Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 6
Offentligt
1307963_0001.png
EU-note
Folketingets økonomiske konsulent
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
8. februar 2015
Indledningen af det europæiske semester og det ”nationale semester”:
EU-Kommissionens årlige vækstundersøgelse og rapport om vars-
lingsmekanismen.
Sammenfatning
Kommissionens rapporter om den årlige
vækstundersøgelse
og
varslingsmekanisme
indleder processen med det Europæiske Se-
mester. Samtidig hermed starter det også det såkaldte ”nationale se-
mester”, der betyder, at Europaudvalget og Finansudvalget følger pro-
cessen nøjere end hidtil, hvor det kun er sket ifm. forelæggelsen af de
enkelte rådsmøder i Europaudvalget..
Vækstundersøgelsen
fra EU-kommissionen siger, at EU gør betyde-
lige fremskridt indenfor den finanspolitiske konsolidering. På andre vig-
tige økonomiske områder er der også fremskridt, men der er stadig et
stort arbejde, der venter forude.
Varslingsmekanismen
er nok den vigtigste af de to rapporter. Her
omtales eventuelle makroøkonomiske ubalancer. For
Danmark
er der
tilsyneladende ingen væsentlige problemer. Den private gæld er for
høj, men dog på vej ned og lønkonkurrenceevnen er ved at forbedres.
Det store problem er – ifølge EU-kommissionen – det meget
store ty-
ske overskud
på betalingsbalancen.
1/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307963_0002.png
1. Indledning og resumé
EU-kommissionen har den 13. november 2013fremlagt sin rapport dels om
den
årlige vækstundersøgelse
1
og dels om den
økonomiske varslingsme-
kanisme
2
. Det er første led i starten på det europæiske semester, hvor den
økonomiske udvikling i EU gennemgås nøje.
Det europæiske semester,
som blev indført i 2010, skal sikre, at medlems-
staterne drøfter deres budgetmæssige og økonomiske planer med deres EU-
partnere på bestemte tidspunkter i løbet af året. Det gør det muligt for dem at
kommentere på hinandens planer, og sætter Kommissionen i stand til at give
politisk vejledning til medlemsstaterne i god tid, før der lægges sidste hånd på
afgørelser på nationalt plan. Formålet er at øge den økonomiske samordning i
EU.
Forløbet starter i november hvert år med Kommissionens
årlige vækstun-
dersøgelse
(generel politisk vejledning for EU), der giver medlemsstaterne
overordnet politisk vejledning for det kommende år. Vækstundersøgelsen
følger også op på
de landespecifikke henstillinger
fra sidste europæiske
semester, som medlemsstaterne modtog i juli 2013. De nye landespecifikke
henstillinger for 2014, som offentliggøres i foråret, giver medlemsstaterne
skræddersyet
rådgivning om budgetmæssige tiltag samt dybere struktur-
reformer,
som det ofte tager over et år at føre ud i livet.
I forbindelse med vækstundersøgelsen fremsendes også rapporten om
vars-
lingsmekanismen 2014,
der gennemgår medlemslandenes økonomi på en
række udvalgte indikatorer (11 i alt).
For eurolandene findes en endnu tættere økonomisk koordinering
under
det europæiske semester. F.eks. skal eurolandene hvert år den 15. okto-
ber fremsende budgetplanerne for det kommende år til Kommissionen, inden
de vedtages af de enkelte nationale parlamenter. De strammere regler for
eurolandene stammer fra den såkaldte ”two-pack”
3
, som trådte i kraft den 30.
maj 2013.
1
Meddelelse fra Kommissionen: Årlig vækstundersøgelse 2014. KOM (2013) 800:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20130800/
Rapport om varslingsmekanisme 2014. KOM (2013) 790:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20130790/
Forordning 472/2013om skærpelse af den økonomiske og budgetmæssige overvågning af
medlemsstater i euroområdet, der har eller er truet af alvorlige vanskeligheder med hensyn til
deres finansielle stabilitet og forordning 473/2013 om fælles bestemmelser om overvågning og
2
3
2/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307963_0003.png
”Det nationale semester”
I Danmark har Europaudvalget og Finansudvalget afgivet en
fælles beret-
ning
den 21. juni 2013 om Folketingets behandling af det Europæiske seme-
ster
4
. Hovedidéen er, at Folketinget i højere grad inddrages i det Europæiske
Semester ved tre fælles samråd om året med regeringen. Det kaldes i beret-
ningen for ”det nationale semester”. Hidtil har Europaudvalget været inddraget
i det europæiske semester i forbindelse med forelæggelsen af de ordinære
rådsmøder, mens Finansudvalget ikke tidligere har været inddraget.
De
tre samråd
finder sted i december efter Kommissionens offentliggørelse
af den årlige vækstundersøgelse og varslingsrapport. I marts hvor regeringen
orienterer udvalgene om, hvad den generelt forventer at melde ind til EU i
Danmarks nationale reformprogram og konvergensprogram. I slut-maj når
Kommissionen kommer med udkast til de landespecifikke anbefalinger til
medlemslandene, før anbefalingerne skal drøftes på diverse rådsmøder i EU
og formelt vedtages af Rådet (økofin) i juli.
a. Det siger vækstundersøgelsen (meget kort)
Det fremgår af vækstundersøgelsen, at der er gjort betydelige fremskridt in-
denfor den
finanspolitiske konsolidering.
På et andet område,
genetable-
ring af lånemuligheder,
er der gjort visse fremskridt i arbejdet med at rette
op på den finansielle sektor.
Indenfor
vækst- og konkurrenceevnen
pågår der stadig et stort arbejde med
at reetablere balancen i hele Europa. Adskillige medlemsstater arbejder end-
videre på at gøre den
offentlige sektor mere effektiv.
Endelig har medlems-
landene gjort fremskridt i arbejdet med at
modernisere
deres arbejdsmarke-
der indenfor området arbejdsløshed og social udvikling.
Selve hovedtendenserne i vækstundersøgelsen er nærmere beskrevet i
bilag
1
(side 8).
b. Det siger varslingsrapporten (meget kort)
Rapporten om varslingsmekanismen for 2014 fremlægger en objektiv analyse
af medlemsstaternes økonomier baseret på en
resultattavle over indikato-
rer,
der måler den interne og eksterne konkurrenceevne.
evaluering af udkast til budgetplaner og til sikring af korrektion af uforholdsmæssigt store un-
derskud i medlemsstaterne i euroområdet
4
Beretning om Folketingets behandling af det Europæiske semester:
http://www.eu-
oplysningen.dk/upload/application/pdf/ed59affc/Beretning%20nr.%205.2013.pdf?download=1
3/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307963_0004.png
I år viser rapporten, at adskillige medlemsstater gør fremskridt i arbejdet med
at
reducere underskuddet på de løbende poster (betalingsbalancen)
og
rette op på
tabet af konkurrenceevne.
Rapporten viser imidlertid også, at
der er brug for yderligere fremskridt for at kunne håndtere den store gæld og
nettostilling over for udlandet for så vidt angår de mest forgældede økonomi-
er,
mens der stadig er store overskud på de løbende poster i andre med-
lemsstater.
Dette indikerer, at opsparings- og investeringsniveauet er ineffek-
tivt, og at der er behov for at
styrke den indenlandske efterspørgsel.
Her tænkes specielt på det store
tyske overskud
på betalingsbalancen, der
sådan set er
hovedspørgsmålet
i hele rapporten.
Rapporten efterfølges til april 2014 af en dybdegående undersøgelse af de
16
medlemsstater,
der i varslingsrapporten udpeges til at stå over for forskellige
udfordringer og potentielle risici. Herunder er Danmark også nævnt (jf. neden-
for).
2. Den videre procedure
Den årlige vækstundersøgelse vil løbende blive drøftet af Rådets ministre
frem mod Det Europæiske Råds møde (EU topmøde) i marts 2014. Det Euro-
pæiske Råd opstiller her nogle
strategiske politiske retningslinjer,
som
medlemslandene tager højde for i deres
stabilitets- og konvergenspro-
grammer og deres nationale reformprogrammer,
som fremsendes til
Kommissionen i april. På baggrund af medlemslandenes rapporter udarbejder
Kommissionen i maj forslag til de landespecifikke anbefalinger.
I mellemtiden vil Kommissionen foretage dybdegående undersøgelser af de
16 medlemsstater, der er udpeget i rapporten om varslingsmekanismen. Re-
sultaterne heraf vil blive offentliggjort i april 2014.
Efter forudgående drøftelse på Det Europæiske Råds møde i juni
vedtager
Rådet i juli de landespecifikke henstillinger.
I andet halvår færdigbehand-
ler EU-landene de nationale budgetter., og ringen sluttes ved at Kommissio-
nen i sin årlige vækstundersøgelse for det efterfølgende år vurde-
rer, hvordan medlemslandene har taget hensyn til EU's retningslinjer.
3. Hvad siger varslingsrapporten om Danmark (makroøkonomiske
ubalancer)
I varslingsrapporten inddrages to hovedfaktorer. De
eksterne
ubalancer (her-
under konkurrenceevne) samt
interne
ubalancer, fordelt på i alt
11 indikato-
rer.
I
bilag 2
(side 9) er en tabel over de eksterne indikatorer og i
bilag 3
(side 10)
en tabel over de tilsvarende interne.
Generelt må det siges, at Danmark har
meget få makroøkonomiske uba-
lancer.
Det drejer sig alene om
gælden i den private sektor
(239 pct. af
BNP) og
tabet af eksportmarkedsandele.
Det har Kommissionen også
4/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
påpeget tidligere. Kommissionen mener dog, at den danske
løntilbagehol-
denhed
er ved at rette op på konkurrenceevnen, og at den private gæld –
trods alt – er nedadgående.
Samlet set er kommissionens opfattelse dog, at det er hensigtsmæssigt at
foretage en yderligere undersøgelse af, om der består eller afvikles ubalan-
cer i Danmark.
4. Hvad siger varslingsrapporten om de andre EU-lande (kort)
Der blev for
Spaniens
vedkommende konstateret uforholdsmæssigt store
makroøkonomiske ubalancer i forbindelse med den sidste runde af dybdegå-
ende undersøgelser fra april.
Det skyldes især en enorm gæld i både den
private og den offentlige sektor. I Slovenien
er der ligeledes ubalancer,
som primært vedrører
virksomheders begrænsede overskud,
som følge af
svage både indenlandske indtægter og eksportindtægter kombineret med
stigende arbejdskraft- og kapitalomkostninger. En høj grad af statsejerskab
begrænser desuden økonomiens tilpasningsevne, og samlet udgør det en
risiko for den finansielle stabilitet. De kommende undersøgelser vil vise, om
de to landes ubalancer er under afvikling, og om de politikker, som landene
har gennemført, bidrager til afviklingen.
For
Frankrig, Italiens og Ungarn
blev der i forbindelse med sidste runde af
dybdegående undersøgelser konstateret ubalancer, der krævede væsentlige
politiske foranstaltninger. Frankrig og Italien havde primært problemer med
en forværring af de
løbende poster
og
konkurrenceevnen
samt en
høj
offentlig gæld.
For Ungarn er det især den negative internationale
nettoin-
vesteringsposition,
der vækker bekymring. I Ungarn er gælden i den offent-
lige sektor dog også langt over grænseværdien, selvom den er faldet en
smule.
Øvrige medlemsstater har tidligere fået konstateret ubalancer herunder
Bel-
gien, Bulgarien, Malta, Nederlandene, Finland, Sverige og Det Forenede
Kongerige.
For Sverige drejer det sig om husholdningernes høje gældsæt-
ning i kombination med fortsatte justeringer af boligmarkedet.
Der vil også blive foretaget dybdegående undersøgelser af
Tyskland og
Luxembourg
for at se nærmere på deres stilling over for udlandet.
Der bør slutteligt foretages en undersøgelse af
Kroatien,
som er en ny med-
lemsstat. Kroatiens ubalancer drejer sig navnlig om en forværring af den
internationale nettoinvesteringsposition, tab af eksportmarkedsandele og
arbejdsløshed.
5/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Det store tyske overskud på de løbende poster er hoved-
spørgsmålet
Hovedtemaet i dette årsvarslingsrapport er primært udviklingen i det meget
store
tyske overskud på betalingsbalancen.
På den eksterne side ligger indikatoren i forbindelse med de løbende poster
langt over den vejledende grænseværdi, og i
betragtning af størrelsen af
den tyske økonomi tegner Tysklands overskud på de løbende poster sig
for størstedelen af overskuddet i euroområdet.
Indikatoren har ligget over
grænseværdien hvert år siden 2007. De seneste tal og Kommissionens efter-
årsprognose peger på, at overskuddet i 2013 vil ligge på samme niveau som i
2012, nemlig på
7 % af BNP.
Ifølge de seneste fremskrivninger fra Kommis-
sionens tjenestegrene forventes overskuddet fortsat at ligge over den vejle-
dende grænseværdi i løbet af prognosens horisont, hvilket tyder på, at det
ikke er et kortvarigt konjunkturbestemt fænomen.
Dette kan sætte et
pres på euroen
for at blive opskrevet i forhold til andre
valutaer. Hvis dette pres skulle blive en realitet, bliver det sværere for de peri-
fere medlemsstater at genvinde konkurrenceevnen. Det store overskud er et
tegn på, at opsparingen overstiger investeringerne i den tyske økonomi. Hus-
holdningernes opsparing ligger blandt de højeste i euroområdet.
På trods af at gælden i den tyske private sektor som andel af BNP er den
næstlaveste i euroområdet samtidig med, at der er gunstige renteforhold, er
den private sektor fortsat i gang med at geare ned (dog i et lavere tempo).
Det
understøtter derfor ikke den mere optimistiske efterspørgsel.
De private kreditstrømme er fortsat moderate, mens de
faste bruttoinveste-
ringer faldt sidste år.
De foregående henstillinger fokuserede på behovet for
at styrke de indenlandske kilder til potentiel vækst i betragtning af de ringe
demografiske udsigter.
Der er behov for at se nærmere på udviklingen i Tysklands stilling over for
udlandet, bl.a. for bedre at forstå hvordan visse indenlandske kendetegn,
f.eks. de finansielle strømme, indvirker på de sektormæssige forhold mellem
opsparing og investering samt udviklingen på de løbende poster.
Den reale effektive valutakurs
faldt dog i 2010-2012
over for handelspartne-
re, der ikke deltager i eurosamarbejdet, hvilket afspejler euroens nominelle
nedskrivning. Det har bidraget til de tyske virksomheders konkurrenceevne i
forhold til deres konkurrenter uden for euroområdet.
Enhedslønomkostningerne i Tyskland stiger fortsat over gennemsnittet i euro-
området med udgangspunkt i et robust arbejdsmarked med stigende lønnin-
6/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307963_0007.png
ger og en forholdsvis lav produktivitetsvækst. Gælden i den offentlige sektor
ligger over den vejledende grænseværdi, men forventes at falde fra 2013.
Boligpriserne er steget en anelse med større prisstigninger i visse byområder.
Samlet set finder Kommissionen det hensigtsmæssigt at foretage en
dybdegående undersøgelse med henblik på at vurdere, om der består en
ubalance.
Løser ”det tyske problem” sig selv?
Der har været megen debat i offentligheden om Kommissionens fokus på det
meget store tyske betalingsbalanceoverskud.
En af kritikerne af det store tyske overskud, har også været det amerikanske
finansministerium, der har kritiseret det store handelsoverskud, som Tyskland
har haft under hele krisen.
I den forbindelse kan det også påpeges, at
OECD
i sin seneste økonomiske
rapport (november 2013) nævner det store tyske overskud som problematisk.
Men OECD mener også, at problemet – måske – er på vej til at løse sig selv,
idet tyske relative lønstigninger ser ud til at være på vej op. Derudover påpe-
ger OECD, at Tyskland bør lave nye strukturreformer, der øger konkurrencen
på det indenlandske marked.
Af
figur 1
ses (formodentlig) en af årsagerne til det meget store tyske ek-
sportoverskud.
Figur 1.
Udviklingen i de relative enhedslønomkostninger
Note: Figuren viser udviklingen i de samlede relative lønomkostninger i de enkelte land i forhold
til resten af euroområdet.
Kilde: OECD
Det ses af figuren, at stigningen i de relative tyske enhedslønomkostninger
siden 1999 har været betydeligt lavere end i resten af EU. Først efter 2008,
7/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med finanskrisens start, har den været en nogenlunde parallel udvikling, dog
med en svag
stigning
for tyske omkostninger.
Det er egentlig
ikke
EU-kommissionens opfattelse, at Tyskland skal lade væ-
re med at være effektiv i sit produktionsapparat og eksportere mindre. Men
problemet kan jo også løses ved, at man begynder at importere noget mere,
og dermed sætter gang i andre landes eksport. Midlet hertil er en lempelse af
finanspolitikken, der sætter gang i efterspørgslen.
I den forbindelse kan der måske komme en løsning i forbindelse med dannel-
sen af den nye tyske
koalitionsregering
(CDU/CSU/SPD), der i deres rege-
ringsgrundlag har besluttet at sætte minimumslønnen op og øge de offentlige
investeringer.
Med venlig hilsen
Niels Hoffmeyer (3602) / Anne Nylev
8/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307963_0009.png
Bilag 1
Hovedkonklusionen på vækstundersøgelsen
Medlemsstaterne har gjort fremskridt på samtlige af de fem områder, som Kommissio-
nen vedtog at prioritere i 2013. De samme prioriteter foreslås for 2014, selvom forskel-
lige områder fremhæves for at afspejle det ændrede europæiske og internationale
økonomiske miljø.
Finanspolitisk konsolidering:
Der er gjort betydelige fremskridt, og det gennemsnit-
lige
budgetunderskud
i EU er
næsten halveret,
siden det nåede toppunktet på
næsten 7 % af BNP i 2009.
Gældsniveauet
er imidlertid stadig højt og forventes at
toppe med næsten 90 % af BNP i 2014, før det begynder at falde. Den tidlige indsats
har skabt plads til, at medlemsstaterne kan sætte farten ned i forbindelse med den
finanspolitiske konsolidering og fokusere mere på at
forbedre kvaliteten af de of-
fentlige udgifter og modernisere den offentlige forvaltning på alle niveauer.
De
medlemsstater, der har lidt mere plads at gøre godt med, bør stimulere private inve-
steringer og forbruget, samtidig med at langsigtede investeringer i uddannelse, forsk-
ning og innovation, energi og klimabeskyttelse bør skånes for budgetnedskæringer.
Skattetrykket bør desuden flyttes fra beskatning på arbejde til beskatning af
forbrug, fast ejendom eller forurening.
Genetablering af lånemulighederne:
Der er gjort visse fremskridt i arbejdet med at
rette op på den finansielle sektor, og spændingerne på markedet er aftaget betydeligt
siden midten af 2012. EU's bestræbelser på at oprette en bankunion vil styrke ban-
kernes evne til at håndtere risici i fremtiden. Der skal imidlertid gøres mere på kort sigt
for at reducere den store
private gæld
(f.eks. ved at indføre eller forbedre ordninger
for virksomheders og privatpersoners insolvens), forberede bankerne på nye kapital-
krav og stresstest samt lette virksomhedernes adgang til finansiering.
Vækst og konkurrenceevne:
Der pågår et betydeligt stykke arbejde med at retablere
balancen i hele Europa som følge af krisen, og der ses en forskydning over mod ek-
sportdrevet vækst. Denne fremgang er imidlertid ikke tilstrækkelig, når det gælder om
at åbne markederne for produkter og tjenesteydelser for konkurrence, navnlig hvad
angår energimarkedet og de lovregulerede erhverv. Derudover er der også brug for at
modernisere forskningssystemerne.
Arbejdsløshed og social udvikling:
Medlemsstaterne har gjort fremskridt i arbejdet
med at
modernisere deres arbejdsmarkeder,
og over tid bør dette bidrage til, at
flere borgere indlemmes i arbejdsstyrken. Der bør nu fokuseres på at intensivere den
aktive støtte til og uddannelse af arbejdsløse
– herunder ved at forbedre offentlige
arbejdsformidlinger og indføre ungdomsgarantier – og modernisere uddannelsessy-
stemerne. Medlemsstaterne bør også
overvåge lønningerne,
således at de under-
støtter både konkurrenceevnen og den indenlandske efterspørgsel, og sikre, at de
sociale sikringssystemer når ud til de mest udsatte borgere.
Offentlig administration:
Adskillige medlemsstater arbejder på at gøre deres
offent-
lige sektor mere effektiv,
herunder ved at forbedre samarbejdet mellem de forskelli-
ge lag i forvaltningen. Fokus bør være på at gøre den offentlige forvaltning digital og
begrænse bureaukratiet.
9/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307963_0010.png
Bilag 2
Varslingsrapporten: Eksterne indikatorer
Eksterne balancer og konkurrenceevne
Real
Overskud
effektiv
Eksport
på beta-
valuta- markeds-
lingsbalan-
Internationale
kurs,
andele,
cens løben-
nettoinveste-
pro-
procent-
de poster, ringsposition, %
centvis
vis æn-
% af BNP, 3
af BNP
æn-
dring (5
årigt gen-
dring (3
år)
nemsnit
år)
±5% &
-4/6%
-35%
-6%
±11%
-14,9
-0,4
48
-4,3
-80
-0,9
-4
4,8
-50
-3
0,4
-4,2
-18,6
5,9
38
-7,7
6,5
-8,9
-13,1
42
-54
0,9
-3,4
6,5
-112
-12,2
-16,3
2,3
-7,5
-3,1
-1,8
-0,5
-2,3
-6,7
-0,6
-1,3
7
0,6
-1,6
8,8
2,2
-4,6
-6,5
-4,4
1,2
-1,7
-0,5
6,2
-2,8
-109
-93
-21
-89
-25
-82
-67
-53
169
-103
25
47
0
-67
-115
-68
-45
-64
18
-10
-9
-4,5
-5,2
-7,8
-8,3
-6,2
-5,8
-8,5
-6,7
-2,3
-1,2
-7,7
-6
-4,7
1,3
-4
-1,9
-4,5
-3,2
-8,3
10,1
5,8
-26,7
-14,6
-14
-24,7
-23,8
-26,6
12,3
29,3
-18,3
-17,8
4,5
-12
-21,2
1,3
-16
5,9
-19,9
4,2
-30,8
-18,8
-19
Nominelle en-
hedslønom-
kostninger,
procentvis
ændring (3 år)
Grænse-
værdier
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Græken-
land
Spanien
Frankrig
Kroatien
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxem-
bourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Romæni-
en
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Storbri-
tannien
+9% & +12%
6,6
7,4
3,9
1
3
-2,8
-10,4
-8,1
-5,6
4,1
0,8
3,1
0,8
-5,8
-4,6
9,8
4,4
4,9
3,3
4,1
4,4
-5,3
4,8
0,4
0,9
4,8
0,7
6,1
Note: tal angivet med rød farve ligger over indikatorerne (ovenfor) og skal
derfor undersøges nærmere.
10/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307963_0011.png
Bilag 3
Varslingsrapporten: Interne indikatorer
Interne balancer
Pro-
Kredit- Privat
centvis
Offent-
strøm i
sek-
år-til-år
lig
den pri-
tor
ændring
gæld i
vate
gæld
i reale
% af
sektor i i % af
huspri-
BNP
% af BNP BNP
ser
Grænse-
værdier
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Kroatien
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Romænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
Storbritanni-
en
6%
-0,2
-5,3 (p)
-3,9
-5,1
1,8
3,5
-11,7
-12,4 (1)
-16,9
-2,3
-2,4
-5,4 (p)
-2,2
-0,6
-3,2
2,5
-9,2
0,3
-8,7
na (2)
-5,9 ( e)
-8,6 (p)
-9,2
-8,4
-5,9
-0,5 (p)
-0,2
-0,9
14%
-1,5
2,5
0,6
6,1
1,5
4,7
-1,6
-6,8
-10,5
3,5
-2,1
-1
10
-1 (p)
-0,3
-5
-6,1
-1,6
0,2
2,7
3,4
-5,4
0,9
-2,9
3,2
9
1,8
2,6
133%
146
132
72
239
107
129
306
129
194
141
132
126
299
91,7
(p)
63
317
131
155
219
147
75
224
73
114
73
158
212
179
60%
100
19
46
45
81
10
117
157
86
90
56
127
87
41
41
22
80
71
71
74 (3)
56
124
38
54
52
54
38
89
% år-til-år
ændring i den
finansielle
sektors
gældsforplig-
telser
16.5%
-3,9
10,1
5,4
5
4,4
12,9
-0,7
-3,4
3,3
-0,1
0,9
7,1
-1,9
4,1 (p)
-0,3
11,3
-8,3
4,1
4,9
-0,9
9,6
-3,6
5,3
-0,8
2,6
-0,2
4,4
-4,3
Arbejds-
løshed 3
årigt gns.
10%
7,7
11,3
7
7,5
6,2
13,2
14,4
18,2
22,3
9,9
13,8
9,2
8,7
16,9
15,6
4,8
11
6,6
4,7
4,3
9,8
13,6
7,2
8,1
14
8
8,1
7,9
Note: tal angivet med rød farve ligger over indikatorerne (ovenfor) og skal
derfor undersøges nærmere.
11/11