Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 586
Offentligt
1388004_0001.png
Fødevareministeriet
Postkasse, Enheden for EU og internationale forhold (DEP)
15/07/14
Høringssvar fra Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) vedr.
forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr…../…. om
ophævelse af gennemførelsesforordning nr. 793/2013 om foranstaltninger
overfor Færøerne indført med henblik på bevaring af bestanden af
atlanto-skandisk sild (komitésag).
Kommissionen har fremsat forslag om ophævelse af de sanktioner mod
Færøerne, der blev indført den 28. august 2013 vedrørende atlanto-
skandisk sild. Den danske regering indstiller ikke overraskende, at
Folketinget bør støtte forslaget. Det har siden 2008 hvor konflikten om
fordelingen af makrelkvoter i Nord-Atlanten været den danske politik at
forsvare færøsk overfiskeri af makrel og nedfiskning af atlantoskandisk sild.
Fra dansk side konsekvent tilsidesat hensyn til bæredygtighed,
videnskabelighed og ansvarlighed i bestræbelserne på at understøtte den
færøske interesse i større kvoteandele. Udadtil har man sagt, at man har
arbejdet for en ”forhandlingsløsning”. Men i realiteten har Danmark
målrettet arbejdet på at svække EU's evne til at netop at forhandle.
Den danske linje er lagt, velvidende, at de som rammes hårdest af
konsekvenserne af en nedfisket sildebestand og omfordelte makrelkvoter
er de danske fiskere og forarbejdningsvirksomheder, som har bygget deres
forretninger op omkring sild og makrel. Danmark har altså siden 2008
arbejdet imod de danske fiskeres interesser. Bevæggrundene herfor er
uklare og må findes på Christiansborg – konsekvenserne i Kystdanmark er
klare: Manglende omsætning, udeblivende investeringer og tabte
arbejdspladser. Konsekvenserne for økosystemet i havet er overfiskeri,
bestandsnedgang og risiko for kollaps.
DPPO kan ikke støtte Kommissionens forslag eller den danske linje. Ikke
fordi DPPOs medlemmer ønsker eller har fordel af at sanktioner imod
Færøerne opretholdes, tværtimod. Men fordi Kommissionens forslag
udmunder af forhandlinger om en ”forståelse” imellem EU og Færøerne,
om at EU skal acceptere fortsat Færøsk overfiskeri af sildebestanden i bytte
for, at Færøerne dropper igangværende søgsmål ved WTO og Den
International Havret. ”Forståelsen” imellem EU og Færøerne, er
tilsyneladende ikke en juridisk gældende aftale, men en hensigtserklæring
om at gradbøje bæredygtighedsbegrebet og blåstemple færøsk overfiskeri. I
DPPO finder vi det vanskeligt at forstå hvorfor et overfiskeri på 4,4% kan
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388004_0002.png
være mere bæredygtigt end et overfiskeri på 12%. Enten fisker man
bæredygtigt eller også gør man ikke! Hvis den negative konsekvens af
fortsat Færøsk overfiskeri er ”uvæsentlig” – Hvorfor hæver EU-
Kommissionen så ikke EU's kvote med 4,4% af totalen i samme ombæring?
Overfisker man sin kvote som EU-fisker, så skal man betale tilbage året efter
i form af lavere kvote. Indgår noget tilsvarende i ”forståelsen” imellem EU
og Færøerne?
Det fremgår yderligere af notatet fra Fødevareministeriet, at de fisk som er
fanget under sanktionerne, men endnu ikke solgt på markeder uden for EU
eller kværnet til fiskemel eller –olie med en vedtagelse frit kan sælges på
markedet i EU. Den danske forbruger risikerer således med dansk billigelse
uforvarende at sætte tænderne i færøsk sild eller makrel, som er fanget i
strid med EU-lovgivningen, i strid med videnskabelig rådgivning og i strid
med bæredygtighedesprincipper.
DPPO finder, at det er topmålet af hykleri og forbrugersvigt, hvis EU
systemet på denne måde ”hvidvasker” ikke bæredygtigt fanget fisk og
skaber usikkerhed på markedet og hos forbrugerne om hvad, der er
bæredygtigt og hvad der ikke er. Hvordan kan fisk, der blev fanget ikke
bæredygtigt i går – blive til bæredygtigt fangede i dag? Bestanden har kun
fået det værre.
Sanktionerne overfor Færøerne blev på trods af dansk modstand indført i
2013 som en konsekvens af, at Færøerne under kyststatsforhandlingerne i
2012 besluttede at træde ud af den internationale aftale om langsigtet
bæredygtig forvaltning af bestanden af Atlantoskandisk sild. Aftalen
omfattede desuden EU, Norge, Rusland og Island. Efterfølgende valgte
Færøerne at tildele egne fiskere en kvote på 105.000 tons, svarende til ca.
17 procent af den videnskabeligt anbefalede samlede kvote. Den autonome
kvote svarere til en tredobling af den mængde Færøerne havde krav på
under den eksisterende fordelingsaftale fra 2007.
Som EU's mest betydelige kvotehaver finder de danske sildefiskere den
færøske enegang uacceptabel. Ikke kun fordi Atlantosilden er vores mest
værdifulde sildebestand, men især fordi Færøerne har sat flere års ansvarlig
og bæredygtig forvaltning over styr. Bestanden af Atlantosild er for hastigt
nedadgående og et fortsat og usanktioneret overfiskeri vil bringe
gydebestanden nærmere et kritisk niveau. Det forhold ændres ikke ved, at
det færøske overfiskeri blot reduceres.
Forhandlingerne om sildekvoterne for 2015 indledes i september 2014 kort
efter EU systemets sommerferie. Forhandlingerne giver Færøerne en
gylden mulighed forl at vende tilbage til en bæredygtig forvaltning af
atlantoskandisk sild. Med henblik på at genoprette sildebestanden og sikre
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388004_0003.png
femtidens fiskeri vil det være oplagt for Færøerne at vende tilbage til den
hidtidige aftale om langsigtet bæredygtig forvaltning af sildebestande som
Færøerne i perioden 1997 – 2012 var en ansvarlig part i.
Kommissionen har med forslaget til ophævelse af sanktionerne og den
såkaldte ”forståelse” taget forskud på udfaldet af dette års forhandlinger.
Man forventer for det første, at Færøerne vil udvise forhandlingsvillighed,
ansvarlighed og vilje til bæredygtighed. Det er tre dyder som beviseligt ikke
har kendetegnet den færøske forhandlingsstrategi i perioden fra 2008 til i
år. Hvorfor forudsætte at det er tilfældet i efteråret?
EU-Kommissionen og Danmark understreger at ”forståelsen” ikke er
præjudicerende for kyststatsforhandlingerne – den opfattelse deles ikke af
de to væsentligste aktører i sildefiskeriet: Island og Norge. I en fælles
udtalelse undrer de sig over EU's enegang i denne sag. De understeger
også, at hvis Færøerne skal have mere kvote i fremtiden, så skal den tages
fra EU's fiskere. Igen ser det altså ud til, at danske fiskere igen kommer til at
betale prisen for at nogle ønsker at holde hånden både under og over
Færøerne.
Hvorfor ikke vente med at tage stilling til forslaget om at ophæve
sanktionerne til efter kyststatsforhandlingerne i efteråret?
Det giver Færøerne muligheden for at sætte handling bag ord og det giver
EU muligheden for at forhandle med alle kort på hånden.
Det fremgår af fødevareministeriets notat, at forslaget ikke har væsentlige
statsfinansielle konsekvenser, det er altså uden reel betydning for Danmark
om forslaget vedtages eller om man vælger at udskyde det.
Det fremgår ikke af notatet at det vil have positive konsekvenser for
Færøerne. Færøerne har gentagne gange fremhævet, at sanktionerne har
været uden effekt og at man har vundet markedsandele på markederne
uden for EU. Resultaterne af både makrelforhandlingerne og ”forståelsen”
taler i DPPOs øjne deres eget tydelige sprog – sanktionerne har på ingen
måde medvirket til at fremme bæredygtighed og ansvarlighed fra færøsk
side. Måske kyststatsforhandlingerne i 2015 vil kunne ændre på denne
indstilling.
Det er DPPOs indstilling til Folketinget er:
-
at man udskyder behandlingen af EU-Kommissionens forslag til efter
kyststatsforhandlingerne om sild i efteråret 2014 har vist om
Færøerne reelt ønsker at udnytte fiskeressourcerne i nordøst
Atlanten bæredygtigt.
-
At man stiller krav til Færøerne om tilbagebetaling af overfiskede
mængder af sild i 2013 og 2014 i lighed med reglerne for EU fiskere.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388004_0004.png
-
At man med henblik på at genoprette sildebestanden og sikre
femtidens fiskeri stiller krav til Færøerne om at vende tilbage til den
hidtidige aftale om langsigtet bæredygtig forvaltning af
sildebestande som Færøerne var fadder til og som øerne i perioden
1997 – 2012 var en ansvarlig part i.
-
At man anmoder EU-Kommissionen om en garanti for at
”forståelsen” imellem EU og Færøerne ikke vil være præjudicerende
for forhandlingerne i 2014.
-
At man anmoder EU-Kommissionen om en garanti for at EU's
kvoteandel for Atlantoskandisk sild ikke reduceres i 2015.
-
At frosset eller forarbejdet ikke bæredygtigt fanget sild og makrel
fanget under sanktioner ikke frigives på EU's marked i forbindelse
med en evt. ophævelse af sanktionerne. Alternativt, at sikre at disse
produkter tydeligt markeres med advarende information til
forbrugerne, om at de stammer fra ikke bæredygtigt fiskeri på
Færøerne.
-
At EU-Kommissionen såfremt forslaget vedtages hæver EU's kvote
med uvæsentlige 4,4 % af den totale TAC i overensstemmelse med
principperne i ”forståelsen” med Færøerne og en ny og gradbøjet
definition på bæredygtighed.
Med venlig hilsen
Esben Sverdrup – Jensen
Direktør
Danmarks Pelagiske Producentorganisation
[email protected]
Tlf: 61660978
4