Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1289864_0001.png
Dato:
9. oktober 2013
Kontor:
EU-retskontoret
Sagsbeh: Katrine Ledam
Rasmussen
Sagsnr.: 2013-6142-0061
Dok.:
910993
Notat til Folketingets Europaudvalget om afgivelse af bemærkninger i
EU-Domstolens sag udtalelse 2/2013 vedr. EU’s tiltrædelse af EMRK
1. Indledning
Kommissionen har i medfør af artikel 218, stk. 11, i Traktaten om Den Eu-
ropæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) anmodet EU-Domstolen om en
udtalelse om, hvorvidt udkastet til aftale om Den Europæiske Unions tiltræ-
delse af den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder
og grundlæggende frihedsrettigheder (EMRK) er forenelig med traktaterne.
Kommissionen har i anmodningen om en udtalelse redegjort for Kommissi-
onens retlige vurdering af ovennævnte spørgsmål og har på baggrund heraf
anført, at aftaleudkastet efter Kommissionens opfattelse er i overensstem-
melse med traktaterne
2. Baggrund
Med Lissabon-Traktaten besluttede EU’s medlemsstater, at EU skulle til-
træde EMRK, jf. artikel 6, stk. 2, i Traktaten om Den Europæiske Union
(TEU). Tiltrædelsen af EMRK er dermed en del af implementeringen af Lis-
sabon-Traktaten.
Der er knyttet en protokol til Lissabon-Traktaten vedrørende TEU artikel 6,
stk. 2. Det følger af blandt andet af denne protokol, at aftalen om Unionens
tiltrædelse af EMRK skal afspejle nødvendigheden af at bevare Unionens og
EU-rettens særlige karakteristika og skal sikre, at tiltrædelsen hverken berø-
rer Unionens kompetencer eller institutionernes beføjelser. Videre følger det
af protokollen, at aftalen ikke må berøre TEUF artikel 344, hvorefter med-
lemsstaterne forpligter sig til ikke at søge tvister vedrørende fortolkningen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eller anvendelsen af TEU og TEUF afgjort på anden måde end fastsat i
TEUF.
Kommissionen har på vegne af EU gennemført forhandlingerne med Euro-
parådets medlemsstater om vilkårene for EU’s tiltrædelse af EMRK.
På et møde i Strasbourg den 3.- 5. april 2013 lykkedes det Kommissionen
og Europarådets medlemsstater at nå til enighed om et udkast til en tiltræ-
delsesaftale.
Kommissionen har som allerede anført forelagt udkastet til tiltrædelsesaftale
for EU-Domstolen med henblik på at få EU-Domstolens vurdering af afta-
lens forenelighed med EU-retten.
Herudover udestår, at Kommissionen fremsætter forslag til interne EU-
regler af betydning for tiltrædelsen, og at disse vedtages (med enstemmig-
hed). Endvidere udestår vedtagelse (med enstemmighed) af en rådsafgørel-
se, der skal bemyndige EU til at tiltræde aftalen, samt efterfølgende ratifika-
tion af tiltrædelsesaftalen i samtlige Europarådets medlemsstater i overens-
stemmelse med deres nationale forfatninger.
3. Hovedelementerne i aftaleudkastet om EU’s tiltrædelse af EMRK
Med tiltrædelsen vil Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) i
modsætning til i dag kunne behandle klager over EU som sådan.
Indtræden som medindstævnt i en klagesag ved EMD
På den baggrund indeholder aftaleudkastet bestemmelser om, at EU i visse
tilfælde skal kunne indtræde som medindstævnt i en klagesag anlagt mod en
medlemsstat, ligesom en medlemsstat i visse tilfælde skal kunne indtræde i
en klagesag anlagt mod EU. Den medindstævnte er herefter part i sagen og
kan afgive indlæg.
EU kan indtræde som medindstævnt i en sag anlagt mod en medlemsstat i
tilfælde, hvor den handling eller undladelse, som klagesagen vedrører, ikke
kunne have været undgået, uden at den indklagede medlemsstat derved ville
have tilsidesat en forpligtelse i henhold til EU-lovgivningen.
En medlemsstat vil have mulighed for at indtræde som medindstævnt i en
klagesag anlagt imod EU, hvis sagen vedrører en handling eller undladelse,
som ikke kunne have været undgået, uden at EU derved ville have tilsidesat
en forpligtelse i henhold til EU-ret på traktatniveau, som alene kan ændres
ved aftale mellem EU-medlemsstaterne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EMD kan i disse sager beslutte, at parterne holdes fælles ansvarlige for en
eventuel krænkelse af konventionen.
Forudgående inddragelse af EU-Domstolen
Inden EMD afgør en klagesag, hvori EU er indtrådt som medindstævnt, skal
EU-Domstolen have mulighed for at træffe afgørelse om den omhandlede
EU-lovgivnings overensstemmelse med de grundlæggende rettigheder, så-
fremt en sådan afgørelse ikke allerede måtte være truffet.
For at undgå unødige forsinkelser af klagesagen ved Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol skal EU-Domstolen i disse sager træffe afgørelse ef-
ter en hasteprocedure.
EU’s deltagelse i konventionsorganerne
EU får en dommer ved EMD, og EU kan deltage med stemmeret i møderne
i Europarådets Ministerkomité, når komitéen udøver sine funktioner i for-
hold til EMRK. Dog vil EU alene skulle høres, når der er tale om vedtagelse
af rekommandationer og lignende, der berører EMRK-retlige aspekter. Ud-
kastet til tiltrædelsesaftalen indeholder endvidere særlige afstemningsregler
i Ministerkomitéen i de klagesager, hvor EU og EU-medlemsstaterne er ind-
stævnte.
En delegation fra Europa-Parlamentet kan deltage med stemmeret i møderne
i Europarådets Parlamentariske Forsamling, når forsamlingen udøver sine
funktioner i forhold til valg af dommere.
4. Regeringens indstilling til sagen
Fra dansk side er det i forbindelse med forhandlingerne af aftaleudkastet lø-
bende blevet tilkendegivet, at Unionens tiltrædelse af EMRK er et væsent-
ligt element i implementeringen af Lissabon-Traktaten og et betydningsfuldt
skridt for beskyttelsen af menneskerettighederne og de grundlæggende ret-
tigheder i EU.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at aftaleudkastet er i overens-
stemmelse med traktaterne. Regeringen vil afgive bemærkninger i sagen,
hvori der udtales støtte til Kommissionens retlige vurdering og konklusion.
3