Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KEB Alm.del Bilag 149
Offentligt
1329489_0001.png
1329489_0002.png
1329489_0003.png
1329489_0004.png
1329489_0005.png
1329489_0006.png
1329489_0007.png
1329489_0008.png
1329489_0009.png
1329489_0010.png
1329489_0011.png
1329489_0012.png
1329489_0013.png
1329489_0014.png
1329489_0015.png
1329489_0016.png
1329489_0017.png
1329489_0018.png
1329489_0019.png
1329489_0020.png
1329489_0021.png
1329489_0022.png
1329489_0023.png
Bekendtgørelse om en godkendelsesordning for virksomheder, der levererrådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med af energirenovering afboliger1I medfør af § 24 f, § 24 g, stk. 1, 2, 4, 6 og 8, § 24 h, stk. 1 og 2, §§ 24 i og 28 a, § 29,stk. 3, nr. 1, og § 32, stk. 3 og 4, i lov om fremme af energibesparelser i bygninger, jf.lovbekendtgørelse nr. 636 af 19. juni 2012, som ændret ved lov nr. 1346 af 3. december2013, og efter forhandling med erhvervs- og vækstministeren, fastsættes:Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner§ 1.Denne bekendtgørelse fastlægger de nærmere regler for en frivilliggodkendelsesordning for virksomheder, deri forbindelse med energirenovering af boligerlevererrådgivning og projektstyring m.v.,jf. § 24 f, stk. 1, i lov om fremme afenergibesparelser i bygninger.§ 2.Godkendelsesordningen omfatter energirenovering afboliger, der i Bygnings- ogBoligregisteret (BBR) er angivet som stuehuse til landbrugsejendomme (110), fritliggendeenfamiliehuse (120), helt eller delvis sammenbyggede enfamiliehuse med lodret skel(række-, kæde- eller dobbelthuse) (130) eller sommerhuse (510).§ 3.I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:1) Godkendt virksomhed:En virksomhed, der i forbindelse med energirenovering afboliger leverer rådgivning og projektstyring m.v., jf. § 24 f, stk. 1, i lov om fremmeaf energibesparelser i bygninger.2) Kontrolinstans: En virksomhed, som i overensstemmelse med kravene fastlagt ikapitel 7 og bilag 3 er godkendt af erhvervs- og vækstministeren til at godkende ogefterprøve kvalitetsstyringssystemer hosvirksomheder.3) Certificerende organ:En virksomhed, som i overensstemmelse med kravene fastlagt ikapitel 8 og bilag 4 er akkrediteret til at foretage certificering afkvalitetsstyringssystemer hos virksomheder.Kapitel 2
Godkendelsesordningens omfang§ 4.En virksomhed kan efter ansøgning opnå godkendelse fra Energistyrelsen somgodkendt virksomhed, hvis virksomheden opfylder kravene i denne bekendtgørelse,herunder til et godkendt eller certificeret kvalitetsstyringssystem med dokumentation forkvalificerede medarbejdere.
Stk. 2.Godkendelse som godkendt virksomhedgiver virksomheden ret til i sinmarkedsføringat anvende betegnelsen BedreBolig-rådgiver og logoet i bilag 6.Bekendtgørelsen gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2006/123/EF af 12. december 2006om tjenesteydelser i det indre marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36.1
1
Stk. 3.Andre aktører end de virksomheder, der er godkendt som godkendt virksomhed,kan efter Energistyrelsens nærmere retningslinjer, som offentliggøres på Energistyrelsenshjemmeside, anvende logoet, jf. bilag 6,med henblik på at fremme ordningen. Logoet må idisse tilfælde ikke anvendes på en sådan måde, at der skabes tvivl om hvorvidt aktøren ergodkendt som godkendt virksomhed.§ 5.Godkendelsesom godkendt virksomhed omfatter godkendelse til levering affølgende ydelser:1)Ydelsespakke 1.Beskrivelse af boligens energibesparelsesmulighederog plan forrenovering. Denne omfatter følgende delydelser:a) Screening for energibesparelsesmuligheder. Dette indebærer en indledendevurdering af potentialet for energibesparelser og en afklaringaf boligejerens behov,herunder om boligejeren ønsker en samlet kortlægning afenergibesparelsesmulighederne i form af en energimærkningaf boligen, jf.bekendtgørelse om energimærkning af bygninger.b) Beskrivelse af boligens energibesparelsesmuligheder afstemt efter boligejerensbehov. Beskrivelsen kan tage udgangspunkt i engyldig energimærkningaf boligen, jf.bekendtgørelse om energimærkning af bygninger.c) Beskrivelse af energibesparelsesmulighedernes betydning for komfort og indeklima.d) Udarbejdelse af en plan for energirenoveringen, herunder angivelse af omkostningerog tidsplan for gennemførelse af aftalte energibesparelsestiltag.e) Udfyldelse af et standarddokument til bank eller andet finansieringsinstitut medrelevante oplysninger fra planen for energirenovering samt en angivelse af ydetrådgivning og leverede ydelser.2)Ydelsespakke 2.Tilbudsindhentning og byggeledelse. Denne omfatter følgendedelydelser:a) Projektering og tilbudsindhentning, herunder udarbejdelse af opgavebeskrivelse ogindhentning og vurdering af tilbud.b) Byggeledelse, herunder varetagelse af byggestyring, løbende fagtilsyn ogafsluttende fejl- og mangelgennemgang.c) Aflevering og 1-års opfølgning, herunder fysisk gennemgang af projektet medboligejeren, instruktion af boligejeren i energirigtig adfærd, gennemgang afrelevante manualer og evaluering af projektforløbet.Stk. 2.Levering af ydelser i henhold til stk. 1 sker på baggrund af tjeklister, som findes påEnergistyrelsens hjemmeside, eller tilsvarende egnede værktøjer og ved hjælp af etberegningsværktøj, der lever op til specifikationer offentliggjort på Energistyrelsenshjemmeside.Stk. 3.Virksomheden skal selv kunne levere de ydelser, som fremgår af stk. 1, nr. 1, for atopnå godkendelse. Den godkendte virksomhed skal enten selv eller ved hjælp afunderleverandører kunne levere de ydelser, som fremgår af stk. 1, nr. 2, for at opnågodkendelse.Stk. 4.Den godkendte virksomhed skal sikre, at de ydelser, der leveres under ordningen,leveres af medarbejdere eller underleverandørers medarbejdere, som opfylder kravene ibilag 5 til uddannelse, efteruddannelse og erhvervserfaring. Praktiske opgaver kan dogefter Energistyrelsens nærmere retningslinjer, som offentliggøres på Energistyrelsens
2
hjemmeside, udføres af medarbejdere, der ikke opfylder bilag 5, hvis disse medarbejderehar modtaget fornøden instruktion.Kapitel 3
Ansøgning, uddannelseskrav m.v., godkendelse og tilbagekaldelse af godkendelse somgodkendt virksomhed§ 6.Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for godkendelse somgodkendt virksomhed er opfyldt.Stk. 2.Energistyrelsen fører en liste på styrelsens hjemmeside over godkendtevirksomheder.§ 7.Ansøgning om godkendelse som godkendt virksomhed indgives til Energistyrelseneller indsendes digitalt via erhvervsportalen Virk.dk (www.virk.dk) med dokumentation forat virksomheden har et kvalitetsstyringssystem, der:1) er godkendt af en kontrolinstans eller har ansøgt om godkendelse af etkvalitetsstyringssystem hos en kontrolinstans, der efter en foreløbiggennemgang har fundet det fyldestgørende og udstedt en foreløbiggodkendelse, jf. kapitel 4 og bilag 1, eller2) er certificeret af et certificerende organ, jf. kapitel 5 og bilag 2.Stk. 2.En ansøgning efter stk. 1 skal ligeledes indeholde oplysninger om navnet påvirksomheden og dets eventuelle CVR-nummer og navnene på de medarbejdere, deropfylder kravene i bilag 5.§ 8.Energistyrelsen kan til enhver tid kræve at få udleveret alle oplysninger, der ernødvendige til vurdering af, om betingelserne for godkendelsen fortsat er opfyldt.§ 9.Energistyrelsen kan tilbagekalde en godkendelse som godkendt virksomhed, hvisvirksomheden væsentligt misligholder kravene til at opretholde en godkendelse, herunderat virksomhedens kvalitetsstyringssystem ikke længere er godkendt eller certificeret, ellerat virksomheden ikke længere opfylder kravene i bilag 5 til medarbejdere, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.Hvis virksomhedens misligholdelse efter stk. 1 skyldes, at virksomheden ikkelængere opfylder kravene til medarbejdere, jf. bilag 5, kan virksomheden dog opretholdesin godkendelse, hvis virksomheden eller, hvis relevant, underleverandøren inden 3månederansætter en medarbejder, der opfylder disse krav.Stk. 3.En godkendt virksomhed, der ikke opfylder kravene til virksomhedens ellerunderleverandørens ansatte medarbejdere, jf. bilag 5, må ikke levere ydelser underordningen.Stk. 4.En godkendelse som godkendtvirksomhed bortfalder, når virksomheden kommerunder konkursbehandling, træder i likvidation eller ophører.
3
Kapitel 4
Godkendelse og efterprøvning af kvalitetsstyringssystemer§ 10.Forat opnå godkendelse af et kvalitetsstyringssystem efter denne ordning skalkvalitetsstyringssystemet opfylde krav til kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, somønsker en godkendelse af kvalitetsstyringssystemet fra en kontrolinstans, jf. bilag 1.
Stk. 2.Godkendelsen skal ske af en kontrolinstans.Stk. 3.Et kvalitetsstyringssystemskal ved første godkendelse godkendes foreløbigt.§ 11.Deter en betingelse for opretholdelse af godkendelsen som godkendt virksomhed,at virksomhedens kvalitetsstyringssystem godkendes endeligt af en kontrolinstans indenfor 1 år efter godkendelse af kvalitetsstyringssystemet.§ 12.Ansøgning om godkendelse af et kvalitetsstyringssystem skal indsendes til enkontrolinstans. Ansøgningen skal vedlægges et eksemplar af virksomhedenskvalitetsstyringssystem, herunder dokumentation for, atmedarbejderes kompetenceropfylder kravene i bilag 5.
Stk. 2.Ansøgning og dokumentation kan fremsendes i elektronisk form.§ 13.Med intervaller, der ikke overstiger 2 år fra den endelige godkendelse afkvalitetsstyringssystemet, jf. § 11, foretager kontrolinstansen efterprøvning påvirksomheden af kvalitetsstyringssystemets faktiske efterlevelse.Stk. 2. Hvis kontrolinstansen ved den løbende efterprøvning konstaterer, at kravene tilkvalitetsstyring ikke overholdes, kan kontrolinstansen tilbagekalde godkendelsen afkvalitetsstyringssystemet.Stk. 3. Kontrolinstansen kan kalde en godkendelse af et kvalitetsstyringssystem tilbagemellem to besøg efter stk. 1, hvis der konstateres grove svigt i virksomhedenskvalitetsstyring.Stk. 4. Tilbagekaldelseaf en godkendelse af et kvalitetsstyringssystem meddeles dengodkendte virksomhed og Energistyrelsen med en skriftlig begrundelse fortilbagetrækningen. Meddelelsen til den godkendte virksomhed og Energistyrelsen skal skesamtidig.§ 14.Dengodkendte virksomhed skal stille dokumentation og medarbejdere til rådighedfor efterprøvninger, der udføres af kontrolinstanseni virksomhedens godkendelsesperiodevedrørende gennemførelsen af virksomhedens kvalitetsstyringssystem.
Kapitel 5
Certificering af kvalitetsstyringssystemer og audit§ 15.Forat opnå certificering af et kvalitetsstyringssystem efter denne ordning skaldette ske i henhold til standarden »DS/EN ISO 9001 om kvalitetsstyringssystemer -systemkrav« og Energistyrelsens supplerende krav til kvalitetsstyringssystemer for
4
virksomheder, som ønsker en certificering af kvalitetsstyringssystemet fra et akkrediteretcertificerende organ, jf. bilag 2.
Stk. 2.Certificering skal ske af et certificerende organ.Stk. 3.ISO standard »DS/EN ISO 9001« kundgøres ikke i Lovtidende, men kundgøresved, at standarden ligger til gennemsyn i Energistyrelsen.§ 16.Dengodkendte virksomhed skal stille dokumentation til rådighed for de audits, derudføres af det certificerende organ.
Kapitel 6
Forpligtelser m.v. for godkendte virksomheder§ 17.Dengodkendte virksomhed skal sørge for, at arbejdet udføres i overensstemmelsemed gældende lov og forskrifter og i overensstemmelse med virksomhedenskvalitetsstyringssystem.Stk. 2.Udarbejdelse af en plan for energirenoveringens igangsættelse og udfyldelse af etstandarddokument til bank eller andet finansieringsinstitut, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, litra d-e,skal udarbejdes i et standardiseret format, der udarbejdes af Energistyrelsen ogoffentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside.§ 18.Virksomheden skal sikre dokumentation for:1) at virksomheden har et godkendt eller certificeret kvalitetsstyringssystem,2) at virksomhedens kvalitetsstyringssystem efterleves i praksis og løbende bliverefterprøvet af en kontrolinstans eller auditeres af et certificerende organ,3) at de faglige kvalifikationer hos virksomhedens medarbejdere ellerunderleverandørers medarbejdere overholder kravene i bilag 5, og at anvendtemedarbejderes kvalifikationer løbende ajourføres, for eksempel gennem deltagelse irelevante efteruddannelseskurser, og4) at virksomheden i sin rådgivning i henhold til godkendelsesordningen leverer enrådgivning, som er uafhængig af virksomhedens øvrige ydelser.
Stk. 2.Hvis en godkendt virksomhed anvender underleverandører til levering af sineydelser under ordningen, jf. § 5, stk. 3, skal underleverandørens medarbejderearbejdeefter den godkendte virksomheds kvalitetsstyringssystem. Underleverandørensmedarbejdere skal fremgå af virksomhedens kvalitetsstyringssystem på linje medvirksomhedens egne medarbejdere.§ 19.Dengodkendte virksomheds ydelser efter denne bekendtgørelse omfattes af degældende Almindelige Bestemmelser for teknisk Rådgivning og bistand (ABR), medmindre andet er udtrykkeligt aftalt med boligejeren.§ 20.Dengodkendte virksomhed skal oplyse boligejeren om, hvilke af de leveredeydelser, der er omfattet af godkendelsesordningen. Den godkendte virksomhed skal
5
ligeledes oplyse boligejeren om, hvorvidt virksomheden udfører entrepriseydelser påområder omfattet af godkendelsesordningen.§ 21.Dengodkendte virksomhed skal informere boligejeren om muligheden for at fåudleveret de nødvendige data og beregninger m.v., som ligger bag beskrivelsen afenergibesparelsesmuligheder og på anmodning udlevere disse til boligejeren. Såfremtboligejeren ønsker det, skal materialet udleveres i digitalt format.§ 22.Medhenblik på at boligejeren kan sende eventuelle kommentarer tilkontrolinstansen eller det certificerende organ, skal den godkendte virksomhed oplyseboligejeren om,hvilken kontrolinstans eller hvilket certificerende organ det er, der hargodkendt eller certificeret virksomhedens kvalitetsstyringssystem.
Stk. 2.Den godkendte virksomhed skal oplyse boligejeren om,i hvilket omfang ydelserleveret under ordningen er dækket af en ansvarsforsikring.§ 23.Dengodkendte virksomheds dokumentation i forbindelse medkvalitetsstyringssystemet, herunder for overholdelse af §§ 17 og 18, skal arkiveres ogopbevares tilgængeligtfor den kontrolinstans eller det certificerende organ, somvirksomheden har valgt at samarbejde med.Stk. 2.Virksomheden skal opbevare dokumentationen i mindst 5 år efter afslutningen påden godkendte virksomheds ydelse. Dokumentationen kan opbevares i elektronisk form.Stk. 3.Forpligtelsen til at opbevare dokumentationen ophører ikke,hvis virksomhedenophører med at være godkendt virksomhed.§ 24.Dengodkendte virksomhed skal uden ugrundet ophold meddele Energistyrelsen,hvis der er ændringer i de oplysninger, der er meddelt Energistyrelsen i forbindelse medudstedelsen af en godkendelse efter kapitel 3.
Stk. 2.Den godkendte virksomhed skal uden ugrundet ophold meddele kontrolinstanseneller det certificerende organ, hvis der er ændringer i de oplysninger, der er meddeltkontrolinstansen eller det certificerende organ i forbindelse med godkendelsen ellercertificeringen af et kvalitetsstyringssystem.
Kapitel 7
Godkendelse og efterprøvning af kontrolinstanser samt kontrolinstansernes forpligtelser§ 25.Erhvervs- og vækstministeren godkender kontrolinstansen, hvis kontrolinstansenopfylder betingelserne i dette kapitel.
Stk. 2.En kontrolinstans skal opbygge og anvende et kvalitetsstyringssystem, der somminimum opfylder kravene i denne bekendtgørelse.Stk. 3.Godkendelse af kontrolinstansens kvalitetsstyringssystem kan helt eller delvistbygge på en akkreditering meddelt af Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond(DANAK) eller af et tilsvarende akkrediteringsorgan, som er medunderskriver af EA’s(European co-operation for Accreditation) multilaterale aftale om gensidig anerkendelse.
6
Stk. 4.Erhvervs- og vækstministeren udsteder et godkendelsesbevis til kontrolinstansen,der angiver omfanget af kontrolinstansens arbejde og vilkårene herfor.Stk. 5.Erhvervs- og vækstministeren foretager periodevise efterprøvninger afkontrolinstansensarbejde.Stk. 6.Erhvervs- og vækstministeren behandler ansøgninger om godkendelse somkontrolinstans hurtigst muligt og under alle omstændigheder inden for 4 uger fra dettidspunkt, hvor al dokumentation er fremsendt. Erhvervs- og vækstministeren kan én gangforlænge fristen med et begrænset tidsrum, hvis spørgsmålets kompleksitet berettigerhertil. Forlængelsen og dens varighed begrundes behørigt og meddeles ansøgeren indenden oprindelige frists udløb.Stk. 7.For enhver anmodning om godkendelse som kontrolinstans fremsender erhvervs-og vækstministeren hurtigst muligt en kvittering for modtagelsen. Kvitteringen skal angiveden frist, der er angivet i stk. 6, og muligheden for at indgive en klage over erhvervs- ogvækstministerens afgørelse om godkendelsen som kontrolinstans. Hvis anmodningen erufuldstændig, oplyses ansøgeren hurtigst muligt om, at der skal indgives yderligeredokumentation og om en indvirkning på den frist, der er nævnt i stk. 5.§ 26.En kontrolinstans skal efterleve de krav, der fremgår af den internationalestandard for »Overensstemmelsesvurdering – Krav til organer der foretager audit ogcertificering af ledelsessystemer« DS/EN ISO/IEC 17021 eller tilsvarende anerkendtstandard og Energistyrelsens supplerende krav til kontrolinstanser, der skal varetageopgaven med godkendelse og overvågning af godkendte virksomhederskvalitetsstyringssystemer, jf. bilag 3. ISO standard »DS/EN ISO 17021« kundgøres ikke iLovtidende, men kundgøres ved, at standardenligger til gennemsyn i Energistyrelsen.Stk. 2.Kvalitetsstyringssystemet skal dokumenteres i form af en manual eller en samlingaf dokumenter, der på systematisk og overskuelig måde redegør for procedurer,instruktioner og forholdsregler. Manualen eller samlingen af dokumenter kan udformes ogopbevares elektronisk.Stk. 3.Kontrolinstansen skal opbevare manualen eller samlingen af dokumenter i mindst5 år.§ 27.Kontrolinstanser kan godkende virksomheders kvalitetsstyringssystem efteransøgning.
Stk. 2.Hvis kontrolinstansen kan forhåndsgodkende et kvalitetsstyringssystem, udstedesførste gang et foreløbigt godkendelsesbevis, og inden for 1 år efter kontrolinstansensforeløbige godkendelse af kvalitetsstyringssystemet skal udstedes et endeligtgodkendelsesbevis.§ 28.Kontrolinstanserne skal behandle ansøgningerne i den rækkefølge, de modtages.Stk. 2.Kontrolinstansen udstederen foreløbig godkendelse, hviskvalitetssikringssystemet efter en foreløbig gennemgang er fundet fyldestgørende.Stk. 3.Hvis kontrolinstansen ikke kan godkende eller forhåndsgodkendekvalitetsstyringssystemet, meddeles begrundet afslag på ansøgningen.§ 29.Kontrolinstansenkan vælge helt eller delvist at uddelegere auditeringsarbejdet tilanerkendte certificeringsorganer under forudsætning af erhvervs- og vækstministerens
7
godkendelse. Kontrolinstansen opretholder dog det fulde ansvar for uddelegerede opgaverog for at godkende, efterprøve og tilbagekalde godkendelser af kvalitetsstyringssystemer.§ 30.Dokumentation i form af modtaget materiale, resultater af de gennemførteefterprøvninger og dokumentation for anvendelse af kvalitetsstyringssystemet skal efteranmodning stilles til rådighed for erhvervs- og vækstministeren.§ 31.Såfremten kontrolinstans ikke opfylder betingelserne i henhold tilgodkendelsesvilkårene og denne bekendtgørelse, kan erhvervs- ogvækstministerentilbagekalde godkendelsen som kontrolinstans.Stk. 2.En godkendelse som kontrolinstans bortfalder, når virksomheden kommer underkonkursbehandling, træder i likvidation eller ophører.
Kapitel 8
Certificerende organers forpligtelser§ 32.En virksomhed kan kun foretage certificering af godkendte virksomhederskvalitetsstyringssystem efter denne bekendtgørelse, hvis virksomheden er akkrediteretsom certificerende organ af Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANAK, eller ettilsvarende anerkendt akkrediteringsorgan, som har undertegnet den europæiskesamarbejdsorganisation for akkrediteringsorganer, EA’s, multilaterale aftale om gensidiganerkendelse.Stk. 2.Det certificerende organ skal være akkrediteret til at certificere virksomhederskvalitetsstyringssystemer efter denne bekendtgørelse i henhold til »DS/EN ISO/IEC 17021om overensstemmelsesvurdering – krav til organer der foretager audit og certificering afledelsessystemer« og Energistyrelsens supplerende krav til akkreditering af certificerendeorganer, der skal varetage opgaven med certificering og overvågning af godkendtevirksomheders kvalitetsstyringssystemer, jf. bilag 4.
Kapitel 9
Kontrolinstanser og certificerende organer fra andre lande§ 33.Envirksomhed, som i et andet EU-land, i et EØS-land eller i et andet land, som EUhar indgået aftale med herom, og som efter dette lands regler er godkendt ellercertificeret til at godkende og efterprøve kvalitetsstyringssystemer for godkendtevirksomheder eller lignende virksomheder, kan midlertidigt eller lejlighedsvist leveretjenesteydelse i Danmark som kontrolinstans for disse virksomheder uden forudgåendegodkendelse fra erhvervs- og vækstministeren.
8
Kapitel 10
Betaling til kontrolinstanserog certificerende organer, straf og ikrafttrædelse m.v.§ 34.Kontrolinstanserog certificerende organer kan kræve betaling for deres ydelser tilde enkelte godkendte virksomheder hos disse virksomheder.§ 35.Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan ikke påklages tilanden offentlig myndighed.§ 36.Med bøde straffes den, der overtræder § 4, stk. 2, ved uden godkendelse i sinmarkedsføring at anvende betegnelsen ”BedreBolig-rådgiver”.
Stk. 2.Med bøde straffes den, der overtræder § 4, stk. 3, ved at anvende logoet i bilag6 på en måde, der kan give anledning til tvivl, om hvorvidt den, som anvender logoet ibilag 6, er godkendt som godkendt virksomhed.Stk. 3.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne istraffelovens 5. kapitel.§ 37.Denne bekendtgørelse træder i kraft den 1. februar2014.§ 38.Iperioden fra den1. februar 2014 til og med den 31. august 2014 kan envirksomhed efter ansøgning opnå godkendelse hos Energistyrelsen som godkendtvirksomhed, hvis virksomheden:1) opfylder betingelserne i kapitel 2, jf. kapitel 3-5, eller2) indsender oplysninger om navnet på virksomheden og dens eventuelle CVR-nummersamt dokumenterer at virksomheden råder over medarbejdere, der besidder de fornødnekvalifikationer, jf. bilag 5, til enten at levere ydelser omfattet af ydelsespakke 1, jf. § 5,stk. 1, nr. 1, eller til at levere ydelser omfattet af ydelsespakke 1 og 2, jf. § 5, stk. 1, nr. 1og 2.
Stk. 2. Godkendte virksomheder, der i henhold til stk. 1, nr. 2, 1. led, alene er godkendt tilat levere ydelser omfattet af ydelsespakke 1, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, må ikke levere ydelseromfattet af ydelsespakke 2, jf. § 5, stk. 1, nr. 2.Stk. 3.En virksomhed, der er godkendt som godkendt virksomhed efter stk. 1, nr. 2, skalfor at opretholde sin godkendelse efter den 31. august 2014, senest den 31. august 2014fremsende dokumentation til Energistyrelsen for, at virksomheden besidder etkvalitetsstyringssystem, der er godkendt eller certificeret i overensstemmelse med kravenei kapitel 3, jf. kapitel 4 og 5, og navnene på de medarbejdere, der opfylder kravene i bilag5.
9
Bilag 1 Krav til kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, som ønsker en godkendelseaf kvalitetsstyringssystemet fra en kontrolinstansKvalitetsstyringssystemet skal være målrettet mod virksomhedens forretningsgrundlag i forbindelsemed levering af ydelser i henhold til godkendelsesordningen og være tilpasset virksomheden, medhensyn til dennes organisatoriske struktur. Det skal være godkendt af en kontrolinstans, godkendt aferhvervs- og vækstministeren efter § 25.Kvalitetsstyringssystemet skal indeholde:1) et system til håndtering af dokumentationa. i forbindelse med levering af ydelserne under godkendelsesordningenb. i forbindelse med opfyldelse af generelle krav til den godkendte virksomhed,2) en udpeget ansvarlig til vedligeholdelse af kvalitetsstyringssystemet,3) procedurer til sikring af relevante medarbejderes adgang og hensigtsmæssige anvendelse afkvalitetsstyringssystemet,4) procedurer til håndtering af underleverandørers kvalitet af produkter og ydelser i henhold tilordningen,jf. § 12, stk. 2, procedurer for håndtering af kommunikation med kunder, herunderkundeklager, samt håndtering af forbedringsforslag i forbindelse med kundeevaluering, og5) dokumentation for at medarbejderes uddannelse, efteruddannelse og erhvervserfaringer ioverensstemmelse med bilag 5.Virksomheder kan anvende systematikken i bilag 2 til opbygning af kvalitetsstyringssystemets struktur.
10
Bilag 2 Supplerende krav til kvalitetsstyringssystemer for virksomheder, som ønsker encertificering af kvalitetsstyringssystemet fra et akkrediteret certificerende organ0. IndledningDette bilag beskriver supplerende krav til virksomheder, der ønsker at etablere et certificeretkvalitetsstyringssystem. Det skal pointeres, at kvalitetsstyringssystemet kan etableres, gennemføres ogvedligeholdes i sammenhæng med et eksisterende kvalitetsstyringssystem, der lever op til standardenDS/EN ISO 9001:2008. Kvalitetsstyringssystemet skal være certificeret af et certificeringsorgan, der erakkrediteret til at erklære overensstemmelse med DS/EN ISO 9001:2008 og bilag 4. I indeværendebilag vil præciseringer og supplerende krav i forhold til DS/EN ISO 9001:2008 blive angivet.1. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 4.2.1 DokumentationVirksomheden skal som etablere, implementere og vedligeholde et system, der som minimum kanhåndtere følgende dokumentation:Opbevaring og løbende opdatering af de nyeste love og regler der er relevante i forhold tilgodkendelsesordningen, herunder krav og vejledninger, relevante skabeloner, værktøjer, m.v.Opbevaring og løbende opdatering af beskrivelser af, hvordan virksomheden leverer ydelser ihenhold til ordningen.Opbevaring og løbende opdatering af dokumentation for, hvordan virksomheden opfylder kravtil medarbejdernes uddannelse og erhvervserfaring, og styring af underleverandører.Opbevaring og løbende opdatering af dokumentation for, at virksomheden er godkendt somgodkendt virksomhed, herunder dokumentation for den årlige gennemgang afkvalitetsstyringssystemet.Opbevaring af dokumentationen for det enkelte projektforløb og dialogen med den enkelteboligejer.Opbevaring af henvendelser fra boligejere om påståede fejl og mangler i ydelser undergodkendelsesordningen, herunder klager.
2. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 4.2.4. RegistreringerVirksomheden skal sikre, at oplysninger opnået ved udførelse af ydelser leveret undergodkendelsesordningen opbevares forsvarligt. Registreringerne i virksomhederne skal sikre, atvirksomheden har etableret og vedligeholder en samlet dokumentation, som omfatter:a) Dokumentation vedrørende de gennemførte rådgivningsforløbKontraktindgåelser med boligejer.Dokumentation og fagligt baggrundsmateriale i forbindelse med screening, registrering ogbeskrivelse af energibesparelsesmuligheder for boligejers ejendom.Dokumentation og fagligt baggrundsmateriale i forbindelse med udarbejdelse af en plan forenergirenoveringens igangsættelse og standarddokument.Dokumentation i forbindelse med dialog og aftale med energiselskab vedrørende tilskud iforbindelse med energibesparelsesmuligheder.Dokumentation vedrørende dialog med relevante myndigheder med hensyn tilmyndighedsbehandling.Dokumentation i forbindelse med projektering og indhentning af tilbud i forbindelse medrenovering.
11
Dokumentation i forbindelse med byggeledelse og tilsyn.Dokumentation i forbindelse med aflevering, 1-års opfølgning og afsluttende evaluering.Henvendelser fra kunder om påståede fejl og mangler i den godkendte virksomheds rådgivning,herunder klager og virksomhedens besvarelse af disse.b) Dokumentation vedrørende faglige kompetencer for medarbejdere inddraget i levering afydelser under godkendelsesordningenDokumentation for uddannelse, efteruddannelse og erhvervserfaring for de medarbejdere hosvirksomheden eller en underleverandør, der har været inddraget i levering af ydelser undergodkendelsesordningen, jf. bilag 5.c) Øvrige forholdOpdateret regelsamling om ordningen, herunder gældende lov og bekendtgørelse.Opdaterede skabeloner og værktøjer m.v.3. Vedrørende DS/ENISO 9001:2008, kap. 5. Ledelsens ansvarIngen supplerende krav.3.1KvalitetsansvarligDog er virksomhedens ledelse forpligtiget til at afsætte de fornødne ressourcer, herunder at udpege enrelevant medarbejder med ansvar for kvalitetsstyringssystemet, i henhold til pkt. 5.5 under ”Ansvar,beføjelser og kommunikation”. Herunder skal de relevante medarbejderes ansvar, beføjelser ogforpligtigelser i henhold til kvalitetsstyringssystemet klart defineres, beskrives og kommunikeres internt ivirksomheden, i henhold til pkt. 5.5.1.Der skal være en fastansat medarbejder med ansvar for kvalitetsstyringssystemet og medkompetencer, der som minimum opfylder de formelle betingelser for at blive uddannet efter bilag 5.Medarbejderen er ansvarlig for at vedligeholde og opdatere systemet, herunder at sikre, at egenkontrolog kontrol af eksterne part gennemføres, og at der foretages den nødvendige opfølgning påresultaterne af kontrollerne.3.2 KundefokusLigeledes skal kundekrav i henhold til pkt. 5.2 under ”Kundefokus” fastsættes og opfyldes i forbindelsemed etablering, implementering og vedligeholdelse af kvalitetsstyringssystemet, i henhold til ordningenskrav og med det formål, at styrke kundetilfredsheden i forbindelse med levering af ydelserne i henholdtil godkendelsesordningen.4. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 6.2.2. Kompetence, bevidsthed og uddannelse/træningMedarbejdere hos den godkendte virksomhed eller dennes underleverandører skal leve op til kravene ibilag 5.5. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.1 Planlægning af produktfrembringelseVirksomheden skal fastsætte krav til produktfrembringelsen af ydelserne undergodkendelsesordningen, således at disse udføres i overensstemmelse med bekendtgørelsen.6. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.2.1 Fastsættelse af krav knyttet til produktetVirksomheden skal fastsætte krav til leveringen af ydelserne under godkendelsesordningen, således atdisse udføres i overensstemmelse med bekendtgørelsenVedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.2.3. Kommunikation med kunden (boligejeren)
12
Virksomheden skal beskrive procedurer for kommunikation med boligejeren igennem alle aktiviteter derrelaterer sig til levering af ydelserne under godkendelsesordningen, og i henhold til bekendtgørelsen.Virksomheden skal særligt udarbejde en procedure for registrering og behandling af kundeklager tillevering af ydelserne i henhold til godkendelsesordningen. Proceduren skal sikre at:Virksomheden gennemgår klagen, og herunder vurderer klagen i forhold til retningslinjerne ogvirksomhedens egne procedurer til gennemførelse af ydelserne som var gældende påtidspunktet hvor ydelsen blev leveret. Hvis virksomheden vurderer, at klageren skal havemedhold i et eller flere af klagepunkterne, skal klageren godtgøres i henhold til virksomhedensprocedurer herfor. Hvis virksomheden vurderer, at ydelsen blev gennemført i henhold tilretningslinjerne eller i henhold til kundens egne ønsker, skal klager modtage et skriftligt svarmed en begrundelse for virksomhedens konklusion.At klageren modtager et svar indenfor en fastsat, og hensigtsmæssig tidsramme framodtagelsen af klagen.
7. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.3. Udvikling og KonstruktionVirksomheden skal sikre, at leveringen af ydelserne under godkendelsesordningen, især hvad angårbeskrivelse af boligens energibesparelsesmuligheder, registrering, udarbejdelse af en plan forenergirenoveringens igangsættelse, projektering samt byggeledelse foregår efter gældende normer ogregler, som fastsat i denne bekendtgørelse.8. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.4. IndkøbSåfremt virksomheden anvender underleverandører til levering af ydelser undergodkendelsesordningen skal virksomheden opstille krav til underleverandøren, der sikrer opfyldelse afde relevante krav, jf. § 12.9. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 7.5.Her skal det generelt bemærkes, at kravene skal ses i forhold til de opgaver og aktiviteter, der knyttersig til levering af ydelser under godkendelsesordningen.10. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 8.2.1. Kundetilfredshed og 8.2.2. Intern auditVirksomheden skal fastsætte en procedure for, hvordan kundeevalueringer efter endt ydelsesforløb iforbindelse med aflevering eller 1-års forløb skal foretages, og hvorledes resultaterne fra kunde-evalueringer inddrages i den løbende forbedring af virksomhedens leverede ydelser i henhold tilordningen.Virksomheden skal forinden den eksterne kontrol af kvalitetsstyringssystemet, og mindst én gang årligt,gennemføre egenkontrol med henblik på at vurdere:om virksomheden overholder de gældende krav,om kvalitetsstyringssystemet herunder dokumentationssystemet er opdateret,om relevante medarbejdere har adgang til og bruger systemet efter hensigten, ogom der er forslag til forbedringer og hvordan disse forbedringsforslag håndteres.11. Vedr. DS/EN ISO 9001:2008, afs. 8.3. Styring af afvigende produkterIngen supplerende krav.
13
12. Vedrørende DS/EN ISO 9001:2008, afs. 8.4 Analyse af dataIngen supplerende krav.13. Vedrørende DS/EN ISO 9001:2008, afs. 8.5 ForbedringVirksomheden skal ved den årlige interne og eksterne gennemgang af kvalitetssikringssystemet, samt iforbindelse med kundeevalueringer efter endt ydelsesforløb, vurdere eventuelle forslag til forbedringertil systemet og vurdere, hvordan disse forbedringsforslag håndteres.
14
Bilag 3 Energistyrelsens supplerende krav til kontrolinstanser, der skal varetageopgaven med godkendelse og overvågning af godkendte virksomhederskvalitetsstyringssystemer, jf. bilag 11.Anvendelsesområde og generelle kravDisse krav omfatter principper for og krav til kompetence, konsekvens og upartiskhed iforbindelse med godkendelse og efterprøvning af kvalitetsstyringssystemer hos godkendtevirksomheder og indeholder således krav til de kontrolinstanser, der udfører disse opgaver.Principperne og kravene rettet til kontrolinstanserne fremgår af »DS/EN ISO/IEC 17021 omoverensstemmelsesvurdering – krav til organer der foretager audit og certificering afledelsessystemer« (fremover betegnet som standarden 17021) med de præciseringer ogudeladelser, der fremgår af nærværende krav.Normative referencerLovbekendtgørelse nr. 636 af 19. juni 2012 om fremme af energibesparelser i bygninger, somændret ved lov nr. 1346 af 3. december 2013, med eventuelle senere ændringer.
2.
3.
Termer og definitionerTilføjelse til standarden 17021.KontrolinstansEt af erhvervs- og vækstministeren godkendt og overvåget certificeringsorgan, der godkenderog efterprøver kvalitetsstyringssystemer hos godkendte virksomheder. Der godkendes ogefterprøves for overensstemmelse med kravene i denne bekendtgørelse.Rådgivning om ledelsessystemerEksempler udgår, se punkt 5.2.PrincipperDe generelle principper, upartiskhed, kompetence, ansvarlighed, åbenhed, fortrolighed ogreaktion på klager gælder som anført i punkt 4.1 til 4.7 i standarden 17021.Dog gælder, at udlevering af oplysninger til tredjemand om selve certificeringsprocessen (punkt4.5.1 og 4.5.2 i standarden) kun bør foregå efter indhentet samtykke fra erhvervs- ogvækstministeren.Generelle kravLovmæssige og kontraktmæssige forholdKravene om juridisk ansvar, certificeringsaftale og ansvar for certificeringsbeslutninger gælder
3.3
4.
5.5.1
15
som anført i punkt 5.1.1. – 5.1.3 i standarden 17021.Kravet om juridisk enhed i punkt 5.1.1. indebærer eget CVR – nummer, og kravene omcertificeringsaftaler efter punkt 5.1.2 præciseres til aftale med virksomhederne, identificeret vedCVR – nummeret, hvis virksomhederne er i besiddelse af et CVR – nummer.Håndtering af upartiskhedKravene om upartiskhed i udførelsen af aktiviteter forbundet med certificering og pligten til atidentificere potentielle interessekonflikter i punkt 5.2.1 og 5.2.2 gælder som anført i standarden17021 med den tilføjelse, at oplysningen om eventuelle interessekonflikter ligeledes påforlangende skal stilles til rådighed for erhvervs- og vækstministeren.Kravet om, at når en relation udgør en uacceptabel trussel mod upartiskhed, må certificeringenikke udføres, i punkt 5.2.3, gælder som anført i standarden 17021.Endvidere gælder følgende krav:1)2)Kontrolinstansen skal være en selvstændig juridisk enhed, identificeret ved et CVR –nummer.Repræsentanter for godkendte virksomheder i kontrolinstansernes bestyrelser, kanikke auditeres (efterprøves) af den pågældende kontrolinstans.
5.2
Kravet i punkt 5.2.4 gælder ikke.Kravet om, at hverken kontrolinstansen eller nogen del af samme juridiske enhed må tilbydeeller give rådgivning om ledelsessystemer, i punkt 5.2.5, gælder som anført i standarden 17021.Endvidere gælder følgende krav:Kontrolinstansen må ikke give konkret rådgivning om opbygning af virksomhedenskvalitetsstyringssystem, herunder udformning, implementering eller vedligeholdelse afkvalitetsstyringssystemet.Kontrolinstansen må alene give generel information og vejledning til virksomhederneom kvalitetsstyringssystemer, herunder udforme standardiseret, gradueret materiale iform af skabeloner, der kan anvendes ved etablering af et kvalitetsstyringssystem, ogafholde informationsmøder om kvalitetsstyringssystemer.Kontrolinstansernes information og vejledning skal være tilgængelig for alle.
1)
2)
3)
Kravet om, at hverken kontrolinstansen eller nogen del af samme juridiske enhed må tilbydeeller udføre interne audit hos de certificerede kunder, i punkt 5.2.6, gælder som anført istandarden 17021.De øvrige krav til sikring af upartiskheden punkt 5.2.7, 5.2.8, 5.2.9, 5.2.10, 5.2.11, 5.2.12 og5.2.13, gælder som anført i standarden 17021.Erstatningsansvar og finansieringKravene om ansvarsforsikring og finansiering af aktiviteter i punkt 5.3.1 og 5.3.2 gælder somanført i standarden 17021 med den tilføjelse, at redegørelsen for og vurderingen af deøkonomiske forhold ligeledes på forlangende skal stilles til rådighed for erhvervs- ogvækstministeren.
5.3
16
6.
Krav til opbygningKravene til organisatorisk opbygning af virksomheden og angivelse af ansvarsområder i punkt6.1.1 og 6.1.2 e, f, g, h, i gælder som anført i standarden 17021.Kravene i punkt 6.1.2 a, b, c og d i standarden 17021 gælder ikke.Udvalg til varetagelse af upartiskhedKontrolinstansens bestyrelse kan efter aftale med erhvervs- og vækstministeren varetageopgaverne omkring upartiskhed frem for det udvalg, der er angivet i standarden.Erhvervs- og vækstministeren skal på forlangende have udleveret mødereferater og andrerelevante dokumenter vedrørende dette arbejde.RessourcekravKravene som anført i punkterne 7.1.2, 7.1.3, 7.2.2 i standarden 17021 gælder ikke og erstattesaf følgende krav:Auditorer skal have følgende kompetencer:Have indblik i godkendelsesordningen og have gennemført et uddannelsesforløb efternærmere bestemmelse fra Energistyrelsen, som indeholder grundlæggende viden omgodkendelsesordningen.Auditorer skal have bestået en prøve som auditor, for eksempel IRCA Internal QMSAuditor for ISO 9000:2000 Series Auditor / Lead Auditor Training Course ellertilsvarende.
6.2
7.
1)
2)
8.
InformationskravMed hensyn til informationskrav gælder det, at der på opfordring af en vilkårlig part, her forståetsom den godkendte virksomheds kunder, skal kontrolinstansen give mulighed for at fågyldigheden af en given godkendelse af et kvalitetsstyringssystem bekræftet.ProceskravTilføjelse til afsnit 9 generelt.Kontrolinstansen er ansvarlig for, at godkendelsen af auditeringens resultat sker på etfyldestgørende grundlag. Erhvervs- og vækstministerens materiale i form af skemaer m.m. er atbetragte som vejledning, og er ikke tilstrækkelig i alle tilfælde.Kravene som anført i punkterne 9.1.1, 9.2.3, 9.2.4, 9.3.2 og 9.4 i standarden 17021 gælder ikkeog erstattes af følgende kravFor nye virksomheder, der ønsker en auditering af deres kvalitetsstyringssystem med henblikpå at opnå godkendelse som godkendt virksomhed, skal kontrolinstansen foretage en foreløbiggennemgang af kvalitetsstyringssystemet og udstede en forhåndsgodkendelse, somEnergistyrelsen efterfølgende anvender i den samlede vurdering af, hvorvidt virksomhedenopfylder kravene for at opnå godkendelse.
9.
17
Ved denne forhåndsgodkendelse skal kontrolinstansen som minimum gennemgåvirksomhedens kvalitetsstyringssystem med speciel fokus på følgende områder:-At virksomhedens forretningsområde er beskrevet i overensstemmelsemed den forventede virkelighed.-At de krævede kompetencer til det beskrevne forretningsområde, er tilstede i virksomheden.-At vurdere, hvorvidt virksomhedenkan leve op til intentionerne ikvalitetsstyringssystemet.Indenfor en periode på 1 år efter udstedelsen af godkendelsen som godkendt virksomhed skalder derefter gennemføres en førstegangsauditering, som minimum indeholder punkter svarendetil den nedenfor beskrevne ordinære audit.For allerede igangværende virksomheder skal der foretages ordinær auditering afvirksomhederne med henblik på at fastslå, hvorvidt virksomhederne rent faktisk følgerkvalitetsstyringssystemet.Denne ordinære auditering skal foretages med intervaller, der ikke overstiger 24 måneder.Ved dette besøg skal der som minimum foretages følgende kontroller:-Kontrol af om det beskrevne forretningsområde fortsat stemmer overensmed det faktiske forretningsområde.---Kontrol af at den godkendte virksomheds medarbejdere har de kvalifikationer, somfremgår af bilag 5.Kontrol af den instruktion, der er givet til tilfældig udvalgt ansat, der arbejder indenforgodkendelsesområdet, såfremt der er flere ansatte i virksomheden.Gennemgang af, hvorvidt virksomheden laver opfølgning påreklamationer, herunder mindst følge en sag fra start til slut.-Kontrol af om virksomheden har adgang til ajourført regelgrundlag.Denne adgang kan foregå elektronisk.---Virksomhedens kontrol med det udførte arbejde.Virksomhedens kontrol med arbejdsdokumentation.Kontrol af dokumentation for egenkontrol.
Udover ovennævnte forventer erhvervs- og vækstministeren ca. en gang årligt at udsende enmeddelelse til de godkendte kontrolinstanser. Heri vil blive oplyst et fokusområde, somkontrolinstansen udover ovenstående skal have speciel opmærksomhed på i en given periode.Krav til ledelsessystemKravene til kontrolinstansens ledelsessystem gælder som anført i punkt 10.1 til 10.3 i
10.
18
standarden 17021.Dog gælder punkt 10.2.2 i standarden 17021 ikke.Erhvervs- og vækstministeren skal på forlangende have udleveret mødereferater og andrerelevante dokumenter.Krav til administrationDen bemyndigede kontrolinstans skal, udover kravene nævnt i standarden 17021 afsnit 9.9.2, tilenhver tid følge den af erhvervs- og vækstministeren oplyste indberetningsform omkringindberetninger til erhvervs- og vækstministeren.Krav om godkendelse og overvågningGodkendelseErhvervs- og vækstministerens godkendelse af den bemyndigede kontrolinstans vil bliveudstedt i form af et særligt godkendelsesbevis.Godkendelsen vil være tidsbegrænset, og kontrolinstansen skal i forbindelse med periodensudløb have fornyet sin godkendelse.Erhvervs- og vækstministeren kan dog i løbet af perioden tilbagekalde kontrolinstansensgodkendelse, hvis kravene i standarden 17021 og bekendtgørelsens øvrige krav ikke længereer opfyldt.Løbende overvågning af den enkelte kontrolinstansErhvervs- og vækstministeren vil løbende overvåge arbejdet hos den enkelte kontrolinstans.Ved nærmere fastsatte intervaller vil erhvervs- og vækstministeren auditere kontrolinstansen forat sikre, at kontrolinstansen arbejder i henhold til de udstukne retningslinjer.Tilbagekaldelse af godkendelse som kontrolinstansI forbindelse med tilbagekaldelse eller ophør af en godkendelse som kontrolinstans, vil denenkelte kontrolinstans blive pålagt at sikre, at eksisterende kunder så smidigt som muligt vilkunne overføres til andre godkendte kontrolinstanser.Deltagelse i regelmæssige møder mellem kontrolinstanserne og erhvervs- og vækstministerenDet vil være et vilkår for erhvervs- og vækstministerens godkendelse af en kontrolinstans, atkontrolinstansen forpligter sig til, ved deres ansvarlige ledere for området, at deltage i en aferhvervs- og vækstministeren nedsat særlig følgekomité vedrørende ordningen.Formålet med denne følgekomité er at drøfte generelle forhold i forbindelse medkontrolinstansernes arbejde med henblik på at sikre en ensartet holdning og administration afkravene til auditering af kvalitetsstyringssystemer efter standarden 17021 og bekendtgørelsenskrav.
11.
12.
19
Bilag 4 Energistyrelsens supplerende krav til akkrediterede certificerende organer, derskal varetage opgaven med certificering og overvågning af godkendte virksomhederskvalitetsstyringssystemer, jf. bilag 2.Det certificerende organ akkrediteres ihenhold til DS/EN ISO/IEC 17 021 og dette bilag til aterklæreoverensstemmelse med DS/EN ISO 9001 og bilag 2.Supplerende krav til DS/EN ISO 17 021Afsnit 7.1 Ledelsens og personalets kompetence:Følgende kompetencer skal være til rådighed på auditteamet ved certificering og overvågning:• Have gennemført et uddannelsesforløb efter nærmere bestemmelse fra Energistyrelsen, som indeholdergrundlæggende viden om godkendelsesordningen.• Opdateret kendskab til fremgangsmåder for levering af ydelser under godkendelsesordningen.• Grundigt kendskab tilgodkendelsesordningen.• Fortrolig med bekendtgørelsens supplerende krav til ISO 9001.Afsnit 8 InformationskravMed hensyn til informationskrav gælder det, at der på opfordring af en vilkårlig part, her forstået som dengodkendte virksomheds kunder, skal kontrolinstansen give mulighed for at få gyldigheden af en givengodkendelse af et kvalitetsstyringssystem bekræftet.Afsnit 9.3 Overvågningsaktiviteter:Programmet for overvågningsaudit skal mindst omfatte:• Virksomhedens gennemførelse af den godkendte virksomheds opgaver undergodkendelsesordningen(metoder til fastlæggelse af forudsætninger,indsamling af data, beregning ograpportering).• Gennemgang af stikprøver i rapporter og dokumentationen for de udførte opgaver undergodkendelsesordningen.• Gennemgang af virksomhedens stikprøvemæssige ’egenkontrol' af udførte opgaver undergodkendelsesordningen.• Virksomhedens behandling af klagesager inden for godkendelsesordningen.Øvrige forholdDet certificerende organ skal løbende fremsende oplysninger om ændringeri status og omfang af udstedtecertificeringer til Energistyrelsen.
20
Bilag 5 Krav til uddannelse, efteruddannelse og erhvervserfaringVirksomheden skal med henblik på at opnå en godkendelse som godkendt virksomhed som minimum haveén medarbejder, der er uddannet og har de fornødne kompetencer til at gennemføre ydelsespakke1”boligens energibesparelsesmuligheder og plan for energirenovering”.Medarbejdere, der ønsker at levere ydelser i henhold til ydelsespakke 1 ”boligensenergibesparelsesmuligheder og plan for energirenovering” skal opfylde følgende krav:GrunduddannelseSom minimum relevant grunduddannelsepå niveau 4 (niveau for håndværkeruddannelse) ellerhøjere, i henhold til den danske kvalifikationsramme for livslang læring.Uddannelse på niveau 4 skal være suppleret med dokumenteret relevant energifaglig uddannelse(energivejleder eller anden kursusaktivitet af 2-3 dages varighed, der modsvarer dette niveau ellermere).
ErhvervserfaringMinimum 2 års dokumenteret erfaring indenfor byggeri. Dokumenteres ved udfyldelse af en erklæring,men skal på kontrolinstansens eller det certificerende organs forlangende kunne dokumenteres.UddannelseMedarbejdere, der ønsker at levere ydelser i henhold til ydelsespakke 1 ”boligensenergibesparelsesmuligheder og plan for renovering” skal have deltaget i et uddannelsesforløb angåendegodkendelsesordningens modul 1 efter nærmere bestemmelse fra Energistyrelsen.Energistyrelsen udbyderundervisning i uddannelsesforløbet og deltagelse i prøven og annoncerer tilmelding til undervisningen ogprøven på Energistyrelsens hjemmeside. Hvis der tilmeldes flere medarbejdere til et kursus eller en prøveend der er udbudt pladser, tilbydes pladserne til de medarbejdere, der har tilmeldt sig først.Medarbejderne vil på uddannelsen få gennemgået ordningens indhold, regelgrundlag, vejledning oghjælpeværktøjer. Medarbejderne vil endvidere blive undervist i forhold omkring klimaskærm, installationer,VE-anlæg samt kommunikationsredskaber, som skal understøtte den dialogbaserede tilgang til boligejeren.Medarbejderne skal bestå en prøve og eksamineres efter nærmere bestemmelse fra Energistyrelsen.Medarbejderne skal løbende holde sig opdaterede om større ændringer inden for deres fagområdegennem kurser og efteruddannelse. Medarbejderne skal udfylde spørgeskemaer efter nærmerebestemmelse fra Energistyrelsen om opdateret viden og antal gennemførte sager og registrere svarene påspørgeskemaerne i deres kvalitetsstyringssystem.Derudover skal medarbejderne deltage i obligatoriske kurser og møder efter Energistyrelsens nærmerebestemmelse.
Virksomheden skal med henblik på at opnå en godkendelse som godkendt virksomhed som minimum haveén medarbejder, der er uddannet og har de fornødne kompetencer til at gennemføre ydelsespakke 221
”tilbudsindhentning og byggeledelse” eller indgå aftale med en underleverandør, der uddannet og har defornødne kompetencer til at gennemføre ydelsespakke 2.Medarbejdere, der ønsker at levere ydelser i henhold til ydelsespakke 2 ”tilbudsindhentning ogbyggeledelse” skal opfylde følgende krav:
GrunduddannelseSom minimum relevant grunduddannelsepå niveau 4 (niveau for håndværkeruddannelse) ellerhøjere, i henhold til den danske kvalifikationsramme for livslang læring.
ErhvervserfaringMinimum 2 års dokumenteret erfaring indenfor byggeri. Dokumenteres ved udfyldelse af en erklæring,men skal på kontrolinstansens eller det certificerende organs forlangende kunne dokumenteres.UddannelseRelevante medarbejdere, der ønsker at levere ydelser i henhold til ydelsespakke 2 ”tilbudsindhentning ogbyggeledelse” kan deltage i Energistyrelsens kompetencegivende uddannelsesforløb ”godkendt virksomhed- Modul 2”. Der er dog ikke krav herom. Energistyrelsen udbyder undervisning i uddannelsesforløbet ogdeltagelse i prøven og annoncerer tilmelding til undervisningen og prøven på Energistyrelsens hjemmeside.Hvis der tilmeldes flere medarbejdere til et kursus eller en prøve end der er udbudt pladser, tilbydespladserne til de medarbejdere, der har tilmeldt sig først.Medarbejderne vil på uddannelsesforløbet blive undervist i gældende lovgivning på området ogbyggeledelse, herunder forhold omkring projektering, tilbudsindhentning, udbudsmateriale, fagtilsyn,aflevering og 1-års opfølgning med henblik på styringen af selve byggeprocessen med særlig vægt på atsikre en høj standard i den energimæssige del af byggeriet.Medarbejderne skal bestå en prøve og eksamineres efter nærmere bestemmelse fra Energistyrelsen. Det eren forudsætning for at tilmelde sig til prøven i modul 2, at samme medarbejder har bestået prøven i modul1.Medarbejderne skal løbende holde sig opdaterede om større ændringer inden for deres fagområdegennem kurser og efteruddannelse. Medarbejderne skal udfylde spørgeskemaer efter nærmerebestemmelse fra Energistyrelsen om opdateret viden og antal gennemførte sager og registrere svarene påspørgeskemaerne i deres kvalitetsstyringssystem.Derudover skal medarbejderne deltage i obligatoriske kurser og møder efter Energistyrelsens bestemmelse.
22
Bilag 6 – Logo for godkendelsesordningen
SKALERING, AFSTAND OGSTØRRELSE10mm luft omkringBedreBolig-logoet.Minimum størrelse påBedreBolig-logoet er 1 cm ihøjden.
BedreBolig-logoet kan hentes fra Energistyrelsens hjemmeside og anvendes efter tilhørenderetningslinjer.
23