, hvor Danmark lå på en tolvte-
plads i sidste måling. Malta ligger nummer 1 og manglede at
implementere 2 direktiver.
8 medlemsstater opfylder Kommissionens foreslåede mål ved
at have et implementeringsunderskud på 0,5 % eller derunder.
Ved sidste måling var det 14 medlemsstater. 5 stater overskri-
der det vedtagne mål på 1 %. EU’s gennemsnitlige implemen-
teringsunderskud er 0,7 %, hvilket er en lille stigning fra det
sidste implementeringsunderskud på 0,6 %.
Danmark ligger med 0,3 % ukorrekt gennemførelse (overens-
stemmelsesunderskud) under EU-gennemsnittet på 0,7 %.
Danmark havde 20 verserende traktatkrænkelsessager pr. 1.
november 2013 med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på
25,9 måneder.
1. Indledning
Kommissionen offentliggør hvert halve år en resultattavle over medlems-
staternes implementering af EU’s indre markedslovgivning. I resultattav-
len sætter Kommissionen fokus på medlemsstaternes præstationer i for-
hold til rettidig og korrekt implementering.
Samlet set er EU’s indre marked afhængigt af, at medlemsstaterne im-
plementerer og håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Når én el-
ler flere stater ikke lever op til sine forpligtelser, kommer det potentielt
alle medlemsstater til skade, fordi der gælder forskellige regler i EU. Man
taler da om et ufuldstændigt indre marked.
Kommissionen har med de centrale meddelelser om Akten for det indre
marked I (KOM(2011) 206) og II (KOM(2012) 573) sat fokus på en re-
lancering af det indre marked, hvor rettidig og korrekt implementering af
EU-lovgivning også berøres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1346766_0002.png
2/6
Det er besluttet, at Folketinget orienteres om Danmarks placering på re-
sultattavlen samt om antallet af nye nationale regler, som Danmark og de
øvrige medlemsstater har meddelt Kommissionen, at de ønsker at indfø-
re
1
. Formålet er at sikre et fortsat politisk fokus på effektiv og korrekt
implementering af EU’s indre markedslovgivning i Danmark til gavn for
borgere og virksomheder i EU’s indre marked.
Folketinget blev senest orienteret om Danmarks placering på resultattav-
len den 20. august 2013.
2. Rettidig implementering af EU-lovgivning
Kommissionen har siden 1997 udgivet en halvårlig resultattavle over
medlemsstaternes implementering af EU’s indre markedslovgivning (kal-
det
Single Market Scoreboard).
I 2007 besluttede Det Europæiske Råd at
sætte målet for implementeringsunderskuddet til 1 % med effekt fra 2009.
Kommissionen foreslog i 2011 et nyt mål på 0,5 % implementeringsun-
derskud.
Den seneste resultattavle blev offentliggjort den 28. februar 2014 og
dækker perioden maj-november 2013.
Single Market Scoreboard 28
er
udelukkende offentliggjort på Kommissionens hjemmeside, hvor der fin-
des en række statistikker om landenes implementering af det indre mar-
ked
i
et
interaktivt
format.
Siden
kan
tilgås
via:
http://ec.europa.eu/internal_market/scoreboard/.
Af resultattavlen fremgår det, at Danmark pr. 10. november 2014 mang-
lede at implementere 3 direktiver
2
inden for den fastsatte tidsfrist. Dette
svarer til et implementeringsunderskud på 0,2 %. Som det fremgår af ne-
denstående figur 1 har Danmarks implementeringsunderskud i alle år væ-
ret mindre end Det Europæiske Råds fastsatte mål på tidligere 1,5 % og
nu 1 %. Danmarks andel af direktiver, der ikke er implementeret til tiden,
er faldet siden seneste afrapportering til Folketinget, hvor implemente-
ringsunderskuddet var 0,5 % mod det nuværende implementeringsunder-
skud på 0,2 %.
1
Data for nye nationale regler opgøres imidlertid kun én gang årligt i andet regi, og Folketinget orienteres føl-
gelig kun én gang årligt om dette (næste gang i efteråret 2014).
2
De tre direktiver, som ikke er implementeret rettidigt, er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/24/EU
af 9. marts 2011 om patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2012/26/EU af 25. oktober 2012 om ændring af direktiv 2001/83/EF for så
vidt angår lægemiddelovervågning og Kommissionens gennemførelsesdirektiv 2012/52/EU af 20. december
2012 om foranstaltninger, der skal lette anerkendelsen af recepter udskrevet i en anden medlemsstat.
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1346766_0003.png
3/6
Figur 1: Andel direktiver som Danmark ikke har notificeret til tiden fra 2001-2013
3
1,2%
1,0%
0,8%
0,6%
0,4%
0,2%
0,0%
Apr Okt Apr Okt Apr Jul Jun Dec Jun Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov
01 01 02 02 03 04 05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13
Andel direktiver, Danmark ikke har notificeret inden for den fastsatte tidsfrist i perioden 2001-2013
Som det fremgår af figur 2, er det seneste danske implementeringsresultat
det andet bedste resultat i EU, og Danmark er blandt de 8 medlemsstater,
som opfylder Kommissionens foreslåede mål ved at ligge på 0,5 % eller
derunder. Der er sket en stigning i antallet af medlemsstater, der over-
skrider det vedtagne mål på 1 % implementeringsunderskud. I forhold til
opgørelsen fra juni 2013 er der nu 5 medlemsstater i stedet for 2, der
overskrider målet. Derudover var der ved sidste måling 14 medlemsstater,
der lå under det foreslåede mål på 0,5 %, hvor tallet denne gang er på 8
medlemsstater. Det vil sige, at antallet af medlemsstater, der implemente-
rer direktiver til tiden, er faldet.
Figur 2: Andel direktiver, som ikke er notificeret til tiden pr. 10. november 2013, fordelt
på EU’s medlemsstater
4
1,6%
1,4%
1,2%
1,0%
0,8%
0,6%
0,4%
0,2%
0,0%
MT DK CZ
(2) (3) (4)
EL
(4)
SE
(4)
EE
(5)
SK
(5)
PT
(6)
DE
(7)
HR FR
(7) (7)
LV
(7)
LT
(7)
NL
(7)
FI
(7)
BG IE
(8) (8)
ES HU LU
(8) (8) (8)
UK AT PL RO BE CY IT SI
(8) (11) (12) (13) (15) (17) (18) (18)
Andel direktiver, der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfrist pr. 10. november 2013 (antal i parentes)
Note: Den røde linje illustrerer Det Europæiske Råds fastsatte mål på 1,0 %. Den stiplede linje illustrerer
Kommissionens foreslåede mål på 0,5 %.
3
4
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 8-28
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1346766_0004.png
4/6
Figur 3 viser, at EU’s gennemsnitlige implementeringsunderskud de se-
nere år har været faldende, dog med en lille stigning i 2010-11. I novem-
ber 2013 lå det gennemsnitlige implementeringsunderskud på 0,7 %,
hvilket er tæt på det tidligere 0,6 %, der var det bedste i EU’s historie, si-
den man begyndte at måle i 1997. Det gennemsnitlige implementerings-
underskud ligger dog stadig under det fastsatte mål på 1 %, som EU lå
over i 2011.
Figur 3: Det gennemsnitlige EU-implementeringsunderskud i perioden 2004-2013
5
4,0%
3,5%
3,0%
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
Dec
04
Jul
05
Dec
05
Jul
06
Dec
06
Jul Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov
07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13
Andel direktiver der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfrist
pr. 10. november 2013, EU 25/27/28 samlet
3. Korrekt implementering af EU-lovgivning
Kommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet, dvs. antal-
let af direktiver, der ikke er implementeret til tiden. Kommissionen ser
også på antallet af direktiver, hvor Kommissionen har påbegyndt en trak-
tatkrænkelsessag som følge af, at national lovgivning eller administrativ
praksis vurderes at være i modstrid med EU-reglerne.
Kommissionen foreslog i meddelelsen om Akten for det indre marked
(KOM(2011) 206) en grænse for ukorrekt gennemførelse af indre mar-
kedsdirektiver i medlemsstaterne på maksimalt 0,5 % af alle indre mar-
kedsdirektiver. Kommissionen kalder dette for
compliance deficit
eller på
dansk
overensstemmelsesunderskuddet.
Målsætningen er alene Kommis-
sionens, og medlemsstaterne har således ikke formelt bekræftet denne.
For Danmarks vedkommende ligger overensstemmelsesunderskuddet
6
0,3 % af det samlede antal af indre markedsdirektiver pr. 10. november
2013. Dette svarer til fire direktiver, der ikke er implementeret korrekt,
5
Kilde: Kommissionens Scoreboard 28. Tal fra december 2004 og frem til december 2006 dækker alene EU-
25, dvs. ekskl. Rumænien og Bulgarien, og frem til juni 2013 EU-27, dvs. ekskl. Kroatien.
6
Overensstemmelsesunderskuddet
er udtryk for den procentdel af direktiver, som Kommissionen ikke mener,
er gennemført korrekt, og hvor der er åbnet traktatkrænkelsessager mod den pågældende medlemsstat. Pro-
centdelen beregnes i forhold til antallet af direktiver, som medlemsstaten har implementeret. Procentdelen ba-
seres alene på antallet af konkrete direktiver og ikke på antallet af sager pr. direktiv, dvs. selv om der er åbnet
flere sager i henhold til et direktiv, tælles direktivet kun én gang. EU-gennemsnittet beregnes på basis af alle
medlemsstaters underskud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1346766_0005.png
5/6
og hvor der dermed er påbegyndt traktatkrænkelsessager i perioden maj-
november 2013. Det er det samme antal direktiver som ved sidste opgø-
relse.
Det danske tal for overensstemmelsesunderskuddet er tredje bedst i EU
og ligger under både den foreslåede grænse på 0,5 % og EU’s gennemsnit
på 0,7 %. Generelt i EU er situationen blevet en smule dårligere siden
sidste måling. 11 medlemsstater – mod tidligere 13 - ligger på nuværende
tidspunkt på eller under grænsen på 0,5 %. De medlemsstater, der har de
højeste andele af overensstemmelsesunderskud, er fortsat Italien (2,3 %)
og Polen (2,1 %).
4. Det totale EU-underskud i perioden 1997-2013
EU’s indre marked er afhængigt af, at medlemsstaterne implementerer og
håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Hvis én eller flere stater
ikke lever op til sine forpligtelser, taler man om et ufuldstændigt indre
marked. Af resultattavlen fremgår, at 4 % af samtlige EU’s direktiver,
svarende til 48 direktiver, fortsat ikke er implementeret af én eller flere
medlemsstater. Figur 4 viser, at det totale underskud har været jævnt fal-
dende de seneste 15 år, når man tager højde for optagelsen af 12 nye
medlemsstater i 2004 og 2007. En gennemførelsesgrad på 96 % indikerer
dog, at der fortsat er plads til forbedring.
Figur 4: Det totale EU-underskud i perioden 1997-2013
7
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Nov 97
Maj 98
Nov 98
Maj 99
Nov 99
Maj 00
Nov 00
Maj 01
Nov 01
Maj 02
Nov 02
Maj 03
Nov 03
Maj 04
Nov 04
Maj 05
7
Andel direktiver for EU's indre marked, som ikke er gennemført i perioden 1997-2013
5. Traktatkrænkelsessager
Traktatkrænkelsessager indledes i de tilfælde, hvor Kommissionen vurde-
rer, at en medlemsstat ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af trakta-
ten. Det være sig i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret til ti-
den, at direktivet ifølge Kommissionen er ukorrekt implementeret eller
ved utilstrækkelig håndhævelse.
Kilde: Kommissionens Scoreboard 28. Tal fra november 1997 er EU-15, fra november 2004 EU-25, fra maj
2007 EU-27 og fra juli 2013 EU-28.
Nov 05
Maj 06
Nov 06
Maj 07
Nov 07
Maj 08
Nov 08
Maj 09
Nov 09
Maj 10
Nov 10
Maj 11
Nov 11
Maj 12
Nov 12
Maj 13
Nov 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1346766_0006.png
6/6
I regi af det indre marked havde Danmark i alt 20 verserende traktat-
krænkelsessager pr. 1. november 2013. Dette er relativt få sager set i for-
hold til de øvrige medlemsstater, hvor det gennemsnitlige antal traktat-
krænkelsessager ligger på 30. Litauen (10) og Estland (10) er de lande,
der har færrest verserende sager, hvorimod Italien (73), Grækenland (65)
og Spanien (60) har det højeste antal sager. Af figur 5 fremgår det, at an-
tallet af traktatkrænkelsessager i Danmark overordnet set har været fal-
dende siden 2005. Siden november 2012 er der dog sket en stigning på 4
verserende sager.
Figur 5: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 2005-2013
8
35
30
25
20
15
10
5
0
Maj
05
Nov
05
Maj
06
Nov
06
Maj
07
Nov
07
Apr
08
Nov
08
Maj
09
Nov
09
Maj
10
Nov
10
Maj
11
Nov
11
Maj
12
Nov
12
Maj
13
Nov
13
Antal traktatkrænkelsessager mod Danmark i perioden 2005-2013
Ser man på medlemsstaternes håndtering af traktatkrænkelsessager, tager
det i gennemsnit 27,9 måneder, fra Kommissionen fremsender formel åb-
ningsskrivelse til et medlemsland, før sagen enten er løst eller henvist til
EU-Domstolen. I Danmark er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
25,9 måneder, og dermed placerer Danmark sig under EU-gennemsnittet.
For mere information om de danske traktatkrænkelsessager henvises til
Udenrigsministeriets seneste oversigt over verserende traktatkrænkelses-
sager mod Danmark pr. 1. marts 2014. Oversigten er senest oversendt til
Folketinget den 6. marts 2014.
8
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 14-28.