Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 23
Offentligt
1362273_0001.png
Europaudvalget og Beskæftigelsesudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Revision af direktivet om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser
Sammenfatning
Kommissionen foreslår en revision af et EU-direktiv fra 2003 som opstiller
regler for arbejdsmarkedspensioner og tilsyn med pensionskasserne.
Kommissionen lægger op til at styrke medlemmerne af arbejdsmarkeds-
pensioner mod risici, fjerne hindringer for levering af ydelser på tværs af
EU’s grænser og forbedre pensionskassernes muligheder for at investere
i finansielle aktiver med en langsigtet økonomisk profil.
Fristen for at afgive en begrundet udtalelse til forslaget udløber den 24.
maj 2014.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1362273_0002.png
Kommissionen har den 27. marts fremsat et forslag til et direktiv, som opstiller
nye regler for arbejdsmarkedspensioner og tilsyn med pensionskasser
1
. For-
slaget lægger dermed op til en revision af det gældende EU-direktiv fra 2003.
Forslaget er blandt de EU-lovgivningsforslag, som Folketingets Europaudvalg
udvalgte fra Kommissionens arbejdsprogram for 2013 med henblik på at un-
dersøge, om de overholder nærhedsprincippet
2
. Forslaget blev dog forsinket
og er først fremsat i 2014.
Forslaget er udvalgt til nærhedstjek som følge af, at det er et politisk væsent-
ligt forslag på et område med delt kompetence mellem EU og medlemsstater-
ne
3
. Folketinget har i alt 8 uger til at behandle forordningsforslaget fra det
foreligger i alle sprogversioner. Folketinget skal have afsluttet sit nærhedstjek
af forslaget senest den 29. maj 2014.
Baggrunden for forslaget
Kommissionen indleder med at konstatere, at Europa er et aldrende samfund,
og at det er nødvendigt at justere pensionssystemerne i EU for at sikre til-
strækkelige, sikre og bæredygtige pensioner. Derfor ser den et behov for at
ændre det gældende direktiv fra 2003 om arbejdsmarkedsrelaterede pensi-
onskassers aktiviteter og tilsynet hermed
4
.
Ifølge Kommissionen er der for det første behov for højere standarder for
ledelse, der afspejler bedste praksis i EU-landene efter den økonomiske krise.
Dette er nødvendigt for at beskytte medlemmer af pensionsordninger og pen-
sionsmodtagere og fremme sikre udbud af pensionstjenesteydelser på tværs
af grænserne.
For det andet er der efter Kommissionens opfattelse behov for en forenkling
og større harmonisering af reglerne om arbejdsmarkedspensioner, så der er
færre krav, der overlapper hinanden, og færre besværlige procedurer i forbin-
delse med grænseoverskridende aktiviteter.
1
2
3
4
KOM (2014) 167.
Den samlede liste over forslag udtaget til nærhedskontrol i 2013 findes i EU-note af 6. februar
2013.
Proceduren for nærhedskontrollen er beskrevet i Europaudvalgets beretning af 9. april 2010 om
Folketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet i EU.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/41/EF af 3. juni 2003 om arbejdsmarkedsrelate-
rede pensionskassers aktiviteter og tilsynet hermed.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For det tredje er der ifølge Kommissionen i dag betydelige mangler i informa-
tionerne til medlemmer af pensionsordninger og pensionsmodtagere i hele
EU.
Hvad er forslagets formål?
Forslaget har derfor tre hovedmålsætninger, som er:
at sikre, at medlemmer af pensionsordninger beskyttes passende
mod risici
at drage nytte af alle fordelene ved det indre marked for arbejdsmar-
kedsrelaterede pensionskasser ved at fjerne hindringer for levering af
serviceydelser på tværs af EU’s grænser
at forbedre arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers muligheder
for at investere i finansielle aktiver med en langsigtet økonomisk profil
og dermed fremme finansieringen af væksten i realøkonomien.
Hvad ændrer forslaget ved de gældende regler?
Det nuværende direktiv fra 2003 regulerer bl.a. betingelserne for at drive ar-
bejdsmarkedsrelaterede pensionskasser, og indfører en fælles tilgang til regi-
strering eller godkendelse, regler og procedurer, der skal følges, når arbejds-
markedsrelaterede pensionskasser ønsker at tilbyde tjenesteydelser i andre
EU-lande. Desuden indeholder direktivet kvantitative solvensregler (dvs. reg-
ler om pensionskassers egenkapital mv.), investeringsregler baseret på for-
sigtighedsprincippet, krav om effektiv ledelse, risikostyringskrav, informations-
forpligtelser mv.
Forslaget bygger videre på det eksisterende direktiv. Hvad angår de oplysnin-
ger, der skal videregives af de arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser,
indfører forslaget f.eks. en
standardiseret pensionsoversigt
på EU-plan.
Således skal pensionskasserne en gang om året udlevere en pensionsover-
sigt til hvert enkelt medlem af pensionskassen.
Hvad angår effektiv ledelse af arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser
indeholder forslaget mere
detaljerede bestemmelser om egnethed og hæ-
derlighed,
om nøglefunktioner og om risikostyring.
Forslaget indfører også regler, som skal
lette aktiviteter på tværs af græn-
serne,
dvs. nye bestemmelser om grænseoverskridende overførsler af
pensionsordninger. Herefter skal EU-landene tillade, at pensionskasser, der
er godkendt eller registreret på deres område, helt eller delvis overfører deres
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1362273_0004.png
pensionsordninger til modtagende pensionskasser godkendt eller registreret i
andre EU-lande.
Desuden ændres investeringsreglerne, således at der skabes en større til-
skyndelse til at investeringer tager hensyn til hensyn til spørgsmål vedrørende
miljø, klima, sociale forhold og corporate governance.
Arbejdsmarkedspensioner i Danmark og i EU
Danmark er blandt de lande i EU, der benytter sig meget af arbejdsmarkeds-
pensioner. Kommissionen anerkender da også, at arbejdsmarkedspensioner
ikke er lige udbredt i alle EU-lande, men at man forventer en gradvis stigning
af denne pensionsform frem mod 2046.
Arbejdsmarkedspensionernes aktuelle og forventede andel af pensionsfonde-
ne i det samlede pensionssystem, år 2046 versus 2006, oversigt for 16 EU-
lande
5
.
5
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-239_en.htm
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1362273_0005.png
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Det, som Folketinget skal tage stilling til i forbindelse med det planlagte nær-
hedstjek af forslaget, er om de områder, der behandles i forslaget bedst regu-
leres på EU-niveau eller på nationalt niveau.
Ifølge Kommissionen selv overholder forslaget nærhedsprincippet. Kommissi-
onen anfører således, at indsatsen på EU-plan på området vil give en ekstra-
gevinst, fordi en indsats fra EU-landene side alene ikke vil:
fjerne hindringer for arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers akti-
viteter på tværs af grænserne,
sikre et højere minimumsniveau for forbrugerbeskyttelse i EU
medføre stordriftsfordele, risikospredning og innovation, der er en
iboende følgesvend til aktiviteter på tværs af grænserne,
hindre regelarbitrage mellem sektorer for finansielle tjenesteydelser,
hindre regelarbitrage mellem EU-landene og
tage hensyn til grænsearbejderes interesser.
Kommissionen tilføjer i den forbindelse, at EU-landene med forslaget bevarer
det fulde ansvar for organiseringen af deres pensionssystemer, og at ændrin-
gen heller ikke berører aspekter vedrørende de nationale social-, arbejdsmar-
keds-, skatteregler eller aftaleretten.
Forslagene er ligeledes udtaget til behandling af det finske parlament, den
tyske forbundsdag, Sveriges Rigsdag, det spanske underhus, og begge kam-
re i det hollandske parlament. Der foreligger endnu ingen oplysninger om
resultaterne af behandlingen af forslagene i disse parlamenter.
Udover nærhedstjekket har Folketinget også mulighed for – såvel inden for
som efter 8-ugers fristen for nærhedstjekket
6
– at sende en udtalelse til
Kommissionen om forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart af Folketin-
gets udtalelse, at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og ikke til
overholdelsen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(3611)
6
Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
5/5