Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1299237_0001.png
Til Folketingets Europaudvalg
Den 4.november 2013
Sagsnr.:22768
Dok.nr.:590369
Udkast
Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af indlæg i EU-domstolens sag C-422/13, Wree
Indledning
Schleswig-Holsteinisches Oberverwaltungsgericht (Tyskland) har ved kendelse af 15. juli 2013 forelagt et
præjudicielt spørgsmål for EU-Domstolen om fortolkningen af begrebet ”støtteberettiget
hektar”
i artikel 34,
stk. 2, litra a), i Rådets forordning nr. 73/2009 af 19. januar 2009 om fælles regler for den fælles
landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte til landbrugere og om fastlæggelse af visse støtteordninger for
landbrugere, om ændring af forordning (EF) nr. 1290/2005, (EF) nr. 247/2006, (EF) nr. 378/2007 og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 1782/2003 (herefter forordning nr. 73/2009).
Spørgsmålet handler om, hvorvidt arealer, der både anvendes som led i en landbrugsproduktion og tjener
andre ikke-landbrugsmæssige formål, falder ind under begrebet ”støtteberettiget
hektar”
i artikel 34, stk. 2,
litra a)’s forstand.
Sagens omstændigheder og juridiske problemstilling
Sagsøgeren i sagen opdrætter får og producerer slagtelam og forpagter i den forbindelse arealer til brug for
fårebesætningens afgræsning. Blandt andet forpagter sagsøgeren græsarealer, der udgør såkaldte
afdækningslag på to affaldsdeponeringsanlæg i henholdsvis Kreis Nordfriesland og Schleswig-Haferteich. Selve
affaldsdeponeringsfasen er for begge arealers vedkommende afsluttet, og arealerne er nu henholdsvis i en
nedlukningsfase og i en efterbehandlingsfase, hvor der ved lov stilles visse krav om sikringsforanstaltninger
samt løbende kontrol.
På baggrund af sagsøgerens anvendelse af arealerne til afgræsning, ansøgte hun om støtte for
produktionsåret 2010, hvilket den sagsøgte tyske myndighed afslog.
Sagen blev herefter indbragt for de tyske domstole, og den forelæggende ret har forelagt følgende spørgsmål
for EU-Domstolen:
”Er der ligeledes tale om et landbrugsareal som omhandlet i artikel 34, stk. 2, litra a), i Rådets
forordning (EF) nr. 73/2009 af 19. januar 2009, når arealet ganske vist tillige benyttes til
landbrugsmæssige formål (afgræsning ved hjælp af fårehold), men imidlertid udgør afdækningslaget på
et affaldsdeponeringsanlæg under efterbehandling?”
Landbrugsstøtte efter enkeltbetalingsordningen udbetales til en landbruger, der på baggrund af tildelte
betalingsrettigheder, har ansøgt om støtte for støtteberettigede hektarer. Artikel 34, stk. 2, litra a) i
forordning nr. 73/2009 indeholder følgende definition af
”støtteberettiget hektar”:
”2. I dette afsnit III forstås ved ”støtteberettiget hektar”:
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a. Ethvert af bedriftens landbrugsarealer, og ethvert areal, der er tilplantet med lavskov med kort
omdriftstid (KN-kode ex 0602 90 41), og som anvendes til landbrugsaktivitet, eller, hvis arealer
også anvendes til andre formål, som fortrinsvis anvendes til landbrugsaktivitet…”
EU-Domstolen har ved dom af 14. oktober 2010 i sag C-61/09, Landkreis Bad Dürkheim, præciseret begrebet
”støtteberettiget hektar”,
jf. dommens præmis 37-40. Sagen omhandlede artikel 44, stk. 2 i den tidligere
forordning nr. 1782/2003, der blev ophævet og erstattet af forordning nr. 73/2009.
Af dommens præmis 37 fremgår:
”… kvalificeringen af arealer som ”agerjord” eller ”permanente græsarealer” og følgelig som
”landbrugsareal” afhænger af den faktiske anvendelse af de omhandlede arealer…”
På den baggrund fastslog EU-Domstolen i præmis 38, at arealer, der benyttes landbrugsmæssigt (konkret
græsning med fårehold for øje), ikke var udelukket fra at være støtteberettigede landbrugsarealer i artikel 44,
stk. 2’s forstand, blot fordi arealerne overvejende tjente til naturbeskyttelse og landskabspleje. I forlængelse
heraf, bemærkede EU-Domstolen i præmisserne 39 og 40, at miljøbeskyttelse er et af formålene med
enkeltbetalingsordningen, hvilket fremgår af præamblen til forordning nr. 1782/2003, betragtning 3, 21 og
24.
Den forelæggende ret henviser i sin forelæggelseskendelse til, at EU-Domstolen ikke med sin dom i C-61/09,
Landkreis Bad Dürkheim, har taget stilling til spørgsmålet om, hvorvidt arealer kan anses for
støtteberettigede, når der foreligger flere anvendelsesformål, hvoraf ét af disse
ikke
er foreneligt med
enkeltbetalingsordningen. I den forbindelse nævner den tyske domstol som eksempler samtidig anvendelse
som flyveplads eller golfbane.
Sagsøgeren gør under sagen gældende, at arealerne ikke udelukkes som støtteberettigede blot fordi arealerne
både tjener landbrugsformål men også deponeringsformål, idet ét anvendelsesformål ikke udelukker et andet.
Da det er forskellige retsnormer, der finder anvendelse afhængigt af anvendelsesformål, mener sagsøgeren,
at det er uundgåeligt, at der i den forbindelse kan opstå en normkollision mellem reglerne. Derudover gør
sagsøgeren gældende, at arealernes karakter af at være afdækningslag på deponeringsanlæg i øvrigt ikke
udgør en anvendelse, men blot en tilstand.
Den sagsøgte myndighed gør heroverfor gældende, at de omtvistede arealer ikke kan anses for
støtteberettigede landbrugsarealer, da arealerne overvejende tjener deponeringsformål. Afdækningslaget
dyrkes med græs af hensyn til at opnå den størst mulige støtte på det ler- og muldlag, der er placeret på den
underliggende afdækningsfolie, og fåreafgræsningen sikrer i den forbindelse, at afdækningen vedligeholdes.
Den forelæggende ret finder således, at det for løsningen af den nationale retstvist er relevant at få svar fra
EU-Domstolen på, om den omstændighed, at det omhandlede areal er omfattet af affaldsretlige
bestemmelser, er til hinder for, at det kvalificeres som landbrugsareal.
Regeringens retlige stillingtagen
EU-Domstolens besvarelse af det præjudicielle spørgsmål kan få betydning for en række sager i Danmark,
herunder en verserende sag ved Vestre Landsret.
Sagen for Vestre Landsret handler om, hvorvidt græsarealer, som udgør sikkerhedszoner omkring en
lufthavns landings-, start- og rullebaner, men som samtidigt anvendes til en landbrugers produktion af foder
(grøntpilleproduktion), er støtteberettigede hektarer i enkeltbetalingsordningens forstand. I sagen har
parterne anmodet Vestre Landsret om at forelægge spørgsmål for EU-Domstolen vedrørende blandt andet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1299237_0003.png
fortolkningen af ”støtteberettiget
hektar”
i artikel 34, stk. 2, litra a) i forordning nr. 73/2009 og i den tidligere
bestemmelse i artikel 44, stk. 2 i forordning nr. 1782/2003.
I sagen gør Fødevareministeriets Klagecenter – i overensstemmelse med myndighedernes faste praksis på
området - gældende, at vurderingen af, om et areal udgør støtteberettiget hektar i enkeltbetalingsordningens
forstand, skal foretages på grundlag af en objektiv bedømmelse af arealets generelle anvendelse. Derudover
skal der, såfremt et areal anvendes til mere end ét formål, lægges vægt på arealets primære
anvendelsesformål. I den forbindelse gør Fødevareministeriets Klagecenter gældende, at det må vurderes, om
anvendelsen begrænses af, eller er underlagt en anden anvendelse/aktivitet, ligesom det skal vurderes, hvad
arealet som sådan primært har været anvendt til, og ikke hvad en evt. forpagters subjektive
anvendelsesformål har været.
Endvidere gøres det gældende, at EU-Domstolens dom i sag C-61/09, Landkreis Bad Dürkheim, var konkret
begrundet i den omstændighed, at de omstridte arealers hovedformål om landskabspleje og naturbeskyttelse
var foreneligt med formålene i enkeltbetalingsordningen. Dette understreges af EU-Domstolen ved
henvisningen til, at miljøbeskyttelse indgår som en del af EU's landbrugspolitik, jf. dommens præmis 39.
Regeringen er af den opfattelse, at regeringen bør afgive indlæg i sagen, hvori der argumenteres i
overensstemmelse med det, som Fødevareministeriets Klagecenter har gjort gældende under landsretssagen.
Endvidere bør regeringen i indlægget oplyse EU-Domstolen mere generelt om, i hvilke situationer dette
spørgsmål opstår.
Det fremgår ikke af Schleswig-Holsteinisches Oberverwaltungsgerichts forelæggelseskendelse, hvilken
kontekst de omtvistede arealer indgår i, hvilke sikringsforanstaltninger, der kræves, eller hvad de pågældende
kontroller af arealerne indebærer. Derfor er det ikke muligt for regeringen at forholde sig til, om de konkrete
arealer, som den tyske retssag vedrører, er støtteberettigede.