Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 698
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMANI
Sags nr.: 1404247
Dok. Nr.: 1521045
Dato:
12. september 2014
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Sundheds-
og Forebyggelsesudvalg om besvarelse af Kommissionens åb-
ningsskrivelse af 11. juli 2014 (overtrædelsens nummer
2013/2300) vedr. gennemførelsen af direktiv 2011/24/EU af 9.
marts 2011 om patientrettigheder i forbindelse med grænse-
overskridende sundhedsydelser
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved brev af 10. juli 2014 henledt den danske regerings
opmærksomhed på gennemførelsen i dansk ret af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/24/EU af 9. marts 2011 om patientrettigheder i forbindelse med
grænseoverskridende sundhedsydelser (herefter: ”patientrettighedsdirektivet”).
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har ved skrivelser af 8. og 14. januar
2014 meddelt Kommissionen, hvilke foranstaltninger man har truffet til gennemfø-
relse af direktivet, og erklæret, at Danmark har gennemført patientrettighedsdirekti-
vet fuldt ud.
Kommissionen har imidlertid i sin skrivelse opregnet i alt 18 bestemmelser i pati-
entrettighedsdirektivet, hvor der efter Kommissionens opfattelse ikke er truffet for-
anstaltninger til gennemførelse i dansk lovgivning, eller hvor dette i hvert fald ikke
er meddelt Kommissionen.
Løsning
Den danske notifikation af 8. og 14. januar 2014 vedrørte de foranstaltninger, der
efter vedtagelsen af patientrettighedsdirektivet er truffet for at gennemføre direkti-
vet i dansk ret. Direktivet rummer imidlertid bestemmelser om en lang række for-
hold, hvorom der i forvejen findes regler i den danske sundhedslovgivning, uden at
dette er foranlediget af direktivet. Det gælder f.eks. bestemmelser om patientjour-
naler, kvalitet og sikkerhed, klage og erstatning etc. Sådanne regler gælder for alle
patienter, der behandles i Danmark uanset nationalitet m.m., og opfylder således
direktivets krav, men indgår ikke i notifikationen.
Åbningsskrivelsen viser, at der på en række punkter er behov for over for Kommis-
sionen at klargøre det nærmere indhold og de nærmere konsekvenser af den dan-
ske gennemførelse af direktivet. Ud over, at der generelt er redegjort for reglerne
om patientjournaler, kvalitet og sikkerhed, klage og erstatning, er der således ek-
sempelvis også i svaret til Kommissionen redegjort for grundprincippet i det offent-
ligt finansierede danske sundhedsvæsen om, at patienterne tilbydes den behand-
ling, som de efter en sundhedsfaglig vurdering har behov for – uden hensyn til
sygdommens eller skadens karakter og årsag eller hidtidig behandling. Det er der-
for en selvfølge, at dansk sikrede patienter med behov for fortsat eller opfølgende
behandling har ret til denne opfølgning, uanset hvor den forudgående behandling
er ydet eller på hvilket retsgrundlag, finansieringsgrundlag el.lign. Dette fremgår
ikke af nogen konkret regel, men følger af helt generelle principper for patienters
ret til behandling i det offentlige sundhedsvæsen på grundlag af deres behov.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Der er bl.a. også redegjort for forhåndsgodkendelsesordningen for refusion af ud-
gifter for visse behandlinger i sygehusvæsenet, om afgrænsning af personkredsen
ift. ret til vederlagsfri behandling og adgang til at modtage behandling og om defini-
tionen af en sundhedstjenesteyder. Idet flere af Kommissionens bemærkninger
vedrørte etablering af nationale kontaktpunkter, er der tillige redegjort nærmere for
den information og vejledning, som patienter kan modtage fra de regionale patient-
kontorer, samt om patientkontorernes og Patientombuddets virke som national
kontaktpunkt i øvrigt.
Det er på baggrund af gennemgangen regeringens opfattelse, at direktivet er gen-
nemført korrekt i dansk ret.
Regeringen har svaret Kommissionen i overensstemmelse med det anførte.