Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 642
Offentligt
1394189_0001.png
NOTAT
Implementering af EU's indre markedslovgivning
Resumé
Kommissionens seneste resultattavle for det indre marked (Single
Market Scoreboard 29)
viser en lille forbedring i implementerin-
gen og håndhævelsen af indre markedslovgivningen i EU’s med-
lemslande:
Danmark ligger fortsat på en andenplads blandt EU’s 28 med-
lemslande ift. rettidig implementering af lovgivningen. Dan-
mark manglede pr. 11. maj 2014 at implementere to direktiver
(implementeringsunderskuddet). Dette er ét direktiv mindre
end i november 2013. Kroatien ligger nummer et og manglede
at implementere et enkelt direktiv.
11 medlemslande opfylder Kommissionens foreslåede mål
ved at have et implementeringsunderskud på 0,5 % eller der-
under. Ved sidste måling var det otte medlemslande, og der er
dermed sket en forbedring.
Fem lande har et implementeringsunderskud på over 1 %. Det
drejer sig om Rumænien, Belgien, Cypern, Slovenien og Øst-
rig.
Danmark ligger også på en andenplads ift. korrekt gennemfø-
relse af indre markedslovgivningen med kun 0,2 % ukorrekt
gennemførelse (overensstemmelsesunderskud). Cypern ligger
på første pladsen med et overensstemmelsesunderskud på 0,1
%. EU-gennemsnittet for ukorrekt gennemførelse er på 0,7 %.
Danmark havde 17 verserende traktatkrænkelsessager pr. 11.
maj 2014, hvilket er et fald fra 20 sager ved sidste måling.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er på 33,7 måneder,
hvilket er en stigning fra 25,9 måneder ved sidste måling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394189_0002.png
2/7
1. Indledning
Kommissionen offentliggør hvert halve år en resultattavle over medlems-
landenes implementering af EU’s indre markedslovgivning. I resultattav-
len sætter Kommissionen fokus på medlemslandenes præstationer i for-
hold til rettidig og korrekt implementering.
Samlet set er EU’s indre marked afhængigt af, at medlemslandene im-
plementerer og håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Når én el-
ler flere lande ikke lever op til sine forpligtelser, kommer det potentielt
alle medlemslande til skade, fordi der så gælder forskellige regler i EU.
Man taler da om et ufuldstændigt indre marked.
Kommissionen har med de centrale meddelelser om Akten for det indre
marked I (KOM(2011) 206) og II (KOM(2012) 573) sat fokus på en re-
lancering af det indre marked, hvor rettidig og korrekt implementering af
EU-lovgivning også bliver berørt.
Folketinget bliver orienteret om Danmarks placering på resultattavlen
samt om antallet af nye nationale regler, som Danmark og de øvrige med-
lemsstater har meddelt Kommissionen, at de ønsker at indføre. Data for
nye nationale regler opgøres imidlertid kun én gang årligt, og Folketinget
orienteres følgelig kun én gang årligt om dette (næste gang er i efteråret
2014).
Formålet med orienteringen er at sikre et fortsat politisk fokus på effektiv
og korrekt implementering af EU’s indre markedslovgivning i Danmark
til gavn for borgere og virksomheder i EU’s indre marked.
Folketinget blev senest orienteret om Danmarks placering på resultattav-
len den 17. marts 2014.
2. Rettidig implementering af EU-lovgivning
Danmark ligger en del bedre end EU’s gennemsnit i forhold til at
implementere direktiver inden for tidsfristerne. Danmark mangle-
de kun at implementere to direktiver til tiden i perioden november
2013 til maj 2014. Kroatien ligger på første pladsen i EU og
manglede kun at implementere ét direktiv.
Kommissionen har siden 1997 udgivet en halvårlig resultattavle over
medlemsstaternes implementering af EU’s indre markedslovgivning (kal-
det
Single Market Scoreboard).
I 2007 besluttede Det Europæiske Råd at
ændre målet for implementeringsunderskuddet fra 1,5 % til 1 % med ef-
fekt fra 2009. Kommissionen foreslog i 2011 et nyt mål på 0,5 % imple-
menteringsunderskud.
Den seneste resultattavle blev offentliggjort den 17. juli 2014 og dækker
perioden november 2013 til maj 2014.
Single Market Scoreboard 29
er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394189_0003.png
3/7
offentliggjort på Kommissionens hjemmeside, hvor der findes en række
statistikker om landenes implementering af det indre marked i et interak-
tivt format. Siden kan tilgås via:
http://ec.europa.eu/single-market-
scoreboard.
Af resultattavlen fremgår det, at Danmark pr. 11. maj 2014 manglede at
implementere to direktiver inden for den fastsatte tidsfrist, hvilket svarer
til et implementeringsunderskud på 0,2 %. De to direktiver, som ikke er
implementeret rettidigt, er Kommissionens gennemførelsesdirektiv
2012/25/EU af 9. oktober 2012 om informationsprocedurer i forbindelse
med udveksling af menneskelige organer til transplantation medlemssta-
ter imellem og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/26/EU af
25. oktober 2012 om ændring af direktiv 2001/83/EF for så vidt angår
lægemiddelovervågning.
Figur 1 viser, at Danmarks implementeringsunderskud i alle år har været
mindre end Det Europæiske Råds mål på tidligere 1,5 % og nu 1 %. An-
tallet af direktiver, der ikke er implementeret til tiden, er faldet fra tre til
to siden seneste afrapportering til Folketinget. Danmarks implemente-
ringsunderskud er fortsat på 0,2 %.
Figur 1: Andel direktiver, som Danmark ikke har notificeret til tiden fra 2001-2014
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 8-29
Figur 2 viser, at det seneste danske implementeringsresultat er det andet
bedste resultat i EU. Danmark er blandt de 11 medlemslande, der opfyl-
der Kommissionens foreslåede mål ved at ligge på 0,5 % eller derunder.
Fem lande overskrider det vedtagne mål på 1 % implementeringsunder-
skud, hvilket er samme niveau som ved sidste måling. Ved sidste måling
lå otte medlemslande under det foreslåede mål på 0,5 %, og tallet er den-
ne gang på 11. Det vil sige, at antallet af medlemslande, der implemente-
rer direktiver til tiden, er steget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394189_0004.png
4/7
Figur 2: Andel direktiver, som ikke er notificeret til tiden pr. 11. maj 2014, fordelt på
EU’s medlemsstater
Note: Den røde linje illustrerer Det Europæiske Råds mål på 1,0 %. Den stiplede linje illustrerer Kommissio-
nens foreslåede mål på 0,5 %. Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 29.
Figur 3 viser, at EU’s gennemsnitlige implementeringsunderskud de se-
nere år har været faldende bortset fra en lille stigning i 2010-11. I maj
2014 lå det gennemsnitlige implementeringsunderskud på 0,7 %, hvilket
er på samme niveau som ved sidste måling i november 2013. Resultatet
er tæt på det tidligere 0,6 % i november 2012 og maj 2013, der var det
bedste gennemsnitlige implementeringsunderskud, siden Kommissionen
begyndte at måle i 1997. Det gennemsnitlige implementeringsunderskud
ligger dog stadig under det fastsatte mål på 1 %, som EU lå over i 2011.
Figur 3: Det gennemsnitlige EU-implementeringsunderskud i perioden 2004-2014
4,0%
3,5%
3,0%
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
Dec Jul Dec Jul Dec Jul Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj
04 05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13 14
Andel direktiver der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfrist
Kilde: Kommissionens Scoreboard 29. Tal fra december 2004 og frem til december 2006 dækker alene EU-25,
dvs. ekskl. Rumænien og Bulgarien, og tal fra juli 2007 frem til juni 2013 dækker EU-27, dvs. ekskl. Kroatien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394189_0005.png
5/7
3. Korrekt implementering af EU-lovgivning
Danmark ligger også i den bedste halvdel i forhold til at imple-
mentere indre markedslovgivningen korrekt. Danmark har haft tre
direktiver, der ikke var implementeret korrekt. Dette svarer til et
såkaldt overensstemmelsesunderskud på 0,2 %, og EU-
gennemsnittet er 0,7 %.
Kommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet, dvs. antal-
let af direktiver, der ikke er implementeret til tiden. Kommissionen ser
også på antallet af direktiver, hvor Kommissionen har påbegyndt en trak-
tatkrænkelsessag som følge af, at national lovgivning eller administrativ
praksis vurderes at være i modstrid med EU-reglerne.
Kommissionen foreslog i meddelelsen om Akten for det indre marked
(KOM(2011) 206) en grænse for ukorrekt gennemførelse af indre mar-
kedsdirektiver i medlemslandene på maksimalt 0,5 % af alle indre mar-
kedsdirektiver. Kommissionen kalder dette for
compliance deficit
eller på
dansk
overensstemmelsesunderskuddet.
Overensstemmelsesunderskuddet
udtrykker den procentdel af direktiver, som Kommissionen mener ikke er
gennemført korrekt, og hvor der er åbnet traktatkrænkelsessager mod det
pågældende medlemsland.
1
Målsætningen er alene Kommissionens, og
medlemslandene har således ikke formelt bekræftet denne.
For Danmarks vedkommende ligger overensstemmelsesunderskuddet pr.
11. maj 2014 på 0,2 % af det samlede antal af indre markedsdirektiver.
Dette svarer til tre direktiver, der ikke er implementeret korrekt, og hvor
der derfor er påbegyndt traktatkrænkelsessager i perioden fra november
2013 til maj 2014. Det er ét direktiv mindre end ved sidste opgørelse,
hvor overensstemmelsesunderskuddet lå på 0,3 %.
Det danske tal for overensstemmelsesunderskuddet er anden bedst i EU,
hvilket er en forbedring i forhold til sidste måling, hvor det danske tal var
tredje bedst. Det danske tal ligger desuden under både den foreslåede
grænse på 0,5 % og EU’s gennemsnit på 0,7 %.
Generelt er situationen forbedret siden sidste måling i EU. Otte medlems-
lande – mod tidligere 11 – ligger på nuværende tidspunkt under den fore-
slåede grænse på 0,5 %. De medlemsstater, der har de højeste andele af
overensstemmelsesunderskud, er fortsat Italien (1,6 %) og Polen (2,5 %).
1
Procentdelen beregnes i forhold til antallet af direktiver, som medlemsstaten har implementeret. Procentdelen
baseres alene på antallet af konkrete direktiver og ikke på antallet af sager pr. direktiv, dvs. selv om der er åb-
net flere sager i henhold til et direktiv, tælles direktivet kun én gang. EU-gennemsnittet beregnes på basis af
alle medlemsstaters underskud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394189_0006.png
6/7
4. Det totale EU-underskud i perioden 1997-2013
4 % af direktiverne vedrørende EU’s indre marked mangler stadig
at blive implementeret i ét eller flere medlemslande.
EU’s indre marked er afhængigt af, at medlemslandene implementerer og
håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Hvis én eller flere stater
ikke lever op til sine forpligtelser, taler man om et ufuldstændigt indre
marked.
Resultattavlen viser, at 4 % af samtlige EU’s direktiver, svarende til 50
direktiver, fortsat ikke er implementeret af ét eller flere medlemslande.
Det er tredje periode i træk, at underskuddet er på 4 %. Figur 4 viser, at
det totale underskud har været jævnt faldende de seneste 15 år, når man
tager højde for optagelsen af i alt 12 nye medlemslande i 2004 og 2007.
Figur 4: Det totale EU-underskud i perioden 1997-2014
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Nov 97
Nov 98
Nov 99
Nov 00
Nov 01
Nov 02
Nov 03
Nov 04
Nov 05
Nov 08
Nov 09
Nov 10
Nov 11
Nov 12
Nov 06
Andel direktiver for EU's indre marked, som ikke er gennemført i perioden 1997-2014
Kilde: Kommissionens Scoreboard 29. Tal fra november 1997 er EU-15, fra november 2004 EU-25, fra maj
2007 EU-27 og fra juli 2013 EU-28.
5. Traktatkrænkelsessager
Danmark havde i alt 17 verserende traktatkrænkelsessager i for-
hold til indre markedslovgivningen pr. 11. maj 2014. Det gen-
nemsnitlige antal blandt alle medlemslandene er 30 sager.
Traktatkrænkelsessager bliver indledt i de tilfælde, hvor Kommissionen
vurderer, at et medlemsland ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af
traktaten. Det kan være i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret
til tiden, at direktivet ifølge Kommissionen er ukorrekt implementeret el-
ler ved utilstrækkelig håndhævelse.
Nov 07
Nov 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394189_0007.png
7/7
I regi af det indre marked havde Danmark i alt 17 verserende traktat-
krænkelsessager pr. 11. maj 2014. Dette er tre færre end ved sidste må-
ling og relativt få sager set i forhold til de øvrige medlemslande, hvor det
gennemsnitlige antal traktatkrænkelsessager ligger på 30. Estland (10),
Malta (11) og Litauen (11) er de lande, der har færrest verserende sager,
hvorimod Italien (66), Grækenland (59), Spanien (57) og Frankrig (56)
har det højeste antal sager. Af figur 5 fremgår det, at antallet af traktat-
krænkelsessager i Danmark overordnet set har været faldende siden 2005.
Figur 5: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 2005-2014
35
30
25
20
15
10
5
0
Maj Nov Maj Nov Maj Nov Apr Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj
05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13 13 14
Antal traktatkrænkelsessager mod Danmark i perioden 2005-2014
Kilde: Kommissionens Scoreboard 14-29.
Ser man på medlemsstaternes håndtering af traktatkrænkelsessager, tager
det i gennemsnit 27,7 måneder, fra Kommissionen fremsender formel åb-
ningsskrivelse til et medlemsland, før sagen enten er løst eller henvist til
EU-Domstolen.
I Danmark er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 33,7 måneder, hvil-
ket placerer Danmark over EU-gennemsnittet. Det er en markant stigning
fra sidste måling, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 25,9
måneder.
I forhold til efterlevelse af domstolsafgørelser fra EU-Domstolen (f.eks.
ændring af den pågældende lovgivning) er den gennemsnitlige tid 5,4
måneder i Danmark. Efterlevelsestiden ligger en del under EU-
gennemsnittet på 18,3 måneder. Der er dog sket en stigning i Danmark,
da sidste måling viste 1,8 måneder.
For mere information om de danske traktatkrænkelsessager henvises til
Udenrigsministeriets seneste oversigt over verserende traktatkrænkelses-
sager mod Danmark pr. 1. juli 2014. Oversigten er senest oversendt til
Folketinget den 3. juli 2014.