Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 573
Offentligt
1386394_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen, Foder og Fødevaresikkerhed
Sagsnr: 26761
Dato: 1. juli 2014
FVM 300
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til ændring af Kommissionens Forordning (EF) nr. 2074/2005 vedrø-
rende en skabelon til dokumentation af fødevarekædeoplysninger og lister over
autoriserede fødevarevirksomheder (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om en ny skabelon til dokumentation af fødevarekæ-
deoplysninger for svin. Forslaget indeholder i bilag I en skabelon, som besætningsejerne
kan vælge at bruge, når de indsender fødevarekædeoplysninger til slagterierne i forbin-
delse med, at svin sendes til slagtning. Ændringen af lister over autoriserede fødevare-
virksomheder er af rent teknisk karakter. I henhold til hygiejneforordningen for animal-
ske fødevarer (EF) nr. 853/2004 skal oplysninger om fødevarekæden udveksles, før dyr
kan slagtes og anvendes som fødevarer. Oplysningerne skal følge med i alle led fra be-
sætningsejer til slagteri og de kompetente myndigheder. Med forslaget indfører Kommis-
sionen en ny harmoniseret model for udveksling af fødevarekædeoplysninger. Skabelo-
nen kan anvendes både, når dyr sendes til slagtning i Danmark, og når dyr sendes til
slagtning på et slagteri i en anden medlemsstat. Sendes dyr til slagtning i en anden med-
lemsstat og oplysningerne udveksles via TRACES-systemet
1
skal skabelonen anvendes.
En vedtagelse af forslaget vurderes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark
og EU. Forslaget forventes sat til afstemning den 8. juli 2014. Regeringen forholder sig
generelt positivt til forslaget og kan støtte forslaget, men vil samtidig arbejde for, at den
danske administration af reglerne kan bibeholdes.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens gennemførelsesforord-
ning (EU) nr. 2074/2005 vedrørende en skabelon til dokumentation af fødevarekædeop-
lysninger for svin.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer,
artikel 7(2)(a) og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 af 29.
april 2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at foderstof- og fødevare-
lovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes, artikel 31
(2)(f).
TRACES står for TRAde Control and Expert System og er Kommissionens elektroniske database til registrering
af informationer om og udarbejdelse af certifikater og dokumenter i forbindelse med samhandel med levende
dyr, visse animalske produkter, import af levende dyr og animalske produkter.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-
varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i SCoFCAH, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden
for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH) den 8. juli 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Ifølge hygiejneforordningen for animalske fødevarer (EF) nr. 853/2004 skal oplysninger
om fødevarekæden udveksles mellem besætningsejer og slagteri, før dyr kan slagtes og
anvendes som fødevarer. Det gælder for alle dyrearter, undtagen vildtlevende vildt.
Formålet med fødevarekædeoplysningerne er at sikre, at alle slagtedyr bliver undersøgt
og behandlet i forhold til den måde, de er produceret, og at oplysninger af betydning for
fødevaresikkerheden kan spores tilbage. Oplysningerne har også betydning for tilrette-
læggelsen af slagtning på slagterier og dermed også tilrettelæggelsen af den offentlige
kontrol med slagtedyr, herunder for embedsdyrlægen til at afgøre hvilke inspektionspro-
cedurer, der er behov for.
Kontrolforordningen for animalske fødevarer (EF) nr. 854/2004 stiller desuden krav til, at
embedsdyrlægen på slagtestedet skal kontrollere, at fødevarekædeoplysninger konse-
kvent og effektivt udveksles mellem besætningsejer og slagteri.
Oplysningerne kan afgives ved elektronisk dataudveksling eller i form af en standardise-
ret erklæring, der er underskrevet af besætningsejeren.
Kommissionens forslag til ny skabelon indeholder de harmoniserede minimumskrav til
fødevarekædeoplysningerne for svin. Skabelonen er udarbejdet som opfølgning på Kom-
missionens rapport om erfaringerne med anvendelsen af hygiejnepakken fra 2004, hvori
det blandt andet konkluderes, at der er behov for en større grad af harmonisering i for-
bindelse med udveksling af fødevarekædeoplysninger.
Layout og yderligere krav til hvilke specifikke oplysninger, der kan udveksles, er op til
den enkelte medlemsstat. Disse kan dog kun stilles nationalt og ikke til de medlemssta-
ter, der sender dyr til slagtning i andre lande. Kravene er fastsat i overensstemmelse
med de rammer, der er givet i hygiejneforordningen for animalske fødevarer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I skabelonen er det angivet, at besætningsejeren blandt andet skal oplyse besætningens
aktuelle sundhedsstatus og hvilke veterinærlægemidler eller andre behandlinger, som
svinene har fået i løbet af de seneste 60 dage forud for, at dyrene er sendt til slagtning
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af forordning (EF) nr. 2074/2005 om gennemførelsesbe-
stemmelser vedrørende visse produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 853/2004 og vedrørende offentlig kontrol i henhold til Europa- Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 og (EF) nr. 882/2004, om fravigelse fra
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 og om ændring af forord-
ning (EF) nr. 853/2004 og (EF) nr. 854/2004.
For nærværende er bestemmelserne om information om fødevarekæden reguleret af be-
kendtgørelse nr. 544 af 28. maj 2014 om trikinundersøgelse af kød og af Kommissionens
forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for
animalske fødevarer, af Kommissionens forordning (EF) nr. 854/2004 af 29. april 2004
om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske
produkter til konsum og af Kommissionens forordning (EF) nr. 2074/2005 af 5. december
2005 om gennemførelsesbestemmelser vedrørende visse produkter i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 853/2004 og (EF) nr. 882/2004, om fravigel-
se fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 og om ændring af
forordning (EF) nr. 852/2004 og (EF) nr. 854/2004.
Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre æn-
dringer af lovgivningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, men vil have
begrænsede administrative konsekvenser for det offentlige, idet der skal foretages æn-
dringer af eksisterende elektroniske systemer for at kunne håndtere de ekstra oplysnin-
ger om anvendelse af veterinære lægemidler. Der vil være udviklings- og etableringsom-
kostninger i størrelsesordenen 0,1 mio. kr., som forventes afholdt inden for Fødevaresty-
relsens budget. Der forventes ikke øgede driftsomkostninger for det offentlige.
Forslaget vil have erhvervsmæssige og administrative konsekvenser for virksomhederne,
idet erhvervet vil skulle foretage ændringer af eksisterende elektroniske systemer for at
kunne håndtere de ekstra oplysninger om anvendelse af veterinære lægemidler, og be-
sætningsejerne skal anføre ekstra oplysninger ved levering af dyr til slagtning. Der vil
være udviklings- og etableringsomkostninger i størrelsesordenen 0,3 mio. kr. Erhvervs-
styrelsen vurderer, at de øgede administrative byrder for virksomhederne ikke vil over-
stige 10.000 timer årligt på samfundsniveau. Derfor vil der ikke blive foretaget yderligere
kvantificering af de administrative byrder.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386394_0004.png
4
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug & Fødevarer bemærker, at de er enige i, at brugen af skabelonen er frivillig,
men at dette forhold formentlig alene gælder for svin opvokset og slagtet i samme med-
lemsstat. Efter formuleringerne må det formodes, at skabelonen skal anvendes ved sam-
handel med svin til slagtning. Er forholdet korrekt opfattet, og modellen skal benyttes i
sin helhed må det forudses, at det vil kunne skabe væsentlige tekniske hindringer for en
eksport.
Landbrug & Fødevarer bemærker videre, at kravet om oplysninger om hvilke produkter
der i en periode på 60 dage samt behandlingsdatoer og tilbageholdelsestider ikke giver
nytteværdi for konsument eller virksomhed og ikke synes at være udpeget ud fra en risi-
kobaseret tilgang til kødkontrol og derfor udelukkende må opfattes som bureaukrati.
Skulle noget sådant indføres under danske forhold, vil det være bydende nødvendigt med
integration til oplysninger i VetStat-registeret.
Endelig bemærker Landbrug & Fødevarer, at der er behov for retningslinjer for, hvordan
slagteriet og embedsdyrlægen skal reagere, hvis besætningsejeren oplyser, at tidligere
slagtefund har betydning for fødevaresikkerheden.
Fødevarestyrelsen bemærker til høringssvaret fra Landbrug og Fødevarer, at adgang til
VetStat for erhvervet skal vurderes nøjere idet der kan være tale om adgang til person-
følsomme data. Fødevarestyrelsen bemærker ligeledes, at Landbrug & Fødevarers hen-
visning til tekniske hindringer må baseres på en misforståelse af dokumentet. Det frem-
går således, at når svin sendes til slagtning i en anden medlemsstat kan fødevarekæde-
oplysninger udveksles på 2 måder. Hvis det sker via TRACES-systemet skal skabelonen
anvendes. Hvis fødevarekædeoplysninger ikke udveksles via TRACES-systemet kan ska-
belonen anvendes.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at fødevarekædeoplysninger er et vigtigt element i forhold til en risi-
kobaseret tilgang til kontrol. Udveksling af informationer om fødevarekæden tydeliggør
endvidere slagteriernes ansvar for de fødevarer, de producerer. Regeringen er således
principielt positiv overfor forslaget.
Da kravene om fødevarekæde oplysninger skulle implementeres i Danmark i 2006, valgte
man i samarbejde med erhvervet en elektronisk indberetningsmodel, som udnytter de
oplysninger, der allerede findes i det Centrale Husdyrbrugs Register (CHR), Zoonoseregi-
steret, Kvægdatabasen m.v., fordi den umiddelbart opfyldte forordningens formål, nemlig
at give forbrugerne en høj grad af sikkerhed. Modellen tilgodeser samtidig, at erhvervet
ikke rammes af unødige byrder, når information om fødevarekæden skal udveksles. For
så vidt angår oplysninger om anvendte veterinære lægemidler erklærer besætningseje-
ren, at tilbageholdelsestiden er overholdt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Forslaget præciserer imidlertid, at besætningsejeren skal oplyse, hvilke lægemidler han
har behandlet sine dyr med, hvornår de er behandlede, og hvornår tilbageholdelsesperi-
oden udløber for det enkelte lægemiddel. Denne detaljeringsgrad vil efter regeringens
opfattelse være en ekstra byrde for erhvervet. Det er endvidere regeringens opfattelse,
at den nuværende danske administration af reglerne opfylder forordningens formål og gi-
ver samme beskyttelsesniveau som det fremsatte forslag.
På det grundlag kan regeringen støtte forslaget til ny skabelon, der skal kunne anvendes
frivilligt, og som et middel til harmonisering af kravene til fødevarekædeoplysninger, idet
man vil arbejde for, at den nuværende danske administration af reglerne kan bibeholdes.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der
at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.