Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 643
Offentligt
1394198_0001.png
Dato: 14. maj 2014
Sag: FO-14/03722-5
Sagsbehandler: /kn
Forslag til tiltag, der kan forbedre den internationale håndhævelse
inden for det forbrugerretlige område – Forbrugerombudsmandens
oplæg på møde den 3. april 2014 i Folketingets Retsudvalg
I forbindelse med Forbrugerombudsmandens oplæg om international be-
kæmpelse af svindel på internettet på mødet den 3. april 2014 med Folke-
tingets Retsudvalg anmodede medlemmer af Retsudvalget Forbrugerom-
budsmanden om at uddybe, hvor man navnlig kan styrke håndhævelsen.
Forbrugerombudsmanden fremsender derfor hermed en kort oversigt over
områder, hvor der er behov for bedre rammer for håndhævelsen af græn-
seoverskridende overtrædelser af den forbrugerbeskyttende lovgivning.
Forbrugerombudsmanden står gerne til rådighed for at nærmere uddyb-
ning af punkterne, såfremt Folketinget Retsudvalg måtte ønske det.
1. Mulighed for at lukke adgangen til hjemmesider
Mange overtrædelser foregår fra hjemmesider, hvor udbyderne er etable-
ret i lande uden for EU. I disse sager er det umuligt både for Forbruger-
ombudsmanden og andre myndigheder - herunder politiet – at få stoppet
overtrædelserne. Det vil derfor være hensigtsmæssigt, hvis det blev mu-
ligt fra Danmark at blokere for disse hjemmesider. Spillemyndigheden
har siden den 1. januar 2012 i henhold til spilleloven
1
haft en sådan ad-
gang til via en retskendelse at blokere for hjemmesider med ulovligt ind-
hold. Et sådant tiltag skal naturligvis balanceres over for hensynet til yt-
ringsfriheden og skal derfor kun benyttes, såfremt andre håndhævelses-
skridt har vist sig forgæves. Det vil imidlertid være en væsentlig hjælp til
bekæmpelse af den grænseoverskridende svindel på internettet.
2. Ansvarsfrihedsreglerne på internettet
Efter E-handelsloven
2
, der bygger på E-handelsdirektivet
3
, er en udbyder
af en hosting-tjenesteydelse ikke ansvarlig for det indhold, som andre
1
2
Lov nr. 848 af 1. juli 2010 med senere ændringer.
Lov nr. 227 af 22. april 2002.
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394198_0002.png
lægger ud på hjemmesiden. Dette indebærer, at fx en søgemaskinehjem-
meside eller et socialt medie ikke kan gøres ansvarlig for overtrædelser,
der foregår på deres hjemmesider. Reglerne stammer fra en tid før udbre-
delsen af de sociale medier, som i højere grad end tidligere internettjene-
steudbydere styrer den kommercielle kommunikation, der foregår på de-
res platforme. Lovens regler om ansvarsfrihed er derfor utidssvarende.
Internettjenesteudbydere – så som sociale medier - bør tage aktiv del i
bekæmpelsen af den svindel, der foregår på deres hjemmesider og bør
kunne holdes ansvarlig. Der bør derfor arbejdes på, at der sker en revision
af reglerne om ansvarsfrihed på internettet i EU.
3. Definitionen på spam
Ligeledes er også beskyttelsen mod spam utidssvarende i forhold til den
teknologiske udvikling. Markedsføringslovens § 6
4
, der forbyder udsen-
delse af spam, baserer sig på en forældet definition af, hvad der er elek-
tronisk post og dermed spam og omfatter fx ikke den markedsføring, som
man i stigende grad udsættes for på de sociale medier. Idet denne regel
ligeledes bygger på EU lovgivning rettede de nordiske forbrugerom-
budsmænd den 3. maj 2012 henvendelse til EU-Kommissionen med hen-
blik på, at få definitionen revideret. Brevet til EU-Kommissæren og den-
nes svar vedlægges til orientering. Der er endnu ikke sket noget, hvorfor
der også her bør arbejdes på at få reglerne ændret i EU.
4. Det europæiske håndhævelsessamarbejde
Forbrugerombudsmanden deltager i det internationale CPC håndhævel-
sessamarbejde inden for EU under den såkaldte håndhævelsesforord-
ning
5
. Inden for dette samarbejde kan en myndighed i et medlemsland
anmode et andet medlemsland om at tage skridt til at stoppe en grænse-
overskridende overtrædelse, hvis den foretages af en virksomhed som er
hjemmehørende i dette medlemsland. Der mangler imidlertid mulighed
for at kunne gribe ind, hvis det medlemsland, hvor virksomheden er
hjemmehørende, ikke foretager sig noget. Endvidere bør der være en bed-
re mulighed for at udveksle fortrolige oplysninger mellem de forskellige
landes håndhævelsessamarbejde, og man bør kunne offentliggøre oplys-
ninger om de sager, der indgår i dette regi. Reglerne bør derfor ændres, så
der skabes bedre rammer for håndhævelsessamarbejdet i EU.
4
5
Lovbekendtgørelse nr. 1216 af 25. september 2013 med senere ændringer.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2006/2004.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394198_0003.png
5. Det internationale håndhævelsessamarbejde
Relationerne til de relevante internationale myndigheder bør styrkes.
Navnlig bør adgangen til at kunne samarbejde med de amerikanske myn-
digheder om grænseskrivende svindel på internettet forbedres, da en del
virksomheder, der overtræder EU-reglerne, er etableret i USA. Det bør
være muligt at udveksle fortrolige oplysninger og at søge bistand fra de
amerikanske myndigheder. I EU har der i nogen tid været arbejdet på en
samarbejdsaftale med de amerikanske myndigheder, men dette har endnu
ikke ført til konkrete tiltag. Der bør derfor fortsat arbejdes for dette inden
for EU.
6. Revision af markedsføringsloven
Det bør overvejes, om der bør ske en grundig revision af markedsførings-
lovens regler, således at den i struktur og indhold stemmer bedre i over-
ensstemmelse med direktivet om urimelig handelspraksis
6
. Dette vil gøre
håndhævelsen af grænseoverskridende overtrædelser lettere.
6
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF.
3