Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del
Offentligt
1366930_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.
2014 - 15308
Doknr.
135487
Dato
07-05-2014
Folketingets Europaudvalg har d. 10. april 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 163
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 163:
”Ministeren bedes redegøre for status på implementeringerne i EU’s medlemslande
af de landespecifikke henstillinger fra 2011 og 2012.”
Svar:
EU-Kommissionen redegjorde i den årlige vækstundersøgelse 2014
1
for status for
implementeringen af de landespecifikke anbefalinger i perioden 2011-2013 på tværs
af landene inden for centrale politikområder. Nedenstående er baseret herpå. I bilaget
gives derudover en række konkrete eksempler på reformindsatsen på centrale områ-
der i forhold til opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger i udvalgte EU-lande
over de seneste tre år.
På det
finanspolitiske område
har landene generelt fået anbefalinger om at sikre
sunde offentlige finanser og særligt at korrigere deres uforholdsmæssigt store under-
skud og sikre overholdelse af deres mellemfristede mål, og inden for disse rammer at
forfølge en vækstvenlig finanspolitisk strategi, bl.a. ved at sikre et vækstvenligt miks af
konsolideringstiltag på udgifts- og indtægtssiden, høj kvalitet i de offentlige udgifter og
prioritering af reformer og langsigtede investeringer, der forbedrer vækstpotentialet.
En række lande har ligeledes fået anbefalinger om f.eks. at styrke de budgetmæssige
rammer, at sikre et mere effektivt og beskæftigelsesvenligt skattesystem og forbedre
den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser bl.a. gennem reformer på pensi-
ons- og sundhedsområdet.
Der har generelt været væsentlige fremskridt med konsolideringen af de offentlige
finanser over de seneste år, men det offentlige gældsniveau er fortsat højt og stigende
i mange EU-lande, ligesom sammensætningen af konsolideringen i mange tilfælde
kunne have været mere vækstvenlig. Over 20 lande har gennemført pensionsrefor-
mer, der øger pensionsalderen. Mange lande har også sikret en mere eksplicit sam-
menhæng mellem pensionsalderen og den forventede levetid (f.eks. Danmark, Neder-
landene og Italien) samt taget initiativer for at begrænse muligheden for tidlig tilbage-
trækning og adgang til bl.a. førtidspension (f.eks. Danmark og Belgien). Endelig har
mange lande styrket deres nationale budgetmæssige rammer bl.a. gennem indførel-
sen af numeriske budgetregler og etablering af uafhængige økonomiske råd.
På det
finansielle område
har en række lande fået anbefalinger om f.eks. at adresse-
re strukturelle svagheder i den finansielle sektor, herunder gennem forstærket finan-
siel regulering og tilsyn, at få genetableret normale lånemuligheder for erhvervslivet og
at understøtte et stabilt bolig- og realkreditmarked.
1
http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/2014/ags2014_en.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366930_0002.png
Den seneste tid har været præget af styrket stabilitet på de finansielle markeder, men
der er fortsat risici og svagheder i den finansielle sektor og lånebetingelserne for er-
hvervslivet er endnu ikke fuldt ud normaliseret. Låneomfanget og finansieringsmulig-
hederne varierer væsentligt mellem landene. Manglende adgang til finansiering udgør
fortsat en af de væsentligste barrierer for vækst, særlig for små og mellemstore virk-
somheder (SMV’er). Landene har gennemført tiltag for f.eks. at håndtere erhvervsli-
vets likviditetsbegrænsninger (f.eks. Portugal og Italien) og sikre styrket adgang til
kapital for SMV’er (f.eks. Spanien) og styrke markedet for virksomhedsobligationer
(f.eks. Danmark og Italien). Der er også i mange lande taget initiativer for at udvikle
venturekapitalfonde (f.eks. Tyskland, Spanien og Nederlandene).
Hvad angår
vækstfremmende strukturreformer
har en række lande fået anbefalin-
ger om f.eks. at styrke konkurrencen, herunder i servicesektoren, at fremskynde ud-
dannelsesreformer, at liberalisere netværksindustrier, at sikre øget energieffektivitet
samt forbedre erhvervslivets rammevilkår, herunder gennem forskning og innovation.
Nogle lande har gennemført væsentlige reformer for at sikre øget konkurrence og
effektivitet i servicesektoren (f.eks. Portugal, Spanien og Italien). Det drejer sig bl.a.
om markedsåbning inden for regulerede erhverv, styrkelse af konkurrencelovgivnin-
gen og af de nationale konkurrencemyndigheder samt bedre rammer for entreprenør-
skab. I andre lande er der fortsat et stort reformpotentiale og behov for at få fulgt op
på de landespecifikke anbefalinger (f.eks. Østrig, Belgien, Tyskland og Frankrig). Nog-
le lande har over de seneste år valgt at prioritere offentlige midler til forskning og ud-
vikling højt (f.eks. Østrig, Belgien og Sverige). Der er i stigende omfang forskel på,
hvor innovative de europæiske økonomier er (Sverige, Tyskland, Danmark og Finland
vurderes at være blandt de mest innovative). I mange medlemslande er der endvidere
behov for reformer af og investeringer i netværksindustrierne, herunder videreudvik-
ling af energimarkederne for gas og elektricitet og togtransportsektoren i EU (f.eks.
Østrig, Tjekkiet, Tyskland, Spanien og Frankrig). Der er stadig mange lande, der er
bagud med gennemførelsen af EU’s tredje energipakke (en række konkrete forslag,
der har til formål at fremme konkurrencen på de europæiske energimarkeder).
arbejdsmarkedsområdet
har en række lande fået anbefalinger om f.eks. at øge
arbejdsudbuddet og reducere skatten på arbejde, herunder for udvalgte grupper, at
nedbringe langtids- og ungdomsledigheden, at forbedre jobmulighederne og styrke
arbejdsmarkedsdeltagelsen for bl.a. unge og ældre samt udsatte grupper, at forbedre
den aktive arbejdsmarkedspolitik, at reformere rammerne for lønfastsættelsen, at be-
grænse arbejdsmarkedssegmentering og bekæmpe fattigdom.
Mange lande har over de seneste år vedtaget eller er i færd med at gennemføre væ-
sentlige reformer med henblik på at modernisere arbejdsmarkederne, øge arbejdsud-
buddet og styrke arbejdsmarkedsdeltagelsen. Enkelte lande har generelt sænket skat-
ten på arbejde (f.eks. Letland). En række lande har reduceret skattetrykket for udvalg-
te grupper (f.eks. Belgien og Italien). Nogle lande med store makroøkonomiske uba-
lancer har gennemført omfattende reformer af rammerne for lønfastsættelsen (f.eks.
Spanien) for at sikre større fleksibilitet i løndannelsen. Nogle lande har gennemført
reformer for at modernisere deres jobbeskyttelseslovgivning (f.eks. Spanien, Italien og
Irland) samt for at styrke og målrette den aktive arbejdsmarkedspolitik (f.eks. Tysk-
land, Irland og Sverige). Der ses i landene en generelt øget indsats i forhold til at be-
kæmpe ungdomsarbejdsløshed, herunder gennem etablering af ungegarantier, lige-
som mange lande prioriterer udviklingen af praktikpladser og erhvervsuddannelser af
høj kvalitet (f.eks. Spanien, Italien og Portugal). Der er også gennemført tiltag for at
øge den livslange læring, mindske uddannelsesfrafaldet og bekæmpe fattigdom, bl.a.
ved aktiveringstiltag og reform af understøttelsessystemerne (f.eks. Litauen og Dan-
mark).
EU-Kommissionen ventes i starten af juni 2014 at fremlægge en opdateret status over
implementeringen af de landespecifikke anbefalinger for 2013 i forbindelse med, at
den præsenterer sin vurdering af landenes nationale reformprogrammer og stabilitets-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1366930_0003.png
eller konvergensprogrammer samt udkast til udtalelser og landespecifikke anbefalin-
ger for 2014.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
3